Sportkeuring weer invoeren ?

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Sportkeuring weer invoeren ?

Bericht door Tammy » 19 sep 2017, 14:26

Afbeelding
Cardioloog Nicole Panhuyzen betreurt het dat in Nederland de sportkeuring niet werd heringevoerd, gezien ook de grote groei van het aantal amateur- en vrije tijdsporters.

Vurig pleidooi cardioloog na recente sterfgevallen.

’Test hart van élke sporter’ .

Amsterdam - Nederland moet nadenken over de herinvoering van een geneeskundige keuring voor alle sporters. Dat zegt sportcardioloog Nicole Panhuyzen-Goedkoop van het AMC en Sport Medisch Centrum Papendal.

Panhuyzen reageert hiermee, desgevraagd, op het overlijden van zeker drie jonge amateurvoetballers binnen enkele maanden op Nederlandse speelvelden. Alle drie kregen tijdens een potje voetbal ineens een hartstilstand.

In 1984 werd de algehele sportkeuring voor iedereen landelijk afgeschaft.

Sindsdien zijn er uitsluitend verplichte sportkeuringen voor Nederlandse topsporters, zoals de olympiërs, en voor enkele speciale categorieën zoals duiken, zweefvliegen, motorsport en wielrennen.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Sportkeuring weer invoeren ?

Bericht door Tammy » 19 sep 2017, 14:30

Ik wist niet dat we vroeger een geneeskundige keuring voor alle sporters hadden.
Ik schrik ook van de jonge mensen die een hartstilstand krijgen op het veld.
Het is niet alleen in Nederland zo, je ziet het in anderen landen ook gebeuren.
Een sportkeuring is altijd goed maar ook een momentopname denk ik.
Het enigste voordeel is dat er misschien een onderliggend probleem aan het licht komt.
Voor de rest is wat vandaag goed is misschien morgen helemaal fout.
Dus wat is wijsheid in dit geval, wel of geen verplichte sportkeuringen invoeren ? [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Sportkeuring weer invoeren ?

Bericht door herman50 » 21 sep 2017, 07:46

wist niet dat het afgeschaft was,,, nou zou zeggen snel invoeren -weer- .. weet wel haast zeker dat elke formule 1 coureur terdege door de mangel gaat voor hij ook maat een meter mag rijden, zo ook bij het wielrennen, --wat ik daar gek van vind is die beklimmingen van die steile
bergen , waarna ze meer dood dan levend van hen fietsie vallen is dat nou ook nog sport~?-

nou fijne dag nog :grin:
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Sportkeuring weer invoeren ?

Bericht door Tammy » 21 sep 2017, 12:33

Ja herman50 soms heb ik ook het gevoel dat sommige sporten zover gaan dat het echt niet meer gezond is.
Jaren geleden zag ik iemand na zo'n bergklim bloed overgeven.
Was een Nederlander en ruim 25 jaar geleden denk ik.
Dat vond ik raar om te zien.

Ik denk dat sportkeuring goed is ook al is het een momentopname.
Het gaat om die gene waar je kan zien tijdens de keuring dat die misschien iets mankeert.
En dan kan je misschien voorzorgsmaatregelen nemen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie