Onderzoekers halen erfelijke bloedziekte uit DNA in embryo

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Onderzoekers halen erfelijke bloedziekte uit DNA in embryo

Bericht door taigitu » 02 okt 2017, 13:21

Onderzoekers halen erfelijke bloedziekte uit DNA in embryo

Voor het eerst is het onderzoekers gelukt om een erfelijke bloedziekte uit embryo's te verwijderen, door het DNA in de embryo aan te passen.

Het onderzoek werd gedaan in China en is gepubliceerd in Protein & Cell. Ze gebruikten gekweekte embryo's en veranderden het DNA met microchirurgie, waardoor de bloedziekte beta-thalassemie niet langer kon ontstaan.

Eén letter anders
Door de ziekte maakt het lichaam onvoldoende en afwijkend hemoglobine aanmaakt. Hemoglobine is een ijzerrijk eiwit in rode bloedcellen. Het vervoert zuurstof naar alle delen van het lichaam en voert kooldioxide af naar de longen, waar het wordt uitgeademd. In Nederland zijn 100 tot 200 patiënten bekend.

Beta-thalassemie ​wordt veroorzaakt door een kleine mutatie in het DNA. DNA bestaat uit adenine, cytosine, guanine en thymine. De beginletters A, C, G en T vormen de genetische code. Door één letter van de ongeveer 3 miljard letters van de genetische code te veranderen van een G in een A was de fout hersteld en de ziekte verholpen.

Afbeelding

Een schets van de genetische code.

In Nederland nog verboden

In augustus lukte het wetenschappers in het buitenland al om een ernstige hartafwijking uit een embryo te halen door het DNA aan te passen. Hoogleraar humane voorplantingsbiologie Sjoerd Repping van het AMC zei daarover toen: "Dit is een zeer belangrijke stap in het onderzoek naar het genezen van zieke embryo's. Het is een grote stap voorwaarts. Er moeten gekeken wat er nog meer mogelijk is."

In Nederland is het 'knutselen' met embryo's nog niet toegestaan. Het is onderwerp van discussie tijdens de onderhandelingen over de formatie van een nieuw kabinet. Vooral de ChristenUnie is er kritisch over.

https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/ond ... -in-embryo
Ik vind dit een mooie vooruitgang in de medische wetenschap en kan veel leed voorkomen.
Tegelijkertijd realiseer ik mij dat de toepassing van deze techniek ook door kan slaan en het
in de toekomst wordt gebruikt voor bijvoorbeeld 'de perfecte mens' te creëren......
Die plannen zijn al eens aan bod geweest: https://www.ensie.nl/redactie-ensie/ubermensch
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Onderzoekers halen erfelijke bloedziekte uit DNA in embryo

Bericht door MetalPig » 02 okt 2017, 13:26

Haha, nu moeten Satanisten kiezen of ze wel of geen GMO baby's eten :roll:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Onderzoekers halen erfelijke bloedziekte uit DNA in embryo

Bericht door Susan » 02 okt 2017, 19:50

Doet mij niet prettig aan dit 'lacherig gedoe' te zien, wat de enige reactie is van MP over zó'n serieus en moeilijk gegeven...

Dit is een héél delicaat gevoelig onderwerp, met een mooi/prachtig resultaat wat ik zo lees in het onderwerp van de OT, waar melding is gemaakt van onderzoeken die volgens mij veel mensen hoop kunnen bieden om een gezond kindje te krijgen, indien een van hen, of beiden erfelijk belast zijn..
Het lijkt me een bijna duivels dilemma (voor de onderzoekers) om de keus te moeten maken hiervoor 'levend materiaal' te moeten gebruiken.

Plus, er kan misschien mee gemanipuleerd worden (wat taigitu ook al aanhaalde) door onverlaten die dit gegeven willen misbruiken om een 'superras' mensen te 'kweken', dat lijkt ver gezocht wellicht, maar ik denk dat dit heel reëel aanwezig is bij ... aantallen mensen met dit soort afschuwelijke denkbeelden, genoeg misdadige types helaas onder ons mensen....
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Onderzoekers halen erfelijke bloedziekte uit DNA in embryo

Bericht door MetalPig » 04 okt 2017, 08:30

Susan schreef:Doet mij niet prettig aan dit 'lacherig gedoe' te zien, wat de enige reactie is van MP over zó'n serieus en moeilijk gegeven...
Ik vind het dan ook niet zo serieus en moeilijk.

gusteman

Re: Onderzoekers halen erfelijke bloedziekte uit DNA in embryo

Bericht door gusteman » 04 okt 2017, 12:20

Susan schreef:Plus, er kan misschien mee gemanipuleerd worden (wat taigitu ook al aanhaalde) door onverlaten die dit gegeven willen misbruiken om een 'superras' mensen te 'kweken', dat lijkt ver gezocht wellicht, maar ik denk dat dit heel reëel aanwezig is bij ... aantallen mensen met dit soort afschuwelijke denkbeelden, genoeg misdadige types helaas onder ons mensen....
taigitu schreef:Tegelijkertijd realiseer ik mij dat de toepassing van deze techniek ook door kan slaan en het in de toekomst wordt gebruikt voor bijvoorbeeld 'de perfecte mens' te creëren......
Die plannen zijn al eens aan bod geweest: https://www.ensie.nl/redactie-ensie/ubermensch
Die betrachting om een "perfecte" mens te creëren bestaat al sinds mensenheugenis.
Die vind je terug in elke religie, in elke cultuur waar één of andere godheid wordt aanbeden zie je vroeger of later lui opduiken die zichzelf tot godheid of zoon van God betitelen.
In deze tijden van moderne technologie worden de fantasieën van voorheen gewoon omgezet in werkelijkheid.

Ik zie dit veeleer als de zoveelste ingreep van de mens op de natuurlijke evolutie: het biotoop dat is gegroeid op basis van aanpassing en flexibiliteit wordt omgevormd tot een biotoop dat wordt beheerst door één specimen, de mens.
Elk natuurlijk eliminatieproces dat dient om de zwakkere elementen uit de groep te verwijderen en alzo de soort sterker te maken wordt omzeild door de mens. Maar die processen zijn ook nodig om het andere biologisch leven op de planeet in stand te houden.
Op termijn zullen dan ook alle natuurlijke argumenten één voor één verdwijnen tot de planeet volledig verzuurd zal zijn.

Plaats reactie