Het dragen van klompen leidde in de 19e eeuw mogelijk tot bo

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Het dragen van klompen leidde in de 19e eeuw mogelijk tot bo

Bericht door univers » 27 nov 2017, 09:08

Het dragen van klompen leidde in de 19e eeuw mogelijk tot botafwijkingen

Au!

Nederlandse boeren in de 19e eeuw hadden waarschijnlijk vaak last van hun voeten. Zo troffen archeologen botafwijkingen aan in 500 skeletten die begraven lagen op een kerkhof in Middenbeemster. De onderzoekers denken dat de afwijkingen mogelijk veroorzaakt zijn door het dragen van klompen. Dat schrijven ze in hun paper.

Kraakbeen
De Leidse masterstudente Irene Vikatou ontdekte dat de skeletten opvallend vaak Osteochondritis dissecans vertonen, een aandoening waarbij een fragment kraakbeen samen met het eronder gelegen bot loslaat van het gewrichtsoppervlak. Over het algemeen krijgt minder dan 1 procent van de mensen de aandoening. Maar in Middenbeemster troffen de onderzoekers de kwaal bij maar liefst 13 procent aan. Bovendien zat het in alle gevallen op de voeten.

Kraters
De aandoening in de voeten van de skeletten was voor de onderzoekers niet te missen. “Het ziet eruit alsof er kraters in het bot zitten, alsof er net fragmenten vanaf zijn gesprongen,” legt onderzoeker Andrea Waters-Rist uit. “We hadden geen microscoop nodig om ze te ontdekken, zo duidelijk zichtbaar waren ze.”

Klompen
De vraag rijst natuurlijk hoe deze aandoening bij zoveel mensen is kunnen ontstaan. En het bruggetje naar het dragen van klompen is al snel gemaakt. Het harde, onbuigzame schoeisel, gecombineerd met het inspannende lichamelijke werk wat mensen in die tijd deden, heeft mogelijk geleid tot kleine botblessures aan de voeten.

Volgens de onderzoekers is er echter nog wel vergelijkend onderzoek naar oudere skeletten nodig om de conclusie echt hard te maken.
IDENTIFICATIE
Naast het onderzoek, lukte het de Leidenaren ook om zo’n 200 naamloze skeletten te identificeren. Hiervoor maakten ze niet alleen gebruik van onderzoek op de skeletten, maar ook van archiefmateriaal zoals begraafboeken en belastingpapieren.
https://www.scientias.nl/dragen-klompen ... wijkingen/

https://www.sciencedirect.com/science/a ... 1716301231
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Het dragen van klompen leidde in de 19e eeuw mogelijk tot bo

Bericht door Gast1 » 27 nov 2017, 11:25

Ik kan me daar alles bij voorstellen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het dragen van klompen leidde in de 19e eeuw mogelijk tot bo

Bericht door univers » 27 nov 2017, 11:45

Ik kan me daar alles bij voorstellen.
Ik kan het voelen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Het dragen van klompen leidde in de 19e eeuw mogelijk tot bo

Bericht door Gast1 » 27 nov 2017, 12:09

Door ervaringen in dit leven?

Gebruikersavatar
herman50
Professor
Berichten: 5797
Lid geworden op: 07 nov 2015, 13:22

Re: Het dragen van klompen leidde in de 19e eeuw mogelijk tot bo

Bericht door herman50 » 27 nov 2017, 12:40

middag tesaam , yep ga wederom een domme vraag stellen nu aan Uni,

Hiervoor maakten ze niet alleen gebruik van onderzoek op de skeletten, maar ook van archiefmateriaal zoals begraafboeken en belastingpapieren. .... reageer misschien te snel , maar da´s t beessie
ehh, hoe weten ze nou waarnaar te zoeken als ze/het niet meer is dan een stapeltje botte ?? :shock:

fijne middag nog [wave]
alles van waarde is weerloos

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het dragen van klompen leidde in de 19e eeuw mogelijk tot bo

Bericht door univers » 27 nov 2017, 12:41

Nee ik heb het, alleen draag ik geen klompen.
Loop het liefst op blote voeten.
Momenteel speelt mijn schouder weer op.
Lijkt net of er dan een mes door je heen gaat.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Het dragen van klompen leidde in de 19e eeuw mogelijk tot bo

Bericht door univers » 27 nov 2017, 13:00

ehh, hoe weten ze nou waarnaar te zoeken als ze/het niet meer is dan een stapeltje botte ?? :shock:
Je geeft zelf aan waar het au doet, en dan nemen ze foto's.
Het is begonnen met mijn rug, foto's gemaakt, niets kunnen vinden, naderhand in zo'n tunnel gekropen, bleek dat mijn kraakbeen onrbrak.
Later kreeg ik het in mijn linker schouder, kon mijn arm werkelijk niet meer bewegen, weer foto's ervan gemaakt, bleek mijn botten op een maanlandschap te lijken, met kraters en al.
Ze hebben toen gelijk een spuit er ingezet, hij zei beweeg je arm maar, ik keek hem aan of hij niet gestoord was, kon mijn arm werkelijk niet bewegen, heb toch maar zijn advies opgevolgd, kon gelijk moeiteloos mijn arm weer gebruiken, geen pijn niets meer,
kon hem wel zoenen, enkel hij moest er niets van hebben. :mrgreen:
Naderhand mijn grote teen, kon er niet meer op staan, bleek het zelfde te mijn als mijn schouder.
Van buiten kunnen ze niets zien, moeten echt bij een levend persoon foto's of een scan maken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie