Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

Bericht door taigitu » 24 dec 2017, 12:43

Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

Als je snakt naar fastfood, dan is dat eigenlijk een signaal van je lichaam dat het een tekort heeft aan bepaalde voedingsstoffen. Daarom hierbij een lijstje van enkele gezonde alternatieven die zin in deze ongezonde voeding verminderen.

Je hebt zin in: patat, hamburgers en ander fastfood
Je lichaam heeft behoefte aan: zout
Wanneer je lichaam hard werkt door bijvoorbeeld sport, stress of zelfs door de hele dag in airconditioning te zitten, verliest het zout. Fastfood is een snelle manier om dit op te nemen, maar zo krijg je wel meer binnen dan je nodig hebt. Hierdoor vernauwen je bloedvaten en stijgt je bloeddruk en krijg je te veel calorieën binnen.
Alternatief: Sushi is een bron rijk aan natriumrijke producten net zoals zeewier en vis.

Je hebt zin in: chips en brood
Je lichaam heeft behoefte aan: proteïne
Wanneer je een snel metabolisme hebt, verbrandt je lichaam sneller voeding waardoor je meer zin hebt in koolydraten die een vol gevoel geven. Maar nadien ben je snel weer hongerig. Omdat het langer duurt om proteïnes te verteren, geeft deze stof langer een verzadigd gevoel.”
Alternatief: soja, vlees, vis, kip quorn, peulvruchten, seitan, tempeh of eieren. Zorg dat deze ingrediënten aanwezig zijn in elke maaltijd.

Je hebt zin in: chocolade
Je lichaam heeft behoefte aan: magnesium
Magnesium helpt het metabolische systeem van je lichaam je energie te geven. Als je moe bent is het verleidelijk om naar chocolade te grijpen, omdat het magnesium bevat. Maar de suiker maakt je nog meer moe, je vermijdt dit dus beter. Of kies voor minimaal 70% pure chocolade, want dat is dan wel weer gezond.
Alternatief: noten, zaden en volkorenproducten.

Je hebt zin in: cafeïne
Je lichaam heeft behoefte aan: ijzer
Vrouwen verliezen veel ijzer tijdens hun menstruele cyclus. Als je dit niet snel aanvult, zul je je moe voelen omdat deze stof helpt zuurstof te vervoeren in je lichaam. Doordat je moe bent, heb je zin in koffie, maar wanneer de cafeïne is uitgewerkt, zul je je weer moe voelen.
Alternatief: rauwkost als broccoli of gedroogd fruit als abrikozen en vijgen.

Je hebt zin in: suiker
Je lichaam heeft behoeft aan: glucose
Ons lichaam, en vooral ons brein, heeft enorm veel behoefte aan glucose, want die stof wordt gebruikt als bron van energie. Daarom moet het niveau voortdurend op peil gehouden worden. Het is echter niet handig om daarvoor naar suiker te grijpen, aangezien je hier juist weer moe van wordt. Beter kan je dan voor fruit kiezen, dit is een ideale leverancier van glucose, welke het lichaam ook beter om kan zetten in energie.
Alternatief: fruit als sinaasappels, bessen, kiwi en aardbeien.

http://www.happynews.nl/2012/02/22/zin- ... dig-heeft/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

Bericht door Gast1 » 24 dec 2017, 14:11

HappyNews schreef:Alternatief: Sushi is een bron rijk aan natriumrijke producten net zoals zeewier en vis.
En daar hebben we ons met het gehele gezin gisterenavond aan te goed gedaan. ;P!

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

Bericht door taigitu » 24 dec 2017, 14:12

Gast1 schreef:
HappyNews schreef:Alternatief: Sushi is een bron rijk aan natriumrijke producten net zoals zeewier en vis.
En daar hebben we ons met het gehele gezin gisterenavond aan te goed gedaan. ;P!
Ben je lekker gezond bezig!
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

Bericht door Gast1 » 24 dec 2017, 14:34

;P!

Het werd dan ook een beetje tijd ... ik werd langzamerhand buikig en ... mijn cholesterol (LDL) is aan de iets te hoge kant.
In augustus was dat 4,4 en in december 4,3 mmol/l.
Mij HDL-waarde was respectievelijk 1,29 en 1,34 en dat is dus prima.
Mijn cholesterol-totaal was resp. 6,00 en 6,10
De triglyceriden was resp. 1,80 en 1,34

Maar volgens mijn zoon (basisarts) is er niet veel aan de hand, daar mijn zeer regelmatige bloeddruk 127/72 mmHG is.
Ik heb altijd kunnen eten wat ik wilde en heb nooit ergens naar hoeven te kijken.
Met mijn lengte van 1.80 mtr. en een gewicht van 82 kg. is dat nog steeds redelijk, maar ik vind dat ik nu een beetje op moet gaan passen.
Nu ik inmiddels 60 jaar ben.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

Bericht door Mypos » 24 dec 2017, 15:03

Gast1 schreef:;P!

Het werd dan ook een beetje tijd ... ik werd langzamerhand buikig en ... mijn cholesterol (LDL) is aan de iets te hoge kant.
In augustus was dat 4,4 en in december 4,3 mmol/l.
Mij HDL-waarde was respectievelijk 1,29 en 1,34 en dat is dus prima.
Mijn cholesterol-totaal was resp. 6,00 en 6,10
De triglyceriden was resp. 1,80 en 1,34

Maar volgens mijn zoon (basisarts) is er niet veel aan de hand, daar mijn zeer regelmatige bloeddruk 127/72 mmHG is.
Ik heb altijd kunnen eten wat ik wilde en heb nooit ergens naar hoeven te kijken.
Met mijn lengte van 1.80 mtr. en een gewicht van 82 kg. is dat nog steeds redelijk, maar ik vind dat ik nu een beetje op moet gaan passen.
Nu ik inmiddels 60 jaar ben.
Hoe denken je kids over dingen als complottheorieen, spiritualiteit etc?

Gast1

Re: Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

Bericht door Gast1 » 24 dec 2017, 15:30

Onze zonen van 29 en 27 zijn wetenschappers, de oudste doctor in artificiële intelligentie en de ander is basisarts en gaat nu de psychiatrie in.
Ze weten beiden van complottheorieën maar houden zich er verre van, daar het hun niets brengt: "Het is nu eenmaal zo."
Onze zoon van 27 (hoogbegaafd) is spiritueel en is nu uit zijn cocon aan het komen.
Onze dochter van 25 is héél spiritueel en HSP, ze kan zelfs zonder dat ze zich daar bewust van is, in de toekomst kijken.

Mijn vrouw is ook spiritueel, maar dan veel meer op de traditionele wijze.
Ze is zeer rechtschapen en ze is mijn rots waar ik op bouwen kan.

Mijn eigen spiritualiteit gaat bijna iedereen te ver en overstijgt alles.

Maar ... dit heeft volgens mij niets met dit topic te maken, wel? :wink:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

Bericht door Mypos » 24 dec 2017, 16:48

Gast1 schreef:Onze zonen van 29 en 27 zijn wetenschappers, de oudste doctor in artificiële intelligentie en de ander is basisarts en gaat nu de psychiatrie in.
Ze weten beiden van complottheorieën maar houden zich er verre van, daar het hun niets brengt: "Het is nu eenmaal zo."
Onze zoon van 27 (hoogbegaafd) is spiritueel en is nu uit zijn cocon aan het komen.
Onze dochter van 25 is héél spiritueel en HSP, ze kan zelfs zonder dat ze zich daar bewust van is, in de toekomst kijken.

Mijn vrouw is ook spiritueel, maar dan veel meer op de traditionele wijze.
Ze is zeer rechtschapen en ze is mijn rots waar ik op bouwen kan.

Mijn eigen spiritualiteit gaat bijna iedereen te ver en overstijgt alles.

Maar ... dit heeft volgens mij niets met dit topic te maken, wel? :wink:
Ach je mag af en toe toch wel een beetje afwijken van de topics/regels? ;)

Interessante familie zeg! Ik merk zelf ook in mijn omgeving dat er veel mensen de instelling hebben dat "begrijpen hoe de wereld echt werkt" ze niks brengt. Ik kan dat nog steeds heel moeilijk begrijpen maar op een gegeven moment ga je het maar accepteren.

Wat zitten hier een boel oude lul.....eeee oude mensen trouwens zeg. :mrgreen: Op de meeste fora zitten toch wat meer jongere mensen. En zeker geen mensen van boven de 70. Dat die uberhaupt zo goed overweg kunnen met een computer/internet/forum verbaast me trouwens. En dan ook nog eens een alternatief wereldbeeld. Bijzonder! :peace:

Gast1

Re: Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

Bericht door Gast1 » 24 dec 2017, 17:46

Hihihi ... mee eens hoor, even afwijken van het topic zie ik niet als een probleem.
Maar zelf weet ik dat ik dat te vaak doe, dus is het prima wanneer men mij er op wijst. :wink:

Tja en die ouwe jongens ... vergis je inderdaad niet.
Vroeger werden de ouderen gezien als de wijze vrouwen of mannen.
D stamoudste had vroeger een erg belangrijke stem en al je ouder wordt, ga je de dingen vaak ook anders zien.
Bij mij kwam die openbaring zo rond mijn vijftigste ... en dat is een erg lang en écht een bijzonder verhaal.

Met 60 ben je inderdaad ouder en en misschien ook wel een ouwe enzovoort.
Het maakt mij niet uit hoor, want ik voel me normaliter niet zo.
Ik fiets op een normale fiets op een mooie dag tussen de 100 en 130 km. en ik loop nog net zo gemakkelijk een kilometertje of 20 achter elkaar.
Wanneer ik ga kanoën zit ik meestal tussen de 15 en 25 km. en ik bezoek de sportschool 3x per week.
'Hoelahoepen' lukt mij prima links- en rechtsom, maar de 135 kg. bankdrukken haal ik niet meer en er is ook geen 'moeten' meer bij
Ik blijf nu steken op 110 kg.

Vroeger zagen de 'Abrahams en de Sarah's' er écht zo uit als die poppen die je hier en daar ziet:

Afbeelding

Hieronder heb ik een leeftijd van 58 jaar:

Afbeelding

Tijden zijn veranderd ... jonkie :wink:

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

Bericht door Mypos » 24 dec 2017, 18:14

Gast1 schreef:Hihihi ... mee eens hoor, even afwijken van het topic zie ik niet als een probleem.
Maar zelf weet ik dat ik dat te vaak doe, dus is het prima wanneer men mij er op wijst. :wink:

Tja en die ouwe jongens ... vergis je inderdaad niet.
Vroeger werden de ouderen gezien als de wijze vrouwen of mannen.
D stamoudste had vroeger een erg belangrijke stem en al je ouder wordt, ga je de dingen vaak ook anders zien.
Bij mij kwam die openbaring zo rond mijn vijftigste ... en dat is een erg lang en écht een bijzonder verhaal.

Met 60 ben je inderdaad ouder en en misschien ook wel een ouwe enzovoort.
Het maakt mij niet uit hoor, want ik voel me normaliter niet zo.
Ik fiets op een normale fiets op een mooie dag tussen de 100 en 130 km. en ik loop nog net zo gemakkelijk een kilometertje of 20 achter elkaar.
Wanneer ik ga kanoën zit ik meestal tussen de 15 en 25 km. en ik bezoek de sportschool 3x per week.
'Hoelahoepen' lukt mij prima links- en rechtsom, maar de 135 kg. bankdrukken haal ik niet meer en er is ook geen 'moeten' meer bij
Ik blijf nu steken op 110 kg.

Vroeger zagen de 'Abrahams en de Sarah's' er écht zo uit als die poppen die je hier en daar ziet:

Afbeelding

Hieronder heb ik een leeftijd van 58 jaar:

Afbeelding

Tijden zijn veranderd ... jonkie :wink:
Zo zeg! Onder de indruk hier. Ik dacht dat ik redelijk sportief was met mijn 3x per week 5km hardlopen maar dat valt vergeleken met jou behoorlijk in het niet. Respect hoor.

Ik ben het helemaal met je eens hoor wb de wijze oude mannen en vrouwen alleen zie ik er in onze maatschappij vrij weinig van. Je ziet af en toe wel eens iemand als Wijffels die dingen opeens heel anders gaat zien of een van Agt die op komt voor het onderdrukte Palestijnse volk maar over het algemeen zitten er in onze cultuur oude mensen op belangrijke posities die weinig wijsheid ten toon spreiden.

En ik ken er zelf ook weinig. Als ik bv naar mijn ouders kijk (rond de 70) dan merk ik dat ze gewoon al te vast geroest zitten om nog grote veranderingen aan te kunnen brengen in hun denken/wereldbeeld. Ze baseren veel van hun mening nog steeds op wat er in de krant staat of wat er in op het journaal komt.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zin in snoep verklapt wat je lichaam nodig heeft

Bericht door Tammy » 24 dec 2017, 22:37

Mypos schreef :
Wat zitten hier een boel oude lul.....eeee oude mensen trouwens zeg. :mrgreen: Op de meeste fora zitten toch wat meer jongere mensen.
Dat is waarschijnlijk de reden dat dit forum al zolang bestaat.
Eigenlijk al vanaf 2001, de meeste forums halen de vijf jaar nog geen eens.

Hoe zou dat komen ?
Misschien wijsheid en intelligentie versus..........snel verveeld zijn en oppervlakkigheid misschien ?......of is dat te cru gezegd ? :aliensmile:

Vanaf hier weer ontopic graag .
Als je er met mij verder over wilt praten Mypos kan je dat in de babbelhoek doen.
Ciao. [wave]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie