Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door univers » 23 mar 2018, 16:47

Afbeelding

Het mysterie van het in Chili ontdekte, 15 centimeter lange skeletje met een kegelvormig hoofd is opgelost.

Ongeveer een decennium geleden werd in de Atacama-woestijn in Chili een opvallend skeletje ontdekt. Het is
slechts iets meer dan 15 centimeter lang en wordt gekenmerkt door een kegelvormig hoofd en botten die sterk doen denken aan die van een achtjarig kind. Ook telt het skelet slechts 10 ribben. Het is dan ook niet heel verwonderlijk dat velen lang dachten dat de resten niet menselijk waren: sommigen dachten dat het de resten van een primaat waren, anderen dachten zelfs dat ze een buitenaardse oorsprong hadden.

DNA
Maar een nieuw onderzoek rekent definitief af met die twee hypotheses. In het blad Genome Research schrijven onderzoekers dat ze erin geslaagd zijn om het genoom van Ata in kaart te brengen. En op basis daarvan kunnen ze met zekerheid concluderen dat het om de resten van een mens gaat: Ata heeft het DNA van een Homo sapiens. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat Ata van het vrouwelijk geslacht is.

Mutaties
Maar hoe is haar bijzondere uiterlijk dan te verklaren? Ook daarvoor zijn aanwijzingen in het DNA gevonden. Zo stuitten de onderzoekers op verschillende genetische mutaties die verband houden met groeistoornissen en botvervormingen. Sommige van deze mutaties waren al bekend. Anderen zijn helemaal nieuw voor ons.

Het onderzoek naar Ata begon in 2012 toen professor Gary Nolan – één van de auteurs van dit paper – een belletje kreeg van een vriend die dacht een ‘alien’ te hebben ontdekt. “Niemand had nog ooit zoiets gezien,” aldus Nolan. Onderzoekers zijn voornemens Ata nog verder te bestuderen, in de hoop meer te weten te komen over haar aandoeningen en tot nieuwe inzichten te komen waar moderne patiënten met bijvoorbeeld botbreuken hun voordeel mee kunnen doen. Maar Nolan hoopt tevens dat Ata ooit weer met respect begraven kan worden. Haar genoom wijst uit dat ze van Zuid-Amerikaanse afkomst is. Waarschijnlijk is Ata ook nog niet zo heel oud; afgaand op de intacte staat van haar skelet schatten Nolan en collega’s dat ze niet ouder is dan 40 jaar. “We weten nu dat het een kind is dat tijdens of kort na de geboorte stierf. Ik denk dat het terug zou moeten keren naar het land van oorsprong en daar begraven moet worden volgens de gebruiken van de lokale bevolking.”

Afbeelding

https://www.ucsf.edu/news/2018/03/41007 ... ne-disease
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door MetalPig » 26 mar 2018, 09:58

Aaahhh, is het geen alien? Wie had dat nou kunnen denken :rolfl:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door univers » 26 mar 2018, 10:32

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door oktagon » 28 mar 2018, 17:47

Als je de bijbehorende tekst leest,kun je daar geen ongeboren mens in herkennen;er werd veel onderzoek in wrs de USA en Zuid Amerika verricht;
dus het kan een ander soort Aardbewoner dan wel een Alien zijn geweest van voor de Ijstijden .Ons soort zal korter bestaan,de Aarde zal zich
als planeet veel langer handhaven.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door Gast1 » 28 mar 2018, 18:03

Grappig oktagon, ook ik betwijfel het dat 'de kleine Ata is een mensenkind' is en dat had ik al meteen.
Vreemd verhaal van Laura Kurtzman ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door MetalPig » 29 mar 2018, 09:25

oktagon schreef:
28 mar 2018, 17:47
dus het kan een ander soort Aardbewoner dan wel een Alien zijn geweest
Gast1 schreef:
28 mar 2018, 18:03
Grappig oktagon, ook ik betwijfel het dat 'de kleine Ata is een mensenkind' is en dat had ik al meteen.
Ata heeft hedt DNA van een homo sapiens.

Speculeren mag natuurlijk, maar waarom zou je het beschikbare bewijsmateriaal negeren?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door Tammy » 29 mar 2018, 09:36

Als ik er naar kijk lijkt het net een soort raar speelgoedpoppetje.
Komt omdat het zo klein lijkt denk ik.
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit een levend wezentje is geweest.
Maar het schijnt toch zo te zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door Determinist » 29 mar 2018, 13:30

oktagon schreef:
28 mar 2018, 17:47
..kun je daar geen ongeboren mens in herkennen...
Vergis je niet. Er zijn zoveel voorbeelden van misvormde baby's/foetussen die niet menselijk lijken.

Er is geen reden om deze misvormingen "aliens" te noemen. En zeker met met hard bewijs als DNA.

Voor wie het niet wil zien, een waarschuwing. De volgende link laat een paar voorbeelden van misvormingen zien:

https://www.google.be/search?q=malforme ... 03&bih=492

Gast1

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door Gast1 » 29 mar 2018, 17:27

Laura Kurtzman schreef:Ata heeft het DNA van een Homo sapiens.
Gefeliciteerd, en nou?
Waarom zou leven van een buitenaardse oorsprong niet -ook- het DNA van een Homo sapiens kunnen hebben?
Ik heb de plaatjes bekeken waar Determinist naar verwijst.
Ata wijkt wel heel erg af van die afbeeldingen waar volgens mij ook neppers tussen zitten.

We denken in beperkingen ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door MetalPig » 29 mar 2018, 22:39

Gast1 schreef:
29 mar 2018, 17:27
Waarom zou leven van een buitenaardse oorsprong niet -ook- het DNA van een Homo sapiens kunnen hebben?
Ik denk dat Determinist daar een beter antwoord op kan geven dan ik.

Ik kom namelijk niet verder dan :rolfl: :rolfl: :rolfl:

Of je weet serieus niks van DNA en evolutie. In dat geval: lees wat boeken.

gusteman

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door gusteman » 30 mar 2018, 01:18

Gast1 schreef:
29 mar 2018, 17:27
We denken in beperkingen ...
MetalPig schreef:
29 mar 2018, 22:39
Of je weet serieus niks van DNA en evolutie. In dat geval: lees wat boeken.
"solved:

Gast1

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door Gast1 » 30 mar 2018, 04:59

:grin:

Zoals ik al schreef:
Gast1 schreef:
29 mar 2018, 17:27
We denken in beperkingen ...

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door MetalPig » 30 mar 2018, 07:59

Gast1 schreef:
30 mar 2018, 04:59
:grin:

Zoals ik al schreef:
Gast1 schreef:
29 mar 2018, 17:27
We denken in beperkingen ...
De mensen die vasthouden aan het idee dat Ata een alien is; die wel ja.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door Determinist » 30 mar 2018, 09:08

Het is simpel.

DNA is uniek. Het is ontstaan uit een onmetelijke reeks van wijzigingen/mutaties, elkaar opvolgend.
Het bevat de complete geschiedenis van gebeurtenissen die het DNA heeft ondergaan.
Elk stukje DNA is een samenraapsel van stukken DNA die (veel) eerder ontstaan zijn.
Je kan het DNA als een snapshot zien ten tijde van het NU, maar bevat tegelijkertijd de complete chronologische
geschiedenis van elke losstaande mutatie. En dit zijn miljarden van kleine en grote wijzigingen.
Samen een uniek geheel.

Hoe komt het dat het menselijk DNA verschillend is van welke andere soort dan ook?

Het DNA van de mens heeft een unieke geschiedenis. Het is ontstaan uit alle losse stappen in evolutie.
Vanaf de eerste cel, miljarden jaren geleden, tot aan nu. Met alle tussenliggende voorouders.
Het DNA bevat nog steeds die geschiedenis. Sommige delen zijn nauwelijks aangepast. Je vind daar dus nog onderdelen van die eerste cel.
Maar ook onderdelen van de vis of eerste zoogdier en de voorloper van de primaat.

Het bevat virussen die onze voorouder opgelopen heeft en dragen we nu nog mee. Een toevallige gebeurtenis, waar bijvoorbeeld
de vis waar we uit ontstaan zijn een ziekte heeft opgelopen en heeft overgedragen aan de nakomelingen in het DNA.
Of een toevallige punt mutatie, veroorzaakt door een kosmisch deeltje die 1 letter in het DNA heeft aangepast.
Die wijziging gaat verder in de nakomelingen.

Dat is ook de reden waarom wij in staat zijn een dader te vinden met het DNA van familie.
Een familie heeft namelijk een unieke geschiedenis. Van opa naar zoon van zoon naar achterkleinzoon etc etc.
En dat duizenden jaren lang. Iedere familie heeft een unieke mix aan geschiedenis in het DNA.
De ziektes, de toevallige DNA combinaties etc etc.

We kunnen dus aan het DNA van een familielid zien dat de dader dezelfde DNA geschiedenis heeft en daarmee kunnen aantonen dat de dader binnen de familie moet zitten.

Als je willekeurig DNA onderzoekt en het komt overeen met de mens dan is het een......mens.
En niet een andere soort. Want dat is de definitie van andere soort: zodanig ander DNA dat het niet bij de soort hoort omdat het gewoon een andere geschiedenis heeft.


Een alien, op een andere planeet, met andere omgeving en milieu, met andere ziektes met andere toevallige gebeurtenissen kan onmogelijk hetzelfde DNA hebben als een mens hier op Aarde.
Als dat namelijk zo zou zijn dan zou de alien een exact gelijke geschiedenis hebben. Exact op het zelfde moment het virus ergens opgelopen hebben.
Exact dezelfde kosmische straling op exact hetzelfde stukje DNA hebben gekregen.
Alle voorouders zouden exact gelijk zijn als de mens. Van eerste cel, vis, zoogdier, primaat tot alien.

Dat is gewoon onmogelijk.

Als de alien het DNA van een mens heeft dan is het....een mens... en moet het meegedaan hebben met de soort hier op Aarde.


En uiteraard wil ik dit graag met een analogie verduidelijken wat wellicht beslissend verhelderend zal zijn.

Men neme taal en als specifiek voorbeeld plat Amsterdams. Niet alleen de woorden en zinsbouw, maar ook de uitdrukkingen en gezegdes en het specifieke vocale dialect.

Deze specifieke taal is uniek. Dat komt door de geschiedenis van duizenden jaren aan toevallige wijzigingen.
Woorden verbasteren, worden verzonnen door invloedrijke personen die een term introduceren.
Door veroveringen van andere culturen komen leenwoorden in de taal, passen zich aan. Ziektes krijgen een eigen naam.
Beroepen die in de geschiedenis ontstaan voegen nieuwe woorden toe die nog steeds worden gebruikt.
De taal is een samenraapsel van een unieke geschiedenis die je terug kan zien. Oude gezegdes worden gebruikt die in andere contexten gebezigd worden.

Zou het mogelijk zijn dat een cultuur op een andere planeet ergens ook plat Amsterdams gebruikt?
Zouden er aliens zijn die exact gelijk praten als mensen in Amsterdam? Dat de taal exact zo ook ontstaan is ergens anders? Dezelfde zinsbouw, dezelfde woorden, dezelfde uniek Amsterdamse uitdrukkingen?

Als dat zo is zou die plek op die planeet exact dezelfde geschiedenis moeten hebben gehad. In hun geschiedenis zouden de romeinen woorden hebben toegevoegd.
Zouden Franse woorden zijn geïntroduceerd. Zouden dezelfde beroepen uitgeoefend zijn en exact dezelfde ziektes de taal hebben verrijkt.

Dat is gewoon onmogelijk. Dat is bespottelijk onzinnig onmogelijk.

DNA is nog veel complexer dan taal. Vele onmetelijke malen complexer en dus vele malen unieker.

Het DNA, is het menselijk, dan is het van een mens. Hier ontstaan.

Gast1

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door Gast1 » 30 mar 2018, 09:40

MetalPig schreef:
30 mar 2018, 07:59
Gast1 schreef:
30 mar 2018, 04:59
:grin: Zoals ik al schreef:
Gast1 schreef:
29 mar 2018, 17:27
We denken in beperkingen ...
De mensen die vasthouden aan het idee dat Ata een alien is; die wel ja.
Hihi ... wederom grappig.
Vertel me waar jij gelezen hebt dat ik 'vasthoud' dat Ata een aliën is? ... de zoveelste misvatting casu quo interpretatie. :wink:

Ik stelde me enkel deze vraag:
Waarom zou leven van een buitenaardse oorsprong niet -ook- het DNA van een Homo sapiens kunnen hebben?
En zo kan ik me ook de volgende vraag stellen; Is Ata geen nepper?
Wie kan mij aantonen dat Ata geen nepper is?

Gast1

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door Gast1 » 30 mar 2018, 10:09

@ MetalPig:
Determinist schreef:
30 mar 2018, 09:08
DNA is uniek. Het is ontstaan uit een onmetelijke reeks van wijzigingen/mutaties, elkaar opvolgend.
Het bevat de complete geschiedenis van gebeurtenissen die het DNA heeft ondergaan.
Elk stukje DNA is een samenraapsel van stukken DNA die (veel) eerder ontstaan zijn.
Je kan het DNA als een snapshot zien ten tijde van het NU, maar bevat tegelijkertijd de complete chronologische
geschiedenis van elke losstaande mutatie. En dit zijn miljarden van kleine en grote wijzigingen.
Samen een uniek geheel.

Hoe komt het dat het menselijk DNA verschillend is van welke andere soort dan ook?

Het DNA van de mens heeft een unieke geschiedenis. Het is ontstaan uit alle losse stappen in evolutie.
Vanaf de eerste cel, miljarden jaren geleden, tot aan nu. Met alle tussenliggende voorouders.
Het DNA bevat nog steeds die geschiedenis. Sommige delen zijn nauwelijks aangepast. Je vind daar dus nog onderdelen van die eerste cel.
Maar ook onderdelen van de vis of eerste zoogdier en de voorloper van de primaat.
En ziehier MetalPig, de wetenschappelijke explicatie.
En dit is wat ik gisteren nog schreef:
Gast1 schreef:
29 mar 2018, 18:42
Ik herhaal: het weten is alle herinneringen van alle eerdere levens van jezelf opgeteld.
Je bent de resultante van de kosmische evolutie, de som van al dat wat er voor je- jij- was: Cornelius!
En dat geldt natuurlijk voor iedereen.
Zelfs voor het onzichtbare roze eenhoorntje.

Determinist legt het keurig uit en ... ik lees niets nieuws oor mij.
Dat zou natuurlijk ook wel een beetje raar zijn, want het weten zou meteen ondergeschoffeld worden.
Maar zie wat Determinist nog meer schrijft:
Determinist schreef:
30 mar 2018, 09:08
Als de alien het DNA van een mens heeft dan is het....een mens... en moet het meegedaan hebben met de soort hier op Aarde.
Aha ... het woordje 'als' is een heel belangrijke in deze.
En ziehier ...
Determinist schreef:
30 mar 2018, 09:08
Het DNA, is het menselijk, dan is het van een mens. Hier ontstaan.
... en daar ben ik van overtuigd.
Alzo, ik heb niets nieuws gelezen en kan het met Determinist alweer helemaal eens zijn.

Wie kan mij aantonen dat er niet eerder een zeer hoge beschaving op Aarde is geweest door onze menselijke voorouders en vertrokken zijn buiten deze planeet?
Momenteel zijn we bezig hetzelfde te doen dan dat mogelijk weleer is gebeurd.
Hoe vaak heeft de geschiedenis zich al herhaald?

Zouden we dan niet eens een keer gaan kijken hoe het er op onze thuisplaneet aan toegaat?
Misschien willen we wel een helpend handje toesteken of ... het tegenovergestelde?

Met dank aan Determinist.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door Determinist » 30 mar 2018, 12:26

Gast1 schreef:
30 mar 2018, 10:09
Wie kan mij aantonen dat er niet eerder een zeer hoge beschaving op Aarde is geweest door onze menselijke voorouders en vertrokken zijn buiten deze planeet?
Dat woordje "niet".

Zo werkt het niet. Je dient aan te tonen dat er WEL eerder een beschaving is geweest.
En dat kan je niet op basis van het gevonden wezentje. Integendeel zelfs. Het DNA is een hard bewijs dat het Aards is.

Het wezentje blijkt menselijk DNA te hebben, dus het is Aards. Dat staat vast.
Het DNA bevat tevens mutaties die bij mensen bekend zijn, dus de mutaties zijn Aards.
De "misvormingen" zijn dus niet ontstaan NADAT de eerdere beschaving vertrokken zijn.
Als iedere alien van die beschaving er zo uit zou zien, dan moeten de verschillen tussen Aardse mensen en de Alien mensen vast onderdeel van de Alien mensen moeten zijn en niet van Aardse mensen.
En dan zouden de mutaties bij mensen onbekend moeten zijn, wat niet het geval is.

Je kan hieruit dus concluderen met zeer redelijke aannemelijkheid dat het wezentje onderdeel is geweest van de Aardse evolutie en dat de mutaties een Aardse oorsprong hebben.
Dat past precies in het beeld dat dit een Aards mens is en geen alien.

Met het aantonen dat het niet zo is kan je ontelbare andere hypotheses opstellen naast die van "alien".

Wat dacht je van: dit wezentje leeft in de holle Aarde en heeft kruisbestuiving ondergaan met de menselijke soort en heeft samen opgelopen in evolutie waarbij in elke stap hybridisatie is opgetreden.

Dit is een hypothese die je net zoals de alien hypothese niet NIET kan aantonen.

De beide hypotheses zijn dus gelijk in aannemelijkheid. Zet daarbij duizenden andere variaties. Bijvoorbeeld eentje van: God heeft dit wezentje alien gemaakt met menselijk DNA, met als doel ons bij onderzoek te laten denken dat het een mens is.
Probeer deze maar eens aan te tonen dat het NIET zo is.

Nee. Het is duidelijk. Een DNA profiel zo duidelijk als deze wijst slechts naar 1 aantoonbare conclusie. Het is een misvormd mens met bekende menselijke mutaties.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door MetalPig » 30 mar 2018, 12:49

Gast1 schreef:
30 mar 2018, 09:40
MetalPig schreef:
30 mar 2018, 07:59
Gast1 schreef:
30 mar 2018, 04:59
:grin: Zoals ik al schreef:
De mensen die vasthouden aan het idee dat Ata een alien is; die wel ja.
Hihi ... wederom grappig.
Vertel me waar jij gelezen hebt dat ik 'vasthoud' dat Ata een aliën is? ...
Nergens. Ik vermoed dat je mijn bericht verkeerd geinterpreteerd hebt.
Gast1 schreef:
30 mar 2018, 09:40
de zoveelste misvatting casu quo interpretatie. :wink:
Fijn dat je het zelf ook ziet ;P!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door MetalPig » 30 mar 2018, 12:50

MetalPig schreef:
29 mar 2018, 22:39
Ik denk dat Determinist daar een beter antwoord op kan geven dan ik.
En ziedaar. Bedankt Determinist!

Gast1

Re: Onderzoekers weten het zeker: de kleine Ata is een mensenkind

Bericht door Gast1 » 30 mar 2018, 16:29

MetalPig schreef:
30 mar 2018, 12:50
Bedankt Determinist!
Hij is mieters! ;P!

Plaats reactie