De geneeskracht van zingen

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

De geneeskracht van zingen

Bericht door taigitu » 09 apr 2018, 10:21

De geneeskracht van zingen

Allerlei ziekten kunnen worden genezen door te zingen.
De zangkunst is gezond voor het lichaam en goed voor het psychisch welzijn van de mens.
Daarnaast is het het sociale aspect; zingen in een koor leidt tot nieuwe sociale contacten.
Behalve de training van de longen en de ademhaling hebben zangers en zangeressen minder stress en staan ze positiever in het leven.

Ziekte van Parkinson
Uit een onderzoek van de universiteit van Kansas blijkt dat mensen die lijden aan de ziekte van Parkinson baat hebben bij zingen. Deze ziekte kenmerkt zich door spraak- en stemproblemen. Door te zingen kan de pariënt zich helderder uitdrukken. De verstaanbaarheid en stemkracht namen toe als er 12 tot 14 zangsessies werden gedaan.

Beroerte en afasie
Een beroerte is een tijdelijk uitval van de hersenfuncties door zuurstofgebrek. Hierdoor kun je permanente schade oplopen, of schade die zich langzaam kan herstellen. Soms komt er afasie voor onder mensen die een beroerte kregen. Afasie kenmerkt zich door het niet goed kunnen vormen van zinnen. Als een beroerte-patiënt de Melodische Intonatie Therapie (MIT) kreeg toegepast dan kan hij betere zinnen maken en meer begrijpen. In feite worden zinnen gezongen in plaats van uitgesproken; dat leidt tot een minder voorkomen van het zeggen van de verkeerde woorden of ńiet op een woord kunnen komen´. De universiteit van Harvard heeft gemeten hoe beroerte-patiënten zich ontwikkelden door MIT aan de hand van het benoemen van plaatje

COPD
COPD is een verzamelterm voor verschillende longziekten. Mensen met COPD kunnen veel hebben aan zingen. Wekelijkse zanglessen verbeteren de longfunctie en de kwaliteit van het leven. In een onderzoek onder 43 personen bleek daarnaast dat patiënten minder last hadden van angststoornissen

Hoge bloeddruk
Er is nog geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van zingen op de bloeddruk. Toch hebben artsen eens beschreven hoe een 76-jarige vrouw, die zo´n hoge bloeddruk was dat de operatie op het punt stond uit te worden gesteld, begon met zingen van religieuze liederen. Binnen zeer korte tijd daalde haar bloeddruk aanzienlijk terwijl allerlei farmacologische middelen geen succes hadden gehad om de bloeddruk te doen dalen.

Pijnbestrijding
Muziek verandert de pijnbeleving. In een onderzoek bij mensen met chronische pijn bleek dat zingen de pijn bestrijdt. Patiënten moesten een half uur zingen in groepsverband. Men vergeleek de groep zangers met een groep mensen die aan sport deden en een groep die naar muziek luisterde. Zowel sport, naar muziek luisteren als zingen hebben positieve effecten op de pijnbestrijding maar zingen heeft het beste resultaat.

Snurken
Zangers, of ze nu professioneel bezig zijn of niet, hebben procentueel gezien minder last van snurken dan anderen. Onderzoekers concluderen dat zangbeoefening een rol kan spelen bij de behandeling van het snurken. Overigens hebben zangers vaak een steviger lichaamsbouw en betere ontwikkelde keel-, neus- en mondholtes waardoor ze beter kunnen zingen. Weston Price concludeerde dat als ouders minder goed voedsel eten zoals witmeelproducten en suikerwaar, hun kinderen minder goede lichaamsbouw krijgen en onder andere minder goede zangers worden. Waarschijnlijk is het zo dat mensen die qua lichaamsbouw beter kunnen zingen ook minder snel snurken. Daardoor kan tegen snurken geen zangtherapie toegepast worden.

Stotteren
Stotteraars die zingen stotteren niet. Dat komt doordat je anders adem haalt wanneer je zingt; je zingt dan vanuit de buik. De oorzaak van stotteren is gelegen in ongecontroleerde bewegingen of 'flapperen' van het middenrif. Dat zorgt ervoor dat je bij een woord blijft haken. Hoe het komt dat het middenrif van stotteraars niet goed werkt is moeilijk te zeggen. Vaak is een kind van de ene dag op de andere begonnen te stotteren, na een emotioneel belangrijke gebeurtenis. Er bestaan zangtherapieën die het stotteren moeten genezen maar ze werken niet 100%. Als stotteraars zonder te zingen praten, haperen ze soms toch nog. Dat komt omdat je onbewust adem haalt en iets wat je onbewust doet kun je niet makkelijk veranderen. Door het zingen kunnen stotteraars hun middenrif trainen waardoor het minder gaat flapperen en het stotteren een stuk minder wordt of helemaal verdwijnt.

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/na ... ingen.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De geneeskracht van zingen

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 10:32

Allerlei ziekten kunnen worden genezen door te zingen.
De titel klopt niet, door zingen genees je niet van ernstige ziektes.
Maar wat er in het artikel staat kan ik me wel in vinden.
Ik denk dat het de klachten wat draagelijker kan maken.
Weston Price concludeerde dat als ouders minder goed voedsel eten zoals witmeelproducten en suikerwaar, hun kinderen minder goede lichaamsbouw krijgen en onder andere minder goede zangers worden.
Enig om dit te lezen in een hype tijd waarin velen hysterisch worden als ze al een korreltje suiker zien. :mrgreen:
Of lees ik die zin verkeerd ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De geneeskracht van zingen

Bericht door taigitu » 09 apr 2018, 10:38

Dat zingen je je beter kan laten voelen merkte ik van de week weer even.
Ik zong vroeger op mijn werk op kantoor en daar werd zelden over gezeurd.
Tenzij ik bleef haken in hetzelfde liedje, zoals een liedje soms kan blijven zeuren in je hoofd
en je het zonder nadenken blijft herhalen. Zingen kan me werkelijk blij maken.
Ook als ik ergens emotioneel niet goed uitkomt dan zet ik een favoriet nummer van mij
op en speel die hard en vele malen achter elkaar af. Zo'n favoriet nummer heb ik bijvoorbeeld
16x achter elkaar op een cd staan. En dan 'schiet' ik op een gegeven moment door die emotie
en kom ik er los van.
Een vriendin van mij had fysieke problemen. Zij is in een koor gaan zingen en dat heeft haar geholpen.

Dat mensen die stotteren wel normaal kunnen zingen weten we van de zangeres Miss Montreal.
Praten gaat haar best goed af maar ze heeft haar stotter momenten.
Zingen doet ze als de beste.......


Zingen doet de mens goed, of je nu wel of niet een probleem hebt......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De geneeskracht van zingen

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 10:48

Wat leuk Taigitu dat je zong op je werk. :grin:

Welke liedjes zong je toen ?
Ik stotterde als kind ook, kon geen zin normaal lezen in de klas als ik moest voorlezen.
En bij mommy dearest natuurlijk.
Kreeg van Engelse leraar bijles, hij dacht dat ik geen Engels kon praten.

Zie me nog alleen in de klas zitten met hem .
Las pagina`s vloeiend Engels achter elkaar. :grin:
Hij was zo verbaasd.
Hij riep uit : jij kan het wel !
Het was gewoon stress bij mij door de thuissituatie.

Ik weet dat stotteraars niet stotteren met zingen.
Is heerlijk voor ze.

De zangeres in je filmpje vind ik vreselijk zingen maar ieder zijn smaak. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De geneeskracht van zingen

Bericht door taigitu » 09 apr 2018, 10:52

Tammy schreef:
09 apr 2018, 10:32
Allerlei ziekten kunnen worden genezen door te zingen.
De titel klopt niet, door zingen genees je niet van ernstige ziektes.
Maar wat er in het artikel staat kan ik me wel in vinden.
Ik denk dat het de klachten wat draagelijker kan maken.
Weston Price concludeerde dat als ouders minder goed voedsel eten zoals witmeelproducten en suikerwaar, hun kinderen minder goede lichaamsbouw krijgen en onder andere minder goede zangers worden.
Enig om dit te lezen in een hype tijd waarin velen hysterisch worden als ze al een korreltje suiker zien. :mrgreen:
Of lees ik die zin verkeerd ?
Er staat dat zingen allerlei ziekten kunnen worden genezen.
Door zingen veroorzaak je trillingen in de omgeving van je keel die kunnen aanzetten dat
een blokkade, bijvoorbeeld in je keel (schildklier?) meer in balans komt.
Het kan je blijer maken en vanuit dat gevoel meer ontspannen waar je geestelijk
en lichamelijk weer positief op reageert. Je denken kan positiever worden en
vanuit gedachtekracht jezelf sterken.
En wat als je een liedje hoort dat je kippenvel geeft, of dat je niet meer stil kan
zitten maar mee gaat bewegen of dansen...... zingen en muziek zijn helend.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: De geneeskracht van zingen

Bericht door Gast1 » 09 apr 2018, 11:26

taigitu schreef:
09 apr 2018, 10:52
... zingen en muziek zijn helend.
Mooi topic, voordat ik ga reageren -wat ik later doe- ben ik spontaan gaan zingen en dat gaat mij heel goed af op deze songs:







Ik heb vaker solo gezongen in zalen en kerken en kreeg ze vaker 'op mijn donder' van de dirigente toen ik bij een gemengd zangkoor zat, omdat ik 'met boogjes' zong.
Vooral bij dat laatste nummer. Solo ging me daarom beter af met het koor op de achtergrond.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De geneeskracht van zingen

Bericht door taigitu » 09 apr 2018, 11:37

Tammy schreef:
09 apr 2018, 10:48
Wat leuk Taigitu dat je zong op je werk. :grin:

Welke liedjes zong je toen ?
Ik stotterde als kind ook, kon geen zin normaal lezen in de klas als ik moest voorlezen.
En bij mommy dearest natuurlijk.
Kreeg van Engelse leraar bijles, hij dacht dat ik geen Engels kon praten.

Zie me nog alleen in de klas zitten met hem .
Las pagina`s vloeiend Engels achter elkaar. :grin:
Hij was zo verbaasd.
Hij riep uit : jij kan het wel !
Het was gewoon stress bij mij door de thuissituatie.
Nogal frustrerend voor een kind dat het je zo blokkeert in de dingen die moeten,
zoals bij het leren op school. Dan weet je nog niet wat de oorzaak is en voelt het
als JOUW falen.....

Ik was fan van de Beatles, maar had niets met The Rolling Stones.
Ook meerdere Nederlandse zangers vond ik heel fijn.
Ik loop nu nog te zingen met Rob de Nijs. Van hem heb ik o.a.
één liedje meerdere malen achter elkaar op een cd.

De trilling/frequentie van zijn stem raakt mij en daarom werkt het voor mij.
Ook liedjes van Sonneveld, Boudewijn de Groot, Henk Elsink, Robert Long
en nog zoveel meer. Veel van hun liedjes vind ik ook nu nog fijn om naar te luisteren.








Ik ben vroeger in Den Haag (waar ze heeft gewoond) naar een concert geweest. Geweldig!
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De geneeskracht van zingen

Bericht door Tammy » 09 apr 2018, 12:05

Taigitu schreef :
Er staat dat zingen allerlei ziekten kunnen worden genezen.
Aha dat moet ik dus lezen als sommige ziektes.

Wat leuk Taigitu wat muziek met jou doet wat ik zo lees. :grin:
Met Nederlandse zangers heb ik niet veel op maar sommige liedjes zijn mooi.
Het werd zomer is er zo eentje. ;P!
Em Wim Sonneveld natuurlijk ook.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie