Megan (11) heeft kankersymptomen, maar haar identieke tweelingzus blijkt ziek

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Megan (11) heeft kankersymptomen, maar haar identieke tweelingzus blijkt ziek

Bericht door taigitu » 17 apr 2018, 16:46

Megan (11) heeft kankersymptomen, maar haar identieke tweelingzus blijkt ziek

Lijkbleek en vermoeid: zo zag de Schotse Megan Walker (11) er vorig jaar uit.
Het meisje had last van misselijkheid en ze verloor steeds meer gewicht,
maar dokters konden maar niet ontdekken wat er mis was met haar.
De symptomen leken op die van kanker, maar tests toonden aan dat ze kerngezond was.
Dat gold niet voor haar identieke tweelingzus Sophie.

Koen Van De Sype 27-03-18

Onafscheidelijk zijn ze, al sinds hun geboorte. Waar je de ene ziet, zie je ook de andere. Ze dragen vaak dezelfde kleren, maken elkaars zinnen af en halen op school dezelfde cijfers. Maar vorig jaar leek het plots bergafwaarts te gaan met Megan. Terwijl Sophie energiek bleef en leek te stralen van gezondheid, voelde Megan zich steeds zwakker en slechter.

Haar ouders lieten haar onderzoeken. Er werden röntgenfoto’s genomen van haar borst, echo’s en zelfs een MRI, maar de maanden gingen voorbij en de dokters slaagden er maar niet in om te vinden wat er met het meisje aan de hand was. Ze bleken echter bij de verkeerde te zoeken.

Het was een donderslag bij heldere hemel toen in oktober aan het licht kwam dat niet Megan maar Sophie eigenlijk ziek was. Artsen ontdekten dat ze een kanker had die overeenkwam met de symptomen die haar zus vertoonde. ,,Het was hartverscheurend”, aldus moeder Rebecca (37). ,,Er was helemaal geen aanwijzing geweest dat er iets mis was met Sophie. Het was Megan waar we ons allemaal zorgen om maakten. Ze was lijkbleek, vermoeid en helemaal niet meer zichzelf.”

Sophie bleek te lijden aan een nefroblastoom, een vorm van kanker in haar nieren. In december volgde een operatie van 7 uur waarbij de tumor en haar linker nier werden weggenomen. Nog tot juni zal ze chemotherapie moeten ondergaan.

Kankertherapie

Vader Jamie (39) nam vrij van zijn werk om te zorgen voor zijn dochter. Ook Megan wijkt niet van haar zijde. Ze bood zelfs aan om ook haar haren af te knippen toen Sophie bang werd dat ze die van haar zou verliezen door de chemotherapie. ,,Ik had het hart niet om het haar te laten doen”, aldus Rebecca. ,,Megan herinnert me aan hoe Sophie eruit zag voor ze ziek werd. En aan hoe ze er binnenkort hopelijk weer uit zal zien.”

De vooruitzichten van het meisje zijn voorzichtig positief. De behandeling slaat volgens de dokters aan in 85 procent van de gevallen bij kinderen, maar Sophie zal wel voor de rest van haar leven in de gaten moeten worden gehouden. Momenteel wordt ze gevoed via een tube langs haar neus, omdat ze erg verzwakt is en zelf niet meer kan eten.

Diepe impact

De ziekte blijkt ook een diepe impact te hebben op Megan. Ze volgt therapie om haar te helpen om te gaan met wat er met haar zusje gebeurt. ,,Toen Sophie haar diagnose kreeg, waren we er allemaal kapot van, maar Megan nog het meeste”, aldus Rebecca. ,,Ze zijn altijd onafscheidelijk geweest. Qua karakter verschillen ze wel. Waar Sophie eerder onstuimig is, is Megan ernstiger en bedachtzamer. We noemen haar wel eens de politicus van de familie. Ze wil alleen maar bij haar zus zijn, meer dan ooit. Ik weet niet wat ze zou doen zonder haar.”

Volgens experts die de Britse krant The Sun aan het woord laat, had Megan de symptomen van Sophie vermoedelijk omdat ze zo een nauwe band hebben als identieke tweeling. ,,Het is niet ongewoon dat een van de twee het ‘waarnemende deel van de tweeling’ wordt”, aldus Helen Turier van de Twins and Multiple Births Association. ,,Misschien toonde Megan gewoon de symptomen die haar tweelingzus voelde.”

Inmiddels is een crowdfundingsactie op poten gezet voor het getroffen gezin. Een tante zamelt 3.000 pond (3.420 euro) in om hen een financieel duwtje in de rug te geven. Er is al zeventig procent van dat bedrag samengebracht.

https://www.ad.nl/bizar/megan-11-heeft- ... ~aaff0d28/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Megan (11) heeft kankersymptomen, maar haar identieke tweelingzus blijkt ziek

Bericht door taigitu » 17 apr 2018, 17:09

taigitu schreef:
17 apr 2018, 16:46
Megan (11) heeft kankersymptomen, maar haar identieke tweelingzus blijkt ziek

Diepe impact

De ziekte blijkt ook een diepe impact te hebben op Megan. Ze volgt therapie om haar te helpen om te gaan met wat er met haar zusje gebeurt. ,,Toen Sophie haar diagnose kreeg, waren we er allemaal kapot van, maar Megan nog het meeste”, aldus Rebecca. ,,Ze zijn altijd onafscheidelijk geweest. Qua karakter verschillen ze wel. Waar Sophie eerder onstuimig is, is Megan ernstiger en bedachtzamer. We noemen haar wel eens de politicus van de familie. Ze wil alleen maar bij haar zus zijn, meer dan ooit. Ik weet niet wat ze zou doen zonder haar.”

Volgens experts die de Britse krant The Sun aan het woord laat, had Megan de symptomen van Sophie vermoedelijk omdat ze zo een nauwe band hebben als identieke tweeling. ,,Het is niet ongewoon dat een van de twee het ‘waarnemende deel van de tweeling’ wordt”, aldus Helen Turier van de Twins and Multiple Births Association. ,,Misschien toonde Megan gewoon de symptomen die haar tweelingzus voelde.”

https://www.ad.nl/bizar/megan-11-heeft- ... ~aaff0d28/
Dit is voor mij een voorbeeld hoe de energie van de een door de ander kan worden ervaren.
Bij tweelingen of meerlingen is die mogelijkheid nog intensiever en bijna onvermijdelijk.
Zelfs tweelingen die totaal gescheiden zijn opgevoed kunnen elkaar zelfs door beïnvloeden.
Bij een latere hereniging in hun leven zie je vaak frappante overeenkomsten van hoe ze hun leven hebben ingericht..
Een soort synchroon lopen van keuzes in hun leven of levenservaringen zoal bijvoorbeelds de partner of beroepskeuze.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Megan (11) heeft kankersymptomen, maar haar identieke tweelingzus blijkt ziek

Bericht door Susan » 17 apr 2018, 17:29

O zo herkenbaar, want ik heb járen klachten en pijn gehad terwijl er niets te vinden was, maar het begon
op te vallen dat mijn identieke tweelingzus dan ziek was, in het ziekenhuis belande en diverse operaties moest
ondergaan. Daarna was het pas over en ik klachtenvrij, echt bizar maar ik wist altijd eerder dat er iets
was met haar, vóór dat iemand dat verteld had.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie