Statines en Diabetis2

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Statines en Diabetis2

Bericht door Tammy » 21 apr 2018, 09:50

Jaren geleden slikte ik statines maar had zoveel last van bijwerkingen en had mijn twijfels over de cholesterolwaardens die dokters hanteren dat ik ermee ben gestopt.
Totdat ik anderhalf jaar geleden hartaanval kreeg.
Toch maar weer begonnen nu met Crestor.
Daar heb ik totaal geen last van bijwerkingen , heel raar.
Slikte eerst 10mg en daalde goed die waardens.

Maar na vier maanden Prednisolon die ik verleden jaar even slikte voor opvlamming van veertig jaar oude kwaal steeg het, is bekend van Prednisolon.
Maar ik slikte het om de bruiloft van mijn dochter te kunnen meemaken.
Zit nu in operatiefases van vier stuks voor die kwaal, eerste operatie ben ik nu van aan het herstellen, duurt paar maanden per keer maar dit terzijde.

Dosis Crestor sinds November naar 20 mg.
Zit op perfecte waarde nu, 2.1
Maar suiker ineens naar 7.6, met 7 heb je tegenwoordig Diabetis2.

Volgende week hoor ik meer, maar Crestor staat bekend en de andere statines voor stijging bloedsuikers.
Is dit echte suikerziekte nu of niet ?

Ik weet het allemaal even niet meer , suiker komt in mijn familie voor dus schommelt vaak.
Ook zwangerschapssuiker 30 jaar geleden gehad, meestal krijg je later dan ook Diabetis2.

Maar is dit nu door de statines of heb ik de echte suikerziekte erbij.
In November was er nog niks aan de hand voor die verhoging van Crestor.
Ikzelf wijt het aan de statine.
Volgende week komt iemand bij mij thuis hierover praten van de huisartsenpost.
Ik laat me niet meteen in de hoek van suikerziekte duwen, heb ook hier mijn twijfels over de waardens.
Toen ik zwanger was had je met 12 suikerziekte, nu met 7.
Dus ben sceptisch .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Fenna » 21 apr 2018, 20:50

Tammy schreef:
21 apr 2018, 09:50
Maar is dit nu door de statines of heb ik de echte suikerziekte erbij.
Nee, dit komt vrijwel zeker door de Statines.
'T is goed dat je hier een gesprek over krijgt.
De kans is héél groot dat als je de dosering van Crestor weer mag verlagen naar 10mg, dat de suikerwaarden weer normaliseren.
Houd er rekening mee dat je lichaam daar even tijd voor nodig heeft en je misschien extra controles moet doen om het in de gaten te houden.
Als je één maal met diabetes medicatie begint kan je er niet meer mee stoppen (info van cardioloog van mijn vader).

Jij bent uiteindelijk diegene die beslist.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Tammy » 21 apr 2018, 23:04

Bedankt voor de tip Fenna. :hands:

Zal ik zeker aan denken.
Want ik denk ook dat het door de statines komt.
We zullen zien.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door taigitu » 23 apr 2018, 13:34

Het is bekend dat met het innemen van statines, vooral als je hoge dosis slikt, je onder andere
kans loopt om diabetes te krijgen. In 2008 werd er al gevraagd of mensen het wilde melden
als ze o.a. diabetes kregen. Het is dus al een poos bekent maar er wordt weinig/niets aan gedaan,
bijvoorbeeld via de bijsluiter....? Veel mensen die krijgen statines voorgeschreven met als reden 'voorzorg'.
Daar heeft Radar nog 4 uitzendingen aan gewijd.

Zelf heb ik een aantal weken Simvastatine geslikt na mijn hartaanval, nu 7 jaar geleden.
Na een aantal weken ben ik gestopt met de statine omdat ik niet goed meer kon opstaan en lopen.
Het blijkt dus dat statine o.a. je spieren kunnen verslappen. Dat was een eng gebeuren.
Op de bijsluiter van dit middel staat niet wat wèl het Farmaceutisch Kompas staat .
Als je echter even zoekt op het internet dan kom je het complete tekst van de farmaceut tegen:
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... mvastatine
Maar dan wordt de bijsluiter een boekwerkje en daar wil je de patiënt toch niet mee vermoeien.....?

Het is voor jou Tammy een moeilijke situatie om helder te krijgen wat je wil of kan doen
zonder je gezondheid te schaden.
Ik heb 12 jaar diabetes 2 zonder dat ik medicijnen gebruik. Ik zit soms hoog, eigen schuld.
Ik heb hier steeds medicijnen voor geweigerd. Als ik op controle ga voor mijn diabetes
dat sta ik meestal nèt boven de 7. Ik heb vroeger geleerd dat de basis/norm voor
nuchter en na het eten was 6,9 en 9,6.
6,9 Was nuchter, dus 's morgens voor het ontbijt. Maar die was meestal aan de hoge kant.
Dat komt wel vaker voor dat je 's morgens hoger zit en verder op de dag binnen de norm komt.
9,6 Is na het eten en dat anderhalf tot 2 uur na de maaltijd.
Dat ik geen medicijnen wilde was tegen het protocol maar werd uiteindelijk geaccepteerd.

Hoe het dus zou gaan wanneer je, met het gebruik van Crestor, je bloedsuiker op normaal
kan houden weet ik uiteraard niet. Die ervaring heb ik niet omdat ik gestopt ben, en al diabetes had.
Wel weet ik dat wanneer je voor je bloedsuiker medicijnen gaat gebruiken je begint met
1 middel en dat vaak snel een tweede medicijn volgt.
Zou je geen medicijnen willen nemen zou je een goede bloedsuikermeter kunnen kopen en zelf
je bloedsuiker gaan meten 's morgens. Je kan dan ook over een dag je metingen doen en kijken
hoe dagmeting verloopt. Daarbij kan je kijken wat bijvoorbeeld je nuchtere meting is als
je de avond ervoor niet na 20.00 uur meer eet. Of 's nacht water drinkt als je er even uit moet
voor een sanitaire stop. Al die dingen beïnvloeden hoe je nuchtere meting is.
Deze mogelijkheid, van zelf je bloedsuiker meten, kan je misschiende de ruimte geven om
de beslissing die je moet nemen hierover, uit te stellen.
Sterkte en wijsheid in deze.

Bijsluiter Crestor - Rosuvastatine: (Crestor is de merknaam)
https://www.farmacotherapeutischkompas. ... uvastatine

Info:
https://www.voorhethart.nl/content/statines-en-diabetes
http://www.ravnskov.nu/ducholesterol/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Tammy » 23 apr 2018, 13:42

Taigitu schreef :
Zelf heb ik een aantal weken Simvastatine geslikt na mijn hartaanval, nu 7 jaar geleden.
Na een aantal weken ben ik gestopt met de statine omdat ik niet goed meer kon opstaan en lopen.
Het blijkt dus dat statine o.a. je spieren kunnen verslappen. Dat was een eng gebeuren.
Allereerst dank je voor je persoonlijke bericht. :hands:

Je had hier vaker over verteld en ik heb grote bewondering voor jou hoe jij het doet.
Simvastatine en nog een andere heb ik vroeger ook gehad en ik kon daar ook niet tegen , precies wat jij beschrijft.
Heb toen ook spiertest aangevraagd, die bleek ok.
Met Crestor heb ik dus geen last .
Tot nu toe dan , elke statine zorgt voor grotere kans op suikerziekte.

Ik krijg deze week iemand aan huis van huisartsenpost, ga ook zeggen dat ik het eerst uitgezocht wil hebben.
Goede tips van je trouwens.
Ga denk ik na dat gesprek zo`n apparaat kopen.
Ik laat het je weten. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Fenna » 28 apr 2018, 07:40

Heb je het gesprek al gehad Tammy?
Hoe is dat verlopen?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Fenna » 28 apr 2018, 13:50

Alles oké Tammy?
Ik zag dat je sinds gisteren niet meer actief was op het forum.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Tammy » 28 apr 2018, 18:26

Hai Fenna wat lief je berichtje. :grin:
Ik ben even moe van de pijn, doe morgen weer mee hier maar soms ben ik even bekaf en wat depri door alle zaken die nu spelen.

Ja heb gesprek gehad.
Over twee weken weer prikken , heb gezegd dat ik me niet meteen in diabetis2 hoek laat duwen.
Snapte die vrouw en afspraak over 2 weken dus weer prikken.
Ze kunnen een bloedcel of zoiets uit het bloed halen waar een soort suikerrandje omheen is om het gemiddelde van de laatste weken te bepalen wat betreft bloedsuikerwaardes ?
Ik snap het niet helemaal maar hoor dan meer.

Ze zei ook dat ik niet naar 10 mg moet gaan met cholesterol pillen maar op 20 mg moet blijven want nu is het perfekt met 2.1.
Ze zei dat ik onder de 2.5 moet blijven en dat de gezondheidzorg het eigenlijk naar 1.8 wilt brengen.
Heb haar verteld hoe ik over die waardens denk en de rol van farmaceutische industrie enz erom heen.
Een lichte flauwe gilmlach krijg je terug , had niks anders verwacht.

Dus over paar weken weet ik of ik echte suikerziekte heb.
Al dat liggen op bed helpt ook niet maar is niet anders.

Laat je weten Fenna. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Tammy » 11 mei 2018, 14:59

Uitslag binnen en nog hoger 8.1.
Officieel heb je dan suikerziekte maar ik ben een twijfelgeval zeiden ze.
Omdat ik bedlegerig ben en alles rond mijn operatie enz.
Maandag beginnen met pilletje om bloedsuikerwaardes omlaag te krijgen.

Want mijn operatie is een Deroofing operatie geweest en dan ga je naar huis met open wond zonder hechting.
Ga volgende week mijn negende week in, geneest goed nog paar weken denk ik en dan is het dicht.
En dan de volgende operatie zo gauw mogelijk in totaal vier, dus nog 3 te gaan straks.
Ben nog een jaartje zoet.

Maar hoge bloedsuikerwaardes zorgen voor slechte wondgenezing dus pilletje maandag.
Anders heb ik een nog groter probleem.
Zonder de operaties kom ik mijn huis niet meer uit.
En met weer gewoon naar buiten en alles doen zoals voor de opvlamming .
Dus weinig keus.

Dus heb ik suiker ?
Eigenlijk ja maar ook weer nee, ik zie het wel.

Bij mij gaat alles toch anders dan normaal, story of my life. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Arminius » 11 mei 2018, 15:09

Pff, valt allemaal niet mee.

Heb jaren geleden een keer een docu gezien die ging er over dat je diabetes 2 kunt genezen met een speciaal dieet. Ik dacht dat de docu Raw hete.




Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Tammy » 11 mei 2018, 15:16

Is dat over rauw voedsel ?
Want dat is hier in Nederland ook aan de orde geweest met moeder en kind.
Dat pad ga ik niet op.
Maar bedankt Arminius , ga kijken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Arminius » 11 mei 2018, 15:22

Tammy schreef:
11 mei 2018, 15:16
Is dat over rauw voedsel ?
Want dat is hier in Nederland ook aan de orde geweest met moeder en kind.
Dat pad ga ik niet op.
Maar bedankt Arminius , ga kijken.
Dit is een dieet. Alles zo veel mogelijk rouw. En verder helemaal niets. Geen brood, chips, snoep en weet ik veel wat nog meer. En het is niet voor altijd he. Het is voor 30 dagen.

Arminius

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Arminius » 11 mei 2018, 15:24

Ik heb hem gevonden

De docu heet Simply Raw

https://gezondr.nl/raw-for-30-days-gene ... -mogelijk/

Volgens mij staat hij hierboven

Zeker het proberen een keer waard als je suiker hebt. Zelfs type 1 zou ermee genezen kunnen worden.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Tammy » 11 mei 2018, 15:36

Door die Nederlandse documentaire paar jaar terug heb ik me toen verdiept even in rauw voedsel.
Je krijgt anderen tekorten omdat het te eenzijdig is.
Ik geloof hier niet zo in, maar ga jouw docu dit weekend bekijken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door univers » 11 mei 2018, 19:22

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Mypos » 11 mei 2018, 21:43

Helemaal eens met Arminius. Het belang van goed voedsel wordt schromelijk onderschat in onze maatschappij. Veel groente, veel fruit, zaden, noten, bessen en vlees. Dat is het dieet wat onze voorvaderen aten totdat ze zich settelden en granen gingen verbouwen. Ik zweer bij dit dieet.

Verder veel beweging, al je angsten onder ogen zien, traumas verwerken en stoppen met al die troep van de farmaceutische industrie.

Arminius

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Arminius » 12 mei 2018, 07:28

Mypos schreef:
11 mei 2018, 21:43
Helemaal eens met Arminius. Het belang van goed voedsel wordt schromelijk onderschat in onze maatschappij. Veel groente, veel fruit, zaden, noten, bessen en vlees. Dat is het dieet wat onze voorvaderen aten totdat ze zich settelden en granen gingen verbouwen. Ik zweer bij dit dieet.

Verder veel beweging, al je angsten onder ogen zien, traumas verwerken en stoppen met al die troep van de farmaceutische industrie.
:post:

Arminius

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Arminius » 12 mei 2018, 07:36

Tammy schreef:
11 mei 2018, 15:16
Is dat over rauw voedsel ?
Want dat is hier in Nederland ook aan de orde geweest met moeder en kind.
Dat pad ga ik niet op.
Maar bedankt Arminius , ga kijken.
Ik moest het weer even terugzoeken, maar de jongen die jij bedoelt heet Tom Watkins. Hij krijgt al vanaf zijn zijn 5 jaar geloof ik alleen rauw voedsel. Zo te zien is hij er niet echt slechter van geworden.
https://www.lindanieuws.nl/nieuws/fragm ... vensstijl/
Zijn moeder heeft ook een eigen website
http://iklustjerauw.nl/home/
Er val veel voor te zeggen. Natuurlijk moet je er bij opgroeiende kinderen wel op letten dat zij alle noodzakelijk vitaminen en mineralen binnen krijgen tijdens hun groei.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Tammy » 12 mei 2018, 07:51

Ja dat was die jongen.
En zijn moeder is iemand die tever is doorgeslagen.
Dat zal jij niet vinden maar ik wel.
Ze ziet eruit als een wandelend lijk maar dit terzijde.
Dit zijn in mijn ogen extreme mensen en zij heeft haar kind hierin meegesleurd.
We hebben het er op het forum over gehad toen.
Ieder zijn visie maar die vrouw is in mijn ogen van het padje af.

Stukje van haar site :
De arme jongen die alleen maar rauwe voeding te eten krijgt en volgens doctoren een groeiachterstand zou hebben vergelijkbaar met die van een ondervoed kind in Afrika. Bovendien heb ik Tom op zijn 13e van school afgehaald omdat het voor hem niet mogelijk was om op de middelbare school gezond te blijven eten. In Nederland is dat niet geoorloofd, je mag als ouder niet beslissen dat het voor jouw kind beter is om op een andere manier te leren dan naar school te gaan. Als je kind eenmaal in het systeem zit kan je het daar niet meer uit halen.
Heeft een hoop leuke dingen gemist op zijn school als tiener.
Die vrouw heeft haar kind in haar extreme denkwereld mee gesleurd.
Vreselijk figuur in mijn ogen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Arminius

Re: Statines en Diabetis2

Bericht door Arminius » 12 mei 2018, 08:36

Tammy schreef:
12 mei 2018, 07:51
Ja dat was die jongen.
En zijn moeder is iemand die tever is doorgeslagen.
Dat zal jij niet vinden maar ik wel.
Ze ziet eruit als een wandelend lijk maar dit terzijde.
Dit zijn in mijn ogen extreme mensen en zij heeft haar kind hierin meegesleurd.
We hebben het er op het forum over gehad toen.
Ieder zijn visie maar die vrouw is in mijn ogen van het padje af.

Stukje van haar site :
De arme jongen die alleen maar rauwe voeding te eten krijgt en volgens doctoren een groeiachterstand zou hebben vergelijkbaar met die van een ondervoed kind in Afrika. Bovendien heb ik Tom op zijn 13e van school afgehaald omdat het voor hem niet mogelijk was om op de middelbare school gezond te blijven eten. In Nederland is dat niet geoorloofd, je mag als ouder niet beslissen dat het voor jouw kind beter is om op een andere manier te leren dan naar school te gaan. Als je kind eenmaal in het systeem zit kan je het daar niet meer uit halen.
Heeft een hoop leuke dingen gemist op zijn school als tiener.
Die vrouw heeft haar kind in haar extreme denkwereld mee gesleurd.
Vreselijk figuur in mijn ogen.
Tja, het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk. Ik vind het gek dat meisje van 10.11, 12 jaar vaak al het lijf van een volwassen vrouw hebben. Volgens mij komt dat door alle hormonen in ons eten. Als je een gaat uitzoeken wat voor rotzooi er allemaal in ons dagelijks voedsel zit, wordt je daar niet echt blij van. Denk alleen maar eens aan alle toevoegingen zoals de vele E-nummers, antioxidanten en niet te vergeten het vele zout en suiker, en weet ik veel wat voor zaken nog meer. En het is zoals zij zelf zegt, als je kind eenmaal in het systeem zit is hij er moeilijk weer uit te halen. Voor mij is die moeder toch een soort held. Ga er maar eens aanstaan om te vechten tegen de voedselindustrie. Maar ik kan mij voorstellen dat het bij andere mensen overkomt als zeer extreem.

Plaats reactie