'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door Tammy » 23 apr 2018, 13:05

Afbeelding

In de medische wereld en in de politiek klinken steeds meer geluiden om ouderen minder vaak een ingrijpende medische behandeling te geven. Volgens de partijen is het soms te riskant en kostbaar om ouderen te opereren, schrijft NRC.
Sinds een maand worden patiënten boven de 70 die binnenkomen op de spoedeisende hulp en de polikliniek in het LUMC in Leiden en het Haagse Hagaziekenhuis gescreend op kwetsbaarheid. GroenLinks pleit ervoor dat deze screening voor iedere oudere die in het ziekenhuis terechtkomt gaat gelden, zo valt te lezen in een initiatiefnota die vandaag aan de Tweede Kamer wordt aangeboden.

Aanleiding voor de test was een onderzoek van het LUMC en andere ziekenhuizen waaruit bleek dat 10 procent van de zeventigplussers die op de spoedeisende hulp terechtkwamen, binnen drie maanden was overleden. Bij 20 procent was er binnen negentig dagen sprake van forse achteruitgang.

Kwetsbaarheidtest.

De kwetsbaarheidtest bepaalt of de oudere sterk genoeg is voor een zware behandeling, zoals een chemokuur. Als dat niet het geval is kunnen arts en patiënt in samenspraak besluiten af te zien van de behandeling.
"Meestal gaat het om ingrijpende behandelingen, waarbij de kans op complicaties groot is". zegt Ronne Mairuhu, internist in het Hagaziekenhuis, in het NOS Radio 1 Journaal. "Vaak blijkt dat patiënten openstaan om erover te praten."

De test bestaat uit vragen over medicatie, geheugen en zelfstandigheid. Daarmee bepaalt de arts wat de kansen zijn op sterfte of forse achteruitgang als de operatie achter de rug is.
Mairuhu benadrukt dat de beslissing wordt genomen in samenspraak met de patiënt, in het bijzijn van familie. "Heel vaak gaat het over de kwaliteit van leven, niet over levensverlenging. Je moet nadenken over wat je iemand aandoet als je chemotherapie geeft."

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door Fenna » 23 apr 2018, 13:15

Ach.
Je was weer sneller dan ik. :wink:

Wil je mijn bericht verwijderen please.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door Tammy » 23 apr 2018, 13:21

Een kwetsbaarheidstest als je boven de 70 jaar bent.
GroenLinks wilt er werk van gaan maken.
Ik zal het niet over die partij hebben, iedereen die mij kent weet wat een bloedhekel ik aan die Efteling leider en zijn collega`s heb.
Ze hebben nooit de uitgang van het sprookjesbos gevonden bij hun eerste bezoek maar dit terzijde.

Dit voorstel vind ik de enge kant opgaan.
Want ik neem aan dat bij elk gesprek met de dokter in een ziekenhuis de patient en familie word geinformeerd over de risico`s tijdens en na de operatie.
De kans van slagen zeg maar.
Zeker bij ouderen.
De test bestaat uit vragen over medicatie, geheugen en zelfstandigheid. Daarmee bepaalt de arts wat de kansen zijn op sterfte of forse achteruitgang als de operatie achter de rug is.
Dat is knap als je dat als dokter al kan inschatten zeg.
Hebben die ook een opleiding helderziendheid gevolgd ?
Want deze 3 criteria`s kunnen natuurlijk nooit voorspellen of iemand dood of erg achteruit gaat na een operatie.

Praten met mensen voor een operatie word al gedaan.
Van alle leeftijden, ook onder de 70.
Ik ben al vaker geopereerd in mijn leven maar Erasmus ziekenhuis uit Rotterdam spant de kroon met vragen.
Vroegen als er tijdens de operatie die ik begin Maart daar heb ondergaan iets mis zou gaan ze mij mochten reanimeren of niet.
Ze zeiden er meteen bij dat ze nog nooit iemand hadden verloren bij dit speciale type operaties.
Ze zagen mij denk ik ietwat verschrikt kijken...........................ben 58 jaar.............nog geen 70 maar ze vragen het nu al. :mrgreen:

Dit is een ordinaire manier om geld uit te sparen in de gezondheidszorg, zo zie ik het.

Hoe denken jullie hierover ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door Tammy » 23 apr 2018, 13:22

Welk bericht Fenna ? :grin:

Ooh ik zie het doe ik. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door Determinist » 23 apr 2018, 13:39

Tammy schreef:
23 apr 2018, 13:21
Hoe denken jullie hierover ?
IK zie het probleem niet. Het is juist goed om hierover na te denken met juist al die redenen die in het artikel genoemd zijn.
Het is van belang voor zowel de patient als onze gezamenlijke portemonnee om risico vooraf goed te bepalen.

Het houdt een keer op, ons leven. En ook al wil je niet dood, het is niet de bedoeling om koste wat het kost anderen op te zadelen met keuzes die vooraf in te schatten zijn als doelloos, kostenverslindend en mensonterende laatste weken.

Het is goed dat we van het taboe afkomen en het bespreekbaar maken.
Elk geval wordt individueel bekeken en daar waar het hopeloos is moet dat ook uitgesproken worden.

Wil je tot je 100e doorgaan is prima. Maar niet op mijn kosten. Betaal het dan maar zelf.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door Tammy » 23 apr 2018, 13:51

Determinist schreef :
Het houdt een keer op, ons leven. En ook al wil je niet dood, het is niet de bedoeling om koste wat het kost anderen op te zadelen met keuzes die vooraf in te schatten zijn als doelloos, kostenverslindend en mensonterende laatste weken.
Mij gaat het om de test Determinist , die vind ik raar.

Dit dus :
De test bestaat uit vragen over medicatie, geheugen en zelfstandigheid. Daarmee bepaalt de arts wat de kansen zijn op sterfte of forse achteruitgang als de operatie achter de rug is.
Dat zijn voor mij geen voorspellende uitslagen over hoe iemand na een operatie is.
Of die dus dood gaat of niet.
Vind jij die 3 zaken wel toereikend ?
Het is goed dat we van het taboe afkomen en het bespreekbaar maken.
Elk geval wordt individueel bekeken en daar waar het hopeloos is moet dat ook uitgesproken worden.
Dat word allang gedaan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door taigitu » 23 apr 2018, 13:54

Mairuhu benadrukt dat de beslissing wordt genomen in samenspraak met de patiënt, in het bijzijn van familie.
"Heel vaak gaat het over de kwaliteit van leven, niet over levensverlenging.
Je moet nadenken over wat je iemand aandoet als je chemotherapie geeft."
Ik zou hier geen bezwaar tegen hebben indien de patiënt altijd het laatste woord heeft.
Want er kunnen redenen zijn voor die persoon om het leven te rekken, zelfs al zou het voor kort zijn.
Zo niet..... waarom dan wettelijk géén vrijwillige euthanasie voor mensen die vinden dat hun leven voltooid is
of het leven als heel zwaar ervaren.
Want waarom bij de één niet ingrijpen omdat het niet die kwaliteit van leven meer zou geven.
En bij de ander vinden dat die nog wel even door mag 'kramperen' omdat de wet aangeeft dat
die persoon niet zelf mag kiezen als die aangeeft dat hij geen kwaliteit van leven ervaart.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door univers » 23 apr 2018, 14:00

Ach.
Je was weer sneller dan ik. :wink:
Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door Tammy » 23 apr 2018, 14:01

Daar zeg je me wat Taigitu, iets om over na te denken. :post:

Leuk Univers. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door Determinist » 23 apr 2018, 14:04

taigitu schreef:
23 apr 2018, 13:54
Mairuhu benadrukt dat de beslissing wordt genomen in samenspraak met de patiënt, in het bijzijn van familie.
"Heel vaak gaat het over de kwaliteit van leven, niet over levensverlenging.
Je moet nadenken over wat je iemand aandoet als je chemotherapie geeft."
Ik zou hier geen bezwaar tegen hebben indien de patiënt altijd het laatste woord heeft.
Altijd?

Even een hyperbool: ook als het 1 miljoen euro kost voor 1 maand extra?
(let wel, dat geld komt van ons burgers)

Is het moreel aanvaardbaar dat mensen in staat zijn het zorgsysteem zodanig duur te maken vanwege persoonlijke redenen waarbij artsen aangeven dat het onverantwoord is?
Waar ligt de grens dan? Geen grens?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door univers » 23 apr 2018, 14:10

(let wel, dat geld komt van ons burgers)
Wat onze regering over de balk smijt
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door Determinist » 23 apr 2018, 14:15

univers schreef:
23 apr 2018, 14:10
(let wel, dat geld komt van ons burgers)
Wat onze regering over de balk smijt
Reden temeer om niet ook nog iedereen maar uit de zorgkostenpot te laten graaien naar believen...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door taigitu » 23 apr 2018, 14:53

Determinist schreef:
23 apr 2018, 14:04
Altijd?

Even een hyperbool: ook als het 1 miljoen euro kost voor 1 maand extra?
(let wel, dat geld komt van ons burgers)

Is het moreel aanvaardbaar dat mensen in staat zijn het zorgsysteem zodanig duur te maken vanwege persoonlijke redenen waarbij artsen aangeven dat het onverantwoord is?
Waar ligt de grens dan? Geen grens?
Als dat niet altijd is nadat er gesprekken zijn geweest met de persoon in kwestie,
en familie die hier over mee kunnen en mogen omdat ze integer zijn, dan vind ik dat, JA.
De grens die hier getrokken wordt, is voor mij er een waarbij mensen met geld alle zorg kunnen krijgen
EN ook, ondanks hun vele geld, gewoon mee profiteren van de zorg. Ze vallen ook onder
het ziekenfonds en dergelijke. En dat is hun recht. En de mens zonder een kapitaal mag ????????

Er zit nog een andere kant aan deze discussie.
Het gevecht wat de regering aan moet gaan is met farmaceutische industrie die hun medicijnen
zo verhogen waarbij het idee 'ze hebben er zo veel ingestopt om het uit te vinden ed.' reden is
dat de prijzen die ze vragen normaal zijn.
Ze zijn laatst al bezig geweest om een medicijn goedkoper te krijgen.
Dat moeten ze vaker doen waarbij de persoon die toch een behandeling wil, na overleg,
die ook krijgt. Stel dat het jou of een familielid overkomt, dat die onbehandeld
naar huis wordt gestuurd omdat het kostenplaatje te hoog zou zijn.
Hij/zij is 70+ en na het conclaaf en de test vinden de 'omstanders' dat de kosten
van de medische ingreep niet de 'winst' op gaat leveren als bij iemand die 69+ is.....?

Sorry, maar ik heb hier morele problemen mee......
Hier worden twee grenzen overschreden, de leeftijd en of het 'winst' oplevert.
Verder maak ik me zorgen over kosten van medicijnen maar dat moet niet uitgevochten
worden over de ruggen van mensen. Pak de farmaceuten aan!
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door univers » 23 apr 2018, 14:55

Reden temeer om niet ook nog iedereen maar uit de zorgkostenpot te laten graaien naar believen...
Laten we dan beginnen met de regering en de managers in de zorg.
Dat zijn de grootste graaiers.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door Fenna » 23 apr 2018, 17:08

Tammy schreef:
23 apr 2018, 13:22
Welk bericht Fenna ? :grin:

Ooh ik zie het doe ik. :hands:
Thanks :loveU:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Kwetsbaarheidtest voor ouderen voor operatie'

Bericht door Fenna » 23 apr 2018, 17:15

univers schreef:
23 apr 2018, 14:55
Laten we dan beginnen met de regering en de managers in de zorg.
Dat zijn de grootste graaiers.
Juist ;P!

We mogen wel tot ons zeventigste doorwerken maar als we dan met pensioen mogen, mogen we creperen.

Ik sluit mij bij beide reacties van Taigitu aan.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie