Hooikoorts? Dan heb je mogelijk een verhoogde kans op psychiatrische problemen

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Hooikoorts? Dan heb je mogelijk een verhoogde kans op psychiatrische problemen

Bericht door univers » 24 apr 2018, 13:02

Onduidelijk is nog hoe dat precies komt.

Nieuw onderzoek suggereert dat patiënten met astma en hooikoorts een verhoogde kans hebben op psychiatrische problemen, zoals angststoornissen en depressie. Dat meldt het blad Frontiers in Psychiatry.

Taiwan
Onderzoekers trekken die conclusie op basis van gegevens uit een Taiwanees bevolkingsonderzoek. Het onderzoek besloeg een periode van vijftien jaar. De dataset telde meer dan 46.000 mensen met allergieën en bijna 140.000 mensen zonder. Over een periode van vijftien jaar bleek 10,8 procent van de mensen met een allergie een psychiatrische stoornis te ontwikkelen. In diezelfde periode ontwikkelde slechts 6,7 procent van de mensen zonder allergie een psychiatrische stoornis. Het betekent dat mensen met een allergie een 1,6 keer grotere kans hadden om een psychiatrische aandoening te ontwikkelen dan mensen zonder allergie.

Medicatie
Toen de onderzoekers nog wat verder op de data inzoomden, ontdekten ze dat mensen met constitutioneel eczeem – ook een vorm van allergie – een kleinere kans hadden op een psychiatrische stoornis, terwijl degenen met astma en hooikoorts een grotere kans hadden. Daarnaast ontdekten de onderzoekers dat het gebruik van bepaalde astma-medicatie samenhing met een kleinere kans op psychiatrische stoornissen.

Verband
Grote vraag is natuurlijk waarom astma en hooikoorts samen lijkt te gaan met een verhoogde kans op psychiatrische stoornissen. Daar hebben de onderzoekers geen onderzoek naar gedaan, maar ze hebben er wel ideeën over. Recente studies suggereren dat er een verband is tussen ontstekingen en psychiatrische stoornissen, zoals depressie en angststoornissen. Aangezien allergieën ook een ontstekingsreactie oproepen, is het mogelijk dat deze bijdragen aan het ontwikkelen van psychiatrische stoornissen. Het kan echter ook andersom zijn, waarbij de stress die een psychiatrische aandoening met zich meebrengt, bijdraagt aan fysieke symptomen, zoals astma.

Hoe psychiatrische stoornissen en allergieën precies met elkaar in verband staan, is dus nog onduidelijk. Maar we weten wel dat er een verband tussen die twee is. En dat is al waardevolle informatie, aldus onderzoeker Nian-Sheng Tzeng. “We zouden artsen die zorg dragen voor patiënten met allergieën willen laten weten dat de patiënten een grotere kans hebben op psychiatrische stoornissen. Het in de gaten houden van hun emotionele toestand en mentale gezondheid kan helpen om latere psychiatrische problemen te voorkomen.”
Het is niet voor het eerst dat onderzoekers een verband hebben gevonden tussen allergieën en psychiatrische stoornissen of emotionele problemen. Zo bleek uit Deens onderzoek dat kinderen met allergieën meer emotionele- en gedragsproblemen hebben. Tegelijkertijd zijn er ook weer onderzoeken die dat ontkrachten. Zo is er bijvoorbeeld een Taiwanese studie die suggereert dat hooikoorts minder vaak voorkomt onder mensen met schizofrenie. Dit nieuwe onderzoek – waaraan in tegenstelling tot eerdere studies mensen van allerlei leeftijden aan deelnamen – geeft meer inzicht in het verband dat er is tussen eczeem, astma en hooikoorts en de algemene kans op psychiatrische stoornissen.
https://www.scientias.nl/hooikoorts-dan ... problemen/

https://www.eurekalert.org/pub_releases ... 041718.php
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hooikoorts? Dan heb je mogelijk een verhoogde kans op psychiatrische problemen

Bericht door MetalPig » 25 apr 2018, 08:22

Ik word er soms wel eens gek van ja.


Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Hooikoorts? Dan heb je mogelijk een verhoogde kans op psychiatrische problemen

Bericht door MetalPig » 25 apr 2018, 08:39

Pollens.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Hooikoorts? Dan heb je mogelijk een verhoogde kans op psychiatrische problemen

Bericht door univers » 25 apr 2018, 08:41

Begint ook met een P. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Hooikoorts? Dan heb je mogelijk een verhoogde kans op psychiatrische problemen

Bericht door Gast1 » 25 apr 2018, 08:59

MetalPig schreef:
25 apr 2018, 08:39
Pollens.
Ik heb het van pollen en dit jaar heb ik dat erg vroeg.
Waarschijnlijk omdat de Natuur nu 'geëxplodeerd' is met bloei.
Mijn neus zit -vooral bij het slapen- dicht en ik heb last van mijn slijmvliezen (ogen).
Nou ja, last ... Ik weet dat het elke jaar terugkomt en dat heb ik al vanaf mijn 16e.
Het is vervelend en soms op een enkel moment hinderlijk, maar last ... [think]

Het onderzoek richt zich op een een deel van de Taiwanese bevolking, wat nog altijd geen Nederlandse bevolking is.
En het gaat niet enkel om hooikoorts.
Het gaat om allerlei allergieën en als je daar flink last van hebt, kan ik me voorstellen dat je daar psychiatrische problemen mee kunt hebben.
Dat hangt uiteraard ook af van je karakter en andere omstandigheden waar je je in bevindt.

Maar daar zullen de scherpzinnige onderzoekers ongetwijfeld rekening mee hebben gehouden.
O nee, wacht eens even ...
Daar hebben de onderzoekers geen onderzoek naar gedaan, maar ze hebben er wel ideeën over.
Ach ...

Cornelius

Re: Hooikoorts? Dan heb je mogelijk een verhoogde kans op psychiatrische problemen

Bericht door Cornelius » 25 apr 2018, 23:46

Hooikoorts betekent mogelijk een verhoogde kans op psychiatrische problemen?
Dat meldt het blad Frontiers in Psychiatry.
De onderzoekers geven zelf aan dat ze niet gezocht hebben naar een causaal verband tussen lichamelijke verschijnselen en psychische problemen. Het laatstgenoemde kan de oorzaak zijn van het eerstgenoemde of andersom. Nou, daar heb je echt iets aan, denk ik dan.

Ik vind: hou die warrige uitkomsten voor je en ga niet allerlei suggestieve ideeën daarop loslaten. Kom pas met resultaten als je onderzoek een conclusie oplevert.
Ik vermoed dat de publicatiedruk, met de daaraan gekoppelde financiering, er mede schuldig aan is dat er al snel resultaten de wereld in geslingerd worden die eigenlijk geen resultaat mogen heten.

Als ik ontdek dat rijders in een stationcar vaker tweelingen krijgen ga ik toch niet poneren dat dit aan het type auto ligt? En zeker ga ik er geen reclame voor maken dat als je een tweeling wil dat je dan een stationcar moet kopen.
"Onderzoek wijst uit dat ..." is heel vaak een testimonium paupertatis.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Hooikoorts? Dan heb je mogelijk een verhoogde kans op psychiatrische problemen

Bericht door Fenna » 26 apr 2018, 07:10

;P! Cornelius
Afbeelding
Afbeelding


Plaats reactie