Gehoorschade bij kinderen door muziekspelers

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Gehoorschade bij kinderen door muziekspelers

Bericht door Tammy » 15 jun 2018, 10:18

Afbeelding

Een op de zeven kinderen heeft gehoorschade, link met muziekspelers.

Zo'n 14 procent van de kinderen rond de 10 jaar heeft gehoorschade door lawaai. Zij zijn ook vaker dan leeftijdsgenootjes gevoelig voor harde geluiden of hebben last van oorsuizen. Dat komt naar voren uit een onderzoek in het kader van de grootschalige studie Generation R van het Erasmus MC. De onderzoekers namen bij 3000 kinderen een uitgebreide gehoortest af.

Veertig procent van deze kinderen gebruikt draagbare muziekspelers, zoals de mobiele telefoon. De onderzoekers hebben de kinderen slechts geobserveerd en niet gekeken naar een direct verband tussen de gehoorschade en het luisteren naar muziek via koptelefoons. "Het is te vroeg om te zeggen dat het een leidt tot het ander. Daarvoor moeten we de testen herhalen. Maar het lijkt er wel erg op", zei kno-arts en hoofdonderzoeker Marc van der Schroeff in het NOS Radio 1 Journaal. Wel is duidelijk dat kinderen die muziekspelers gebruiken een drie keer hoger risico lopen op gehoorschade.
Van der Schroeff noemt het schokkend dat al op zo'n jonge leeftijd gehoorverlies wordt vastgesteld door lawaai, en een relatie met het gebruik van muziekspelers. "Zeker omdat het hier gaat om 10-jarigen. We gaan ervan uit dat de lawaaibelasting bij deze kinderen in de komende jaren zal toenemen, bijvoorbeeld door evenementen die zij gaan bezoeken."

Onomkeerbaar.

Gehoorverlies is volgens de onderzoekers vaak onomkeerbaar, vroege gehoorschade kan zich opstapelen en leiden tot bijvoorbeeld problemen op school of met het gedrag. "Juist daarom is het zo belangrijk om te weten hoe het met het gehoor van jonge kinderen is gesteld en wat de relatie met het gebruik van muziekspelers is", zegt onderzoeker Carlijn le Clercq.

Volgens haar gaat het bij de 'lawaaischade' om zowel gehoorverlies in de hoge tonen als een dip in het audiogram, de toonhoogte van spraak en muziek. "In totaal zegt ruim elf procent van de kinderen zelf last te hebben van harde geluiden, vervorming van geluid of oorsuizen."
Generation R is een grootschalige studie waarbij duizenden kinderen door het Erasmus MC worden gevolgd, van de vroege zwangerschap totdat ze jongvolwassen zijn. Inmiddels zijn de kinderen 13 jaar oud. Er is al een vervolgstudie gestart: Generation R Next.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gehoorschade bij kinderen door muziekspelers

Bericht door Tammy » 15 jun 2018, 10:23

Van der Schroeff noemt het schokkend dat al op zo'n jonge leeftijd gehoorverlies wordt vastgesteld door lawaai, en een relatie met het gebruik van muziekspelers. "Zeker omdat het hier gaat om 10-jarigen.

Ik vind het veel schokkender dat tienjarigen schijnbaar op die leeftijd al een mobiel hebben die ze heel de dag aan hun oren hebben hangen.

Want af en toe gebruik leid niet tot deze erge vorm van gehoorschade.

Waar zijn de ouders ?

Ooh wacht die zitten op Facebook-Twitter-Instagram , die zien niet wat hun kinderen uitspoken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Gehoorschade bij kinderen door muziekspelers

Bericht door Vitharr » 15 jun 2018, 10:27

Ik twijfel altijd heel erg aan dit soort berichten. Hetzelfde zei men van mijn generatie, die met de walkman. Achteraf hoor of zie ik daar niets meer van terug. Mijn gehoor is blootgesteld aan nagenoeg continu blaffende decibels en het is nog steeds beter dan van een pasgeboren baby.

Maar dat telefoongebeuren ben ik wel met je eens hoor Tam. De jongste stiefdochter leeft er in, de oudste is het gelukkig ontgroeid.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gehoorschade bij kinderen door muziekspelers

Bericht door Tammy » 15 jun 2018, 10:41

Vitharr schreef :
Ik twijfel altijd heel erg aan dit soort berichten. Hetzelfde zei men van mijn generatie, die met de walkman. Achteraf hoor of zie ik daar niets meer van terug

Ik lees dat jij hele goede oren hebt , daar heb je geluk mee. :grin:

Want wat ik jaren geleden al las was de gehoorschade door concerten en ook walkmans.
Die berichten kwamen na een onderzoek bij veertigplussers.
Die kregen dus later de rekening gepresenteerd.
En de gehoorwinkels nu rijzen de pan uit, dat is niet voor niks.

Mijn man heeft MCTD een gemengde bindweefselziekte.
Die zal voor een gedeelte zijn gehoorverlies die voor meer dan de helft is afgenomen hebben bepaald.
Maar hij zegt ook door die punk concerten in de jaren 70 enz.

Medici zeggen neem oordopjes mee nu , maar die mobieltjes zijn vele malen erger.
Want het is niet alleen bellen, je hebt gewoon internet en alles wat daarbij hoort dus ook muziek.
Ik weet niet hoe oud je jongste dochter is, maar let op de oortjes. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Gehoorschade bij kinderen door muziekspelers

Bericht door Vitharr » 15 jun 2018, 10:59

Tammy schreef:
15 jun 2018, 10:41
Ik lees dat jij hele goede oren hebt , daar heb je geluk mee. :grin:
Zit in de familie. Mijn neef, de grote boze wolf, had ook van die goede oren. :mrgreen:
Tammy schreef:Want wat ik jaren geleden al las was de gehoorschade door concerten en ook walkmans.
Die berichten kwamen na een onderzoek bij veertigplussers.
Die kregen dus later de rekening gepresenteerd.
En de gehoorwinkels nu rijzen de pan uit, dat is niet voor niks.
Ik heb geluk met mijn oren. Dat klopt. Maar gehoorschade bij mijn generatie ken ik eigenlijk met muziek als oorzaak enkel bij artiesten zoals DJ's. Die hebben 'discodoofheid' omdat ze de hoofdtelefoon tijdens het mixen op 1 oor hebben zitten en na verloop van tijd gaat dat kapot. Maar van de andere waarschuwingen zie je niets terug in de gehoortesten van leeftijdsgenoten. Ik heb dat wel eens nagevraagd bij een periodieke keuring. Vandaar dat ik kritisch ben.

Dat de gehoorwinkels de pan uitrijzen heeft natuurlijk ook met de vergrijzing van doen.
Tammy}Mijn man heeft [url=https://www.bewegenzonderpijn.com/mixed-connective-tissue-disease-mctd/ schreef:MCTD[/url] een gemengde bindweefselziekte.
Die zal voor een gedeelte zijn gehoorverlies die voor meer dan de helft is afgenomen hebben bepaald.
Maar hij zegt ook door die punk concerten in de jaren 70 enz.

Medici zeggen neem oordopjes mee nu , maar die mobieltjes zijn vele malen erger.
Want het is niet alleen bellen, je hebt gewoon internet en alles wat daarbij hoort dus ook muziek.
Ik weet niet hoe oud je jongste dochter is, maar let op de oortjes. :wink:
Die jongste luistert ook zonder gehoorbeschadiging niet hoor. Het is een puberin. :mrgreen:

Dat hard geluid je gehoor sloopt is zeker een feit. Ik ben alleen kritisch naar de genoemde omvang omdat 99% van mijn vrienden dan al een gehoorapparaat had moeten hebben. De werkelijkheid, in mijn geval dan, strookt dus niet met de bewering. Qua techniek is de telefoon heel wat anders maar qua geluid niet hoor. Ik besef me trouwens net dat ik zelfs nog een jaar met een Ghettoblaster op mijn schouders heb gelopen. Dat is ook nog even 'normaal' geweest.

(sorry voor de soms vreemde quotes. Ik snap de nieuwe eisen van het forum nog niet helemaal. Love what you've done with the place though. ;P! )
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gehoorschade bij kinderen door muziekspelers

Bericht door Tammy » 15 jun 2018, 12:11

Thank you voor het forum compliment. :grin:
Vragen over problemen kan je altijd met Determinist bespreken, die weet het te vertellen.
Want ik zie inderdaad dat jouw quote anders word weergeven. [think]

Vitharr schreef :
Zit in de familie. Mijn neef, de grote boze wolf, had ook van die goede oren.
Ik verwachtte Univers met die boze wolf grap maar hij is laat vandaag. :mrgreen:

Je hebt gelijk over vergrijzing.
Maar tegelijkertijd zie je ook steeds meer minder grijze duifjes die erheen gaan.
Wat je zegt over DJ's geloof ik meteen.
Dat is echt slecht.

Jij en jouw vrienden hebben dus prima oren zonder schade gelukkig.
Wat ik zei heb ik lang geleden al gelezen.
Maar misschien is het weer achterhaald, zou kunnen.
Ik besef me trouwens net dat ik zelfs nog een jaar met een Ghettoblaster op mijn schouders heb gelopen. Dat is ook nog even 'normaal' geweest.

GHETTOBLASTER? ?...................ALRIGHT SOULBROTHER ! :mrgreen:

Afbeelding

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie