Inenten is ingrijpen in Gods handelen

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Inenten is ingrijpen in Gods handelen

Bericht door Tammy » 15 jun 2018, 11:42

Afbeelding
De Hersteld Hervormde Gemeente in Staphorst is tegen vaccinatie omdat ziekte en gezondheid in Gods hand is, volgens de geloofsgemeenschap.

De vaccinatiegraad in Nederland daalt al drie jaar op rij. De overheid wil die zorgwekkende trend een halt toeroepen. Een van de maatregelen is het geven van betere voorlichting. Maar hoe krijg je de vaccinatiegraad in ‘Biblebelt’ gemeenten omhoog? In sommige gemeenten stijgt de vaccinatiegraad mondjesmaat, maar er blijven conservatieve gebieden achter. ,,Er is geen enkel religieus argument om wél te vaccineren!”

,,We mogen niet op de stoel van God gaan zitten. God gaat over ziekte en gezondheid. Niet wij,” spreekt ouderling Jacob Mussche van de Hersteld Hervormde Gemeente in Staphorst streng. Met deze woorden lijkt het een schier onmogelijke taak voor de gemeente Staphorst om de vaccinatiegraad omhoog te stuwen. Ouderling Mussche is onverbiddelijk: ,,Inenten gebeurt met ziekteverwekkers. Dat we op die manier proberen om ziektes te voorkomen, dat is ingrijpen in Gods handelen.”


Al decennialang is de vaccinatiegraad in reformatorische gezindten laag. Nu de gemeenten vanaf 2019 verantwoordelijk worden voor het rijksvaccinatieprogramma en een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad moeten nastreven, rijst opnieuw de vraag hoe je een dialoog start over zo’n gevoelig thema.

'Mix'

Helma Ruijs, arts infectieziekten bij GDD Gelderland-Zuid, deed onderzoek naar acceptatie van vaccinatie in de reformatorische gezindten. ,,Er is een stijging van de vaccinatiegraad in de reformatorische gezindten. We zien bovendien door verhuizing soms een verandering in de mix van mensen die in de gemeente wonen.’’ Daarmee worden ze meer gemêleerde gebieden, met minder conservatieve mensen. Met meer ingeënte mensen. Maar dat geldt niet voor alle gemeenten. Conservatieve gemeenten als Barneveld, Nunspeet, Urk, Zwartewaterland en Staphorst blijven achter. Naar dergelijke streken als de Veluwe verhuizen soms zelfs conservatieve gelijkgestemden uit het Westen, duidt ze. ,,Ze voelen zich daar prettig.’’

Weinig invloed.

Ruijs denkt de verandering in die conservatieve bolwerken niet makkelijk bewerkstelligd kan worden door partijen als de GGD. ,,Het zal uit de mensen zelf moeten komen. De motivatie is grotendeels religieus, om wel of niet te vaccineren. Daar kun je vanuit de medische hoek weinig invloed op uitoefenen.’’
Het beeld van Ruijs wordt bevestigd door ouderling Jacob Mussche uit Staphorst. ,,In de Heidelbergse Catechismus is gezegd dat alle dingen, dus ook ziekten, ons van de vaderlijke hand van God toekomen.’’ Volgens de Staphorster mogen wel maatregelen getroffen worden om ziekte te voorkomen, zoals ,,Je handen wassen voor het eten, een goede persoonlijke hygiëne, niet roken en een dikke jas aantrekken in de winter. Het zijn allemaal manieren om ervoor te zorgen dat je niet ziek wordt.’’

Huisbezoek

Toch zijn er ook binnen de streng Hervormde gemeente in Staphorst mensen die wel zijn ingeënt. ,,Het blijft een persoonlijke keuze. Wij kunnen mensen niet opleggen dat het niet mag, maar we geven wel onze mening.” Die mening wordt vaak verkondigd in een gesprek bij mensen thuis. ,,Tijdens huisbezoeken komt de vaccinatie wel eens ter sprake. Mensen vragen dan bijvoorbeeld aan me waarom ze niet mogen vaccineren. Van huis uit zijn ze niet gevaccineerd, hun ouders ook niet en zo verder. Dan vertel ik ze dat je niet mag ingrijpen in waar de here voor staat. Ziekte en gezondheid is in Gods hand.”
Ruijs zegt dat de dialoog wel de manier is om een discussie op gang te brengen in streng gelovige gemeenschappen. ,,Wanneer de niet-vaccinerende groep zich realiseert dat er binnen reformatorische gezindten verschillend over vaccineren gedacht wordt, kan dat de opening zijn naar meer acceptatie voor vaccinatie,’’ stelt Ruijs. ,,Je moet de discussie binnen de kerkgenootschappen stimuleren.’’
Wat dat betreft is er in Staphorst nog een lange weg te gaan. Mussche: ,,Als er twijfels zijn over vaccineren in de gemeenschap dan sta ik open voor een gesprek. Maar principes zijn wel iets waar je voor staat. En als iets zo diep ligt als dit onderwerp, dan durf je daar niet aan te tornen. Er bestaan geen religieuze argumenten om wel te vaccineren."

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Inenten is ingrijpen in Gods handelen

Bericht door Tammy » 15 jun 2018, 11:49

,,In de Heidelbergse Catechismus is gezegd dat alle dingen, dus ook ziekten, ons van de vaderlijke hand van God toekomen.’
Gelukkig bestaat hij niet maar ik zal nooit snappen dat mensen een god kunnen omarmen die mensen vreselijk ziektes geeft.
Het lijden van die mensen jong en oud en dan toch knielen in de kerk.
Ik zal dat nooit in heel mijn leven begrijpen maar dit terzijde.

Polio bijvoorbeeld kan voorkomen worden door de inentingen.
Ik vind niet alle inentingen goed.
De griepspuit die standaard word gegeven bij zestig plussers ook al heb je al jaren geen griep gehad vind ik onnodig.

Dus ik heb een wat dubbel gevoel over inentingen maar die kinder vaccinatie tegen gevaarlijke ziektes vind ik wel goed.
Maar leg ze dat maar eens uit daar.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Inenten is ingrijpen in Gods handelen

Bericht door Vitharr » 15 jun 2018, 12:00

Wonderlijke opmerking ook; "we mogen niet op God's stoel gaan zitten", maar we kunnen dat dan blijkbaar wel? Waar is die almachtigheid gebleven dan?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Inenten is ingrijpen in Gods handelen

Bericht door Determinist » 15 jun 2018, 13:06

Ik vraag mij af wat deze mensen doen als ze verkouden zijn. Geen neusdruppels?
Hoofdpijn, geen paracetamol?
Gebroken been, geen gips?
Gaatjes in tanden, niet boren?

Nou, ik denk dat deze mensen het niet heel erg nauw nemen et hun eigen principes.

We kunnen deze mensen ook weigeren als ze na een ongeluk op de eerste hulp komen. Bid maar, dan doet god wel de rest...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Inenten is ingrijpen in Gods handelen

Bericht door Tammy » 15 jun 2018, 15:20

Ja Vitharr het is zeker heel wonderlijk hoe die denken.

Determinist zou best kunnen dat ze al die medicijnen die jij noemt niet in nemen.
Sta ik niks van te kijken.
Gebroken been zullen ze wel fixen .

We kunnen deze mensen ook weigeren als ze na een ongeluk op de eerste hulp komen. Bid maar, dan doet god wel de rest...

Dat kan dus niet maar wel hun kinderen blootstellen aan gevaarlijke ziektes die voorkomen kunnen worden.
Heel dubbel allemaal.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie