Documentaire homeopathie werkt

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Gast1

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Gast1 » 22 jun 2018, 07:31

MetalPig schreef:
21 jun 2018, 11:19
taigitu schreef:
21 jun 2018, 10:57
Dat homeopathie werkt bewijst het gebruik ervan van miljoenen mensen over de hele wereld met een positief resultaat.
En het bestaan van God wordt bewezen doordat miljarden mensen in hem geloven.

Zo werkt het niet he. Populariteit is geen bewijs.
Hmmmmmmm ...
Ik meen dat je alles kunt vergelijken en in dezen klopt dat ook: je vergelijkt.
Maar deze vergelijking gaat mank, doordat de vergeleken verschijnselen of situaties te grote verschillen vertonen om je standpunt aannemelijk te maken.
Laat me daarom een ander vergelijk pakken.

Spinazie is gezond en dat is wetenschappelijk aangetoond.
Spinazie levert behoorlijk wat ijzer; het spoorelement ijzer is belangrijk voor de vorming van rode bloedlichaampjes en het zuurstoftransport in het lichaam.
Een ijzertekort kan zelfs bloedarmoede veroorzaken. Ook bevat deze groene bladgroente de mineralen kalium, calcium, fosfor & magnesium.
Zo zijn er vele soorten groenten en fruit die gezond zijn, die bijdragen aan een goede gezondheid.

Zouden wij al die gezonde groenten en fruit niet eten, dan zouden wij minder of zelfs niet gezond worden/zijn.

Homeopathische middelen worden bereid op basis van een zogenaamde oertinctuur, of op basis van verwrijving van stoffen in melksuiker met een vijzel.
Een oertinctuur is een geconcentreerd extract van minerale, plantaardige, dierlijke of zelfs menselijke oorsprong, oftewel natuurlijke stoffen.
Het lijkt mij dat die middelen per definitie niet ongezond zijn, hetwelk je dan ook niet beweert.
En als ze niet ongezond zijn, kunnen die middelen dus wél bijdragen aan een gezond makend effect.

Even 'uit de losse pols' ...............

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Determinist » 22 jun 2018, 10:04

Gast1 schreef:
22 jun 2018, 07:31
...een geconcentreerd extract van minerale, plantaardige, dierlijke of zelfs menselijke oorsprong, oftewel natuurlijke stoffen.
Het lijkt mij dat die middelen per definitie niet ongezond zijn, hetwelk je dan ook niet beweert.
En als ze niet ongezond zijn, kunnen die middelen dus wél bijdragen aan een gezond makend effect.
Er zijn zoveel natuurlijke stoffen die direct dodelijk zijn.
Dat iets een natuurlijke oorsprong heeft (lees: ontstaan door niet-menselijk handelen) zegt niets over het wel dan niet gezond zijn voor de mens.

En stoffen die in concentratie X gezond zijn kunnen in concentratie Y dodelijk zijn.

Gast1

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Gast1 » 22 jun 2018, 10:14

Determinist schreef:
22 jun 2018, 10:04
Er zijn zoveel natuurlijke stoffen die direct dodelijk zijn.
Dat iets een natuurlijke oorsprong heeft (lees: ontstaan door niet-menselijk handelen) zegt niets over het wel dan niet gezond zijn voor de mens.

En stoffen die in concentratie X gezond zijn kunnen in concentratie Y dodelijk zijn.
Da's ook weer waar.

:post:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Susan » 23 jun 2018, 00:34

Homeopathische geneesmiddelen worden vaak gemaakt van giftige stoffen. Echter: ze zijn door hun bereidingswijze,het zogenaamde potentiëren, en bij correct gebruik niet schadelijk voor de patiënt. Homeopathie geeft het lichaam een prikkel tot een snel, duurzaam en mild herstel.

Veel minerale, dierlijke en plantaardige stoffen die in de natuur voorkomen veroorzaken vergiftigingsverschijnselen als mensen ze zouden innemen, met andere woorden: mensen worden er ziek van.
Homeopathische geneesmiddelen, die van deze stoffen worden gemaakt, bevatten geen giftige stoffen meer maar slechts een soort afdruk, zoals een foto, van de oorspronkelijke stof. Deze homeopathische afdruk herkent het lichaam als een soort “daderprofiel”: het lichaam herkent de dader van zijn klachten en reageert daarop met een genezingsreactie.


Bijvoorbeeld:

Borrelianosode bij de ziekte van Lyme (als aanvulling op de antibioticakuur!)

Van de bacterie die Lyme veroorzaakt is een homeopathisch middel gemaakt: de Borrelianosode. Dit middel bevat geen enkele rest meer van de oorspronkelijke bacterie, maar de afdruk van de Borrelia wordt door het lichaam als een soort foto herkend. Een kuur in oplopende sterktes heeft een ontstorende werking op de oorspronkelijke infectie en werkt samen met het constitutiemiddel energieverhogend.
Homeopathie is niet alleen effectief in het beginstadium van Lyme maar ook later bij vermoeidheid en andere restklachten. Een homeopathisch constitutiemiddel, een middel dat zoveel mogelijk past bij de patiënt en zijn specifieke symptomen, zorgt allereerst voor een algemene verbetering van de weerstand.
Daarnaast wordt vaak het homeopathische middel Ledum palustre (moerasrozemarijn, familie van de rododendron) gegeven. Het werkt goed bij puntvormige verwondingen, zoals ook insecten- en tekenbeten zijn.

En:

Homeopathie en slangen

Alles wat de natuur te bieden heeft en een giftige werking heeft op de mens kan na een grondige bewerking (het potentiëren) als homeopathisch geneesmiddel worden ingezet. Niet alleen planten, maar ook mineralen en elementen, en dierlijke middelen worden in de homeopathie veel gebruikt.

Dierenmiddelen

Mensen die passen bij een homeopathisch middel uit het dierenrijk vertonen (vooral op het moment dat ze ziek zijn) een heftig, opvallend gedrag; ze zijn vaak expressief, aandacht trekkend en zoeken strijd en competitie met hun omgeving. Een aantal diersoorten waarvan meestal het gif of een ander afscheidingsproduct in de homeopathische geneeskunde worden toegepast zijn:

insekten: o.a. de honingbij, de paardenwesp, keversoorten zoals de Spaanse vlieg, luizen, mieren en zelfs de kakkerlak!
spinnen: zowel de gewone kruisspin als giftiger soorten zoals de vogelspin, de wolfspin, de zwarte weduwe en de sinaasappelspin worden in de homeopathie gebruikt.

zeedieren: de bekendste middelen uit de wereld van de zeedieren zijn de kreeft, bloedkoraal, kwal, purperzeeslak en zeester; homeopathisch verreweg het meest toegepaste zeedier is de Sepia, de zeekat, een inktvis waarvan de inkt uit de inktbuidel een fantastisch geneesmiddel biedt voor hormonale stoornissen bij vrouwen.
Ook moet u niet vreemd opkijken van homeopathische middelen die van oorsprong uit de schorpioen, het stinkdier, de bever, de potvis of de Amerikaanse adelaar komen.

Slangen
Een bijzondere plaats in de homeopathie nemen de slangenmiddelen in; in de hele wereld worden ze ingezet bij klachten als hooikoorts, menstruatiestoornissen, hoofdpijnen, maar ook bij neurologische aandoeningen (verlammingen, beroertes), bloedingen en trombose. Momenteel worden circa 10 slangen regelmatig homeopathisch toegepast waaronder de lanspuntslang, de koperkop, de adder, de koraalslang, de brilslang (cobra) en de ratelslang.

Lachesis
Het meest toegepaste homeopathische slangenmiddel wordt bereid uit het gif van de Zuid-Amerikaanse bosmeesterslang, de lachesis muta of surucucu (genoemd naar het zoemende geluid dat ze maakt als ze op haar prooi wacht).
Lachesis-mensen beleven emoties intens en ze laten dat ook merken: ze praten veel en gepassioneerd (het liefst ondersteund door veel koffie of alcohol), ze zijn scherpzinnig en ambitieus, ze kunnen buitengewoon hartelijk zijn maar ook overspoeld worden door heftige jaloezie. Het zijn nachtmensen die niets van hitte of te veel zonnewarmte moeten hebben, strakke kleding verdragen ze slecht (vooral rond de hals).
Opmerkelijk is dat de aandoeningen van mensen die Lachesis nodig hebben (zoals bloedneuzen, keelontstekingen, eierstokproblemen, steenpuisten, hartklachten, migraine) vaak aan de linkerkant van het lichaam zitten.
Verder is dit bijzondere slangenmiddel één van de belangrijkste homeopathische geneesmiddelen bij premenstruele klachten en opvliegers bij vrouwen in de overgang. Eén enkele dosis van de bosmeesterslang kan de enorme vitaliteit van deze mensen weer in harmonie brengen.

Jan Bol - is van oorsprong huisarts.
Tijdens zijn carrière raakte hij bekend met homeopathie. Steeds vaker vroegen zijn patiënten over deze natuurlijke geneeswijze. Tijdens de opleiding tot homeopathisch arts raakte hij steeds enthousiaster. Sinds 1993 is hij fulltime homeopathisch arts in Groningen.

www.homeopathischepraktijk.nl
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Gast1 » 23 jun 2018, 09:14

Interessant Susan :post:

Oeps ... nou doe ik het weer Berjan ... :mrgreen:

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Berjan » 23 jun 2018, 14:02

Gast1 schreef:
23 jun 2018, 09:14
Interessant Susan :post:

Oeps ... nou doe ik het weer Berjan ... :mrgreen:
Dat klopt ja, je geeft het zelf al aan waar ik waarheid sprak. Hoef ik het niet meer te doen :hands:

Gast1

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Gast1 » 23 jun 2018, 17:17

Hahaha ... wat doe je nou toch?
Ik schreef dat ik het interessant vind en daar gaf ik dus een :post: voor.

Wat vind jij van de post van Susan Berjan?

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Berjan » 24 jun 2018, 00:13

Gast1 schreef:
23 jun 2018, 17:17
Hahaha ... wat doe je nou toch?
Ik schreef dat ik het interessant vind en daar gaf ik dus een :post: voor.

Wat vind jij van de post van Susan Berjan?
Persoonlijk vind ik het helemaal niets. Homeopathie is vrrdundheid van een middel. Geen wonder dat als je gif gebruikt en dat enorm vaak gebruikt het toch niet giftig is. Het giftige bestanddeel is helemaal weg. Je kan net zo goed water geven. Gisteren een topic doorgenomen van freethinker over homeopathie. Het werd helemaal intellectueel met de grong gelijk gemaakt, door mensen die er verstand van hebben.

En in een ander topic vroeg je wat ik bedoelde met wc-eend adviseert wc-eend. Dit bedoelde ik er precies mee. Een homeopathisch bedrijf legt uit dat homeopathie werkt. Doet heel erg denken aan die reclame van wc-eend waarom wordt gezegd onderzoek heeft uitgewezen dat wc-eend het beste werkt. Waarom niet een link naar onpartijdige onderzoeken? Misschien omdat onpartijdige onderzoeken niet homeopathie aanprijzen? Iets dat zo vaak verdund is, zit het werkende bestanddeel er dan nog wel in? Onpartijdig nadenken zou zeggen van niet.

P.S: ik typ op mijn tablet, dus er kunnen hier en daar wat typefoutjes plaatsvinden mijn excuses alvast

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Mypos » 24 jun 2018, 01:24

Berjan schreef:
24 jun 2018, 00:13
Gast1 schreef:
23 jun 2018, 17:17
Hahaha ... wat doe je nou toch?
Ik schreef dat ik het interessant vind en daar gaf ik dus een :post: voor.

Wat vind jij van de post van Susan Berjan?
Persoonlijk vind ik het helemaal niets. Homeopathie is vrrdundheid van een middel. Geen wonder dat als je gif gebruikt en dat enorm vaak gebruikt het toch niet giftig is. Het giftige bestanddeel is helemaal weg. Je kan net zo goed water geven. Gisteren een topic doorgenomen van freethinker over homeopathie. Het werd helemaal intellectueel met de grong gelijk gemaakt, door mensen die er verstand van hebben.

En in een ander topic vroeg je wat ik bedoelde met wc-eend adviseert wc-eend. Dit bedoelde ik er precies mee. Een homeopathisch bedrijf legt uit dat homeopathie werkt. Doet heel erg denken aan die reclame van wc-eend waarom wordt gezegd onderzoek heeft uitgewezen dat wc-eend het beste werkt. Waarom niet een link naar onpartijdige onderzoeken? Misschien omdat onpartijdige onderzoeken niet homeopathie aanprijzen? Iets dat zo vaak verdund is, zit het werkende bestanddeel er dan nog wel in? Onpartijdig nadenken zou zeggen van niet.

P.S: ik typ op mijn tablet, dus er kunnen hier en daar wat typefoutjes plaatsvinden mijn excuses alvast
Als zelf de UN er al open voor staat zou jij als leek er toch zeker open voor moeten staan? (mocht je iemand zijn die openminded is en graag nieuwe dingen wil leren?)

http://www.sciencemag.org/news/2014/09/ ... r-research

Gast1

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Gast1 » 24 jun 2018, 04:10

Berjan schreef:
24 jun 2018, 00:13
Gast1 schreef:
23 jun 2018, 17:17
Hahaha ... wat doe je nou toch?
Ik schreef dat ik het interessant vind en daar gaf ik dus een :post: voor.

Wat vind jij van de post van Susan Berjan?
Persoonlijk vind ik het helemaal niets. Homeopathie is vrrdundheid van een middel. Geen wonder dat als je gif gebruikt en dat enorm vaak gebruikt het toch niet giftig is. Het giftige bestanddeel is helemaal weg. Je kan net zo goed water geven. Gisteren een topic doorgenomen van freethinker over homeopathie. Het werd helemaal intellectueel met de grong gelijk gemaakt, door mensen die er verstand van hebben.
Oké, helder Berjan, maar hoe weet je dat die mensen er -intellectueel- verstand van hebben?
Berjan schreef:
24 jun 2018, 00:13
En in een ander topic vroeg je wat ik bedoelde met wc-eend adviseert wc-eend. Dit bedoelde ik er precies mee. Een homeopathisch bedrijf legt uit dat homeopathie werkt. Doet heel erg denken aan die reclame van wc-eend waarom wordt gezegd onderzoek heeft uitgewezen dat wc-eend het beste werkt.
Ook helder en dat had ik natuurlijk zelf ook kunnen bedenken en in dat geval zou er dan ook onmiddellijk sprake zijn van conditionering.
Daar is nu geen sprake van daar er ook nog een andere betekenis achter de wc-eend zou kunnen zitten, maar die heb je nu weg gehaald.
Berjan schreef:
24 jun 2018, 00:13
Waarom niet een link naar onpartijdige onderzoeken?
:post: ... Mee eens in dit geval, maar ja ... 'onpartijdig' ... wie betaalt die onpartijdige onderzoekers?
Berjan schreef:
24 jun 2018, 00:13
Misschien omdat onpartijdige onderzoeken niet homeopathie aanprijzen?
Conditionering -gebaseerd op aannames-.
Berjan schreef:
24 jun 2018, 00:13
Iets dat zo vaak verdund is, zit het werkende bestanddeel er dan nog wel in? Onpartijdig nadenken zou zeggen van niet.
[think]

Even ex tempore, het bestanddeel zal er nog wel in zitten.
Het werkende bestanddeel ook, maar dat kan zich anders gedragen.
Ik kan me uiteraard vergissen, vandaar ex tempore.
Berjan schreef:
24 jun 2018, 00:13
P.S: ik typ op mijn tablet, dus er kunnen hier en daar wat typefoutjes plaatsvinden mijn excuses alvast
Geen centje pijn hoor (geconditioneerde uitspraak), ik lees je graag en dat schrijf ik oprecht.
Je intrigeert mij.

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Berjan » 24 jun 2018, 12:02

Mypos schreef:
24 jun 2018, 01:24
Berjan schreef:
24 jun 2018, 00:13
y
Gast1 schreef:
23 jun 2018, 17:17
Hahaha ... wat doe je nou toch?
Ik schreef dat ik het interessant vind en daar gaf ik dus een :post: voor.

Wat vind jij van de post van Susan Berjan?
Persoonlijk vind ik het helemaal niets. Homeopathie is vrrdundheid van een middel. Geen wonder dat als je gif gebruikt en dat enorm vaak gebruikt het toch niet giftig is. Het giftige bestanddeel is helemaal weg. Je kan net zo goed water geven. Gisteren een topic doorgenomen van freethinker over homeopathie. Het werd helemaal intellectueel met de grong gelijk gemaakt, door mensen die er verstand van hebben.

En in een ander topic vroeg je wat ik bedoelde met wc-eend adviseert wc-eend. Dit bedoelde ik er precies mee. Een homeopathisch bedrijf legt uit dat homeopathie werkt. Doet heel erg denken aan die reclame van wc-eend waarom wordt gezegd onderzoek heeft uitgewezen dat wc-eend het beste werkt. Waarom niet een link naar onpartijdige onderzoeken? Misschien omdat onpartijdige onderzoeken niet homeopathie aanprijzen? Iets dat zo vaak verdund is, zit het werkende bestanddeel er dan nog wel in? Onpartijdig nadenken zou zeggen van niet.

P.S: ik typ op mijn tablet, dus er kunnen hier en daar wat typefoutjes plaatsvinden mijn excuses alvast
Als zelf de UN er al open voor staat zou jij als leek er toch zeker open voor moeten staan? (mocht je iemand zijn die openminded is en graag nieuwe dingen wil leren?)

http://www.sciencemag.org/news/2014/09/ ... r-research
De un staat overal open voor.

En ik lees dat het een artikel is uit 2014 , hoe staan de zaken nu? Dat lijkt me belangrijker.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door MetalPig » 25 jun 2018, 09:33

Mypos schreef:
21 jun 2018, 18:34
MetalPig schreef:
21 jun 2018, 11:17
Mypos schreef:
21 jun 2018, 10:22
Onder het mom van "wetenschappelijk onderzoek" wordt ook ontzettend veel prutswerk geleverd,
Tuurlijk, het blijft mensenwerk. Gelukkig zit in de wetenschappelijke methode een zelf-corrigerend mechanisme ingebouwd.
Ermmm niet dus. Je zegt zelf dat het mensenwerk is. Wetenschappelijk onderzoek is net zo goed als gewoon onderzoek hardstikke feilbaar.
Ja, dat zeg ik toch.

Maar gelukkig zit in de wetenschappelijke *methode* een zelf-corrigerend mechanisme ingebouwd.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Determinist » 25 jun 2018, 09:41

Berjan schreef:
24 jun 2018, 12:02
...hoe staan de zaken nu? Dat lijkt me belangrijker.
Alle follow-up onderzoeken hebben niets kunnen reproduceren.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Susan » 25 jun 2018, 11:11

Water als informatie drager
Het 'geheugen' van water

Een aantal universitaire onderzoeksgroepen heeft de structuur van water onderzocht; watermoleculen hebben een dipolaire structuur (een min- en een plus-pool) en de polen vormen via waterstof-zuurstofbruggen (verbindingen tussen waterstof - H-atomen - en zuurstof -O-atomen) clusters oftewel klontering van watermoleculen.
Krachtig schudden stimuleert de klontering van water, waardoor een structuur ontstaat. Als je water schudt verschuift het dynamisch evenwicht tussen vorming en afbraak van waterstof-zuurstof bruggen naar klontering.
Californische onderzoekers hebben na potentiëren (verdunnen mét schudden) van zoutoplossingen deze structuur zichtbaar gemaakt met elektronische microscopie en onderzocht met fysische meetmethodes zoals de bepaling van de lichtabsorptie en de diëlectrische constante. De waarden verschilden duidelijk met die van controle-oplossingen die verdund werden zonder te schudden; het schudden lijkt dus essentieel voor alleen verandering.

Vervolgens is deze oplossing getest en nu blijkt het immuunactieve stoffen als cytokines in menselijk bloed te beïnvloeden.
Deze waterstructuur kan kennelijk informatie opslaan en vrijgeven als deze weer in contact met een biologisch systeem komt.
Thermodynamisch onderzoek in de groep fysische chemie in Napels laat vervolgens zien dat sterke chemische verbindingen deze clusterstructuur kunnen verbreken, waarbij warmte wordt afgegeven en gemeten via calorimetrie (toename van entropie). Dit is een teken van de afbraak van een hogere organisatie graad (de dynamisatie).
Het begrijpen van het werkingsmechanisme van sterk verdunde oplossingen in het menselijke lichaam hangt dus nauw samen met het voortschrijden van de kennis van water, het gebruikte oplosmiddel van homeopathische potenties.
Recent onderzoek door de Zwitserse chemicus Louis Rey toont aan dat water dat in aanraking is geweest met een bepaalde stof iets andere natuurkundige eigenschappen heeft dan gewoon water. Zelfs als de vloeistof zo sterk wordt verdund, dat er van de toegevoegde stof geen molecuul meer over kan zijn, is het effect meetbaar. Klik voor meer informatie op www.vpro.nl en/ofonderzoek L. Rey.

https://www.homeopathie-utrecht.nl/home ... -potenties

Klik voor meer informatie op www.vpro.nl en/ofonderzoek L. Rey.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Susan » 25 jun 2018, 11:27

Hoge potenties?
Fundamenteel onderzoek heeft aangetoond dat geneesmiddelen die zo vaak zijn verdund dat sommigen denken dat er "niets" meer inzit, toch werkzaam blijken te zijn. Dit betekent een doorbraak.

In 1994 is een onderzoek naar het gelijksoortigheidbeginsel gepubliceerd, het principe van de homeopathische geneeskunde. Het onderzoek is uitgevoerd op het niveau van de cellen in het lichaam, onder andere door twee Nederlandse celbiologen, zowel met hoge als met lage verdunningen. Het gelijk van het gelijksoortigheidbeginsel wordt herhaaldelijk bevestigd
(zie 1 ).
In 1999, 2000 en 2001 wordt in onderzoeken de biologische werkzaamheid van hoge verdunningen bij herhaling bewezen. Wetenschappers pleiten voor verder onderzoek naar de verklaring van de activiteit van deze verdunningen (zie 2,3,4).
De groep van Madeleine Bastide (universiteit van Montpellier) heeft een onderzoekslijn opgezet op immunologisch gebied. (zie 5)

1.Critical review and meta-analysis of serial agitated dilutions in experimental toxicology
Linde K. et al
Human and experimental toxicology 1994; 13: p.481-92. Overzichtsartikel van onderzoeken met (homeopathische) verdunningen.
Linde en de zijnen onderzochten de literatuur of intoxicatie door een bepaalde stof tegengegaan kan worden door toediening van een homeopathische oplossing (gepotentierd) van diezelfde stof.
De auteurs geven aan dat het in dit veld tot dan toe gepubliceerde onderzoek nog geen definitief uitsluitsel geeft. Desondanks zijn er voldoende aanwijzingen om verder te onderzoeken of gepotentieërde oplossingen bescherming bieden tegen intoxicatie.

2. Inhibition of human basophil degrenualtion by successive histamine dilutions: results of a European Multicentral trial
Belon F. , Cumps J., Ennis M., Mannaioni P.F., Sainte-Laudy J., Robertfroid M., Wiegant F.A.C.. Inflammation research 48, Supplement 1 (1999) S 17-S 18.
Onderzoek naar de biologische werkzaamheid van hoge verdunningen in vitro. (In laboratorium- situatie, op celniveau). In 1999 wordt in 3 van de 4 laboratoriade uitkomst bevestigd dat histamine in hoge verdunningen (100 tot de 15e en hoger) een remmend effect heeft op de degranulatie (= uiteenvallen van de cel met vrijkomen van bepaalde inhoudsstoffen die een rol spelen bij allergische reacties) van basofiele granulocyten (gespecialiseerde witte bloedlichaampjes) ten gevolge van anti-IgE (antistoffen die deze degranulatie kunnen veroorzaken).

Dit onderzoek is een verfijning van een eerder onderzoek van Benveniste uit 1988.
Dit eerdere onderzoek van Benveniste bracht toentertijd de wetenschappelijke wereld in rep en roer: verdunningen waarvan de aanwezigheid van homeopathische grondstoffen niet meer aangetoond konden worden, bleken toch een biologisch effect te hebben!

Een aantal gezaghebbende wetenschappers beschuldigden Benveniste openlijk van bedrog. Hierdoor werd Benveniste - die op immunologisch gebied een wereldnaam had opgebouwd - verguisd. Helaas heeft de wetenschappelijke wereld hem tot op heden nog niet gerehabiliteerd - wat verwacht zou mogen worden na de publicatie van de resultaten van het latere onderzoek van Belon e.a.


3. Flow-cytometric analysis of basophil activation: inhibition by histamine at conventional and homeopathic concentrations
Brown V. en Ennis M.
Inflammation research 50, Supplement 2 (2001) S 47-S 48
Vergelijkbaar met onderzoek (9) uit 1999, echter met een objectievere (niet-handmatige) telmethode uitgevoerd, de zgn. flow cytometrie.

Conclusie: de resultaten bevestigen de biologische werkzaamheid van hoge verdunningen en komen overeen met resultaten van vergelijkbare onderzoeken. Ook nu concluderen de onderzoekers dat de onderliggende mechanismen die de werking verklaren nog onbekend zijn en dat er dus verder laboratoriumonderzoek nodig is.

4. Jonas W., Lin Yu, Tortella F. Neuroprotection from glutamate toxicity with ultra-low dose glutamate. NeuroReport 12:335-339, 2001.
Blootstelling van zenuwcellen aan ultra-lage doses glutamaat hebben een beschermend effect bij latere blootstelling aan toxische doses glutamaat (een chemische verbinding). Groei en herstel van cellen worden hierdoor gestimuleerd.

5. Immunologisch onderzoek
De groep van Madeleine Bastide (universiteit van Montpellier) heeft een onderzoekslijn opgezet. In diermodellen zijn de effecten van dynamisaties (= potenties, trapsgewijs verdunde en bij elke trap geschudde oplossingen) van immuunstoffen getest. Het blijkt dat de effecten van dynamisaties duidelijk meetbaar zijn en verschillen van controleoplossingen en controle groepen.
Zowel immuunreacties als endocrinologische mechanismen blijken te beïnvloeden door dynamisaties; dit geeft inzicht in het aangrijpingspunt van homeopathie in het menselijk lichaam. Humaan fundamenteel onderzoek, bijvoorbeeld naar de relatie tussen immunologie en klinische effecten, wordt nu als volgende stap voorbereid door nieuwe laboratoriumtechnieken (PCR methode) en immunogenetische innovaties na het Human Genome Project.

https://www.homeopathie-utrecht.nl/home ... -potenties
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Mypos » 25 jun 2018, 11:34

Determinist schreef:
25 jun 2018, 09:41
Berjan schreef:
24 jun 2018, 12:02
...hoe staan de zaken nu? Dat lijkt me belangrijker.
Alle follow-up onderzoeken hebben niets kunnen reproduceren.
Jawel maar die zijn volgens jou "biased". Toch geloofwaardig genoeg en goed genoeg uitgevoerd volgens de zwitserse regering.....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Susan » 25 jun 2018, 11:35

Er zijn critici die beweren dat homeopathie 'pseudowetenschap' is en dat alleen niet-wetenschappers geïnteresseerd zijn in het onderwerp.

Wetenschappers van gerenommeerde universiteiten, onderzoeksinstellingen en ziekenhuizen over de hele wereld doen onderzoek naar homeopathie met dezelfde onderzoekstechnieken als die welke worden gebruikt om conventionele medische behandelingen te onderzoeken.

Homeopathieonderzoek is een relatief nieuw veld, maar het aantal artikelen dat in peer-reviewed tijdschriften wordt gepubliceerd, is de afgelopen 40 jaar aanzienlijk gestegen.

Deze achterstand ten opzichte van de conventionele geneeskunde is nauwelijks verrassend wanneer men het gebrek aan beschikbare financiering in overweging neemt, bijvoorbeeld in het VK wordt minder dan 0,0085% van het budget voor medisch onderzoek besteed aan onderzoek naar complementaire en alternatieve geneesmiddelen. 1

Internationale onderzoeksconferenties
Barcelona 2013 - Cutting Edge onderzoek in de homeopathie

De inaugurele HRI International Homeopathy Research Conference werd in juni 2013 in Barcelona gehouden. Het programma omvatte presentaties door 5 hoogleraren en 40 artsen (PhD's of medici) uit meer dan 20 landen, met klinisch, experimenteel en diergeneeskundig onderzoek. Abstracts, gefilmde presentaties en het conferentierapport kunnen hier worden bekeken .

Rome 2015 - Cutting Edge onderzoek in de homeopathie

Op de tweede internationale conferentie over HRI, die op 5-7 juni 2015 in Rome werd gehouden, werd het lopende thema van Cutting Edge Research voortgezet. Het programma omvatte presentaties over klinisch, fundamenteel en fundamenteel onderzoek door 6 hoogleraren en 28 artsen (PhD's of medici) uit 17 landen. De abstracts, gefilmde presentaties en conferentierapport zijn hier te bekijken .
Dus op welke manier is homeopathie 'onwetenschappelijk'?
Goed gekwalificeerde wetenschappers in gerespecteerde instellingen voeren nu fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit, klinisch onderzoek en veterinair onderzoek in de homeopathie uit en rapporteren positieve resultaten die zijn gepubliceerd in de peer-reviewed wetenschappelijke literatuur. Daarom is de enige basis voor het argument dat het 'pseudowetenschap' is, dat we niet weten hoe homeopathie werkt.

Meestal, wanneer een verschijnsel wordt waargenomen dat niet kan worden verklaard door de wat 'wetenschap' al weet , leidt dit tot een nieuw wetenschappelijk onderzoek -en dan het wordt niet afgedaan als 'onwetenschappelijk' puur omdat het nog moet worden begrepen.....

https://www.hri-research.org/resources/ ... t-science/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Determinist » 25 jun 2018, 11:47

Susan schreef:
25 jun 2018, 11:35
Goed gekwalificeerde wetenschappers in gerespecteerde instellingen voeren nu fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit, klinisch onderzoek en veterinair onderzoek in de homeopathie uit en rapporteren positieve resultaten die zijn gepubliceerd in de peer-reviewed wetenschappelijke literatuur. Daarom is de enige basis voor het argument dat het 'pseudowetenschap' is, dat we niet weten hoe homeopathie werkt.
Alle onderzoeken van hoge kwaliteit laten zien dat het even goed werkt als placebo's.
Daarmee zal je het moeten doen.

Het zeggen dat homeopathie wel werkt is inderdaad pseudowetenschap.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Susan » 25 jun 2018, 14:09

Determinist schreef:
25 jun 2018, 11:47

Alle onderzoeken van hoge kwaliteit laten zien dat het even goed werkt als placebo's.
Daarmee zal je het moeten doen.

Het zeggen dat homeopathie wel werkt is inderdaad pseudowetenschap.
Over welke 'alle' onderzoeken van hoge kwaliteit die jij kent heb je het dan.
Net als bij reguliere medicijnen kunnen ook homeopathische inderdaad evengoed werken als placebo's, maar dat is wat anders dan de bewering van heel veel mensen die hoe dan ook tégen homeopatie zijn, dat het alleen maar om placebo effecten gaat.

Vele wetenschappers hebben homeopathische geneesmiddelen onderzocht, die inmiddels dus weten dat ze wel degelijk werken, (en niet alleen als placebo's) maar omdat ze nog niet precies weten hóé, blijft het dus voor de homeopathie pseudowetenschap..
(pas als 'de wetenschap' op dit gebied het wiel uitgevonden heeft...mag het vermoedelijk wel tot wetenschap gerekend worden..) [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Documentaire homeopathie werkt

Bericht door Susan » 25 jun 2018, 14:09

...... :-| 2x....
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie