Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 18:18

Nog meer inentingen ? [think]

Afbeelding

Voor drie doelgroepen komen nieuwe vaccinaties beschikbaar. Voor het eerst komen ook zwangere vrouwen in aanmerking.
Het Rijksvaccinatieprogramma wordt uitgebreid, maar niet met meer prikken voor alle baby’s. Dat heeft staatssecretaris Blokhuis (Volksgezondheid, ChristenUnie) maandag bekendgemaakt. Er komt een inhaalslag om 650.000 tieners van 14 tot 18 jaar te beschermen tegen ernstige ziekten door een nieuw type meningokokkenbacterie. Ouders van veel te vroeg geboren baby’s of van kinderen met een aangeboren ziekte, kunnen hun kinderen tegen het rotavirus laten inenten. En zwangere vrouwen krijgen het aanbod zich tegen kinkhoest te laten vaccineren. De nieuwe vaccinaties worden in 2019 ingevoerd.

Waarom komen er vaccinaties bij?

Fabrikanten en betrokken artsen willen graag dat nieuwe vaccins tegen infectieziekten waar nog geen vaccin tegen bestond, worden opgenomen in het Rijksvaccinatieprogramma, zodat iedereen ze gratis kan krijgen. Het vaccin tegen diarree door het rotavirus is er zo een. De nieuwe vaccinaties tegen kinkhoest en meningokokkeninfecties zijn aanpassingen van minder goed werkende vaccins.

Waarom is een vaccin tegen het rotavirus nodig?

Vrijwel alle kinderen raken voor hun vijfde een paar keer met het rotavirus besmet. Ze zijn dan misselijk, hebben diarree en voelen zich een paar dagen ziek. Maar jaarlijks moeten er 1.500 tot een paar duizend kinderen voor naar het ziekenhuis. Hun diarree is zo ernstig dat ze door uitdroging orgaanschade dreigen op te lopen. Er gaan ieder jaar in Nederland ongeveer 5 kinderen dood aan rotavirusdiarree – wereldwijd zijn het er jaarlijks 200.000. De Nederlandse rotavirusdoden zijn bijna allemaal te vroeg geboren kinderen, kinderen met een te laag geboortegewicht of kinderen met een aangeboren ziekte.

Eind 2017 adviseerde de Gezondheidsraad om zeker de risicobaby’s het vaccin aan te bieden. Alle kinderen vaccineren voorkomt heel wat lijden, maar is duur. Staatssecretaris Blokhuis wil bovendien geen grote wijzigingen in het Rijksvaccinatieprogramma doorvoeren „nu de terughoudendheid bij ouders om te vaccineren toeneemt”.
Waarom komt er een inhaalslag voor 14- tot 18-jarigen met de meningokokkenvaccinatie?
Sinds 2002 kunnen ouders hun kind als het 14 maanden oud is een prik tegen meningokokken type C laten geven. Meningokokken veroorzaken soms levensbedreigende bloedvergiftiging en hersenvliesontsteking.

Kinderen die het overleven kunnen doof worden, epilepsie krijgen of (door bloedvergiftiging) een arm of been verliezen. In 2002 kwam de type-C-meningokok het meest voor in Nederland, maar inmiddels is type W de plaats van C aan het innemen. Voor 2015 waren er jaarlijks 4 patiënten met type-W-ziekte. Dat aantal stijgt pijlsnel en ligt al boven de 100.
Sinds 1 mei van dit jaar krijgen baby’s van 14 maanden een nieuw vaccin tegen de typen A, C, W en Y. En vanaf oktober krijgen tieners die na 1 mei 2018 14 jaar worden dat vaccin aangeboden. Ook tieners zijn vatbaar voor meningokokkenziekte.

Maandag kondigde het ministerie een inhaalslag af, vanwege het steeds stijgende aantal patiënten. Volgend jaar krijgen ook alle 14- tot 18-jarigen het nieuwe vaccin aangeboden.
Waarom doen zwangere vrouwen er goed aan zich tegen de kinkhoestbacterie te laten vaccineren?
Als een aanstaande moeder rond de geboorte besmet is met de kinkhoestbacterie, kan ze haar baby ziek maken. Vaccinatie voorkomt dat. Ieder jaar belanden er 130 jonge baby’s met kinkhoest in het ziekenhuis en jaarlijks sterft gemiddeld één baby aan kinkhoest.
Het is voor het eerst dat er een vaccinatie-aanbod voor zwangere vrouwen in het Rijksvaccinatieprogramma komt. Mogelijk komen er meer ‘maternale vaccins’ – om pasgeborenen te beschermen. Vaccinatie tegen influenza, het RS-virus en tegen streptokokken type B worden genoemd.

Wordt vaccineren verplicht?

Nee. Niet voor deze nieuwe vaccins en ook niet voor de oude vaccins. Op internet wordt gemeld dat de Nederlandse regering verplichte vaccinatie gaat invoeren. Dat is niet zo. In antwoord op Kamervragen op 26 juni schreef Blokhuis zelfs tegenstander te zijn van een milde vaccinatieplicht – alleen voor kinderen die naar kinderdagverblijven gaan. Na de zomer presenteert Blokhuis een plan om de dalende vaccinatiegraad te verbeteren. Vrijwillig, mogen we dus verwachten.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door gusteman » 17 jul 2018, 19:11

Tammy schreef:
17 jul 2018, 18:18
Nog meer inentingen ? [think]
Lijkt me vrij logisch, lieve Tammy.
Ook voor volwassenen zullen we in de toekomst nieuwe vaccins zien verschijnen.

De klimaatopwarming heeft tot gevolg dat virussen en bacteriën die in het verleden in onze regionen niet konden overleven langzaamaan naar het noorden opschuiven.

Daarnaast worden we ook geconfronteerd met steeds maar meer resistente bacteriën en virussen, ook een logische evolutie.

Steeds meer mensen leven ook behoorlijk ongezond, komen zelden of nooit in contact met besmettingsbronnen, wonen in woningen die bijna septisch kunnen genoemd worden, waar ze geen natuurlijke weerstand tegen infecties kunnen opbouwen.

Het menselijke immuunsysteem is behoorlijk efficiënt maar heeft wel nood aan besmetting vooraleer antistoffen kunnen aangemaakt worden.
En die besmetting wordt aangevoerd middels vaccins: een volstrekt natuurlijke aanpak, lichtjes geholpen door de mens.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 20:03

Gusteman schreef :
De klimaatopwarming heeft tot gevolg dat virussen en bacteriën die in het verleden in onze regionen niet konden overleven langzaamaan naar het noorden opschuiven.
Ben ik niet met je eens.
Heeft niks met klimaatopwarming te maken maar met de migratie van vele mensen die uit landen komen waar de gezondheidszorg niet is zoals bij ons.
Dus ook het gebrek aan inentingen.
Voor mijn eerste operatie moest ik het groene licht krijgen paar maanden terug en kreeg een borstkas/longen foto`s.
Want toen ging men er vanuit en ik ook dat ik ook biologische injecties zou nemen.
Dat laatste heb ik na de info te hebben gelezen resoluut afgewezen, de kans op tuberculose is heel groot dan en nog veel meer zaken.
Daarom de foto`s om te zien of ik ook niet in een ver verleden dat had gehad.
Want dat zou heel gevaarlijk zijn.

Rond die tijd las ik een artikel toevallig over ziektes die door de migratie ineens in ons land weer opbloeien die eigenlijk niet meer voor kwamen.
En de titel vond ik zo treffend en pakkend dat ik die nooit zal vergeten.
Heeft niks trouwens met racisme te maken, heeft alles te maken dat mensen over heel de wereld bacterien en virussen verspreiden.
Kijk maar naar bijvoorbeeld inheemse stammen die bijna het loodje laten omdat ze zijn ontdekt door mensen die van alles bij zich droegen.

De titel van dat artikel was :

Er staat een oude vijand aan de poort van Europa....


Daar werd de turberulose mee bedoeld en ik vond die titel zo treffend.
Want als ik aan tuberculose denk dan denk ik aan heeeeel lang geleden dat we dat hier echt hadden.
Vroeger gingen ziektes ook heel de wereld rond doordat men ook vaak vloog, is normaal dat het zich verspreid.
Zo is aids ook begonnen, waarschijnlijk bij die ene piloot uit New York wat ik in documentaire zag.
Maar door de inentingen hebben wij hier in het noorden sommige ziektes niet meer.
Maar soms krijgt men het toch denk maar aan de griepspuit die niet altijd werkt enz.

Ik snap wat je bedoeld Gusteman dat inentingen enz vernieuwd worden .

Maar dit niet :
Er komt een inhaalslag om 650.000 tieners van 14 tot 18 jaar te beschermen tegen ernstige ziekten door een nieuw type meningokokkenbacterie.

Volwassen mensen kunnen dit ook krijgen.
Waarom alleen deze tieners ?
Die inhaalslag snap ik dus niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door gusteman » 17 jul 2018, 20:44

Tammy schreef:
17 jul 2018, 20:03
Ik snap wat je bedoeld Gusteman dat inentingen enz vernieuwd worden .

Maar dit niet :

Er komt een inhaalslag om 650.000 tieners van 14 tot 18 jaar te beschermen tegen ernstige ziekten door een nieuw type meningokokkenbacterie.


Volwassen mensen kunnen dit ook krijgen.
Waarom alleen deze tieners ?
Die inhaalslag snap ik dus niet.
Ja, lieve Tammy, waarom dit alleen voor tieners zou zijn is een vraag waarop ik het antwoord schuldig moet blijven.
Ik denk dat je daarvoor beter terecht kan bij de bevoegde diensten die deze inhaalslag organiseren.

Wat bij mij blijft hangen is de omschrijving "nieuw type meningokokkenbacterie".
Daar heb ik hier in Vlaanderen nog niets over gehoord of gelezen. En aangezien het mij zou verwonderen dat die bacterie zich enkel binnen de staatsgrenzen van Nederland ophoudt voel ik mij genoopt om hier (lokaal) wat dieper in te duiken. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 20:52

Gusteman schreef :
Wat bij mij blijft hangen is de omschrijving "nieuw type meningokokkenbacterie".

Ja bij mij dus ook.

De oude meningokokkenbacterie is al bloedlink.
Wat is deze nieuwe dan wel niet dat er een inhaalslag moet komen.
Ik begrijp het ook niet, ben benieuwd wat jij erover kan vinden in Belgie Gusteman.
Ik hoor het graag van je. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door gusteman » 17 jul 2018, 21:00

Nou, hier ben ik dan terug ... hard heb ik niet hoeven te zoeken.

Ondanks mijn verwachtingen blijkt dat dit risico zich inderdaad (tot nog toe) beperkt tot het Nederlandse en Britse grondgebied.
Het gaat om de variant Meningokok type W.

Voor wat betreft Groot Brittannië is de kans op verspreiding beter onder controle te houden, het betreft hier immers een eilandengroep.

Wat mij ook opvalt is de periode tijdens dewelke deze bacterie zich begon te manifesteren: middenin de grote migrantenstroom van de afgelopen jaren.

Tammy verwees hier al naar met het plaatsen van info uit een artikel over de terugkeer van TBC die zou te wijten zijn aan die migrantenstroom.

Vreemd echter is dat de aanwezigheid van Meningokok type W enkel in Nederland wordt vastgesteld en niet in bijvoorbeeld Duitsland, België, Italië, Frankrijk, Noorwegen, Zweden, Denemarken, maar ook Griekenland en de volledige Balkan, allemaal landen die minstens evenveel migranten over de vloer hebben gekregen dan Nederland.
Moest de oorzaak echt bij die migranten te zoeken zijn dan had de besmetting zich voorgedaan over gans Europa en niet enkel in Nederland.
Ik denk dat er wat te makkelijk wordt gewezen naar de migranten.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 21:09

Wow jij bent snel Gusteman. :grin:
Dat is zeker apart dat het hier is en Engeland.
Maar wie weet hebben de anderen landen het ook maar weten we dat niet.
Zeker het tijdsstip is toch wel apart door die migrantenstroom toen en deze bacterie die er ineens is.
Klimaatverandering heeft hier dus niks mee te maken want dat betreft niet alleen maar twee landen.

Ik ben heel benieuwd waar deze bacterie vandaan komt.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door Vitharr » 17 jul 2018, 21:11

Het type is niet nieuw volgens mij maar enkel het vaccin. En nog vreemder is de aanleiding. Dat is namelijk een toename van het aantal gevallen, met name boven de 40 jaar.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 21:36

Hier nog iets over tuberculose en de stijging in Nederland daarvan.
Wat wel degelijk met migratie te maken heeft.
Wat ook normaal is, zo verspreid dit zich , is meestal met alle virussen en bacterien over heel de wereld.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Tuberculose nu dodelijkste infectieziekte wereldwijd.

Voor het eerst sinds de jaren negentig sterven er meer mensen in de wereld aan tuberculose (tbc) dan aan aids. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de Wereldgezondheidsorganisatie. Elke dag zijn er meer dan 4.000 doden. De enorme sterfte is volstrekt onnodig, want tbc-patiënten kunnen door vroegtijdige opsporing en de juiste behandeling volledig genezen.

Jaarlijks krijgen 9,6 miljoen mensen tuberculose. Tuberculose is de belangrijkste doodsoorzaak onder mensen met hiv. Volgens de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) heeft zeker de helft van de aidsdoden ook een tbc. Dat komt vooral voor in zuidelijk Afrika. Daar heeft een hiv-geïnfecteerde 26 tot 35 keer meer kans om tbc te krijgen. De WHO pleit daarom voor een mondiale en intensieve samenwerking tussen de verschillende bestrijdingsprogramma’s. Meer en betere toegang tot medicatie is voor het bestrijden van tbc en hiv essentieel.

Tbc in Nederland.

Ook in Nederland is het aantal gevallen van tuberculose voor het eerst weer toegenomen.Vorig jaar werd bij 867 mensen tuberculose vastgesteld. In 2014 waren het er nog 814. Een belangrijke verklaring voor de toename is migratie. Van de tbc-patiënten in 2015 was bijna driekwart niet in Nederland geboren (72%). Vaak werden deze mensen al met tbc besmet voordat zij naar Nederland kwamen.

Wereld Stop Tuberculose Dag.

‘Stop de teller, stop tbc’, is de uitroep op deze Wereld Stop Tuberculose Dag (24/03/2016) van het Nederlandse Tuberculosefonds, dat vandaag alarm slaat over tuberculose. HIER is te zien waar tuberculose in de wereld een groot probleem is.



BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 22:15

Opmars van de meningokokkenbacterie in Nederland - vaccinatie
In 2018 (cijfers tot en met 3 juni 2018) zijn er in Nederland elf mensen aan de meningokokbacterie type W overleden. Dit cijfer is in stijgende lijn en moet nauwkeurig gemonitord worden, volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. De sterfte ligt met 15 procent erg hoog. In België wordt anno 2018 geen toename van de ziektes door de meningokokkenbacterie vastgesteld. Er worden evenveel patiënten met meningokokken vastgesteld, maar er zijn in België anno juni 2018 geen doden.
Belgie heeft het dus ook Gusteman maar er zijn daar geen doden.
Ik kan niet vinden waar het vandaan komt deze meningokokkenbacterie.
Alleen bij alle sites die ik heb bezocht staat Oktober 2015 toen deze W variant begon.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door Tammy » 19 jul 2018, 15:32

Gevaarlijke bacterie steeds dodelijker: bijna kwart patiënten overlijdt.

Een tot 2015 uiterst zeldzame bacterie eist steeds meer levens. Van de 65 mensen die dit jaar ernstig ziek werden van meningokokken type W overleden er vijftien. Dat is bijna een kwart. De bacterie eist daarmee fors meer slachtoffers dan voorgaande jaren.

Staatssecretaris Blokhuis kondigde deze week aan alle 14- tot 18-jarigen in te willen enten tegen meningokokken type W. In de brief naar de Kamer beschrijft de ChristenUnie-bewindsman dat 32 mensen zijn overleden aan meningokokken type W sinds 2015. Daarmee komt de sterfte op 16 procent.

Maar uit analyse van nieuwe gegevens over het aantal sterfgevallen blijkt nu dat de bacterie steeds dodelijker wordt. Van 2015 tot en met 2017 zijn 139 mensen ernstig ziek geworden, van wie er in totaal zeventien overleden. Dat komt neer op een sterftekans van 12 procent.
Dit jaar zijn er 65 mensen ernstig ziek geworden van meningokokken type W. Daarvan zijn vijftien mensen gestorven, zo blijkt nieuwe cijfers die deze krant heeft opgevraagd. Dat zijn vier doden meer dan in heel 2017. De sterftekans komt in de eerste helft van dit jaar uit op ruim 23 procent. Dat is bijna dubbel zoveel als in de jaren ervoor.

Lees het hele artikel op onderstaande link :

https://www.ad.nl/binnenland/gevaarlijk ... ~ad90c719/

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Dit is wel wat eng aan het worden.
Waar hebben we precies mee te maken vraag ik me af.
Waarom begon het in de herfst van 2015 en wat veroorzaakt deze toename ineens ?

Volgens de expert is van meningokokken bekend dat die 'heel makkelijk genetische eigenschappen overnemen van andere types'. ,,Type W heeft mogelijk genetisch materiaal opgepikt van een andere type meningokok, waardoor de bacterie meer sterfgevallen veroorzaakt.''
Aan mogelijk hebben we niks aan, we moeten het zeker weten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Nieuwe vaccins voor tieners, baby’s en moeders

Bericht door Mypos » 20 jul 2018, 09:46

Ja joh nog meer vaccins tuurlijk. Op het moment dat steeds minder mensen de vaccins nemen. En kijk eens bv naar het vaccin tegen baarmoederhalskanker waarbij onze jonge vrouwen gewoon als proefkonijnen gebruikt worden omdat er niks bekend is over de gevolgen van dit vaccin.

Vaccin tegen baarmoederhalskanker vernietigt eierstokken

Geloven wij blind in vaccinaties? Er is genoeg wetenschappelijk materiaal te vinden die je aan het denken zou zetten. Nu blijkt het HPV-vaccin (Humaan Papillomavirus), dat baarmoederhalskanker, zou bestrijden voor het gemak maar vergat om de gevolgen van dit dodelijke vaccin te onderzoeken op de reproductieve systemen van vrouwen.

Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken
Vanaf september 2009 kunnen meisjes van 12 jaar zich laten vaccineren tegen het HPV virus. Deze vaccinatie is in 2009 erg in opspraak geweest. Moest je je dochter nou wel of niet laten vaccineren?

De Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken heeft hierover een HPV dossier geplaatst.

Het is niet het HPV dat baarmoederhalskanker veroorzaakt, maar het verminderde afweersysteem van de vrouw, dat de infectie niet opgeruimd krijgt. Factoren die kunnen zorgen dat het afweersysteem minder goed functioneert zijn: slechte persoonlijke hygiëne, roken, seksuele contacten met veel wisselende partners, geen condoomgebruik, gebruik van anticonceptiepil, veel zwangerschappen, stress. Vrouwen die behoren tot de risicogroep dienen dus extra beducht te zijn voor deze vorm van kanker.

De NVPK is er ook op tegen omdat meisjes, zonder het te weten, experimenteel worden gebruikt.

De gevolgen van het vaccin
Nu, vier jaar later, is gebleken dat Merck & Co, het zakelijke brein achter het beruchte Gardasil vaccin voor HPV, is vergeten om de gevolgen van dit vaccin goed te onderzoeken. Helaas is er tenminste één jonge vrouw, uit Australië, tot de ontdekking gekomen dat haar eierstokken volledig waren verwoest als het gevolg van het ontvangen van het vaccin.

De ouders van dit meisje publiceerde haar verhaal om ouders, die onder druk staan van artsen om hun dochter te laten vaccineren, een halt toe te roepen en ze de gevolgen te laten zien. De jonge vrouw werd geconfronteerd met een vroege menopauze waarbij haar eierstokken volledig stilgelegd werden. Ze hebben niet eens de kans gekregen om zich volledig te ontwikkelen.

Merck is er niet in geslaagd om te controleren of het vaccin de voortplantingsorganen van jongen vrouwen niet beschadigd. Onderzoeksjournaliste Heidi Stevenson heeft een artikel geschreven over Gardisil. Dit vaccin zit bomvol met additieven waarvan bekend is dat zij de vrouwelijke voortplantingsorganen schaden.

https://www.love2bemama.com/2013/08/12/ ... erstokken/

Plaats reactie