Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

Bericht door univers » 02 aug 2018, 08:41

Duur en ernst van depressie lijkt samen te hangen met een tekort aan één stofje in het bloed.

Het gaat om het stofje genaamd acetyl-L-caritine. Dit stofje wordt natuurlijk geproduceerd in het lichaam. Maar als er hier te weinig van in het bloed zit, zou dit uit nieuw onderzoek kunnen leiden tot depressies. Acetyl-L-caritine is als voedingssupplement gewoon verkrijgbaar in de drogist.

Studie
In de studie werden er mannen en vrouwen tussen de 20 en 70 jaar verzameld, bij wie de diagnose depressie was vastgesteld. Hen werd gevraagd gedetailleerde vragenlijsten in te vullen, maar ze werden ook klinisch onderzocht. Hun bloed werd afgenomen en hun medische geschiedenis werd nagelopen. Hieruit leek dat achtentwintig personen een matige depressie hadden en drieënveertig een ernstige.

Acetyl-L-caritine
De bloedmonsters werden vergeleken met vijfenveertig gezonde mensen. En hieruit bleek dat de acetyl-L-caritine niveaus van de depressieve patiënten aanzienlijk lager waren. De laagste waardes werden aangetroffen bij de mensen die aan ernstige depressie lijden. Ook waren de acetyl-L-caritine levels lager bij patiënten die in hun verleden te maken hadden gehad met misbruik, verwaarlozing, armoede of geweld.

Behandeling
De huidige behandelingen van een depressie met medicijnen werkt maar voor ongeveer de helft van de mensen bij wie ze zijn voorgeschreven. “Daarnaast hebben ze ook nog eens talloze bijwerkingen,” zegt onderzoeker Natalie Rasgon. In een eerder knaagdierenexperiment werd een tekort aan acetyl-L-carnitine al geassocieerd met depressie-achtig gedrag. Toediening van acetyl-L-carnitine veranderende de symptomen van de dieren en herstelde hun normale gedrag.

Drogist
Hoewel Acetyl-L-caritine gewoon te koop is bij drogisterijen en supermarkten, waarschuwen de onderzoekers mensen met een depressie nu niet gelijk naar de winkel te rennen. “Dit is niet de eerste keer dat voedingssupplementen worden aangeprezen tegen verschillende kwalen, maar uiteindelijk niet lijken te werken,” zegt Rasgon. “We hebben een belangrijke nieuwe marker voor depressie ontdekt. Maar we hebben op dit moment nog niet getest of het aanvullen van deze stof de patiënt ook echt beter maakt. Wat is bijvoorbeeld de juiste dosis, voor hoe lang moet de patiënt het gebruiken? Er zijn nog veel vragen te beantwoorden.”

Toch is dit hoopvol nieuws. Volgens de onderzoekers is dit een eerste stap in de richting van het ontwikkelen van een nieuwe klasse antidepressiva, die minder bijwerkingen hebben en ook sneller werken dan de medicijnen die nu worden gebruikt.

DEPRESSIE
Depressie is de meest voorkomende stemmingsstoornis in de wereld. Het is de nummer 1 reden voor verzuim op het werk en ook een van de belangrijkste oorzaken van zelfmoord. Op dit moment lijdt zo’n 8 tot 10 procent van de bevolking aan een depressie. Daarnaast zal 1 op de 4 de aandoening ergens in zijn of haar leven tegen gaan komen.

https://www.scientias.nl/mogelijk-een-n ... e-ontdekt/

http://med.stanford.edu/news/all-news/2 ... itine.html
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

Bericht door taigitu » 02 aug 2018, 13:00

univers schreef:
02 aug 2018, 08:41
Duur en ernst van depressie lijkt samen te hangen met een tekort aan één stofje in het bloed.

Het gaat om het stofje genaamd acetyl-L-caritine. Dit stofje wordt natuurlijk geproduceerd in het lichaam. Maar als er hier te weinig van in het bloed zit, zou dit uit nieuw onderzoek kunnen leiden tot depressies. Acetyl-L-caritine is als voedingssupplement gewoon verkrijgbaar in de drogist.

Toch is dit hoopvol nieuws. Volgens de onderzoekers is dit een eerste stap in de richting van het ontwikkelen van een nieuwe klasse antidepressiva, die minder bijwerkingen hebben en ook sneller werken dan de medicijnen die nu worden gebruikt.

DEPRESSIE
Depressie is de meest voorkomende stemmingsstoornis in de wereld. Het is de nummer 1 reden voor verzuim op het werk en ook een van de belangrijkste oorzaken van zelfmoord. Op dit moment lijdt zo’n 8 tot 10 procent van de bevolking aan een depressie. Daarnaast zal 1 op de 4 de aandoening ergens in zijn of haar leven tegen gaan komen.
Ik heb Acetyl-L-carnitine geprobeerd en paar jaar geleden. Ik heb er geen baat bij gehad.
Ik kreeg vaker last van een najaarsdepressie, en kleurenlichttherapie hielp me niet dat jaar.
Een vitamine D test aangevraagd bij mijn arts en dat bleek inderdaad het probleem te zijn.
Met een hoge dosis natuurlijk vitamine D voor 2 maanden kon het probleem worden opgelost.
Ik moet het wel onderhouden met een lage dosis. Hoewel met deze zomer......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

Bericht door Fenna » 02 aug 2018, 13:18

Deze zomer heeft op mij geen positief effect en ik kom toch wel voldoende buiten. [neenee]
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

Bericht door Witte wel » 02 aug 2018, 21:44

Heel veel mensen hebben de laatste tijden vaak vitamine D tekort. Er worden ook vaak hoge doseringen vitamine D verstrekt en toegepast door artsen.
Men zou zich af kunnen vragen hoe dat nu ontstaat, dat tekort.
Erg opvallend.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

Bericht door Fenna » 02 aug 2018, 22:28

Ik denk aan een gebrek aan vitamines in groenten en fruit.
Vele groenten en fruit zijn, voor dat ze in de winkel liggen, al een jaar geleden geoogst en dat gaat uiteraard ten koste van de vitamines en mineralen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

Bericht door univers » 02 aug 2018, 23:40

Ik haal het op de markt, altijd vers.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

Bericht door Witte wel » 03 aug 2018, 07:06

Maar ook dan is het niet vers Uni. Fruit wordt terug gekoeld naar onder de zeven graden met een zuurstofgehalte van 1%. Dat laatste stopt het rijpingsproces waardoor fruit soms wel een jaar te bewaren is. Als het fruit uit die koeling gehaald wordt start weer langzaam het rijpings proces. Dan lijkt het fruit vers maar is het niet. Ook niet op de markt.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

Bericht door taigitu » 03 aug 2018, 08:52

Witte wel schreef:
03 aug 2018, 07:06
Maar ook dan is het niet vers Uni. Fruit wordt terug gekoeld naar onder de zeven graden met een zuurstofgehalte van 1%. Dat laatste stopt het rijpingsproces waardoor fruit soms wel een jaar te bewaren is. Als het fruit uit die koeling gehaald wordt start weer langzaam het rijpings proces. Dan lijkt het fruit vers maar is het niet. Ook niet op de markt.
Dat is inderdaad zo, het is niet altijd vers.
Ik kan sinds deze week weer, nieuwe oogst, Elstar appels kopen op de markt, Nederlands product dus
die zijn nu 'krakend' vers van de boer/veiling. Maar een paar weken terug verkochten ze
ook nog Elstar en die waren erg melig, niet meer te eten. Die was nog van de pluk van vorig jaar.
Mijn dochter kocht bij AH Kanzi-appels, ook niet meer lekker. Op de markt zijn deze appels er nog niet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

Bericht door taigitu » 03 aug 2018, 09:02

Witte wel schreef:
02 aug 2018, 21:44
Heel veel mensen hebben de laatste tijden vaak vitamine D tekort. Er worden ook vaak hoge doseringen vitamine D verstrekt en toegepast door artsen.
Men zou zich af kunnen vragen hoe dat nu ontstaat, dat tekort.
Erg opvallend.
Ik heb hier al eerder een topic geopend over vitamine D, waar ook jij info hebt geplaatst:
viewtopic.php?f=39&t=9696
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

Bericht door taigitu » 03 aug 2018, 09:13

Vitamine D

In de orthomoleculaire wereld is het belang van hoge doseringen vitamine D al geruime tijd een prominent gespreksonderwerp.
Langzamerhand weet een stortvloed aan ondubbelzinnige onderzoeksresultaten ook nationale en Europese overheidsinstellingen te overtuigen.
Zowel de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden als de maximaal toegestane doseringen blijven stijgen.

Het in vet oplosbare vitamine D is essentieel voor onze gezondheid.
Strikt genomen is vitamine D geen echte vitamine. Het kan immers tussen mei en oktober worden aangemaakt in de (onbedekte) huid onder invloed van UV-B (ultraviolet licht) uit zonlicht. Je dient dan wel iedere dag tussen 11 uur ‘s ochtends en 3 uur ‘s middags ten minste een kwartier tot een half uur buiten te zijn. De rest van het jaar is het zon licht niet krachtig genoeg om een adequate vitamine D aanmaak te garanderen. Belangrijke risicogroepen voor vitamine D-tekort zijn baby's, kinderen, zwangere vrouwen en ouderen. Daarbij kunnen mensen met een donkere huidskleur en mensen die hun lichaam grotendeels bedekken, altijd zonnebrandmiddelen gebruiken of de meeste tijd binnenshuis doorbrengen, het hele jaar door een te lage lichaamseigen aanmaak van vitamine D hebben. Kortom, een deel van het jaar of het hele jaar zijn we voor een goede vitamine D-voorziening afhankelijk van vitamine D uit voedingssupplementen. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om voldoende vitamine D uit de voeding te halen, zelfs bij het gebruik van voedingsmiddelen die zijn verrijkt met vitamine D.

De kennis over de rol van vitamine D in het menselijk lichaam is de laatste decennia enorm toegenomen. Wetenschappers hebben receptoren voor vitamine D aangetroffen in meer dan 30 verschillende typen weefsels en organen, waaronder afweercellen, hersenen, spieren, hart, alvleesklier, schildklier, bijschildklier, thymus, huid (hoorncellen), darmen, eierstokken, baarmoeder, placenta, borst en prostaat. Dit betekent dat vitamine D een breed werkterrein heeft en op uiteenlopende manieren de gezondheid ondersteunt. Vitamine D is dus niet alleen belangrijk voor sterke botten en tanden. Uit recente wetenschappelijke studies is gebleken dat een goede vitamine D-voorziening op termijn gunstig is voor de levensverwachting en kwaliteit van leven. Zorgen voor een optimale vitamine D-voorziening, het hele jaar door, is daarom een uitstekende investering in de gezondheid!

Copyright (C) Orthokennis https://www.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine%20D

Lees meer, o.a. over doseringen via de link:
https://www.orthokennis.nl/nutrienten/vitamine%20D
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Mogelijk een nieuwe oorzaak van depressie ontdekt

Bericht door Tammy » 03 aug 2018, 09:37

Ik zit sinds Maart aan de vitamine D pillen via de dokter.
Had na bloedonderzoek een tekort aan vitamine D en niet te weinig ook.
Vermoedelijke oorzaak al bijna 2 jaar niet meer buiten bijna door ziekte dus weinig tot geen zonlicht.

Over half jaar kan ik weer naar buiten als het goed is, dan maar weer eens prikken.

Heb nooit vitaminegebrek gehad ondanks dat ik amper groente en fruit eet.
Maar nu wel, so be it.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie