De mazelen-hype ontkracht

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Vitharr » 28 aug 2018, 19:43

MetalPig schreef:
27 aug 2018, 14:23
Hoeveel mensen zijn er dit jaar doodgegaan aan mazelen en hoeveel aan het mazelen-vaccin?
Dit vind ik een meesterlijke vraag. :post:

Wat me opvalt is dat de onderbouwing in RIVM rapporten erg slordig is. Ik heb het hele gelinkte rapport doorgelezen en ondanks de opvallende cijfers wordt niet vertelt waarom de vaccinatie is ingevoerd nadat er reeds een enorme daling in het aantal sterfgevallen was. Ik kan me voorstellen dat dat vragen oproept.

De daling in het aantal sterfgevallen wordt toegeschreven aan de stijgende welvaart. Maar in de anti-vaccinatiehoek wordt diezelfde welvaart gekoppeld aan afnemende weerstand. Daar hoor je dan weer niets over en dat roept bij mij dan ook vragen op.

Ik moest weer aan de HPV vaccinatie van mijn stiefdochters denken. De oudste heeft hem gehad omdat mijn vriendin toen dacht dat ze daar goed aan deed en de jongste heeft hem niet gehad omdat ze toen beiden twijfelden. Mijn vriendin is niet dom en geeft hiermee aan bewust bezig te zijn met haar keuzes. Het is dus zaak dat de voorlichting duidelijk is. Als we nergens aan durfden te twijfelen hadden we nog steeds aderlatingen gehad.

Maar nogmaals; meesterlijke vraag! ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Mypos » 28 aug 2018, 21:33

Vitharr schreef:
28 aug 2018, 19:43
MetalPig schreef:
27 aug 2018, 14:23
Hoeveel mensen zijn er dit jaar doodgegaan aan mazelen en hoeveel aan het mazelen-vaccin?
Dit vind ik een meesterlijke vraag. :post:

Wat me opvalt is dat de onderbouwing in RIVM rapporten erg slordig is. Ik heb het hele gelinkte rapport doorgelezen en ondanks de opvallende cijfers wordt niet vertelt waarom de vaccinatie is ingevoerd nadat er reeds een enorme daling in het aantal sterfgevallen was. Ik kan me voorstellen dat dat vragen oproept.

De daling in het aantal sterfgevallen wordt toegeschreven aan de stijgende welvaart. Maar in de anti-vaccinatiehoek wordt diezelfde welvaart gekoppeld aan afnemende weerstand. Daar hoor je dan weer niets over en dat roept bij mij dan ook vragen op.

Ik moest weer aan de HPV vaccinatie van mijn stiefdochters denken. De oudste heeft hem gehad omdat mijn vriendin toen dacht dat ze daar goed aan deed en de jongste heeft hem niet gehad omdat ze toen beiden twijfelden. Mijn vriendin is niet dom en geeft hiermee aan bewust bezig te zijn met haar keuzes. Het is dus zaak dat de voorlichting duidelijk is. Als we nergens aan durfden te twijfelen hadden we nog steeds aderlatingen gehad.

Maar nogmaals; meesterlijke vraag! ;P!
Tja kom daar maar eens achter. Probleem is ook dat het heel moeilijk vast te stellen is als iemand aan een van beide sterft als het immuumsysteem al erg slecht functioneert en er allerlei onderliggende problemen zijn. Grijs gebied dus.

Maar als je alle punten bekijkt van Vaccinvrij lijkt me dat meer dan genoeg gegronde reden voor twijfel om niet te vaccineren. Maar dat is slechts mijn persoonlijke opvatting.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door MetalPig » 29 aug 2018, 08:58

Mypos schreef:
28 aug 2018, 21:33
Vitharr schreef:
28 aug 2018, 19:43
MetalPig schreef:
27 aug 2018, 14:23
Hoeveel mensen zijn er dit jaar doodgegaan aan mazelen en hoeveel aan het mazelen-vaccin?
Dit vind ik een meesterlijke vraag.
Tja kom daar maar eens achter.
In Europa zijn dit jaar 37 mensen doodgegaan aan mazelen.

Het mazelenvaccin geeft ongeveer 99% bescherming, dus laten we zeggen dat 36 sterfgevallen voorkomen hadden kunnen worden.
Als het vaccin meer dan 36 sterfgevallen per jaar veroorzaakt dan hadden we (of in ieder geval de antivaxxers) dat wel geweten toch?

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Determinist » 29 aug 2018, 09:33

Eh...sterfgevallen.

Inderdaad, wellicht de meest negatieve uitkomst van het oplopen van een ziekte. De dood.
Maar dit zijn de uitersten. Het meest negatieve.

Waar je naar moet kijken is het aantal mensen dat besmet raakt en hoeveel mensen complicaties oplopen, maar niet de dood als gevolg.

Vergeet dus niet al die mensen die blijvende schade hebben aan deze "onschuldige" ziekte.

Het verminderen van sterfgevallen is uiteraard een doel, maar het verminderen van het aantal mensen met hersenschade en blijvende invaliditeit mag je zeker niet vergeten. En dat cijfer, buiten die 37 die hier genoemd wordt, is vele en vele malen hoger.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Fenna » 29 aug 2018, 09:35

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door MetalPig » 29 aug 2018, 09:56

Determinist schreef:
29 aug 2018, 09:33
Het verminderen van sterfgevallen is uiteraard een doel, maar het verminderen van het aantal mensen met hersenschade en blijvende invaliditeit mag je zeker niet vergeten. En dat cijfer, buiten die 37 die hier genoemd wordt, is vele en vele malen hoger.
Klopt, maar je moet ergens beginnen hea :)

(Jij bent altijd wat genuanceerder dan ik en ook nu heb je natuurlijk gelijk.)

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Mypos » 29 aug 2018, 11:46

MetalPig schreef:
29 aug 2018, 08:58
Mypos schreef:
28 aug 2018, 21:33
Vitharr schreef:
28 aug 2018, 19:43

Dit vind ik een meesterlijke vraag.
Tja kom daar maar eens achter.
In Europa zijn dit jaar 37 mensen doodgegaan aan mazelen.

Het mazelenvaccin geeft ongeveer 99% bescherming, dus laten we zeggen dat 36 sterfgevallen voorkomen hadden kunnen worden.
Als het vaccin meer dan 36 sterfgevallen per jaar veroorzaakt dan hadden we (of in ieder geval de antivaxxers) dat wel geweten toch?
Zoals ik al eerder aangaf dat dit cijfer uiterst onbetrouwbaar is aangezien mensen vaak niet sterven aan mazelen maar aan een combinatie van andere ziektes en een slecht immuunsysteem.

En hoe kom je aan de 99% bescherming trouwens?

Ik zou niet weten waarom we deze 36 sterfgevallen hadden kunnen voorkomen aangezien ook met hoge vaccinatiegraad de ziekte gewoon voor kwam.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Mypos » 29 aug 2018, 11:47

Determinist schreef:
29 aug 2018, 09:33
Eh...sterfgevallen.

Inderdaad, wellicht de meest negatieve uitkomst van het oplopen van een ziekte. De dood.
Maar dit zijn de uitersten. Het meest negatieve.

Waar je naar moet kijken is het aantal mensen dat besmet raakt en hoeveel mensen complicaties oplopen, maar niet de dood als gevolg.

Vergeet dus niet al die mensen die blijvende schade hebben aan deze "onschuldige" ziekte.

Het verminderen van sterfgevallen is uiteraard een doel, maar het verminderen van het aantal mensen met hersenschade en blijvende invaliditeit mag je zeker niet vergeten. En dat cijfer, buiten die 37 die hier genoemd wordt, is vele en vele malen hoger.
Als een kind een goed immuunsysteem heeft sterft het niet aan de mazelen en loopt het ook geen blijvende schade op. Misschien de pijlen richten op het versterken van het immuunsysteem?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door MetalPig » 29 aug 2018, 12:09

Mypos schreef:
29 aug 2018, 11:47
Misschien de pijlen richten op het versterken van het immuunsysteem?
Dat doen we met vaccins. Die 'leren' het immuunsysteem om te gaan met de mazelen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Determinist » 29 aug 2018, 12:10

Eh Mypos, over welk onderdeel van het immuunsysteem heb je het nu?
Over het aspecifieke immuunsysteem of het adaptieve immuunsysteem?

Het immuunsysteem, of ook wel afweersysteem of de weerstand, is een parapluterm. Je dient dus precies aan te geven naar welk onderdeel je refereert.
Want dat maakt heel veel uit. Of beter gezegd: dat is juist waar het in deze onzinnige discussie allemaal om gaat.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Mypos » 29 aug 2018, 12:47

MetalPig schreef:
29 aug 2018, 12:09
Mypos schreef:
29 aug 2018, 11:47
Misschien de pijlen richten op het versterken van het immuunsysteem?
Dat doen we met vaccins. Die 'leren' het immuunsysteem om te gaan met de mazelen.
Zeker niet bij kinderen tot 3 jaar. Die zijn nog volop bezig met het ontwikkelen van het immuunsysteem. Het is gewoon crimineel om die in te spuiten met vaccins.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Mypos » 29 aug 2018, 12:49

Determinist schreef:
29 aug 2018, 12:10
Eh Mypos, over welk onderdeel van het immuunsysteem heb je het nu?
Over het aspecifieke immuunsysteem of het adaptieve immuunsysteem?

Het immuunsysteem, of ook wel afweersysteem of de weerstand, is een parapluterm. Je dient dus precies aan te geven naar welk onderdeel je refereert.
Want dat maakt heel veel uit. Of beter gezegd: dat is juist waar het in deze onzinnige discussie allemaal om gaat.
Gaan we weer zo vervelend doen? Dan ben ik er snel klaar mee.

Wees nou eens eerlijk als jij die punten doorleest van Vaccinvrij ga je dan niet twijfelen of je jouw kinderen zou vaccineren of niet?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door MetalPig » 29 aug 2018, 13:01

Mypos schreef:
29 aug 2018, 12:49
Gaan we weer zo vervelend doen? Dan ben ik er snel klaar mee.
Irritant hea, als mensen gaan doorvragen over iets waar je wel een stellige mening over hebt maar niet zo veel kennis.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Determinist » 29 aug 2018, 13:04

Mypos schreef:
29 aug 2018, 12:47
Zeker niet bij kinderen tot 3 jaar. Die zijn nog volop bezig met het ontwikkelen van het immuunsysteem...
Mypos schreef:
29 aug 2018, 12:49
Determinist schreef:
29 aug 2018, 12:10
Eh Mypos, over welk onderdeel van het immuunsysteem heb je het nu?
Over het aspecifieke immuunsysteem of het adaptieve immuunsysteem?
Gaan we weer zo vervelend doen? Dan ben ik er snel klaar mee.

Wees nou eens eerlijk als jij die punten doorleest van Vaccinvrij ga je dan niet twijfelen of je jouw kinderen zou vaccineren of niet?
Beste Mypos, ik wil je wijzen op een behoorlijke denkfout en dat kan alleen als je mijn vraag, namelijk over welk immuunsysteem je het hebt, gewoon beantwoord.

Als je het verschil niet weet tussen specifiek en adaptief, dan zal je eerst dit moeten opzoeken en wellicht valt dan automatisch het kwartje.

Kennis over hoe afweer werkt is nodig om na te kunnen gaan of bepaalde claims of uitspraken zoals hier in het topic gedaan worden kloppen of niet.

Dus, nogmaals op je opmerking, over welk immuunsysteem heb je het?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door univers » 29 aug 2018, 13:05

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Mypos » 29 aug 2018, 15:07

MetalPig schreef:
29 aug 2018, 13:01
Mypos schreef:
29 aug 2018, 12:49
Gaan we weer zo vervelend doen? Dan ben ik er snel klaar mee.
Irritant hea, als mensen gaan doorvragen over iets waar je wel een stellige mening over hebt maar niet zo veel kennis.
Het is meer vervelend omdat het niet zo heel veel terzake doet.

Ik kijk altijd naar het grote plaatje namelijk.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Mypos » 29 aug 2018, 15:08

Determinist schreef:
29 aug 2018, 13:04
Mypos schreef:
29 aug 2018, 12:47
Zeker niet bij kinderen tot 3 jaar. Die zijn nog volop bezig met het ontwikkelen van het immuunsysteem...
Mypos schreef:
29 aug 2018, 12:49
Determinist schreef:
29 aug 2018, 12:10
Eh Mypos, over welk onderdeel van het immuunsysteem heb je het nu?
Over het aspecifieke immuunsysteem of het adaptieve immuunsysteem?
Gaan we weer zo vervelend doen? Dan ben ik er snel klaar mee.

Wees nou eens eerlijk als jij die punten doorleest van Vaccinvrij ga je dan niet twijfelen of je jouw kinderen zou vaccineren of niet?
Beste Mypos, ik wil je wijzen op een behoorlijke denkfout en dat kan alleen als je mijn vraag, namelijk over welk immuunsysteem je het hebt, gewoon beantwoord.

Als je het verschil niet weet tussen specifiek en adaptief, dan zal je eerst dit moeten opzoeken en wellicht valt dan automatisch het kwartje.

Kennis over hoe afweer werkt is nodig om na te kunnen gaan of bepaalde claims of uitspraken zoals hier in het topic gedaan worden kloppen of niet.

Dus, nogmaals op je opmerking, over welk immuunsysteem heb je het?
Als ik dit beantwoord beste Determinist ga jij mijn vraag dan ook beantwoorden?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door MetalPig » 29 aug 2018, 15:17

Mypos schreef:
29 aug 2018, 11:46
En hoe kom je aan de 99% bescherming trouwens?
Huh, jij had je er in verdiept toch? Dat komt uit de bijsluiter van het vaccin.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door Determinist » 29 aug 2018, 15:46

Mypos schreef:
29 aug 2018, 15:08
Als ik dit beantwoord beste Determinist ga jij mijn vraag dan ook beantwoorden?
Tuurlijk.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De mazelen-hype ontkracht

Bericht door taigitu » 29 aug 2018, 15:52

In Nederland nauwelijks nog sterfte door mazelen

In de jaren ’30 van de vorige eeuw varieerde de sterfte aan mazelen tussen 200-300 gevallen per jaar.

Het aantal sterfgevallen werd steeds lager, uitgezonderd een uitschieter aan het einde van de Tweede Wereldoorlog.
Toen vaccinatie werd ingevoerd in 1976 was de sterfte in Nederland al gedaald tot enkele gevallen per jaar.

Uit de doodsoorzakenstatistiek en de meldingen zijn in totaal elf sterfgevallen van mazelen bekend in de 35 jaar tussen 1981 en 2015.
Een deel hiervan komt door een infectie opgelopen in het buitenland. Drie sterfgevallen traden op in de epidemie van 1999/2000.
Er is ook een vierde sterfgeval gerelateerd aan de epidemie van 1999/2000. Het betreft een jongen van 17 jaar die overleed aan de zeldzame ziekte SSPE.
Dit is een laat optredende complicatie van de mazelen die hij tijdens de epidemie van 1999/2000 als 4-jarige opliep (Hepp et al., 2015).
Tijdens de epidemie in 2013/2014 is een 17-jarig meisje overleden aan de complicaties van mazelen.

https://www.volksgezondheidenzorg.info/ ... or-mazelen
Zie via de link het verloop van sterftegevallen van 2005 tot en met 2016 in de grafiek. Ik kan het plaatje niet overzetten.

Hier de cijfers vanaf 2000.
Aantal sterfgevallen door mazelen 1905-2016
Toon tabelwaarden
Jaar Sterfgevallen
2000 0
2001 0
2002 0
2003 1
2004 0
2005 0
2006 0
2007 0
2008 0
2009 0
2010 0
2011 0
2012 0
2013 0
2014 0
2015 0
2016 0

Bron: CBS Doodsoorzakenstatistiek

...............Afbeelding

Als ik dit zo lees over het aantal sterfgevallen over de afgelopen jaren, terwijl het percentage inentingen
terugloopt voor mazelen, dan kan je je nog nauwelijks zorgen over het niet inenten maken als je kind gezond is......
Deze info is van een officiële site lijkt mij, namelijk 'Volksgezondheidenzorg.info'.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie