Apothekers negeren artsen bij medicijnkeuze

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Apothekers negeren artsen bij medicijnkeuze

Bericht door Tammy » 09 okt 2018, 08:30

Afbeelding


Apothekers negeren artsen bij medicijnkeuze, kiezen goedkopere variant .

Apothekers bepalen vaak zelf welk merk medicijn ze aan een patiënt geven. Zelfs als een arts een specifiek merk voorschrijft, kiezen apothekers in veel gevallen voor een goedkopere variant met dezelfde werkzame stof. Dat blijkt uit een enquête van de Patiëntenfederatie.
Artsen zetten soms een bepaald merk met daarbij de term 'medische noodzaak' op een recept. Dat doen ze als patiënten bijvoorbeeld slecht reageren op het wisselen van merken.

De Patiëntenfederatie hield de enquête onder bijna 2900 mensen die een merkmedicijn kregen voorgeschreven. In 28 procent van de gevallen was het voor patiënten moeilijk het specifieke merk mee te krijgen.

Bijwerkingen.

Goedkopere merken leiden volgens de Patiëntenfederatie geregeld tot bijwerkingen en soms werken ze ook minder goed. De federatie noemt het voorschrijven van een alternatieve variant terwijl de arts om een specifiek merk vraagt schandalig.

Apothekers zeggen dat ze niet anders kunnen, omdat ze zich aan besparingsafspraken met zorgverzekeraars moeten houden. Apotheker Aris Prins, die zich namens branchevereniging KNMP bezighoudt met het beleid rond medische noodzaak, zegt in de Volkskrant dat hij negentig procent van de medische-noodzaak-verzoeken afwijst. "Natuurlijk zijn er mensen die baat hebben bij een specifiek merkmiddel, maar dat is een minderheid. Medische noodzaak is de meest gedevalueerde term ooit", zegt hij.

Gedoe.

Volgens Prins zetten doktersassistenten soms 'medische noodzaak' op het recept als ze in hun systeem niet de stofnaam van een medicijn kunnen vinden, maar wel het merk. Ook zouden artsen door patiënten onder druk worden gezet om een bepaald merk op het recept te vermelden.
Hoogleraar farmaceutische patiëntenzorg Marcel Bouvy zegt in de Volkskrant dat de situatie tot gedoe leidt aan de balie bij apothekers. "Mensen denken bij een goedkoper middel dat ze troep krijgen, terwijl elk middel zeer streng wordt gecontroleerd."
Toch vindt hij dat zorgverzekeraars minder rigide moeten vasthouden aan hun richtlijnen. "Als een patiënt een angstaanval krijgt bij alleen al de gedachte aan een nieuw middel, moet je een duurder medicijn accepteren."

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Apothekers negeren artsen bij medicijnkeuze

Bericht door Tammy » 09 okt 2018, 08:36

Ik zou die apotheker Aris Prins meteen links laten liggen met zijn houding en een andere apotheek zoeken.
Want de bijwerkingen bij goedkopere medicijnen zijn verschrikkelijk.
Ik heb het zelf al een paar keer meegemaakt en ik word dan pisnijdig.
Ik betaal genoeg zorgpremie elke maand , dan wil ik ook de originele medicijnen hebben.
Je bent al ziek en je word nog beroerder door B-merken, dat pik ik niet.
Schandalige zaak dat apothekers voor arts gaan spelen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Apothekers negeren artsen bij medicijnkeuze

Bericht door Fenna » 09 okt 2018, 09:17

Heb dezelfde ervaring Tammy. ;P!

Het ook is naïef te denken dat de pharmacie een filantropische instelling is.
Ze worden door overheid en zorgverzekeraars gedwongen medicijnen goedkoper te produceren, maar het is een bedrijf wat winst wil draaien.
Dus worden medicijnen goedkoper geproduceerd door rommel als hulpstoffen te gebruiken en laten deze inferieure hulpstoffen nou net veel bijwerkingen geven.
Voor die bijwerkingen hebben ze weer een andere pilletjes, drankjes of zalfjes waardoor ze via een achterdeurtje TÓCH hun geld binnen halen.
Pharmacie heeft geen belang bij gezonde mensen, daar verdienen ze niet aan.

Ik heb ook het vermoeden dat de behandeling tegen kanker middels immunotherapie te succesvol is en om die reden uit het pakket is gehaald.
De behandeling van een patiënt kost met dit medicijn 80.000,-- euro en dat is binnen de norm en toch word het medicijn geschrapt.
Met deze behandelmethode zijn al vele successen geboekt , maar men wilde de afgesproken vijf jaar niet afwachten en hebben het na twee jaar al uit het pakket gehaald.



https://eenvandaag.avrotros.nl/item/imm ... en-kanker/
https://www.medischcontact.nl/nieuws/la ... lanoom.htm
https://www.telegraaf.nl/telegraaf-i/7fy/Fi7fy
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie