Keelkanker wordt vaak veroorzaakt door orale seks

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Keelkanker wordt vaak veroorzaakt door orale seks

Bericht door lowlandsrouter » 12 mei 2007, 15:39

Orale seks verhoogt de kans op keelkanker, zowel bij vrouwen als bij mannen. Dat melden Amerikaanse artsen deze week in het vakblad The New England Journal of Medicine. Bij mensen die in het verleden zes of meer orale sekspartners hebben gehad, blijkt het risico toegenomen met een factor 3 tot 9, afhankelijk van de statistische analyse die de onderzoekers op hun data loslaten.
De verklaring voor het verband is dat er tijdens orale seks schadelijke virussen kunnen worden overgedragen. Deze zitten op de slijmvliezen van de genitaliën, en verder in urine, zaad en speeksel. Het gaat om zogeheten HPV-virussen, die ook baarmoederhalskanker veroorzaken.

De Amerikanen namen bloed en speeksel af bij 100 mannen en vrouwen met keelkanker. Via een anonieme enquête op de computer vroegen ze vervolgens naar mogelijk verklarend risicogedrag, zoals seksuele activiteiten, alcohol- en tabaksgebruik en een slechte mondhygiëne. De uitkomsten vergeleken ze met die van 200 gezonde personen.

Mensen die antistoffen tegen de virusstam HPV-16 in hun bloed dragen, blijken het grootste gevaar te lopen: hun risico is 32 keer zo hoog als gemiddeld. Alleen deze ene virusstam zou al verantwoordelijk zijn voor 55 procent van alle keelkanker. Wie er eenmaal mee besmet is, zit op het maximale risico. Het wordt niet gevaarlijker als je er stevig bij drinkt en rookt. Bij niet- besmette personen ligt dat anders. Zij lopen wel extra risico als ze veel drank en tabak nuttigen en hun gebit slecht onderhouden.

Welke les moeten wij hier nu uit trekken? Nooit meer orale seks? Of: wie vaak aan orale seks doet, kan er rustig bij blijven roken en drinken, want voor de kans op keelkanker maakt dat niets meer uit?

Nee. De belangrijkste conclusie is dat niet alleen alcohol en tabak, die van oudsher als oorzaak van keelkanker gelden, maar ook orale seks een risicofactor is. Artsen moeten er dus op bedacht zijn dat ook niet- rokende geheelonthouders een hoge kans op keelkanker kunnen hebben.

Verder zien de onderzoekers in hun bevindingen een extra reden om tegen HPV te vaccineren. In enkele landen krijgen tienermeisjes al een HPV-vaccin aangeboden, om baarmoederhalskanker te voorkomen. Als de entstof ook helpt tegen keelkanker, wat nog moet blijken, is dat volgens de Amerikanen een reden om ook jongens ermee in te enten.

Niet iedereen zal blij zijn met deze steunbetuiging aan het vaccin. In Amerika verzetten conservatieve groeperingen zich tegen de inenting. Ze vinden dat jongeren gewoon geen seks moeten hebben voor het huwelijk. En ze vrezen dat het vaccin de promiscuïteit onder tieners zal stimuleren. Voorstanders van het vaccin stellen echter dat je de seksuele werkelijkheid van jongeren moet erkennen, en dat mensen altijd van de vaccinatie mogen afzien.

Ter relativering: het Amerikaanse onderzoek stoelt op heel weinig deelnemers. Mogelijk lijkt het gevaar van orale seks daardoor groter dan het is. Verder blijven veruit de meeste HPV-besmetten gezond. En bovendien komt keelkanker in de praktijk erg weinig voor. Dus zelfs als orale seks het risico opdrijft, blijft het uiteindelijke gevaar bescheiden. Het onderzoek rechtvaardigt daarom nog geen zedenpreek.
Bron: Trouw

Heftig dit, maar wat doe je eraan?
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

Maan

Bericht door Maan » 12 mei 2007, 15:57

uhm je mond dichthouden.........

Anet

Bericht door Anet » 12 mei 2007, 16:05

Mogelijk lijkt het gevaar van orale seks daardoor groter dan het is. Verder blijven veruit de meeste HPV-besmetten gezond. En bovendien komt keelkanker in de praktijk erg weinig voor. Dus zelfs als orale seks het risico opdrijft, blijft het uiteindelijke gevaar bescheiden.
Ik zou me er niet al te druk over maken dan. :roll:

Shizo

Bericht door Shizo » 12 mei 2007, 16:07

Hel en verdoemenis...
Tegenwoordig krijg je van alles kanker als ik dit lees, geniet je van je vrouwtje gistereavond, kom je vanochtend bij de dokter te weten dat je keelkanker hebt.. :mrgreen:

Hermes of the Night

Bericht door Hermes of the Night » 12 mei 2007, 23:44

Willen ze soms dat we niet meer kunnen voortplanten. Die geschifte NWO jongens.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 13 mei 2007, 00:25

Misschien helpt het wel als je niet meer slikt. :mrgreen:

The Return

Bericht door The Return » 13 mei 2007, 18:05

Weer een kútsmoes erbij om het niet te doen.

Hermes of the Night

Bericht door Hermes of the Night » 14 mei 2007, 15:18

tofu_kronos schreef:Misschien helpt het wel als je niet meer slikt. :mrgreen:
Ik slik geen pillen. Ook geen erectiepillen. :lol:

Kokopelli

Bericht door Kokopelli » 14 mei 2007, 19:42

Als je alles moet geloven krijg je overal bijna kanker van.

Gebruikersavatar
LostAngel
Onderzoeker
Berichten: 331
Lid geworden op: 18 okt 2005, 08:41

Bericht door LostAngel » 21 mei 2007, 12:16

gewoon jasje aan
8)

Maan

Bericht door Maan » 22 mei 2007, 16:45

Nee das lekker zo'n stuk regenjas in je mond...... :mrgreen:

Gebruikersavatar
Aine Vevina
Onderzoeker
Berichten: 451
Lid geworden op: 15 jan 2007, 16:49

Bericht door Aine Vevina » 28 mei 2007, 21:11

omg idd straks krijg je ook van tandpasta ook kanker ofzo omg :shock: :shock: :shock:

en ik geloof het niet zo allemaal bullshit om mensen bang te maken jezus :roll:
Afbeelding

Ik ben een alienmeisje

Maan

Bericht door Maan » 28 mei 2007, 21:18

Lekker blijven slikken dan Aine Vevina.....

The Return

Bericht door The Return » 28 mei 2007, 22:06

Ik vraag me af hoeveel er daadwerkelijke slikken. De meesten proestten het weer uit.

Maan

Bericht door Maan » 28 mei 2007, 22:08

Al die verspilde eiwitten.... en in de sportschool leggen ze dure euro's neer voor al die eiwitrijke shakes.... soms snap ik echt niets van mensen. :mrgreen:

Plaats reactie