Machines zijn over een paar jaar net zo intelligent als wij

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
ThePhilosopher

Bericht door ThePhilosopher » 26 jul 2006, 23:33

tenslotte zou je met een wat vreemde invalshoek kunnen stellen dat we zelf ook een soort biologische computers zijn, we hebben DNA, opslagcapaciteit, rekenvermogen, armen en benen, zicht en communicatievermogen, allemaal dingen die de robot van de verre toekomst best ook wel eens zou kunnen gaan bezitten.
Dat is helemaal niet zo zeker... wat bewustzijn betreft is voor zover ik weet niets bekend. (Ik heb het hier met een neuropsychologe over gehad)
Een theorie is dat het mbv neurale netwerken gebeurd, dat zou prima met een robot te simuleren zijn. Ik geloof daar echter niet zo in. Ik zie bewustzijn als de mogelijkheid van een blackbox om zich voor zichzelf in een bepaalde mate een whitebox te maken. Zelfs een mens is niet een volledige whitebox voor zichzelf. (Weet niet volledig wat er in hem omgaat)

Het is maar de vraag of een robot die eigenschap zou kunnen krijgen, of dat de mens inderdaad iets "extra" heeft. (waar soms naar gerefereerd wordt als de ziel) Misschien moet de mens een dermate hoog bewustzijn creeren dat hij zich zelfs volledig bewust is van zijn bewustzijn. Maar dan nog is er een vorm van bewustzijn bijgekomen, die een robot weer niet zou hebben.

Wat ik wel moet toegeven is dat een robot gedrag van de mens zal kunnen gaan imiteren. Het zal voor de buitenwereld overkomen alsof een robot een mens is (mits de fysieke eigenschappen natuurlijk te realiseren zijn ;) ) Toch denk ik dat de robot zelf geen gevoel/bewustzijn van ervaring zal hebben, ook al slaat deze het wel op en leert hiervan.

Animal

Bericht door Animal » 14 aug 2006, 13:00

jopiter schreef:Een computer zal nooit een werkelijk bewustzijn hebben, dit kan op zijn hoogst worden nagebootst.
Ik heb een documentaire gezien waarbij de Japaners bezig zijn om chips voor robots te ontwerpen op basis van organisch matriaal. De opslag van gegevens op biologisch moleculair niveau zou praktisch oneindig zijn en daarbij zou dan volgens de ontwikkelaars zelfbewustheid en bewustzijn van de ontworpen computer een mogelijkheid zijn.

Plaats reactie