Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Tammy » 01 feb 2011, 12:32

Wow Gusteman wat een tip zeg ;P!
Thanks :grin:

Heb nu een nieuwe maar onthoud deze tip .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door oktagon » 01 feb 2011, 14:24

@ Gusteman,deel citaat:

Zal ik eventjes proberen uit te leggen.
Ieder metaal beschikt over een "geheugen". In feite reageert een metaal altijd op een verandering in wat zijn laatste situatie was, en niet wat de daarvoor aanwezige toestand was.

*************************************************************
Ik ben oa. staalconstructeur (geweest) en vraag me dus af,wanneer een stalen balk een aantal jaren een constante doorbuiging heeft gehad van bijv 6 mm (en beneden de toelaatb.spanning) en je gaat verbouwen en verhoogt de doorbuiging naar 9 mm (ook beneden de toelaatb.spanning);wat is de balkreactie mbt. de inwendige staalspanningen.

Houdt het fenomeen materiaalmoeheid daar ook verband mee en komt het "geheugen" in verwarring door regelmatig veranderende belastingen bij werktuigen of bij exercities op bruggen (waarbij deze door de eigen frequentie steeds grotere doorbuigingen krijgt) of bij aarbevingen met herhaalde schokken?

Het is wel een beetje off-topic maar heeft wel degelijk verband!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Barrel

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Barrel » 01 feb 2011, 15:13

Interessante ontwikkeling. Piezo crystallen in nano formaat, er zijn direct een heleboel mogelijke toepassingen te bedenken.
Er is al ooit berekend hoeveel energie men zou kunnen genereren uit simpelweg wandelend publiek. Met heeft al eens een concept gelanceerd dat piezo crystallen (die een kleine spanning leveren als er druk op wordt uitgeoefend) in een vloer implementeerde. Kan me de precieze getallen niet herinneren, maar het was gigantisch.
Mocht dus dit nano materiaal werkelijkheid worden, dan buiten het mobielte, kun je het overal gebruiken waar continue beweging is. Op je schoenzolen bijvoorbeeld. Denk aan deuren, ramen. Denk aan de wind, of zelfs je bureau blad. Hoort wat dat betreft dan in de categorie verf met 'vernanotechnologiseerde' zonnecollectoren, i.e. je schildert je huis, plakt er 2 draden aan en je hebt stroom

Zo zou het energieprobleem heel snel verleden tijd kunnen zijn. Interessant. Echter, die nanao-zonne-energie verf verwacht men pas op zijn vroegst in 2050 ...

gusteman

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door gusteman » 01 feb 2011, 20:26

oktagon schreef:Houdt het fenomeen materiaalmoeheid daar ook verband mee en komt het "geheugen" in verwarring door regelmatig veranderende belastingen bij werktuigen of bij exercities op bruggen (waarbij deze door de eigen frequentie steeds grotere doorbuigingen krijgt) of bij aarbevingen met herhaalde schokken?
Weeral een heel goeie vraag.
Maar voor een antwoord ter zake zal je moeten bij iemand anders aankloppen.
Ik heb alleen een paar artikelen hieromtrent gelezen maar verder weet ik er ook echt niks van.
Wat ik wel weet, is dat de truuk met de diepvries effectief werkt.
Je kan de batterij terugbrengen tot ongeveer 80% van de initiële capaciteit, en dat weet ik gewoon omdat ik het al verschillende keren heb geprobeerd. Ook familie, vrienden en collega's hebben dit kunnen vaststellen. ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Tammy » 01 feb 2011, 21:07

Oktagon schreef :
Ik heb al sinds 1989 een zakrekenmachientjeTI 30 STAT met wisk. en gonio functies,dat bij nu een eerste onderzoek werkt op kleine 2 batterijtjes A76 UCAR Swiss Made.(diam.ca. 10 mm en dikte ca 5-6 mm).
Dus werkt al 22 jaar,heel efficient ,maar slecht voor de handel
22 Jaar met dezelfde batterijtjes Oktagon ? :shock:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door oktagon » 02 feb 2011, 15:59

Ja,dat is een feit.
Ik vermoed dat het een van de beginnelingen is geweest,die het te goed doet en naderhand van andere nanotechn. is voorzien,waardootie gauwer aan vernieuwing toe is.

Kreeg vlak na WOII een bolpoint van het fabrikaat (Kaiser Fraser-ook autos) met een hoeveelheid inkt,die een inhoudsmaten had van ca. diam.5 mm en een houder lengte van ca. 12-15 mm;reken ik dat om,dan was die ca. 25x zo groot als tegenwoordig.

Je deed er blijkbaar te lang mee!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Tammy » 03 feb 2011, 08:15

Jeetje Oktagon wat mooi zeg.

Ja zoiets maken ze niet meer, helaas. :-|

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door oktagon » 03 feb 2011, 14:01

Doordat ik de naam zag van een wetenschapper,werd ik herinnerd aan de echte fabrikant van de balpen en dat was Reynolds.

Wat de rekenmach. betreft met 22 jr oude batterijen,ik gebruik dat geval elke dag en het werkt nog steeds prima!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Tammy » 03 feb 2011, 14:27

Ongelooflijk 22 jaar !!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie