Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Tammy » 09 dec 2008, 14:16

Een mobieltje dat je niet hoeft op te laden. Hoe kan dat? Blijft de batterij dan altijd vol? Nee, dit nieuwe mobieltje heeft helemaal geen oplader of batterij meer nodig, hij laadt namelijk zichzelf op. Dit klinkt natuurlijk erg futuristisch, maar dankzij nieuwe ontwikkelingen in de wetenschap op het gebied van de 'Piëzo-elektriciteit', lijkt de mogelijkheid om elektronische apparaten die relatief weinig stroom verbruiken (mobieltjes) zichzelf te laten opladen een stap dichterbij te zijn gekomen


Een mobiele telefoon die zichzelf oplaadt, door de geluidsgolven die de gebruiker ervan produceert. Dit futuristische idee komt een stap dichterbij door recent onderzoek van Tahir Cagin, een professor aan de Texas A&M Universiteit. Cagin focust zich in zijn onderzoek vooral op de nanotechnologie, zijn specialiteit. Hij gebruikt bij zijn onderzoek materialen die binnen de wetenschap bekend staan als 'Piëzo-elektrische' materialen. Door het gebruik Piëzo-elektrische materialen op nano-schaal komt hij tot significante ontdekkingen. Zijn ontdekkingen zouden van grote invloed kunnen zijn op het onderzoek naar het ontwikkelen van apparaten die zichzelf opladen, en dus geen vervangbare- of oplaadbare accu's of batterijen meer nodig hebben.

Lees hier het volledige artikel
Geweldig nieuws dit! [banana]
Eindelijk straks niet meer opladen, de mijne moet ik om de dag opladen.
Zou fijn zijn als dat niet meer hoefde.
Ben je altijd bereikbaar 24 uur per dag overal.
Goede ontwikkeling dus die Nano Technologie ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Aenimaxequal

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Aenimaxequal » 09 dec 2008, 14:24

Dat is het mooie ervan *kerst2*

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Tammy » 09 dec 2008, 14:27

Jazeker, nooit meer hannesen als je een paar daagjes weg gaat dat je je adaptor moet meenemen en maar een stopcontact moet zoeken.
Is straks allemaal verleden tijd, mooi zo. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Tammy » 09 dec 2008, 14:35

Wat ik niet snap is waarom ik mijn mobieltje om de dag moet laden en mijn man en dochter maar om de paar dagen :roll:
Ze zeggen dat ik mijn mobiel heb verpest door het in het begin te snel te laden terwijl hij nog niet helemaal leeg was.
Ik heb de batterij lui gemaakt? 8-)
Klopt dat volgens jullie?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gijs

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Gijs » 09 dec 2008, 14:55

Ik weet niet wat piëzo-elektriciteit is (klinkt als piece, stukje maar goed) maar een mobiel die zichzelf oplaadt door zijn eigen geluidsgolven is in feite een perpetuum mobile. En aangezien dat onmogelijk is tenzij je twee vormen van energie direct 100% rendabel in elkaar omzet zal ook dit mobieltje volgens mij ooit op moeten gaan. Maar ik weet niet wat piëzo-elektriciteit is dus misschien is deze uitspraak er eentje uit onwetendheid en heb ik het bij het verkeerde eind. Maar volgens mij moet het gewoon ooit opgaan. Misschien gaat het heel lang mee, maar ik geloof niet dat het eeuwig stroom kan blijven geven.

Gebruikersavatar
TomTom74
Leraar
Berichten: 2194
Lid geworden op: 04 feb 2005, 19:30

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door TomTom74 » 09 dec 2008, 14:57

Tammy schreef:Ik heb de batterij lui gemaakt? 8-)
Klopt dat volgens jullie?
Yep
Gijs schreef:Ik weet niet wat piëzo-elektriciteit is (klinkt als piece, stukje maar goed) maar een mobiel die zichzelf oplaadt door zijn eigen geluidsgolven is in feite een perpetuum mobile.
Het gaat om de geluidsgolven die de gebruiker produceert dus geen perpetuum mobile!
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Tammy » 09 dec 2008, 14:58

:roll: TomTom74 schreef:
Tammy schreef:
Ik heb de batterij lui gemaakt?
Klopt dat volgens jullie?

Yep
Mijn schuld dus. :?
Zal bij volgende mobiel dus niet meer doen.

Wat is een perpetuum mobile ? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gijs

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Gijs » 09 dec 2008, 15:02

Oh ok op die manier. Ja zo kan het wel werken ja.

Wikipedia zegt over perpetuum mobile:
en perpetuum mobile (Latijn: voortdurend (of eeuwig) bewegend, spreek uit: per-pee'-tu-um mo'-bi-lee) is een denkbeeldig apparaat dat eenmaal in beweging, uit zichzelf blijft bewegen en in staat geacht wordt energie op te wekken uit niets. Men spreekt dan van een perpetuum mobile van de eerste soort. Een perpetuum mobile van de tweede soort is een apparaat dat in staat is warmte geheel om te zetten in mechanische arbeid. Ook dat is in de praktijk onmogelijk gebleken. De eerste wet van de thermodynamica stelt dat een perpetuum mobile van de eerste soort niet kan bestaan, en de tweede wet van de thermodynamica dat die van de tweede soort niet kan bestaan. En hoewel die wetten al meer dan een eeuw oud zijn worden er elk jaar nog octrooiaanvragen gedaan voor dergelijke apparaten. Vaak worden bijzonder ingenieuze redeneringen gevolgd, maar bij nadere beschouwing van deze apparaten blijven er toch steeds de volgende twee opties over: of het apparaat werkt niet, of er is toch een verborgen energiebron aanwezig.
Een perpetuum mobile (als je het niet letterlijk vertaald) is een apparaat dat zijn eigen energie genereert terwijl het deze ook gebruikt. Bijvoorbeeld een motor die eeuwig werkt. De energie voor de versnelling moet ergens vandaan komen. Stel dat je een elektromotor zou hebben die tevens werkt als een dynamo, dan zou je kunnen zeggen (als je geen rekening houdt met de wrijving enz) dat hij voor eeuwig blijft doordraaien. Want hij genereert zijn eigen stroom. (Doordat hij zichzelf draait maar ook de dynamo). Maar in een dynamo ontstaat altijd weerstand al zou de magneet de spoel niet aanraken. Dan houdt het elektromagnetische veld de magneet nog steeds tegen. Je kan het zo dus de energie omzetting niet 100% rendabel maken. En een dergelijke omzetting is onmogelijk als je het ook maar voor iets toepast.
Laatst gewijzigd door Gijs op 09 dec 2008, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TomTom74
Leraar
Berichten: 2194
Lid geworden op: 04 feb 2005, 19:30

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door TomTom74 » 09 dec 2008, 15:04

Tammy schreef:Wat is een perpetuum mobile ? :roll:
Een apparaat wat eenmaal in beweging zal blijven bewegen.

Voor verder uitleg zie bijvoorbeeld Wikipedia
Een volk dat voor tirannen zwicht
zal meer dan lijf en goed verliezen,
dan dooft het licht.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Tammy » 09 dec 2008, 15:06

Ok dank je Tom :wink:
Sorry voor mijn misschien stomme vraag, maar ik ben een leek op dit gebied maar wil het wel graag snappen.
En een mens is nooit te oud om te leren zei mijn moeder altijd. :D

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door FoX » 17 dec 2008, 09:19

Tammy schreef:Wat ik niet snap is waarom ik mijn mobieltje om de dag moet laden en mijn man en dochter maar om de paar dagen :roll:
Ze zeggen dat ik mijn mobiel heb verpest door het in het begin te snel te laden terwijl hij nog niet helemaal leeg was.
Ik heb de batterij lui gemaakt? 8-)
Klopt dat volgens jullie?
Of je hebt je Blue Tooth constant aanstaan?

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door FoX » 17 dec 2008, 09:21

Een mobiele telefoon die je niet meer hoeft op te laden is natuurlijk reuze praktische!
Daarbij bespaart het energie. Al die adapters die maar in stopcontacten steken en die niet gebruikt worden. Dat kost per jaar ong. zo'n 100 euro.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Tammy » 17 dec 2008, 09:24

Blue Tooth aanstaan FoX?
Oeps, geen idee, ga ik straks eens uitvogelen.......als het me lukt [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door FoX » 17 dec 2008, 09:25

Ja, dat kost nogal wat batterijen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Tammy » 17 dec 2008, 09:34

Heb ik niet op mijn mobiel, tenminste kan het niet vinden.
Zal wel op mijn volgende mobiel staan die ik deze week krijg, zal er dan op letten, thanks :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

lemon168

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door lemon168 » 01 apr 2010, 03:44

Dit bericht is verwijderd door mij.
Is spam en word niet toegestaan op dit forum.

Tammy.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door oktagon » 31 jan 2011, 15:31

Ik heb al sinds 1989 een zakrekenmachientjeTI 30 STAT met wisk. en gonio functies,dat bij nu een eerste onderzoek werkt op kleine 2 batterijtjes A76 UCAR Swiss Made.(diam.ca. 10 mm en dikte ca 5-6 mm).
Dus werkt al 22 jaar,heel efficient ,maar slecht voor de handel

Ik meende altijd dat het geval werkte met lichtcellen en werd nieuwsgierig!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gusteman

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door gusteman » 31 jan 2011, 20:43

Tammy schreef:Ze zeggen dat ik mijn mobiel heb verpest door het in het begin te snel te laden terwijl hij nog niet helemaal leeg was.
Ik heb de batterij lui gemaakt?
Zal ik eventjes proberen uit te leggen.
Ieder metaal beschikt over een "geheugen". In feite reageert een metaal altijd op een verandering in wat zijn laatste situatie was, en niet wat de daarvoor aanwezige toestand was.
Zo ook de metalen die gebruikt worden in batterijen.
Het "lui" worden gaat als volgt in zijn werk:
een nieuwe batterij heeft, laten we zeggen, een oplaad-capaciteit van 100.
Wanneer je die batterij gaat opladen wanneer die nog over een capaciteit 20 beschikt, zal de batterij nog een voorraad energie opslaan gelijk aan 80% van zijn capaciteit. Van dat ogenblik af zal de batterij "denken" dat dit het volledige benodigde vermogen is, en deze capaciteit van dan af beschouwen als 100%.
Op die manier verminder je stelselmatig de capaciteit van de batterij.
Je kan dit voor een deel verhelpen als volgt:
eerst moet je er voor zorgen dat de batterij volledig leeg is, het toestel dus vanzelf uitvalt.
Dan haal je de batterij uit het toestel, wikkelt die in vershoud-folie (zodat ze niet kan worden beïnvloed door vocht) en legt ze 24 uren in de diepvries. Daarna laat je ze eerst acclimatiseren vooraleer je ze terug gebruikt.
Op die manier heb je het geheugen van de metalen ge-reset. Toch voor ongeveer 90% van de oorspronkelijke capaciteit. ;P!
Met de laatste generatie "li-ion" batterijen zou je dit probleem niet hebben, die reageren dus niet met een geheugen.

Gebruikersavatar
Paulus
Technische Admin
Berichten: 1658
Lid geworden op: 21 feb 2009, 19:07

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door Paulus » 31 jan 2011, 21:28

Waarom zouden Li-ion accu's daar geen last van hebben?
Lithium is tenslotte ook een metaal. :?
Onderzoek alles, maar behoud het goede

gusteman

Re: Een mobiele telefoon die je niet hoeft op te laden

Bericht door gusteman » 31 jan 2011, 22:39

Paulus schreef:Waarom zouden Li-ion accu's daar geen last van hebben?
Lithium is tenslotte ook een metaal.
Uitstekende vraag, waar ik spijtig genoeg niet zo direkt een antwoord kan op geven.
Wat mij wel opvalt is dat die li-ion batterijen, welke ik nu al zo'n twee jaar gebruik in mijn mobieltje, blijkbaar niet hetzelfde gedrag vertonen, voor wat betreft oplaad-capaciteit, als bijvoorbeeld de generatie Ni-Mh batterijen, die wel dat fenomeen van "geheugen-aanpassing" vertoonden.
Maar hoe dat nu precies werkt, of wat de exacte oorzaak is, weet ik ook niet :shock: [think] "nee

Plaats reactie