Zwermen “nanobijen” doden kanker

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Zwermen “nanobijen” doden kanker

Bericht door Tammy » 15 aug 2009, 14:13

Afbeelding
Microscopische "nanobijen" die letterlijk tumoren kunnen doodsteken zijn met succes gebruikt voor de bestrijding van kanker, hebben wetenschappers gezegd.

Onderzoekers in de VS lieten zwermen van de kunstmatige kleine deeltjes los op menselijke borst en huidtumoren bij muizen.

Elke bolvormige "nanobij" was gewapend met een kankerdodend toxine gevonden in bijengif. Gericht op kanker maar niet op gezonde cellen, leverde de nanobijen een dodelijk "steek". Het honingbij toxine, melittin, vernietigt cellen door er gaten door te boren.

Na vier of vijf injecties met melittin dragende nanobijen werd de groei van borstkankertumoren bij de muizen vertraagd met bijna 25 procent, terwijl huidkankertumoren krompen met 88 procent.

Professor Samuel Wickline, van het Siteman Center of Cancer Nanotechnology Excellence aan de Washington University School of Medicine, zei: "De nanobijen vliegen binnen, landen op het oppervlak van cellen en deponeren hun lading melittin dat snel samensmelt met de beoogde cellen.

"Het honingbij toxine wordt opgenomen in de cellen waar het gaten prikt in hun interne structuur".

Hun resultaten vermeldend in het Journal of Clinical Investigation, zeiden de wetenschappers dat nanobijen ook het potentieel hadden om een einde te maken aan de ontwikkeling van beginnende kanker.
Oorspronkelijk artikel: news.scotsman.com.

Bropn: Wereldgeheimen.nl
Wow wat een fantastische ontwikkeling. :shock:
Zeer mooi ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gijs

Re: Zwermen “nanobijen” doden kanker

Bericht door Gijs » 15 aug 2009, 14:42

"Onze condoleances, we hebben per ongeluk beschadigde nanobijen in uw systeem losgelaten en zijn op dit moment onderweg naar uw brein."

Dat is een scenario dat meteen bij me opkomt, verder lijkt het me een goeie ontwikkeling :D

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zwermen “nanobijen” doden kanker

Bericht door Tammy » 15 aug 2009, 14:54

Ooh god Gijs wat kan je weer heerlijk vertellen. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zwermen “nanobijen” doden kanker

Bericht door Tammy » 15 aug 2009, 16:05

Maar zonder gekheid beste Gijs, dit zou eventueel wel kunnen gebeuren wat jij schetst [think]
Maar als ik ooit kanker zou krijgen zou ik deze behandelwijze wel toestaan in mijn lichaam.
Misschien heb je dan meer kans om het te overleven?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Zwermen “nanobijen” doden kanker

Bericht door tofu_kronos » 15 aug 2009, 16:26

Zeer mooi dit.

Gijs

Re: Zwermen “nanobijen” doden kanker

Bericht door Gijs » 15 aug 2009, 17:48

Misschien kan zoiets gebeuren, maar ik denk dat ze je dat wel zouden vertellen als je dat risico loopt. Ik zou het iig wel nemen als ik in een vergevordert stadium van kanker zit, want zo te zien (aangezien het vooral een remmend middel is) is het dan cytostatica of dit, dan neem ik liever dit want cytostatica zijn eigenlijk erg giftig. (Nouja schadelijk dan, je gaat er niet direct dood van maar het is heel slecht voor je.) En aangezien de tumoren ook echt kleiner worden lijkt het me dat het je overlevingskansen ook drastisch vergroot. (dat gebeurt bij chemo niet echt duidelijk, misschien dat je immuumsysteem een verschil in oppervlakte-eiwitten ziet aangezien een ongeremde deling vaak erg snel gaat en dat door de vertraging van de chemo het immuumsysteem meer kans krijgt en dat daardoor de tumor wel iets kleiner wordt, dat weet ik niet.) Dus ja, ik zou het zeker nemen mocht het voorhanden zijn.

tofu_kronos

Re: Zwermen “nanobijen” doden kanker

Bericht door tofu_kronos » 15 aug 2009, 20:11

Ik denk dat dit wel een veilige methode is, dit zijn nanobots die zullen niet zo gauw muteren en onze hersenen schade toebrengen.

thaboy

Re: Zwermen “nanobijen” doden kanker

Bericht door thaboy » 17 aug 2009, 18:04

tofu_kronos schreef:Ik denk dat dit wel een veilige methode is, dit zijn nanobots die zullen niet zo gauw muteren en onze hersenen schade toebrengen.
Muteren? Het zijn wel 'nanobots'. Machines.

tofu_kronos

Re: Zwermen “nanobijen” doden kanker

Bericht door tofu_kronos » 17 aug 2009, 18:23

De software kan muteren.

Gijs

Re: Zwermen “nanobijen” doden kanker

Bericht door Gijs » 17 aug 2009, 19:02

thaboy schreef:
tofu_kronos schreef:Ik denk dat dit wel een veilige methode is, dit zijn nanobots die zullen niet zo gauw muteren en onze hersenen schade toebrengen.
Muteren? Het zijn wel 'nanobots'. Machines.
Ligt eraan wat je als mutatie verstaat natuurlijk, genetisch kan het natuurlijk niet muteren maar een mutatie is eigenlijk gewoon een verandering.

Plaats reactie