het nachtmerrie scenario

Het basisidee achter nanotechnologie is dat het mogelijk moet zijn, als de chemische samenstelling en het driedimensionale bouwplan van een stof bekend is, deze stof te maken door de juiste bouwstenen op de goede plaats samen te voegen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

het nachtmerrie scenario

Bericht door lowlandsrouter » 17 jul 2005, 20:07


"Ik vond het belangrijk om het nachtmerriescenario te schetsen." Met die woorden heeft K. Eric Drexler, een van de geestelijke vaders van de nanotechnologie, afstand genomen van zijn oude onheilsprofetie dat de aarde op een dag wordt opgegeten door zwermen onzichtbare kleine nano-robotjes.

Michael Crichton schreef er zijn bestseller 'Prey' over, en zelfs Prins Charles kreeg er de kriebels van. Geen wonder, want de geleerden hadden het toch écht gezegd. De nanotechnologie - de technologie van het allerkleinste - mocht op een dag eens het einde van de wereld veroorzaken. De planeet met alles erop en eraan loopt het risico te worden vermalen tot 'grijze smurrie', beweerde K. Eric Drexler in zijn klassieke boek over nanotechnologie, 'Engines of Creation' (1986).

Maar Drexler heeft spijt van zijn gedoemdenk. Het valt allemaal reuze mee, schrijft hij deze week in het vakblad Nanotechnology. Het 'grijze-smurrieprobleem', zoals het horrorscenario eufemistisch is gaan heten, is met wetgeving makkelijk te voorkomen. En bovendien is het nog lang niet zo ver: bij de huidige stand van techniek is het 'probleem' helemaal niet aan de orde.


Afbeelding
Nu nog kunst, straks realiteit. (©Copyright 2003 Coneyl Jay)

Drexler zag het er in 1986 van komen dat de mens op een dag fabriekjes kan maken zo groot als een virus of een bacterie. Zulke 'nano-assemblers' zouden zeer handig zijn, bijvoorbeeld om afval af te breken, om allerlei kunststoffen te maken of om water te zuiveren. Maar omdat je erg veel assemblers nodig hebt voordat ze van enig nut zijn, moeten de assemblers zichzelf kunnen voortplanten, realiseerde Drexler zich.

En dat betekent dat je een nano-assembler niet zomaar moet laten rondslingeren. Het moleculaire apparaatje zou dan links en rechts wat moleculen pakken en daarvan kopieën gaan maken van zichzelf. Die kopieën zouden weer nieuwe kopieën maken, die op hun beurt nog meer kopieën zouden maken. In slechts een paar etmalen tijd zou alle materie op aarde zijn omgezet in nano-assemblers, in 'grijze smurrie', toonden de berekeningen aan - mensen inbegrepen. Binnen de kortste keren gonsde het idee door de collectieve fantasie, van de X-Files tot Star Trek aan toe.

Maar het probleem is natuurlijk ook te vermijden, schrijft Dexler samen met zijn collega Chris Phoenix van het 'Centrum voor verantwoordelijke nanotechnologie'. Om te beginnen moet er een verbod komen op het maken van onzichtbaar kleine machientjes die zichzelf voortplanten. Bovendien is een 'vaste' fabriek van nano-assemblers veel handiger dan een leger vrijelijk rondwriemelende nano-robotjes, menen Drexler en Phoenix. "Zo'n fabriek zou niet mobieler zijn dan een printer. Je stopt er ruw materiaal in, waarmee hij iets bouwt."

In vraaggesprekken met de pers komt de aap uit de mouw: Drexler baalt ervan dat 'zijn' nanotechnologie het slachtoffer dreigt te worden van massahysterie en argwaan, een lot dat eerder de genetische modificatie en de kloontechniek ten deel viel. Vooral in Engeland is er steeds meer wantrouwen tegen de nanotechnologie. De mogelijke gevaren zijn daar al tot in het parlement besproken, en veel is er te doen over cosmetische producten met 'nanodeeltjes' erin.

"Ik vond het destijds belangrijk om een nachtmerriescenario te schetsen, zodat het publiek zou begrijpen wat de potentiële gevaren zijn," zegt Drexler achteraf. "Maar ik had nooit verwacht dat dat zou leiden tot onterechte afwijzingen van de techniek. En ik heb ook onderschat hoe populair de voorstelling van zwermen minuscule nano-insecten zou worden in de science fiction en de populaire cultuur."

Tussen de regels door blijkt dat Drexler en Phoenix diep in hun hart helemaal nog niet zo gerust zijn op de dingen die komen gaan. Zo is het grijze-smurrieprobleem nog altijd 'natuurkundig gezien mogelijk', erkennen de twee. En inderdaad, het is niet te hopen dat terroristen met het idee aan de haal gaan.

Om nog maar te zwijgen over wat ons te wachten staat als een ondernemende wapenfabrikant de nanotechnologie ter hand neemt. "Nog veel ernstiger is de mogelijkheid dat een productiefaciliteit wordt gebruikt om krachtige wapens te maken, in nog niet eerder vertoonde hoeveelheden. Dat zou kunnen leiden tot een wapenwedloop of tot oorlog."

Ja, daar fleurt een mens echt van op.

Laatst gewijzigd door lowlandsrouter op 19 jan 2007, 08:57, 5 keer totaal gewijzigd.
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

MMe

Bericht door MMe » 17 jul 2005, 20:51

Ik moet er niet aan denken :cry:

moonwalker

Bericht door moonwalker » 17 jul 2005, 23:31

Bij ieder nieuwe technologie zijn er nadelen aan verbonden. Maar de nanotechnologie is duizend maal erger vind ik.

Zonder controle is al het leven op aarde er geweest. En met de leuke terroristen die we tegenwoordig om ons heen zien, lijkt het me dat we nog niet toe zijn aan de nano-technologie.

Geef een terrorist de mogelijkheid om zo een assembler in zijn bezit te krijgen en zeg met je hand dag tegen de wereld.

Ik krijg er de kriebels van.

mvg,

mw

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 17 jul 2005, 23:37

moonwalker schreef:Bij ieder nieuwe technologie zijn er nadelen aan verbonden. Maar de nanotechnologie is duizend maal erger vind ik.

Geef een terrorist de mogelijkheid om zo een assembler in zijn bezit te krijgen en zeg met je hand dag tegen de wereld.
Gelieve verder te kijken dan je neus lang is...

De nadelen wegen niet op tegen de voordelen en een assembler in de verkeerde handen betekent nog lang niet het einde van de wereld, daar zal heus wel voor gezorgd worden.
Laatst gewijzigd door lowlandsrouter op 17 jul 2005, 23:58, 1 keer totaal gewijzigd.
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

moonwalker

Bericht door moonwalker » 17 jul 2005, 23:43

lowlandsrouter schreef: Gelieve verder te kijken dan je neus lang is...

De nadelen wegen niet op tegen de voordelen en een assembler in de verkeerde handen betekent nog lang niet het einde van de wereld.
Ik ben het wel met je eens en ik ben het met die meneer ook eens. De regels moeten scherp zijn. Net zoiets als ze tegenwoordig doen met Atoomwapens. Dat vind ik een goede oplossing. Misschien dat hetzelfde gebeurt voor de nano-technologie.

Mag ik je nog eff wat vragen? Hoelang duurt het om een atoombom te bouwen? En hoelang duurt het om een assembler te pakken te herprogrammeren en die los te laten?

Ik ben zelf nog nieuw op het gebied van nano-technologie. En zoals bij ieder nieuw technologie heb ik mijn twijfels, dat is alles...

mvg,

mw

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3436
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 17 jul 2005, 23:52

Twijfel is goed (tot op zekere hoogte, het houdt je scherp en open minded), alle artikelen over nano-technologie lezen is ook goed, assemblers herprogrammeren is niet zo pluis en het antwoord op je vraag moet ik je om voor voordehand liggende redenen schuldig blijven :wink:

Zelf denk ik dat "ze" wel uit zullen kijken, zoals jij zelf ook al aangeeft, maar geef toe wat een doom scenario ey?! (als ze daar nog geen ruige film van kunnen maken dan weet ik het ook niet meer :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door lowlandsrouter op 18 jul 2005, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
https://starthemel.nl

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

This is the way

moonwalker

Bericht door moonwalker » 18 jul 2005, 00:02

lowlandsrouter schreef:Twijfel is goed, alle artikelen over nano-technologie lezen is ook goed, assemblers herprogrammeren is niet zo pluis en het antwoord op je vraag moet ik je voor voordehand liggende redenen schuldig blijven :wink:

Zelf denk ik dat "ze" wel uit zullen kijken, zoals jij zelf ook al aangeeft, maar geef toe wat een doom scenario ey?!

(als ze daar nog geen ruige film van kunnen maken dan weet ik het ook niet meer :mrgreen: )
Hahaha..Ok ok.
Ik geef toe dat ik een beetje negatief denk over sommige dingen, maar je moet weten dat vanaf het eerste moment dat ik van nano-technologie heb gehoord ik erg blij was met de mogelijkheden (diep in mijn hart). Alleen wilde ik eerst de negatieve kant bekijken voordat ik mezelf gewonnen gaf. Dat is alles. :)

mw

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Bericht door oktagon » 22 jan 2008, 16:51

Wat is de mening van kijkers over de ontwikkeling en gevolgen van de Nanotechnologie.Welke versnelde (exponentiele) ontwikkeling of sturing zal dat hebben van de globale (massa-) mens in de richting van een vn.gerobotiseerde mens ofwel een cyber.

Die mens wordt verder ontwikkeld tot een kuddedier en kan die ontwikkeling emotioneel niet meer bijsloffen.

Onopgemerkte sturing is al het feit,dat men zich niet kan handhaven in onze "westers kapitalistische"maatschappij,door nppdzakelijke sofinummer,verzekeringspassen,( dus ook ziekenhuispassen), bankpassen,grenspassen,schoolsystemen met kindertjes vanaf een jaar of twee a drie in een creche met massa-opvoeding.
Met gevolg m.i. dat vooral pubers en jongeren hun gevoelens niet meer kunnen sturen-ookal omdat pa en ma tweeverdieners zijn-en zij steeds meer aanpassingsproblemen hebben in deze maatschappij.
_________________
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie