Vaticaan milder voor homoseksuelen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door taigitu » 14 okt 2014, 23:14

Vaticaan milder voor homoseksuelen
13-10-2014 15:33
gewijzigd 14-10-2014 11:43

De Rooms-Katholieke Kerk realiseert zich dat kerkelijke leiders milder moeten worden over samenlevingsvormen buiten het huwelijk.

Dergelijke verbintenissen en de gevolgen daarvan zijn niet meer weg te denken uit de maatschappij, zo staat in een tussenrapport van de bisschoppensynode die op dit moment in Rome plaatsheeft. Er wordt gezocht naar „positieve elementen in onvolmaakte vormen.” Het zogeheten homohuwelijk blijft voor de synode onaanvaardbaar.

Het rapport is gistermorgen, na de eerste week van de synode, aan de bisschoppen overhandigd. Zij spreken er in kleine groepjes verder over in deze tweede en laatste week van de synode.

De bisschoppen vinden het niet acceptabel dat er druk op pastores wordt uitgeoefend om twee mensen van hetzelfde geslacht te laten trouwen in de kerk. Ook zijn zij ertegen dat sommige hulporganisaties financiële sancties instellen tegen landen die homoseksuelen niet accepteren.

Maar homoseksuele mensen hebben volgens het tussenrapport wel „kwaliteiten die zij met de christelijke gemeenschap willen delen.” De kerk moet erover nadenken of zij in staat is deze mensen welkom te heten. Onder de kop ”Verwelkomen van homoseksuele mensen” valt te lezen: „Homoseksuelen hebben talenten en kwaliteiten aan de christelijke gemeenschap te bieden. Zijn wij in staat deze mensen te verwelkomen, en hun een broederlijke ruimte in onze gemeenschappen te bieden? Vaak verlangen ze naar een kerk die hun een welkom thuis biedt. Zijn onze gemeenschappen in staat zo’n thuis te verschaffen, hun seksuele oriëntatie te accepteren en te waarderen, zonder de katholieke doctrine over huwelijk en familie op te geven?”

Kinderen uit homohuwelijken verdienen speciale aandacht, aldus het tussenrapport verder, net als kinderen uit gebroken huwelijken. Ook wordt de kerk geroepen om te kijken naar ver­laten echtgenotes en kinderen, die de ware slachtoffers van gebroken gezinnen zijn.

De bisschoppen vinden ook dat gescheiden mensen en stellen die lang en duurzaam samenwonen welkom moeten zijn in de kerk. Dat was vroeger niet zo. Maar, aldus de opstellers, deze tijd vraagt om „moedige pastorale keuzes” en „nieuwe pastorale paden.”

De Hongaarse kardinaal Erdö bracht tijdens de synode naar voren hoe Jezus met mannen en vrouwen omging: hij begeleidde hen geduldig en barmhartig. Erdö sprak erover hoe in Jezus Christus „de Waarheid geïncarneerd werd in menselijke zwakheid, niet om die te veroordelen, maar om die te genezen.” Jezus, aldus de kardinaal, leerde dat het huwelijk onverbrekelijk was, maar toonde begrip voor wie dat ideaal niet konden halen.

Waarnemers gebruiken grote woorden om de inhoud van het rapport te typeren.

In een bericht van de Amerikaanse nieuwsorganisatie Baptist Press wordt gesproken van een „aardbeving” in het spreken over homoseksuelen.

John Smeaton, medeoprichter van de organisatie Voice of the Family, toont zich zeer kritisch. „Degenen die dominant zijn op de synode hebben katholieke ouders wereldwijd verraden. Dit is een van de slechtste officiële documenten die ooit in de kerk­geschiedenis zijn geschreven.”

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_861640
Ik vind dit stuk tekst weer duidelijk aangeven dat er geen acceptatie zal zijn.
Er wordt namelijk geschreven dat de 'zwakheid' moet worden genezen. Daarmee wordt aangegeven dat homoseksualiteit niet aangeboren is maar iets wat kan worden veranderd..... Dat is jammer.
Erdö sprak erover hoe in Jezus Christus „de Waarheid geïncarneerd werd in menselijke zwakheid, niet om die te veroordelen, maar om die te genezen.” Jezus, aldus de kardinaal, leerde dat het huwelijk onverbrekelijk was, maar toonde begrip voor wie dat ideaal niet konden halen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door Tammy » 16 okt 2014, 03:50

Helemaal mee eens Taigitu.
Walgelijk dit rapport.
Deze wereldvreemde figuren proberen wat toe te geven zodat ze niet al te veel leden verliezen, maar ze menen er niks van.
Ongelooflijk dat dit instituut nog bestaat anno 2014. [doh]

De bisschoppen vinden ook dat gescheiden mensen en stellen die lang en duurzaam samenwonen welkom moeten zijn in de kerk. Dat was vroeger niet zo. Maar, aldus de opstellers, deze tijd vraagt om „moedige pastorale keuzes” en „nieuwe pastorale paden.”
Deze tijd vraagt om te stoppen met pastorale paden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13675
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door Fenna » 16 okt 2014, 12:58

;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door Qaboos » 17 okt 2014, 21:26

Dit is tegelijkertijd een enorme verandering en toch ook weer niet.

Homo's zijn sinds jaar en dag gewone kerkgangers. Het geeft een rare bijsmaak te lezen dat homo's zondig zouden zijn, maar vergeet er niet bij dat elke andere kerkganger dat ook is in zijn/haar eigen beleving en die van de Kerk. We weten dat van elkaar. In de opname van homo's in de Kerk op zich geen verschil door deze ontwikkeling.

Wat dit zo'n enorme omwenteling maakt, mijns inziens, is dat er publicitair zo veel gewicht aan gehangen wordt. De Kerk benàdrukt dat zij zich in wil zetten voor de homofiele kerkganger met zijn of haar specifieke problemen. Dit betekent wereldwijde erkenning dat homo's er toe doen in de ogen van de Kerk en geen mensen in de marge zijn. De bisschoppen tijdens de syode roepen luidkeels tot de 'gewone' gelovigen dat homo's meetellen en verwelkomd moeten worden.

Zoals jullie terecht opmerken is er geen wijziging in leer. Het praktiseren van een homoseksuele levensstijl wordt nog steeds gezien als een keuze voor zonde. Ja, daar gaan veel moderne westerlingen niet in mee. Voor hen is deze openheid van de Kerk een stap te weinig.

Nog even een zijsprong:
„de Waarheid geïncarneerd werd in menselijke zwakheid, niet om die te veroordelen, maar om die te genezen."
Wat hier eigenlijk staat is: God nam deel aan de menselijke zwakheid. In feite staat hier: 'vergeet niet dat God zich verbond aan ons. Aan ons leugenaars, dieven, prostituees, moordenaars, angsthazen, hypocrieten, egoïsten, agressievelingen, onderdrukkers, waardeloze echtgenoten, falende ouders en seksueel geobsedeerden'. Er staat niet dat Hij zich verbond aan mensen waar wij op neerkijken, maar dat wij neerkijken op mensen die net zo zijn als wij en dat Hij zich met ons verbond om ons onszelf beter te laten gedragen. Even simpel gezegd en me volledig ervan bewust dat dit een geloof is en dat jullie geen van allen verplicht zijn dit te geloven.
Er staat niet 'Jezus geneest de homo's'. Er staat 'Jezus maakt ons allemaal beter en wij kunnen maar beter meewerken'. Ik vind dat een stuk vriendelijker klinken dan het in deze draad lijkt. Al hoeft het voor geen van jullie overtuigend te zijn.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13675
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door Fenna » 18 okt 2014, 09:25

Ik ken een homo die bij de vrij Baptisten gemeente zit.
Ze weten van zijn geaardheid en des ondanks proberen ze hem constant te koppelen aan een vrouw uit zijn gemeente en roemen telkens het hebben van een vrouw met kinderen als ze een praatje met hem maken.
Ze accepteren het nog steeds niet 100% dat hij homo is en denken waarschijnlijk dat het wel te genezen valt als hij eenmaal met een vrouw is.
Ben benieuwd hoe de reactie van ze zal zijn als hij verteld dat hij een zoon heeft uit de periode dat hij nog niet uit de kast was.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door taigitu » 18 okt 2014, 09:35

Het is inderdaad zo dat wanneer je niet in de mainstream zit er mensen zijn die je
daar wel in willen duwen. Zo ook als je geen kinderen wilt als vrouw, je door andere
vrouwen wordt duidelijk gemaakt dat je jezelf 'tekort doet' omdat je niet weet wat het
is om kinderen te hebben........ Je kan blijkbaar alleen gelukkig zijn als alle 'hokjes' aangestreept zijn?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door Tammy » 19 okt 2014, 07:43

Afbeelding
Paus Franciscus.

Bisschoppen willen toch geen homovriendelijke kerk.


De bisschoppen die deelnemen aan de buitengewone synode over het gezin in Rome zijn toch niet voor een meer open houding tegenover homoseksuelen. Dat bleek vandaag uit het definitieve document nadat de 191 bisschoppen hierover hadden gestemd.


In een eerdere versie stond bijvoorbeeld dat homoseksuele mensen kwaliteiten hebben 'die zij met de christelijke gemeenschap willen delen'. Dat is niet in de uiteindelijke versie gekomen.

In het tussentijdse document werd ook gesproken over het 'bieden van een gastvrij thuis' aan homoseksuelen binnen de Rooms-Katholieke Kerk en 'acceptatie en waardering van hun homoseksuele geaardheid'.

In de nieuwe versie staan verklaringen die al eerder zijn gebruikt, zoals dat discriminatie van homo's 'moet worden vermeden'.

Paus Franciscus heeft al eerder laten weten dat hij de conclusies van de bisschoppen overneemt en niet later met een eigen document komt, zoals tot nu toe bij bisschoppensynodes gebruikelijk was.

COC teleurgesteld over conclusies bisschoppen .

Het COC is 'zwaar teleurgesteld' in de conclusies over homoseksuelen van de bijzondere bisschoppensynode van de Rooms-Katholieke Kerk. Volgens voorzitter Tanja Ineke stond de deur op een kier, maar die lijkt door de bisschoppen hard te zijn dichtgeslagen in het gezicht van Rooms-Katholieke lesbiennes, homo's, bi's en transgenders (LHBT's).

'We hadden de hoop dat de Rooms-Katholieke Kerk eindelijk een mildere toon zou aanslaan tegen LHBT's. Die hoop lijkt voorlopig de grond in geboord. De bisschoppen zijn blijkbaar nog niet klaar voor een liefdevolle benadering van LHBT's', zegt Ineke.

De bisschoppen die in Rome deelnamen aan de synode over het gezin zijn toch niet voor een meer open houding tegenover homoseksuelen. Dat bleek zaterdag uit het definitieve document nadat de 191 bisschoppen hierover hadden gestemd.

BRON.

Ik ga even in het volgende berichtje hierop in.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80660
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door Tammy » 19 okt 2014, 07:53

In een eerdere versie stond bijvoorbeeld dat homoseksuele mensen kwaliteiten hebben 'die zij met de christelijke gemeenschap willen delen'. Dat is niet in de uiteindelijke versie gekomen.
Kwaliteiten?..............
Zijn het producten ofzo ?
Zo van misschien voegen ze iets toe aan een gemeenschap ?
Deze zin maakt me al pisnijdig.
Het zal wel weer anders bedoeld zijn, maar dat het Vaticaan zo al kijkt naar mensen maakt me werkelijk zeer kwaad.
In het tussentijdse document werd ook gesproken over het 'bieden van een gastvrij thuis' aan homoseksuelen binnen de Rooms-Katholieke Kerk en 'acceptatie en waardering van hun homoseksuele geaardheid'.

In de nieuwe versie staan verklaringen die al eerder zijn gebruikt, zoals dat discriminatie van homo's 'moet worden vermeden'.

Discriminatie van deze mensen moet vermeden worden ?
Mag ik even heel hard lachen nu ware het niet dat dit om te huilen is ?
Zien die wereldvreemde figuren niet dat zij zelf aan het discrimineren zijn ?
Dit getuigt van een schijnheiligheid die zijn weerga niet kent.

Paus Franciscus heeft al eerder laten weten dat hij de conclusies van de bisschoppen overneemt en niet later met een eigen document komt, zoals tot nu toe bij bisschoppensynodes gebruikelijk was.
Ik meen me te herinneren dat hier op het forum tijd geleden werd gesproken om deze Paus het voordeel van de twijfel te geven.
Dat vond ik netjes ook al dacht ik er totaal anders over.
En wat ik toen dacht is dus ook gebeurd.
Dit instituut is walgelijk.
Elk mens heeft het recht om te leven zoals hij of zij wilt.
Dit soort figuren zien dat niet en zullen het ook nooit zien.
Ikzelf vind het vreselijk dat mensen nog buigen voor de Paus en het Vaticaan.
Maar dat moet iedereen zelf weten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door Tet » 19 okt 2014, 11:57

Tammy schreef:
In een eerdere versie stond bijvoorbeeld dat homoseksuele mensen kwaliteiten hebben 'die zij met de christelijke gemeenschap willen delen'. Dat is niet in de uiteindelijke versie gekomen.
Kwaliteiten?..............
Zijn het producten ofzo ?
Zo van misschien voegen ze iets toe aan een gemeenschap ?
Deze zin maakt me al pisnijdig.
Het zal wel weer anders bedoeld zijn, maar dat het Vaticaan zo al kijkt naar mensen maakt me werkelijk zeer kwaad.
Ben het helemaal met je eens Tammy.
Het zou wat minder arrogant zijn als de kerk eens stelde dat religie kwaliteiten heeft die zij graag met de gemeenschap willen delen.
Maar zo nederig en bescheiden zijn ze helaas niet.

Tammy schreef:
In het tussentijdse document werd ook gesproken over het 'bieden van een gastvrij thuis' aan homoseksuelen binnen de Rooms-Katholieke Kerk en 'acceptatie en waardering van hun homoseksuele geaardheid'.

In de nieuwe versie staan verklaringen die al eerder zijn gebruikt, zoals dat discriminatie van homo's 'moet worden vermeden'.

Discriminatie van deze mensen moet vermeden worden ?
Mag ik even heel hard lachen nu ware het niet dat dit om te huilen is ?
Zien die wereldvreemde figuren niet dat zij zelf aan het discrimineren zijn ?
Dit getuigt van een schijnheiligheid die zijn weerga niet kent.
Een gotspe inderdaad.

Tammy schreef:
Paus Franciscus heeft al eerder laten weten dat hij de conclusies van de bisschoppen overneemt en niet later met een eigen document komt, zoals tot nu toe bij bisschoppensynodes gebruikelijk was.
Ik meen me te herinneren dat hier op het forum tijd geleden werd gesproken om deze Paus het voordeel van de twijfel te geven.
Dat vond ik netjes ook al dacht ik er totaal anders over.
En wat ik toen dacht is dus ook gebeurd.
Dit instituut is walgelijk.
Elk mens heeft het recht om te leven zoals hij of zij wilt.
Dit soort figuren zien dat niet en zullen het ook nooit zien.
Ikzelf vind het vreselijk dat mensen nog buigen voor de Paus en het Vaticaan.
Maar dat moet iedereen zelf weten.
Tja, ook als de intenties van Franciscus verschillen van zijn voorgangers in positieve zin, dan nog zie je dat de man feitelijk geen invloed heeft.
191 bisschoppen kunnen blijkbaar de paus overrulen.

Één zwaluw maakt nog geen zomer.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door Zoeker » 19 okt 2014, 13:06

Dit bevestigt weer helemaal wat ik een tijdje terug hier ook al schreef. Met deze paus verandert er helemaal niks. Deze paus is een schaamlap voor het vieze gedachtengoed wat er schuil gaat in het Vaticaan. Het is te wensen dat deze club zichzelf zo snel mogelijk overbodig maakt.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door taigitu » 19 okt 2014, 13:47

Ik vraag me af waarom dan een eerdere, ietwat 'positievere', verklaring naar buiten wordt
gebracht. Ik vind dit kwetsend naar degenen die het aangaat. Eerst hoop geven en dan toch
een schop onder de kont.... Terwijl er aan de andere kant wel 'vreemde' dingen worden geaccepteerd?
Zo kan een geestelijk in de katholieke kerk getrouwd zijn en en dat dat wordt geaccepteerd.
Als een dominee van een ander geloof, gehuwd en kinderen, wil toetreden tot de katholieke
kerk is het in het geheel geen bezwaar dat hij is gehuwd. Hij hoeft ook niet te scheiden
zelfs. Het wordt volkomen geaccepteerd. Dan wordt het celibaat aan de kant geschoven....
Gehuwde priesters komen ook voor
Het lijkt tegenstrijdig, maar gehuwde rooms-katholieke priesters komen bij uitzondering toch voor. Er is dan dispensatie verleend van de celibaatsgelofte.
Als een dominee, getrouwd en eventueel met kinderen, toetreedt tot de Rooms-Katholieke Kerk en priester wordt, zal zijn huwelijk niet ontbonden worden: hij gaat dan verder als gehuwd katholieke priester. Dit geldt voor meer niet-katholieke geestelijken die toetreden tot de Kerk. Katholieke priesters die in het huwelijk treden mogen niet langer het priesterambt uitvoeren.

http://www.katholiek.nl/het-celibaat-on ... -geen-sex/
Het blijft een 'antieke en soms bizarre' beweging deze Katholieke kerk.
Het is dat hij voor zoveel mensen als 'veilige haven' wordt gezien/beleeft, maar anders
mocht hij van mij op de schop.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door univers » 19 okt 2014, 14:57

Die ruigridders blijven elkaar dekken, er veranderd niets.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door Tet » 19 okt 2014, 18:29

taigitu schreef:Terwijl er aan de andere kant wel 'vreemde' dingen worden geaccepteerd?
Zo kan een geestelijk in de katholieke kerk getrouwd zijn en en dat dat wordt geaccepteerd.
Als een dominee van een ander geloof, gehuwd en kinderen, wil toetreden tot de katholieke
kerk is het in het geheel geen bezwaar dat hij is gehuwd. Hij hoeft ook niet te scheiden
zelfs. Het wordt volkomen geaccepteerd. Dan wordt het celibaat aan de kant geschoven....
Dit is toch appels met peren vergelijken?

De kerk komt wel vaker met nieuwe regels, of uitzonderingen daarop.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door Vitharr » 19 okt 2014, 18:38

univers schreef:Die ruigridders blijven elkaar dekken, er veranderd niets.
Je bedoelt 'roofridders'. :wink: 'ruigridder' is een scheldwoord voor homosexuelen. Het verwijst naar de harige kant van je hand, net als 'ruigpoot', of de bekendere, kortere versie 'poot'.

Sorry, maar deze vergissing is in deze context stiekem toch erg hilarisch. :rolfl:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door univers » 19 okt 2014, 19:29

Ik bedoel precies, zoals ik het geschreven heb, hun favorieten spelletje is " zwaan kleeft aan "..
Die gasten hebben commentaar op hom's, maar laten ze eerst de hand in eigen boezem steken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13675
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Vaticaan milder voor homoseksuelen

Bericht door Fenna » 20 okt 2014, 08:35

mee eens Uni ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie