Evangelie over de vrouw van Jezus is toch authentiek

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Re: Evangelie over de vrouw van Jezus is toch authentiek

Bericht door Qaboos » 17 okt 2014, 21:04

Tardis schreef:toch is een nieuw schisma te verwachten als blijkt dat de kerk een leer verkondigt die op minstens één essentieel punt afwijkt van de opvattingen en levenswijze van Jezus.
Welnee. Schisma's ontstaan over onduidelijkheden in canonieke boeken, niet over duidelijkheden in apocriefe geschriften. De orthodoxe christenheid kijkt naar Bijbel en Traditie. Wat daar buiten valt, is van minder belang.
De Kerk heeft haar verkondiging op meer dan één punt aangepast en ja, er zijn schisma's geweest met dat als grondslag, maar bij lang niet allemaal. 'Minstens één punt' is ontelbare malen niet voldoende gebleken voor een kerkscheuring.
Tardis schreef:In het artikel staat vermeld dat ook het Vaticaan het papyrusfragment beschouwt als een vervalsing. Dat is hun goed recht, net zoals het Vaticaan het recht heeft om de lijkwade van Turijn te aanvaarden als de echte lijkwade waar Jezus na de kruisiging in werd gewikkeld. Op mij komt dat over als bescherming van de eigen belangen omdat ik het Vaticaan en alle andere kerkgemeenschappen beschouw als een multinational die een product aan de man brengt en zijn goed- en afkeuring afstemt op het belang van de bedrijfscontinuïteit.
Soms is de simpelste verklaring even goed mogelijk of misschien zelfs waar: het Vaticaan concludeert apart van Askeland hetzelfde. Er zijn complotten, maar niet altijd.

Het viel me op dat iemand die onpartijdig is dit nieuws juist zo pregnant vond dat hij het besloot te posten. Onpartijdigen zouden, denk ik, hun schouders ophalen en constateren dat het hen niet uitmaakt of Jezus wel of geen vrouw had.
Vanuit de 21e eeuw geredeneerd niet, ik zie daar ook geen reden voor, maar over de totstandkoming van de evangeliën die in het N.T. terecht zijn gekomen bestaan veel controverses, misschien waren er in de eerste eeuwen wel redenen om het gezin van Jezus, als het bestaan heeft, uit de boeken te houden.
Ik beleef er plezier aan te speculeren waarom dan. En ik kan geen legitieme reden bedenken. Er is geen aanknopingspunt in de evangeliën om te denken dat er een genetische erfenis weggemoffeld moest worden. We weten genoeg over die dagen om dat soort aanknopingspunten te signaleren.
Mij maakt het niet uit of Jezus een gezin had of niet. Veel mensen hechten er echter wel aan en voor hen heeft het dus gevolgen voor hun geloofsovertuiging. Daarom plaatste ik het artikel hierover.
Ik weet niet of die mensen aan dit forum deelnemen, maar ik wil graag weten waarom het voor hen uit zou maken. Nieuwsgierigheid.
Dat Jezus de vrouw in het algemeen gelijkstelde aan de man valt op te maken uit andere teksten die in december 1945 de buurt van Nag Hamadi (Egypte) gevonden werden. Maar misschien is het met de blik van de 21e eeuw dat wij dat er in willen lezen. Hoe dan ook, ik beschouw de vrouw als de gelijke van de man en trek me er niets van aan als 'heilige' boeken en 'heilige' teksten daar iets anders over beweren.
Ik zoek dat lelijke plaatje van die duim er niet bij, maar je krijgt 'm wel van me -> :duim:

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Evangelie over de vrouw van Jezus is toch authentiek

Bericht door Tardis » 18 okt 2014, 11:02

Qaboos schreef:Het viel me op dat iemand die onpartijdig is dit nieuws juist zo pregnant vond dat hij het besloot te posten. Onpartijdigen zouden, denk ik, hun schouders ophalen en constateren dat het hen niet uitmaakt of Jezus wel of geen vrouw had.
:mrgreen: Je kunt toch onpartijdig zijn en tegelijkertijd geïnteresseerd? Het ontstaan van het christendom als vorm van godsdienst heeft mijn interesse, het is een afstandelijke interesse zonder de behoefte er lid van te willen zijn.

Tussen twee haakjes: dit weekend ben ik bij mijn moeder op bezoek en terwijl ik bezig was de tekst die hierboven staat te schrijven werd er aangebeld door twee dames in lange rokken die me een exemplaar van De Wachttoren in de maag wilden splitsen. Die heb ik, om dezelfde reden als ik hierboven beschreef, beleefd afgewimpeld. Bij mij thuis wordt al jaren niet meer door de Jehova's aangebeld. Nadat ik ze een keer heb binnengelaten, en ze met een paar bijbelteksten in verwarring bracht, ben ik denk ik op een zwarte lijst gezet en bellen ze niet meer aan. Ik had nu geen tijd of zin om ze uitgebreid te woord te staan. Lid word ik toch niet.
Qaboos schreef:
Tardis schreef:Dat Jezus de vrouw in het algemeen gelijkstelde aan de man valt op te maken uit andere teksten die in december 1945 de buurt van Nag Hamadi (Egypte) gevonden werden. Maar misschien is het met de blik van de 21e eeuw dat wij dat er in willen lezen. Hoe dan ook, ik beschouw de vrouw als de gelijke van de man en trek me er niets van aan als 'heilige' boeken en 'heilige' teksten daar iets anders over beweren.
Ik zoek dat lelijke plaatje van die duim er niet bij, maar je krijgt 'm wel van me -> :duim:
Opgestoken duim in dank aanvaard.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Evangelie over de vrouw van Jezus is toch authentiek

Bericht door Susan » 23 okt 2014, 09:47

Hier kom ik nog op terug, ik heb in onze vakantie een mooi boek gelezen
van Jacob Slavenburg 'Het Document' , over het Evangelie van Simon een broer van Jezus,
maar ik heb hem nog niet helemaal uit. Tot nu toe vind ik het een goed geschreven boek.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie