Wat versta je onder meditatie?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gast1

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Gast1 » 02 mar 2015, 08:26

Zoeker schreef:Het 'weg zijn' kan er op duiden dat je in je 'zijn' aanwezig bent.
Je hersens gaan dan naar een lagere frequentie, hetgeen de toegankelijkheid tot het 'zijn' bevordert.
Het gevoel komt overeen met het gevoel wat je hebt op het moment dat je in slaap valt.
Je hebt het vast wel eens gehad dat je aan het 'in slaap vallen' was, maar gewekt werd door een geluid.
Dat gevoel is het.

In het 'zijn' kom je in aanraking met je diepere lagen.
Wat er in die diepere lagen zit, dat verschilt van persoon tot persoon uiteraard.

Echte meditatie kan je ook niet sturen. Het vereist een overgave.
Mensen die die overgave niet aan kunnen zullen een blokkade voelen.
;P!

Dat is het en ik heb het zelfs eerder geschreven, maar dat is lang geleden.
'Slapen' is inderdaad ook een soort van meditatie.
Helemaal juist Zoeker.

:hands:

En als ik 'juist' schrijf, hoeft dat niet 'juist' te zijn.
Het is zoals ik het dan beleef. :wink:

Susan geeft ook een mooie omschrijving lees ik. ;P!
Laatst gewijzigd door Gast1 op 02 mar 2015, 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gast1

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Gast1 » 02 mar 2015, 08:32

Nathan schreef: Alert verbonden met het ego?
Ben je dan niet alert op een kruispunt?
Is een chirurg niet alert tijdens een operatie?
Als je aan het luisteren bent naar iemand die je iets vertelt, bent je dan niet alert, aanwezig?
Misschien organiseert het ego wel je 'verdwijnen', Gast1.
Ja, dat heeft allemaal te maken met het ego, waar niets mis mee is.
Precies dat ego, heb je ook nodig Nathan en inderdaad, het zou kunnen dat je ego misschien 'het verdwijnen' organiseert.
Ik denk echter van niet, voordat je geboren werd en nadat je dood gaat, is er immers ook geen ego.
'Geen ego hebben' (op bepaalde momenten) zou zomaar eens een soort meditatieve toestand kunnen zijn.
Ik beweer dat dat zo is ... :wink:

Nathan

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Nathan » 02 mar 2015, 09:15

Susan schreef:Het kan beide zijn, en voor elk mens kan het weer anders ondergaan worden,wat ook al
gezegt/geschreven is door anderen. De ene keer alleen kijken/luisteren naar je innerlijk, dus zónder het denken en 'invullen' er bij.
De andere keer (bij mij zelf dus) een totaal 'niets', even weg noem ik dat, geen bewust gevoel, wel
als een volkomen opgaan in, een eenheid in/met alles, alsof je geen lichaam meer hebt.
En....dan nóg zeg ik het niet 'goed' wat ikzelf dan onderga en dat geweldige ontspannen
gevoel daarna geeft. Daar zijn nml geen woorden voor.

Het dichtst komt dat (voor mijn gevoel) bij een zelfde gevoel tijdens een uittreding, een 'reisje'
naar..overal en 'nergens' wat echter wel bewust ervaren word. Waar daarna soms ook die zelfde enrgie/gevoelens lang en blijvend
nawerken. Is ook niet in woorden over te brengen, dit moet iemand ervaren denk ik om te
kunnen geloven/begrijpen over hoe en wat... (kan me daarom voorstellen dat men dit wel eens niet gelooft, en als dikke duim fantasie afdoen) Terwijl het toch iets heel gewoons is, geen hocus pocus aan te pas komt.
Ja, ik zal ook niet beweren dat ons leven niet veelzijdig is: uittreden, dromen, denken, gevoelens, visioenen,...

Nathan

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Nathan » 02 mar 2015, 09:19

Gast1 schreef: 'Geen ego hebben' (op bepaalde momenten) zou zomaar eens een soort meditatieve toestand kunnen zijn.
Ik beweer dat dat zo is ... :wink:
'Geen ego hebben' is ook een ego hebben, als deze dus terugkeert. Als je tijdelijk van je probleem wordt verlost, betekent dat dat je dus dan niet volledig van je probleem bent verlost, niet waar?

Nathan

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Nathan » 02 mar 2015, 09:22

...Je kunt een methode liefhebben zoals die van mindfulness, vipassana, zazen,... maar ben je ook vrij daar buitenom?
Moet je eerst aan een infuus, genaamd een of andere techniek?
Dat je je veiliger en beter kunt voelen door bijvoorbeeld vipassana te beoefenen, zal ik hier niet bevechten. Maar is dat enkel je doel?
We willen ons allemaal beter en veiliger voelen, daarom sluiten we een verzekering af, slikken we medicijnen, geloven we in de politie en politiek, eten en drinken we op tijd, en dergelijke. Maar wanneer het gaat om volledige innerlijke bevrijding, zal een techniek dan het antwoord zijn?
Je gebruikt een beperking, omdat je tegen jezelf zegt iets te moeten doen, zoals een uur zitten op een dag en je dan verder houden aan de oefening. Je onderwerpt je geest en lichaam met als doel vrij te worden of te zijn op dat moment.
Gaat aan vrijheid onderwerping vooraf?
Als er geen sprake is van welke weg en techniek ook, wat gebeurt er dan in jouw geest? Dan is er inzicht hier en nu, zonder beperking. En als je je dan plotseling door iets of iemand rottig mocht voelen, is er meteen dat contact met het moment zelf.
En wat zal er gebeuren met dat gevoel als er direct, gelijktijdig aandacht voor is, niet oppervlakkig, maar aandacht die zich door niets en niemand laat weerhouden om ergens in door te dringen? Zoals de zon aanwezig is hier op aarde en de aarde doet veranderen, zonder dan de zon zelf daar last van ondervindt.
Maar het lijkt dat we denken dat als je aandacht geeft aan pijn, de pijn juist verergert. Maar dat kan als er sprake is van ik en het object pijn, in de plaats van dat je het waargenomene bent, erin doordringt.
Als we aandacht cultiveren, zal het er niet altijd zijn.
Als we aandacht ontdekken als onze wezenlijke natuur, heeft het geen begin en eind.

Gast1

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Gast1 » 02 mar 2015, 09:58

Nathan schreef:
Gast1 schreef: 'Geen ego hebben' (op bepaalde momenten) zou zomaar eens een soort meditatieve toestand kunnen zijn.
Ik beweer dat dat zo is ... :wink:
'Geen ego hebben' is ook een ego hebben, als deze dus terugkeert. Als je tijdelijk van je probleem wordt verlost, betekent dat dat je dus dan niet volledig van je probleem bent verlost, niet waar?
Wow ... :shock:

Even voor de goede orde (want ik geraak de draad kwijt): Een ego is wat mij betreft geen probleem.
Ik heb het zelfs 'nodig' ...
Nathan schreef:...Je kunt een methode liefhebben zoals die van mindfulness, vipassana, zazen,... maar ben je ook vrij daar buitenom?
Moet je eerst aan een infuus, genaamd een of andere techniek? Dat je je veiliger en beter kunt voelen door bijvoorbeeld vipassana te beoefenen, zal ik hier niet bevechten. Maar is dat enkel je doel?
Je sloot dit bericht aan op het vorige, dus mag ik dan aannemen dat je je tot mij richt? Ik weet niet geheel precies wat mindfulness, vipassana, zazen is. Ik heb het ook niet nodig en ik heb het ook niet lief.
Gewoon omdat ik niet precies weet wat het is. Ik 'raadpleeg' mijn innerlijke ik en sterker nog, ik denk dat het eerder andersom is. Op het andere ga ik nog antwoorden:
Nathan schreef: We willen ons allemaal beter en veiliger voelen, daarom sluiten we een verzekering af, slikken we medicijnen, geloven we in de politie en politiek, eten en drinken we op tijd, en dergelijke. Maar wanneer het gaat om volledige innerlijke bevrijding, zal een techniek dan het antwoord zijn?
Je gebruikt een beperking, omdat je tegen jezelf zegt iets te moeten doen, zoals een uur zitten op een dag en je dan verder houden aan de oefening. Je onderwerpt je geest en lichaam met als doel vrij te worden of te zijn op dat moment.
Gaat aan vrijheid onderwerping vooraf?
Als er geen sprake is van welke weg en techniek ook, wat gebeurt er dan in jouw geest? Dan is er inzicht hier en nu, zonder beperking. En als je je dan plotseling door iets of iemand rottig mocht voelen, is er meteen dat contact met het moment zelf.
En wat zal er gebeuren met dat gevoel als er direct, gelijktijdig aandacht voor is, niet oppervlakkig, maar aandacht die zich door niets en niemand laat weerhouden om ergens in door te dringen? Zoals de zon aanwezig is hier op aarde en de aarde doet veranderen, zonder dan de zon zelf daar last van ondervindt.
Maar het lijkt dat we denken dat als je aandacht geeft aan pijn, de pijn juist verergert. Maar dat kan als er sprake is van ik en het object pijn, in de plaats van dat je het waargenomene bent, erin doordringt.
Als we aandacht cultiveren, zal het er niet altijd zijn.
Als we aandacht ontdekken als onze wezenlijke natuur, heeft het geen begin en eind.

Nathan

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Nathan » 02 mar 2015, 10:48

Gast1 schreef: Even voor de goede orde (want ik geraak de draad kwijt): Een ego is wat mij betreft geen probleem.
Ik heb het zelfs 'nodig' ...
Fijn om te weten, Gast1.
Gast1 schreef: Je sloot dit bericht aan op het vorige, dus mag ik dan aannemen dat je je tot mij richt?
Sorry, dat is onjuist.
Ligt in het verlengde van de topic!

Gast1

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Gast1 » 02 mar 2015, 11:40

Dan ben ik het inderdaad met jouw onderstaande citaat meer mee eesn ... sorry, typfoutje ... 'eens' bedoel ik. [joker]
Nathan schreef: We willen ons allemaal beter en veiliger voelen, daarom sluiten we een verzekering af, slikken we medicijnen, geloven we in de politie en politiek, eten en drinken we op tijd, en dergelijke. Maar wanneer het gaat om volledige innerlijke bevrijding, zal een techniek dan het antwoord zijn?
Je gebruikt een beperking, omdat je tegen jezelf zegt iets te moeten doen, zoals een uur zitten op een dag en je dan verder houden aan de oefening. Je onderwerpt je geest en lichaam met als doel vrij te worden of te zijn op dat moment.
Gaat aan vrijheid onderwerping vooraf?
Als er geen sprake is van welke weg en techniek ook, wat gebeurt er dan in jouw geest? Dan is er inzicht hier en nu, zonder beperking. En als je je dan plotseling door iets of iemand rottig mocht voelen, is er meteen dat contact met het moment zelf.
En wat zal er gebeuren met dat gevoel als er direct, gelijktijdig aandacht voor is, niet oppervlakkig, maar aandacht die zich door niets en niemand laat weerhouden om ergens in door te dringen? Zoals de zon aanwezig is hier op aarde en de aarde doet veranderen, zonder dan de zon zelf daar last van ondervindt.
Maar het lijkt dat we denken dat als je aandacht geeft aan pijn, de pijn juist verergert. Maar dat kan als er sprake is van ik en het object pijn, in de plaats van dat je het waargenomene bent, erin doordringt.
Als we aandacht cultiveren, zal het er niet altijd zijn.
Als we aandacht ontdekken als onze wezenlijke natuur, heeft het geen begin en eind.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Vitharr » 02 mar 2015, 21:24

Ik heb lang over de titel nagedacht.

Voor mij betekent meditatie tot jezelf komen, en toen ik dat bedacht was ik er succesvol in.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Gast1 » 03 mar 2015, 09:51

Vitharr schreef: Voor mij betekent meditatie tot jezelf komen, en toen ik dat bedacht was ik er succesvol in.
Wie ben je dan Vitharr als je tot jezelf komt? :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Vitharr » 03 mar 2015, 10:14

Gast1 schreef:
Vitharr schreef: Voor mij betekent meditatie tot jezelf komen, en toen ik dat bedacht was ik er succesvol in.
Wie ben je dan Vitharr als je tot jezelf komt? :wink:
Goede vraag Gast1. Dat is momenteel punt van onderzoek. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Wat versta je onder meditatie?

Bericht door Gast1 » 05 mar 2015, 18:36

Vitharr schreef:
Gast1 schreef:Wie ben je dan Vitharr als je tot jezelf komt? :wink:
Goede vraag Gast1. Dat is momenteel punt van onderzoek. :wink:
Vitharr, ik schrijf je wie Gast1 is als hij tot zichzelf komt ...
Niets en niemand ('opgaan in' ... en dat vind ik dan weer in muziek zoals deze stukken (lekker hard zetten in een volkomen ruisloze ruimte):

Plaats reactie