Geweld tegen ongelovigen neemt wereldwijd toe

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Geweld tegen ongelovigen neemt wereldwijd toe

Bericht door Tammy » 06 dec 2017, 04:36

Geweld tegen ongelovigen neemt wereldwijd toe. In zeven landen wordt actief gewerkt aan het vervolgen van ongelovigen, vrijdenkers en humanisten. Dat staat in een alarmerend rapport van de non-gouvernementele organisatie International Humanist and Ethical Union (IHEU), een verbond van humanisten.

In 85 landen ondervinden atheïsten nadelige gevolgen van hun levenshouding. Dat meldt de Volkskrant. Het rapport wordt vandaag gepresenteerd in Brussel, tijdens een vergadering van het Europese Parlement. De rechten van afvalligen worden in een groot aantal landen met voeten getreden, ook worden vrijdenkers vervolgd. Opvallend is dat het geweld tegen ongelovigen toeneemt.

Zeven landen vervolgen afvalligen actief.

Afgelopen jaar bestraften onder meer Saudi-Arabië en Pakistan afvalligen, ongelovigen en andersdenkenden. Maar ook in India, Maleisië, de Malediven, Mauritanië en Soedan is afvalligheid uit den boze, sterker nog: strafbaar. In deze zeven landen wordt actief gezocht naar afvalligen, om ze vervolgens voor de rechter te slepen.

Zo vindt de Maleisische regering atheïsme een gevaar, en noemde een minister het onlangs nog ongrondwettelijk: ‘Vrijheid van geloof betekent niet dat je ieder ongrondwettelijk geloof kunt aanhangen.’

Er zijn 85 landen waarin mensen worden benadeeld vanwege hun levenshouding. Dat heeft te maken met wetgeving die mensen beperkt in hun vrijheid van godsdienst. In 30 van die landen worden de rechten van atheïsten en andersdenkenden ernstig geschonden, bij 55 is er slechts sprake van een bedreiging.

Onder de jonge kroonprins Mohammed bin Salman (32) lijkt er plots een golf van verandering door de oerconservatieve oliestaat te gaan. Het belang hiervan is groot, ook voor het Westen: de afgelopen ­decennia was het woestijnrijk een bron van onrust, terreur en oorlog.

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geweld tegen ongelovigen neemt wereldwijd toe

Bericht door Tammy » 06 dec 2017, 04:42

Het word tijd dat hier eens aandacht aan word besteed.
Men heeft het altijd over godsdienstvrijheid hier maar er zijn veel landen die zich daar totaal niet aan houden.
Dat het meeste islamitische landen uit dit onderzoek zijn verbaasd me niks.
De tolerantie voor niet gelovigen of andersdenkenden is zeer laag in die gebieden.
Vreselijk dat er op deze planeet nog plekken zijn waar je word gedood of gemarteld als je niet in die denkbeeldige god gelooft.
Anno 2017 en nog steeds barbaarse en middeleeuwse praktijken om een geloof , ik blijf me daar werkelijk over verbazen. [doh]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Geweld tegen ongelovigen neemt wereldwijd toe

Bericht door univers » 06 dec 2017, 08:29

En dan heb je nog van die dorpsidioten, die er op vakantie gaan.
Een abom er op pleuren, ben je er gelijk vanaf.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Geweld tegen ongelovigen neemt wereldwijd toe

Bericht door Gast1 » 06 dec 2017, 09:43

Tammy schreef:Onder de jonge kroonprins Mohammed bin Salman (32) lijkt er plots een golf van verandering door de oerconservatieve oliestaat te gaan.
Een poos geleden toonde ik deze foto van hem:

Afbeelding

Hij heeft al heel wat in gang gezet en deze foto vind ik nóg sprekender:

Afbeelding

Ik zie er iets heel bijzonders in ...

En dat heb ik ook gelezen.
Hij kondigde in oktober 2017 aan dat hij het koninkrijk op het spoor van de tolerante en gematigde islam wil zetten.
Zo liet hij acteren dat vrouwen voortaan per auto mogen rijden, wat in Saoedi-Arabië tot dan streng was verboden. Ook liet hij de bioscopen heropenen.
Onder zijn leiding werd een nieuw anticorruptieorgaan opgericht, met de bevoegdheid om arrestatiebevelen uit te vaardigen, reisbeperkingen op te leggen en bankrekeningen te bevriezen.
Begin november 2017 werden elf prinsen, vier ministers en tientallen ex-ministers gearresteerd, in totaal een tweehonderdtal personen, zonder dat hiervoor een reden werd gemeld,
maar waarschijnlijk op verdenking van corruptie. In een interview met de New York Times bevestigde de kroonprins dat arrestaties noodzakelijk waren om corruptie te bestrijden.

Een ... 'nieuwe messias'?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geweld tegen ongelovigen neemt wereldwijd toe

Bericht door Tammy » 06 dec 2017, 15:07

Een bom hoeft natuurlijk niet Univers maar het zijn wel landen waar ikzelf niet naar toe ga.

Gast1 , ik weet van deze kroonprins.
En ik hoop dat het hem lukt wat hij van plan is.
Hoop dat hij zich staande kan houden want vijanden zal hij veel maken zo.
Misschien gloort er wat hoop daar voor de vrouwen.
Want werkelijk , ik blijf het zo bizar vinden hoe sommige landen zijn op het gebied van vrouwen en anders denkenden enz anno 2017.
Het geweld waarmee dat gepaard gaat is schrijnend.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Plaats reactie