Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 09:13

Afbeelding

Vaticaan: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn.

Er is binnen de katholieke kerk ophef ontstaan over een document dat het Vaticaan heeft gepubliceerd waarin wordt gesteld dat maagdelijkheid geen absolute vereiste is voor vrouwen die als Gewijde Maagd door het leven willen gaan. Vrouwen die zich al verbonden hebben tot een leven als 'bruid van Christus' reageren geschokt.

Het Vaticaan publiceerde eerder deze maand het ‘Ecclesiae Sponsae Imago’ waarin het gedetailleerde informatie geeft over de roeping en een twee jaar durende voorbereiding aanraadt alvorens gewijd te worden. Gewijde maagden 'wijden zich in hun maagdelijkheid aan de Here Jezus... Ze ervaren de spirituele vruchtbaarheid van een intieme relatie met hem', zo stelt het document.

Tot schok van vele leden van de orde deelt het Vaticaan echter ook mee dat Gewijde Maagden geen maagden in de letterlijke zin van het woord hoeven te zijn, zo schrijft The Guardian. ,,De oproep om getuigenis af te leggen van de maagdelijke, echtelijke en vruchtbare liefde voor Christus is niet herleidbaar tot het symbool van fysieke integriteit. Kuisheid en het behoud van het lichaam in perfecte zelfbeheersing zijn geen essentiële voorwaarden.''

Bruiden van Christus.

Vrouwen die deel uitmaken van de Orde der Maagden verbinden zich ertoe als maagd door het leven te gaan en noemen zichzelf de 'bruiden van Christus'. Op de dag van de inwijding in de Orde kleden ze zich in het wit en beloven ze eeuwige trouw aan Jezus. Na de ceremonie dragen ze trouwringen en mogen ze niet met een andere man huwen of een seksuele relatie met een man aangaan.

Wereldwijd zijn er naar schatting zo’n 5000 vrouwen in 42 landen die op die manier 'gehuwd' zijn met Christus, de meesten in Frankrijk, Italië en Argentinië. Gewijde Maagden zijn echter geen nonnen: ze wonen niet in kloosters, nemen gewoon deel aan het maatschappelijke leven en staan in voor hun eigen levensonderhoud.

Choquerend.

De Amerikaanse Vereniging van Gewijde Maagden deelt mee 'zeer teleurgesteld' te zijn en noemt het advies 'choquerend'. ,,De traditie van de kerk heeft altijd gesteld dat vrouwen die gewijde maagden worden nooit 'gehuwd mochten zijn of in het openbaar onkuis mochten zijn geweest'. Er zijn zo’n 250 gewijde maagden in de VS.

BRON.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Wat zielig voor al die vrouwen die al heel hun leven maagd zijn terwijl nu blijkt dat het niet hoeft. :?
Dan voel je je toch ook bedonderd of niet ?
Waarom deze omslag bij het Vaticaan ?
Ik heb trouwens altijd gedacht dat het nonnen waren maar dat is dus niet zo.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door Fenna » 17 jul 2018, 09:41

Ik zou me zo wie zo bedonderd voelen
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door Tammy » 17 jul 2018, 09:59

Ja maar zij gaan ervoor Fenna. :grin:
Ik verbaas me erover dat ze niet in een klooster zitten, altijd gedacht dat het nonnen waren.
Maar ze leven gewoon in de maatschappij alleen zijn ze getrouwd met iemand van 2000 jaar geleden.
Ik blijf het fascinerend maar ook een beetje bizar vinden dat anno 2018 dit soort overtuigingen nog bestaan.
Maar dat heb ik met alle religie.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door taigitu » 17 jul 2018, 10:18

Ik zou me ook goed bedonderd voelen als ik mijn hele levenswijze hebt ingericht
om dus de regels/intentie te volgen van een gewijde maagd te zijn, en je denkt
dat je nog maagd moet zijn hiervoor.
Het gewijde maagd zijn, houdt niet in dat ze niet maagd-af mogen zijn.....
Gewijde maagd

Een gewijde maagd is een maagd of weduwe die het voornemen heeft uitgesproken om Christus van meer nabij te volgen
en verder te zullen leven in een staat van maagdelijkheid of blijvende kuisheid.

Zij worden door de diocesane bisschop volgens de goedgekeurde liturgische ritus (consecratio virginum of maagdenwijding) aan God toegewijd,
op mystieke wijze als bruid met Christus verbonden en aan de dienst van de Kerk gewijd.[1]

Deze vorm van gewijd leven in de Katholieke Kerk stelt het gebed, boetvaardigheid en de dienst aan de gemeenschap
en de apostolische werkzaamheden centraal in het leven.[2]
Deze vrouwen kunnen zich verenigen om hun voornemen trouwer te kunnen uitvoeren.[3]

Dit gebruik stamt reeds van de tijd van de apostelen.[4][5]

wikipedia
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door Tammy » 18 jul 2018, 10:40

Wat gaat er nu gebeuren met die vrouwen.
Zouden ze nu wel een relatie aangaan ?
Ik zou me ook echt bedonderd voelen.

Taigitu schreef :
Het gewijde maagd zijn, houdt niet in dat ze niet maagd-af mogen zijn.....
Wat bedoel je hier precies mee ?
Ik snap de zin niet. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door univers » 18 jul 2018, 10:49

Er zijn zo’n 250 gewijde maagden in de VS.
Krijgen die allen een weduwepensioen ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door taigitu » 18 jul 2018, 11:18

Tammy schreef:
18 jul 2018, 10:40
Wat gaat er nu gebeuren met die vrouwen.
Zouden ze nu wel een relatie aangaan ?
Ik zou me ook echt bedonderd voelen.

Taigitu schreef :
Het gewijde maagd zijn, houdt niet in dat ze niet maagd-af mogen zijn.....
Wat bedoel je hier precies mee ?
Ik snap de zin niet. :grin:
Ik bedoel er mee dat een vrouw dus getrouwd mag zijn geweest en dus het huwelijk geconsumeerd
is, zodat zij dan geen maagd meer is. Dus maagd-af. Wat niet wil zeggen dat ze als gewijde maagd
seksueel actief mag zijn. Ze moet verder en heel kuis leven lijden (geen tikfout).
Voor zover de kerk betreft (volgens mij) ook zichzelf niet betasten. Handen boven de dekens.
Wat trouwens, wat dat laatste betreft (handen), ook geldt voor mannen die het klooster in gaan.
Kuisheid is inherent aan het intreden of je toewijden aan het instituut kerk.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door Tammy » 18 jul 2018, 11:36

Aha op die manier, ik snap het. :hands:

Wat doen mensen zichzelf toch allemaal aan.
Vind wel een goede van Univers, als je het goed bekijkt zijn ze allemaal weduwen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door taigitu » 18 jul 2018, 11:55

univers schreef:
18 jul 2018, 10:49
Er zijn zo’n 250 gewijde maagden in de VS.
Krijgen die allen een weduwepensioen ?
Nee, want ze zijn getrouwd met God, net zoals de nonnen met hem getrouwd zijn....
En dat is polygamie en strafbaar in dit aardse rijk van God.
God is dus zwaar in overtreding aan deze zijde van het heelal.


Gewijde maagd

De maagdenwijding van de heilige Genoveva

Een gewijde maagd is een maagd of weduwe die het voornemen heeft uitgesproken om Christus van meer nabij te volgen en verder te zullen leven
in een staat van maagdelijkheid of blijvende kuisheid.

Zij worden door de diocesane bisschop volgens de goedgekeurde liturgische ritus (consecratio virginum of maagdenwijding) aan God toegewijd,
op mystieke wijze als bruid met Christus verbonden en aan de dienst van de Kerk gewijd.

Deze vorm van gewijd leven in de Katholieke Kerk stelt het gebed, boetvaardigheid en de dienst aan de gemeenschap en de
apostolische werkzaamheden centraal in het leven.
Deze vrouwen kunnen zich verenigen om hun voornemen trouwer te kunnen uitvoeren.

Dit gebruik stamt reeds van de tijd van de apostelen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door taigitu » 18 jul 2018, 12:01

.

De Bruid van God

Mijn tante was de bruid van God.

Toen ze met hem trouwde, moest ze op de koude, marmeren vloer vooraan in de kerk gaan liggen, als teken van overgave.
Ik heb het alleen van horen zeggen, ik was er niet bij, sterker nog, niemand van onze familie was erbij. Meisjes van 14, 15 jaar die een roeping kregen, gingen naar het klooster, en eenmaal binnen werden de kloosterpoorten achter hen vergrendeld. De eerste tien jaren zouden ze hun familie niet meer zien. Tenzij bij een sterfgeval, maar dan ook niet altijd. In die tien jaar bereidden ze zich voor op hun huwelijk met God dat voltrokken werd in een prachtige, theatrale misviering waarbij de jonge vrouw zichzelf geheel en al aanbood aan haar schepper. Ik heb het altijd prachtig gevonden. Ik had maar wat graag uitgestrekt voor de voeten van Christine gaan liggen toen ik haar trouwde, en hoe opwindend zou het niet geweest zijn, als zij hetzelfde had gedaan, in haar sneeuwwitte bruidsjurk, of nog mooier naakt natuurlijk, zich ter aarde had geworpen terwijl het kerkkoor Gloria Halleluja zong. Katholieken kun je in elk geval geen gevoel voor theater ontzeggen.

Onlangs woonde ik de paaswake bij in de kathedraal van Utrecht. Met open mond heb ik deze viering ondergaan. De kathedraal was pikdonker. Tot de paasvlam binnenkwam en het vuur werd doorgegeven, kaarsje na kaarsje dat opflakkerde in die donkere kerk. Dan een processie, met voorop de bisschop gevolgd door een perfect gechoreografeerde corps misdienaren die in een adembenemende performance kelken en hosties brachten, wierook zwaaiden en kaarsen ronddroegen. Het gezicht van de bisschop, slechts door de flakkerende vlam van een kaars aangelicht, in de nevel van wierook, wiens stem echode langs de zuilen, een veertigkoppig jongenskoor in prachtige gewaden dat rillingen bezorgende liederen van Bach zong. Ik was overdonderd. Joop van den Ende is een amateur dacht ik, vergeleken met de briljante vertoning die op geen enkel moment haperde in die donkere paasnacht. En net zoals bij Joop van den Ende volgde er nog een ‘meet and greet’; de bisschop zelf drukte iedere aanwezige bij de uitgang van de kathedraal de hand om hem of haar een zalig Pasen toe te wensen. Als mijn liefde voor het theater ergens uit voort is gekomen, dan is het wel mijn katholieke opvoeding geweest.

Toen de regels voor de nonnen al lang niet meer zo streng waren, mocht ik als jongetje altijd op vakantie bij mijn Tante Nonneke. Ik heb er zo intens genoten. Al die donkere kloostergangen, de oneindige kloostertuin, de aftandse refter en de cellen waar de nonnen sliepen, het was het decor uit een middeleeuwse film waar ik op vakantie was. En natuurlijk was het klooster ook een broeioord van onderdrukte seksuele verlangens die overal sudderden en zinderden. Ik sliep samen met Tante Nonneke in haar éénpersoonsbed. Ze hield me stevig vast tijdens die koude kloosternachten terwijl de wind tegen het raam beukte. Ik ben de enige man, denk ik, met wie ze ooit het bed heeft gedeeld. Ik voelde, hoe klein ik ook was, haar nood aan affectie, aan warmte, hoe heerlijk het was een ander lijf tegen je aan te voelen ’s nachts. Het was onschuldig en het was spannend. Tante Nonneke werkte in het ouderlingentehuis dat in het klooster ondergebracht was. Ik was kind aan huis op alle kamers van die bejaarden. Ik herinner me Pietje. Een oude man, met één been. De andere broekspijp was omgespeld, en zoiets fascineert je als kind. Pietje vond het altijd wel erg leuk wanneer ik bij hem op bezoek kwam. “Kom toch wat dichter zitten,” zei hij altijd, en in ruil voor een snoepje streelde hij over mijn been. Tot die avond, toen we slechts met zijn tweeën in de gemeenschappelijke tv-kamer zaten. Terwijl er veel te luid het Belgische showprogramma “Hallo met Henk” door de boxen galmde, vroeg hij of ik dicht bij hem kwam zitten en zo maar ineens wreef zijn knokige mannenhand over mijn geslacht. Nee, het was niet traumatisch. Ik hoef er niet voor in therapie. Het is niet het zoveelste schandaal over seksueel misbruik in de kerk. De volgende ochtend zei ik het gewoon tegen Tante Nonneke en hoe ze het opgelost heeft, weet ik niet, maar Pietje bleef voortaan van mijn pietje.

In de kloostertuin woonde de tuinman in een boerderijtje. Jefke. En Jefke, zo werd gezegd, droeg altijd vrouwenlingerie onder zijn overal. Hij was geobsedeerd door beha’s en vrouwenslipjes, en toen hij op een dag dood werd gevonden, bleek zijn boerderijtje afgeladen vol te zitten met vrouwenondergoed. De nonnekes bedekten dit alles met de mantel der liefde en het ondergoed werd naar arme meisjes in Afrika gestuurd. Natuurlijk zijn alle clichés waar.
De nog jonge pastoor zorgde voor opwinding bij de nonnekes wanneer hij door de kloostergang liep. Allen verlangden ze naar zijn speciale aandacht, en ze liepen zich het vuur uit de sloffen om zijn koffie, sigaren en wat hij nog meer nodig had, te brengen. Ik dartelde onbezonnen rond in dat oord van God en dat oord des verderfs. Geen religie is erotischer van aard dan de katholieke. De prachtige, sensuele schilderijen met voorstellingen uit het Oude en Nieuwe Testament waarbij de kunstenaars toch altijd een alibi vonden om de figuren naakt af te beelden, naakte vroomheid was het, maar o zo spannend en verboden.

Vele jaren later werd Tante Nonneke op een ochtend naast haar bed gevonden. Ze had die nacht een hersenbloeding gehad. En daardoor was de poort die het onderhuidse afsloot wagenwijd opengezet. Ik vroeg een bevriende droomtherapeute om eens met haar te praten. Ze was in schok, zei ze, door de seksuele fantasieën die mijn Tante Nonneke haar had toevertrouwd. Droombeelden, visioenen, erotische voorstellingen waarbij kerkelijke en seksuele symboliek haar onrust teisterden. Die laatste weken lag ze in een hospitaal. Ze kon niet veel meer. Maar toch wanneer ik mijn hand in de hare legde, voerde ze mijn hand onder de lakens, naar dat plekje, dat nonnekes voor hun God bewaarden. Ik wist niet wat ik moest doen. Haar ogen keken me smekend aan alsof ze me wilde zeggen: “Laat mij me één keer vrouw voelen”. Ik heb het niet gedaan. Het zou wat zijn als de nachtverpleegster binnen was gekomen en me zo met Tante Nonneke had aangetroffen. En natuurlijk is het triest dat ze tijdens haar aardse leven nooit het extatische geluk van lichamelijke liefde heeft mogen ervaren. Dat ze nooit het goddelijke gevoeld heeft terwijl ze de liefde bedreef. Maar nu is ze bij haar bruidegom. De man aan wie ze haar leven heeft geofferd. En ik weet wel zeker dat ze daar nu haar schade inhaalt. En iedere keer dat het dondert en bliksemt, denk ik: dat is mijn Tante Nonneke die in de hemel vrijt dat de knetters eraf vliegen, met haar bruidegom, haar God.

Geert Kimpen

Over de auteur
Na de geboorte van zijn dochtertje Zonneke schreef hij een brief aan God en kreeg antwoord. Zo werd een katholiek jongetje uit Antwerpen van toneelregisseur uiteindelijk toch schrijver en vond hij gelukkig zijn droom terug, want ‘hoe kun je je kind voorhouden dat ze haar droom moet volgen, wanneer je dat zelf niet doet?’ Zijn droom kreeg vleugels. Zijn debuutroman De Kabbalist werd inmiddels 22 keer herdrukt en verscheen in 15 landen. Het werd opgevolgd door zijn roman De Geheime Newton, die de prijs kreeg voor Meest Inspirerend Boek. En recent verscheen zijn derde roman Rachel, of het mysterie van de Liefde.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door Tammy » 18 jul 2018, 12:16

Ik dacht dat ze met Jezus waren getrouwd . [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door taigitu » 18 jul 2018, 13:30

Tammy schreef:
18 jul 2018, 12:16
Ik dacht dat ze met Jezus waren getrouwd . [think]
Je hebt gelijk. De gewijde vrouwen trouwen met Jezus
en de nonnen trouwen met God.

Even een aanvulling: https://www.metronieuws.nl/nieuws/buite ... -met-jezus
Laatst gewijzigd door taigitu op 18 jul 2018, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gewijde maagd hoeft niet echt maagd te zijn

Bericht door Tammy » 18 jul 2018, 13:35

Ok Taigitu duidelijk nu. ;P!

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie