Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door taigitu » 06 dec 2013, 15:06

Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje
29/11/13, 03:06 − bron: AP


Een als dakloze verklede Amerikaanse bisschop heeft de leden van een Mormoonse kerk een lesje in naastenliefde gegeven. De man, die ze aanzagen voor een dakloze, bleek de bisschop te zijn van de Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen.

Zeker vijf mensen vroegen bisschop David Musselman de kerk in Salt Lake City te verlaten. Sommige mensen gaven geld, anderen probeerden de man te negeren, zelfs als hij ze een 'Happy Thanksgiving' toewenste. Musselman zei dat hij zichzelf dusdanig had vermomd dat zelfs zijn familie hem niet herkende.

'Het belangrijkste wat ik wilde overbrengen, was dat we niet te snel moeten oordelen over onze medemensen', zei hij tegen het Amerikaanse station KUTV-TV.

Musselman liep na enige tijd naar de kansel waar hij zich van zijn vermomming ontdeed. De kerkgangers waren met stomheid geslagen. De bisschop zei dat het niet zijn bedoeling was om de kerkgemeente in verlegenheid te brengen. Maar hij wilde iedereen eraan herinneren om in de geest van Christus je naaste te erkennen, uit welke laag van de bevolking die ook komt.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2690/Opm ... esje.dhtml
Hoe is daar na de mis met elkaar over gediscussieerd...... ?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Susan » 06 dec 2013, 15:35

Wat goed dit!
Heb veel ervaring/contact met medewerkers van daklozen gehad en daklozen zelf, het liegt er niet om hoe er maar raak geoordeeld én veroordeeld wordt richting deze mensen.
Prachtig wat deze man liet zien en voelen bij de 'gelovigen' dat werkt hoop ik eens een keer echt goed.

ps
Moest ook even om dit in die ene zin lachen taigitu,
ik las nogal vlug wegens tijdgebrek dus dit: "KUTV-TV"....las ik echt even als K..TV
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door entropy » 06 dec 2013, 15:54

Ik wou hier een oordeel over vellen, maar ik heb ontzag voor het gebod niet te oordelen, want ik ben zelf ook niet beter dan deze kerkgangers...

Gast1

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Gast1 » 06 dec 2013, 20:29

[think]

Ik heb het vaker meegemaakt dat ik zwervers uit taxi's zag stappen die de chauffeurs netjes betaalden. Later positioneerden ze zich op 'een gunstige plek' om daar vervolgens de zielenpoot uit te hangen. Het is ook voorgekomen dat ik ze op twee plekken tegenkwam in een stad, die ze onmogelijk te voet hadden kunnen afleggen. Ik heb ze vaker drugs zien kopen en heb documentaires gezien dat er 'mensen uitgezet werden' om geld te vergaren, om ze later op de dag weer op te halen waarbij het geld geïnd werd door anderen. Ook heb ik een keer in Italië zich iemand zien omtrekken van nette kleren naar 'todden' en weer later zat de man te bedelen. Ontelbare keren ben ik mensen tegengekomen bij ingangen van kerken, die bedelden en toch een mobiel telefoontje hadden. Soms waren er meisjes bij die zaten te bedelen die keurig opgemaakte vingernagels hadden ...

Heel waarschijnlijk had ik de Mormoonse bisschop die zich verkleedt had als zwerver niets gegeven ...
Ik weet niet meer aan wie ik kan geven die oprecht bedelt voor eten.
Wanneer ik in een stad loop en ik zie veel bedelaars, voel ik me heel 'vervelend' ... Ik weet het juiste woord er niet voor.
Het allerliefst gaf ik aan iedereen ...

Ik heb het altijd met zwervers of minder valide mensen te doen. Daar waar ik enigszins kan zien dat het werkelijk om kommer en kwel gaat, daar geef ik dan iets aan. Maar de pest is, dat het kaf niet meer van het koren te scheiden is en.

Deze bisschop laat precies dát zien, wat ik talloze keren heb ervaren: bedrog.

Maar deze bisschop is niet de eerste die dat doet ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Susan » 06 dec 2013, 21:05

Pierre,

als je zo op straat of in een stad rond loopt kan je er ook bijna niet achter komen
wie sjoemelt en wie er echt totaal vast gelopen en berooid de dagen door moet zien te komen.

Wil je echt eens weten wat er zoal speelt op de achtergrond van veel daklozen, zou je eens een
aantal maanden bijv. als vrijwilliger mee kunnen helpen in een huis voor daklozen.
Dáár hoor en zie je beslist veel meer dan wat je 'los' in het voorbijgaan tegen komt, en
naar moet raden of het echt behoeftige mensen zijn ja of nee. Plus je komt dan meer over de
oorzaak en achtergrond te weten waardoor het zover heeft kunnen komen.
Misschien hoor je dan de echt afschuwlijke ervaringen van die mensen, misschien wel meer dan jou lief is...
Klinkt wellicht niet prettig wat ik hier zei, maar de ervaring heeft me helaas geleert dat er vaker wel dan niet ook gegeneraliseerd wordt. Kan me aan de andere kant ook wel indenken dat velen dan niets meer willen geven, aan niemand. :-|
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door univers » 06 dec 2013, 23:50

Dat is het hem juist, Susan.
De mensen weten de achtergrond niet, men oordeelt veel te gauw.
die mensen zitten er niet voor de plezier.
De overheid moet zich doodschamen dat het in deze tijd gebeurd, maar ze doen er niets aan, ze werken het zelf nog veel verder naar de ondergang van veel gezinnen.
En nog gaan de menden de ogen niet open.
En als ik dan die schurftkop van een Rutte op de televisie zie, om de mensen te stimuleren om nog meer schulden te maken voor de aanschaf van een huis en een nieuwe auto ten behoeve van de staatskas.
En het volk kan dood vallen, het liefst nog veel meer zelfmoord pogingen, ruimt lekker op, kijken wat de inboedel en het huis waard is, kassa!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Susan » 07 dec 2013, 06:35

De achtergrond is inderdaad heel divers Univers, en als je er vaker komt, daar intensief contact mee hebt kom je er pas echt achter, ook GGZ komt daar bijna 'dagelijks' om te pogen mensen weer een uitweg te helpen vinden. En natuurlijk zitten ook onder de daklozen 'profiteurs', maar bij lange na toch echt niet de meerderheid.
Ik ben bang dat er komende tijden nog wel eens meer daklozen bij zullen komen, door wat er nu ook op politiek vlak gaande is...al is niet alles tot nu toe alleen de schuld van Den Haag. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Gast1 » 07 dec 2013, 09:30

Susan schreef:Pierre,

Wil je echt eens weten wat er zoal speelt op de achtergrond van veel daklozen, zou je eens een
aantal maanden bijv. als vrijwilliger mee kunnen helpen in een huis voor daklozen.
Dáár hoor en zie je beslist veel meer dan wat je 'los' in het voorbijgaan tegen komt, en
naar moet raden of het echt behoeftige mensen zijn ja of nee. Plus je komt dan meer over de
oorzaak en achtergrond te weten waardoor het zover heeft kunnen komen.
Misschien hoor je dan de echt afschuwlijke ervaringen van die mensen, misschien wel meer dan jou lief is...
Geloof het of niet Susan, ik schrijf niet zomaar iets. Ik heb inmiddels ruim 34 jaren gewerkt bij een organisatie waar mensen werken die het met een minimum moeten doen. Ieder mens heeft een eigen verhaal en ik ben daar heel veel verdriet in tegen gekomen. Ik ben ongeveer een jaar of 5 accountmanager geweest voor een klant waar ons personeel de schoonmaak en dergelijke verzorgde, bij de 'dag- en nachtopvang' van daklozen. Ik heb veelvuldig met deze mensen gesproken en ze stonden er bijna allemaal van te kijken dat 'een stropdas' gewoon met hen op niveau kon spreken. Ze teksten mij om uit hun bierfles te laten drinken en hun sigaret op te laten roken. Ik heb het allemaal met deze mensen te doen en ik vind het daarom dan ook schandalig, dat er mensen zijn die zich verkelden als deze mensen en er van profiteren. Dat was feitenlijk mijn strekking van mijn eerdere reactie :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Susan » 07 dec 2013, 10:31

Gast1 ik geloof je wel, en ook dat je niet zomaar iets schrijft... :shock:
Wat je hier nu schrijft is dan ook wel ietsje anders dan in het voorgaande stuk van jou,
waar je het vooral over bedrog had, toch?

En alleen dit nog aanhaalde over zwervers en minder valide mensen:
Heel waarschijnlijk had ik de Mormoonse bisschop die zich verkleedt had als zwerver niets gegeven ...
Ik weet niet meer aan wie ik kan geven die oprecht bedelt voor eten.
Wanneer ik in een stad loop en ik zie veel bedelaars, voel ik me heel 'vervelend' ... Ik weet het juiste woord er niet voor.
Het allerliefst gaf ik aan iedereen ...

Ik heb het altijd met zwervers of minder valide mensen te doen. Daar waar ik enigszins kan zien dat het werkelijk om kommer en kwel gaat, daar geef ik dan iets aan. Maar de pest is, dat het kaf niet meer van het koren te scheiden is en.

Deze bisschop laat precies dát zien, wat ik talloze keren heb ervaren: bedrog.
Vandaar mijn reactie dat het niet bij het merendeel van die daklozen (zwervers enz.) om
bedrog gaat... kan aan mij liggen, maar wat ik echt niet uit jouw tekst kon lezen... [think] :wink:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Gast1 » 07 dec 2013, 10:52

Ik geloof je hoor (dat weet je wel) :wink:
Je haalt precies dát aan, waar het zich om draait. Met name de bisschop doet er aan mee en laat dát zien wat ik er ook mee bedoel.
Pausen, bisschoppen en allerlei kerkelijke 'vaders' (mooie vaders) hebben bijna allen geprofiteerd ende bedrogen en dat gaat maar gewoon door.
Mensen worden geremd door dit soort figuren die nota bene een soort voorbeeld-positie zouden moeten hebben.
Kijk wat er gebeurd met de kerk.
Ik vind het dus heel verwerpelijk van deze man, net zoals een andere bisschop in Duitsland zich verrijkt heeft met 31 miljoen euro. Ook bedrog.
Ik oordeel!

Niet alleen over de bisschop maar over allen die misbruik maken van de situatie, waarbij ik beslist niet wil generaliseren.

Het gaat allemaal ten koste van de oprechte bedelaar die eten nodig heeft.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Susan » 07 dec 2013, 11:17

Ben ik het helemaal mee eens Gast1 wat je hier nu zegt!
Maar.....stél nu eens ....dat deze bisschop een 'goede' is..? Wat dan? Hem nietemin bij de 'kliek' van zijn kerk schuiven misschien..? Ik zeg het met opzet zo, bedoel het in het algemeen hoor :grin:
(Heeft ie misschien toch sommigen aan het denken gezet niet waar?)

en dit he:
Mensen worden geremd door dit soort figuren die nota bene een soort voorbeeld-positie zouden moeten hebben.
Ik zal mij hierdoor nooit af laten remmen en ook maar niets doen, wél extra opletten en ja,
daar heb je het weer, vooral op mijn gevoel en intuïtie blijven afgaan.
Anders komen er heel veel mensen letterlijk en figuurlijk in de kou te staan, en dat móéten
we gewoon niet willen.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door taigitu » 07 dec 2013, 11:22

Stel nou........
Dat deze bisschop oprecht en integer is en merkt dat zijn kudde wel aanwezig is in de
kerk maar zijn boodschap van naastenliefde niet hoort of toepast als ze de kerk weer
verlaten? Door zich als zwerver te kleden kan ik dan zien als een praktijkles, waar hij ze
mee confronteert als hij zijn plek op de kansel inneemt en zich ontdoet van de
gehavende tuniek van de zwerver.
Ik kan me zelfs voorstellen dat hij zich kwetsbaar opstelt door dit te doen omdat er
mensen kunnen zijn die zich zo geschoffeert voelen dat ze een andere kerk zoeken of
officieel actie tegen hem ondernemen. Zou zo maar kunnen.
Ik zie deze actie als een positief iets, het wakker schudden van de gemeente met hun
eigen gedrag. Hij heeft het risico durven nemen om mensen tegen zich in te nemen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Gast1 » 07 dec 2013, 12:06

"Stel nou" ... :wink:

Probeer een glimlach voor te stellen wanneer ik al deze woorden en zinnen typ ...

Susan, je chreef oa:
Ik zal mij hierdoor nooit af laten remmen en ook maar niets doen, wél extra opletten en ja, daar heb je het weer, vooral op mijn gevoel en intuïtie blijven afgaan.
Ik geloof je, maar zoals ik al eerder schreef:
Kijk wat er gebeurd met de kerk.
Het merendeel doet dat wel, het laat zich afremmen en gaat niet meer naar de kerk. Heel begrijpelijk. Ook ik laat mij niet afremmen en denk compleet anders over de kerk en God, dan het gevestigde establishment. Ik ga nog steeds naar de kerk ...

Taigitu schreef oa:
Stel nou........ Dat deze bisschop oprecht en integer is en merkt dat zijn kudde wel aanwezig is in de kerk maar zijn boodschap van naastenliefde niet hoort of toepast als ze de kerk weer verlaten?
Ik kan dat zomaar geloven. Ik kan ook geloven in de 'goede bedoelingen' van deze bisschop. Toch ben ik het met de handelwijze niet eens. Niet op deze manier. Dit schreef Nu.nl eerder:
Leden van een Mormoonse gemeenschap in een suburb van het Amerikaanse Salt Lake City zijn zondag voor de gek gehouden door een bisschop. Hij verkleedde zich als zwerver om de mensen een lesje te leren.

Ten minste vijf mensen vroegen de bisschop, David Musselman, om de kerk te verlaten. Anderen gaven hem geld, de meeste mensen waren onverschillig.
Musselman zegt dat hij zich had vermomd om de gemeenschap een les te leren in compassie. Om extra overtuigend over te komen vroeg hij de hulp van een professionele grimeur die zijn gezicht omtoverde in dat van een vreemdeling die niet eens werd herkend door zijn familie.
"Het belangrijkste dat ik ze wilde leren is dat we niet zo snel moeten oordelen", aldus de bisscop tegen een regionaal televisiestation.
De meeste mensen negeerden hem, ook als hij ze een prettig Thanksgiving wenste. Musselman zegt het meest onder de indruk te zijn van de kinderen. "Je kon zien dat ze meer voor me wilden doen."
Je onder een bepaalde groep te mengen om te beleven 'hoe het is en hoe het voelt' ... kan ik goed begrijpen. Ook ik heb dat vaker gedaan om te ervaren. Ervaring is de beste leermeester ...

Maar om mensen voor de gek te houden, te testen of om een les te leren in compassie vind ik verwerpelijk. Ik hou niet van een toneelspel, en al heel zeker niet door leden van een hypocriete instelling.
Laat in 'Godsnaam' de kerk en vooral het personeel van de kerk weer eerlijk worden.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door taigitu » 07 dec 2013, 13:12

Gast1 schreef: Je onder een bepaalde groep te mengen om te beleven 'hoe het is en hoe het voelt' ... kan ik goed begrijpen. Ook ik heb dat vaker gedaan om te ervaren. Ervaring is de beste leermeester ...

Maar om mensen voor de gek te houden, te testen of om een les te leren in compassie vind ik verwerpelijk. Ik hou niet van een toneelspel, en al heel zeker niet door leden van een hypocriete instelling.
Laat in 'Godsnaam' de kerk en vooral het personeel van de kerk weer eerlijk worden.
Je onder een bepaalde groep begeven om te beleven hoe het is of hoe het voelt....... Is dat mogelijk? Je kan niet in de ander zijn schoenen stappen. Je kan niet weten/voelen wat er in de rugzak van de ander zit waardoor hij in de positie zit van dat moment. Je kan hoogstens een idee krijgen van hoe de ander zijn leven beleeft. Het werkelijk ervaren van het leven van de ander is een utopie.

Daarnaast staat de bisschop elke week op de kansel en verhaalt uit de bijbel.
En we zijn er inmiddels wel achter dat daar ook niet de hele waarheid in staat. Het zijn doorgegeven verhalen die in de loop van de tijd aangepast/'verbetert'/veranderd zijn in het gebruik. Dus hoe is het verkleden als dakloze, om de goegemeente te laten ervaren hoe ze naar hun naaste kijken, dan 'voor de gek houden'.
Jezus zou niet in december zijn geboren maar in juni. ( http://www.nu.nl/wetenschap/1880566/jez ... -juni.html )

Ik denk dat een werkelijk spiritueel mens eens achter zijn oor zou krabben en kijkt hoe hij/zij zich heeft gedragen. Maar er waren waarschijnlijk mensen die zich betrapt voelden en dan de oorzaak van het 'vervelende gevoel in de buik' graag bij de bisschop leggen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door entropy » 07 dec 2013, 13:40

Ik vind het wel een humoristische actie! :P

Gast1

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Gast1 » 07 dec 2013, 14:17

Maar er waren waarschijnlijk mensen die zich betrapt voelden en dan de oorzaak van het 'vervelende gevoel in de buik' graag bij de bisschop leggen.
Die kans is groter dan dat ik pastoor wordt ... hoewel ik daar al jaren aan twijfel. Overigens zit er zeker een kern van 'waarheid' in dat wat je schrijft. :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80653
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Tammy » 08 dec 2013, 04:53

Taigitu schreef:
Stel nou........
Dat deze bisschop oprecht en integer is en merkt dat zijn kudde wel aanwezig is in de
kerk maar zijn boodschap van naastenliefde niet hoort of toepast als ze de kerk weer
verlaten? Door zich als zwerver te kleden kan ik dan zien als een praktijkles, waar hij ze
mee confronteert als hij zijn plek op de kansel inneemt en zich ontdoet van de
gehavende tuniek van de zwerver.
Ik kan me zelfs voorstellen dat hij zich kwetsbaar opstelt door dit te doen omdat er
mensen kunnen zijn die zich zo geschoffeert voelen dat ze een andere kerk zoeken of
officieel actie tegen hem ondernemen. Zou zo maar kunnen.
Ik zie deze actie als een positief iets, het wakker schudden van de gemeente met hun
eigen gedrag. Hij heeft het risico durven nemen om mensen tegen zich in te nemen.
Zo denk ik er ook over.
Vind het een hele goede actie.
Want ik denk dat na deze stunt sommige kerkgangers daar er toch wel over gaan nadenken hoe ze zich gedragen.
Ik vind het brilliant wat hij heeft gedaan. [clap]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door Gast1 » 08 dec 2013, 09:18

Gisterenavond was ik op de 'Weihnachtsmarkt' in Düsseldorf.

Afbeelding

Betoverd mooi en gezellig.
Mooie muziek en zang ...
Mijn kinderen, mijn vrouw en ik hadden ons warm aangekleed, want het was fris.
Het regende gelukkig niet.

In elke straat was wel een bedelaar te vinden.
Ik heb ze nu nog beter bekeken.
Er waren bedelaars bij met drie honden, met stevige rugzakken en een enkele had heel goed verzorgde handen.
Er waren bedelaars bij met smerige handen en bedelaars die een uur in de wind stonken.
Bedelaars met veel bierflessen om zich heen.
Slapende bedelaars met een kommetje voor zich, of wakkere met een tekst voor zich ...

Ik veroordeel geen bedelaars, ik veroordeel mijzelf hoe ik er mee om ga en hoe ik er naar kijk.
De vragen die ik mij stel en de schaamte die mij als mens overvalt, en dat doe ik al jaren ...
Daar heb ik geen verklede bisschop voor nodig en niemand zou die nodig moeten hebben.
Eenieder die bedelde was in mijn ogen een stumper ...

Het is heel goed mogelijk dat ik langs een verklede bisschop ben gelopen, zonder dat ik gaf.
Twee bedelaars heb ik gegeven.
Het voelt alsof ik bij mezelf iets afkoop en het voelt niet goed dat ik de anderen niet geven heb.
Zou ik elke bedelaar een euro hebben gegeven, dan was ik een bedrag van 23 euro 'kwijt geweest' ...
En wat zijn nou 23 euro? ...

Ik vraag me af of mensen gaan geven na het lezen van de bisschop. Ik heb het niet alleen over de mormonen, maar over elke mens.

Ik vraag me af of dit begrepen wordt.
Want ik denk dat na deze stunt sommige kerkgangers daar er toch wel over gaan nadenken hoe ze zich gedragen.
Zo'n kerkganger ben ik ...
Zie hoe ik mij gedraag en hoe ik nadenk ...

Zou ik voortaan iedereen gaan geven omdat ik een verklede bisschop ooit heb overgeslagen, dan zou ik er niets van begrepen hebben ...

Dat een ander de test zou doen, kan ik begrijpen, maar een bisschop of andere personeelsleden van de kerk? Nee ...
Laat het personeel van de kerk eens heel goed naar zichzelf kijken ...
Ik vind het hypocriet ... en heb geoordeeld.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door univers » 08 dec 2013, 09:47

Twee bedelaars heb ik gegeven.
Het voelt alsof ik bij mezelf iets afkoop en het voelt niet goed dat ik de anderen niet geven heb.
Zou ik elke bedelaar een euro hebben gegeven, dan was ik een bedrag van 23 euro 'kwijt geweest' ...
En wat zijn nou 23 euro? ...
Van mij krijgen ze geen cent, een zak patat of een hamburger kunnen ze van mijn krijgen.
Dat geld verzuipen ze toch, heb er liever zelf plezier van.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Als dakloze verklede bisschop leert kerkgangers een lesje

Bericht door taigitu » 08 dec 2013, 09:53

Gast1 schreef:Gisterenavond was ik op de 'Weihnachtsmarkt' in Düsseldorf.



Ik veroordeel geen bedelaars, ik veroordeel mijzelf hoe ik er mee om ga en hoe ik er naar kijk.
De vragen die ik mij stel en de schaamte die mij als mens overvalt, en dat doe ik al jaren ...
Daar heb ik geen verklede bisschop voor nodig en niemand zou die nodig moeten hebben.
Eenieder die bedelde was in mijn ogen een stumper ...


Dat een ander de test zou doen, kan ik begrijpen, maar een bisschop of andere personeelsleden van de kerk? Nee ...
Laat het personeel van de kerk eens heel goed naar zichzelf kijken ...
Ik vind het hypocriet ... en heb geoordeeld.
Je schrijft het mooi, maar het lees niet mooi......
Door een bedelaar een stumper te noemen beoordeel je hem.
Daarmee classificeer je hem tot:
stumper (zn): arme jongen, dompelaar, dopper, stakker, sul, zielenpiet, zielenpoot
stumper (zn) :klungel, kruk, rund, sufferd


En ik lees dit vaker van je, dat je iemand zielig vind of medelijden met hem hebt om verschillende redenen. Daarmee plaats je jezelf 'boven' de ander. De ander is op de een of andere manier 'minder' in begrijpen of door schelden, of ongepast gedrag of wat/waar het op dat moment in de discussie dan over gaat.

Maar als een bisschop zijn gemeente een spiegel voorhoudt dan is dat hypocriet.......?
Wat te denken van kerkgangers die wilden dat de zwerver zich verwijderde.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie