Zendingsdrang in reclameblokken

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80671
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Zendingsdrang in reclameblokken

Bericht door Tammy » 07 dec 2013, 03:17

Afbeelding

AMSTERDAM - Televisiereclame in de week voor Kerstmis moet Nederlanders overhalen om met kerst naar de kerk te komen voor het ware kerstverhaal. De Protestantse Kerk in Nederland (PKN) heeft daartoe reclametijd gekocht bij de Ster en RTL 4 voor 125 commericals.


Marloes Nouwens-Keller, woordvoerder van de PKN: „De Protestantse Kerk hoort van nature tussen de kerstreclames thuis. Het is een feest van gezellig samen zijn, ontspannen en lekker eten. Daar wordt door supermarkten, frisdrankmerken en dergelijke reclame voor gemaakt. Iedereen claimt kerst. De Protestantse Kerk in Nederland heeft hét echte kerstverhaal in de aanbieding en de plek waar je dit samen kunt vieren: de kerk.”

Om mensen naar de kerk te lokken zijn onder meer actrice Gerda Havertong, zangeres Sharon Kips en Sybrand Buma, fractievoorzitter van het CDA in de Tweede Kamer, gestrikt. Nouwens-Keller: „We hopen ook dat er een gesprek op gang komt op Twitter. We hebben daar de ’hashtag’ #komtallentezamen voor.”


Bron: De Telegraaf.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80671
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zendingsdrang in reclameblokken

Bericht door Tammy » 07 dec 2013, 03:22

Ik heb zelf helemaal niks met het kerstverhaal en Jezus.
Voor mij is kerstmis Santa Claus met de rendieren.
Altijd zo geweest en zo blijft het ook.

Maar het is triest dat kerken nu via reclames proberen mensen naar de kerk te halen.
Als iemand echt gelooft in Jezus dan gaan ze vanzelf wel naar de kerk.
Daar hoef je geen zendtijd voor te kopen.
Geef dan als kerk liever dat geld uit aan mensen die niks te vreten hebben.
Geef ze een mooi kerstpakket.
Dat lijkt me veel zinvoller.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Zendingsdrang in reclameblokken

Bericht door Susan » 07 dec 2013, 08:11

Het feit dat zij claimen 'het échte' kerstverhaal (in de aanbieding... ) te hebben vind ik al
krom en discutabel. En om mensen op die manier de kerk binnen te lokken ook!
Als men niet schijnheilig is, gaan ze door het jaar heen naar de kerk, en niet nu speciaal.

Zelf zal ik me nooit nergens bij aan sluiten, al zou het verhaal van Jezus ergens nog kunnen kloppen ook...een stel ouders onderweg daar gestrand en later moesten vluchten, nét als heden ten dage ook volop gebeurd overal! Maar dan wel daarna gedeeltelijk aangevuld als als mytisch verhaal, Jezus zie ik dan ook als een gewoon goed mens die als voorbeeld kan dienen. Níét als stok achter de deur en straf sancties als je niet voldoet aan wat bijv. de kerk oplegt of op die manier via angstzaaierij afdwingt.

Toch kan een kerk waar dan ook, een plezierige plek voor mij zijn om binnen te gaan. Zelfs midden in een zomer heb ik zo (door het imponerende orgel muziek daar)onder andere als een
filmpje die zich vanbinnen afspeelde, ook in kerstsfeer gezeten. Naast andere beelden ook, was dat een hele eigenaardige gewaarwording, helemaal als je even daarna weer gewoon in de warme zon door winkelstraten loopt! Terwijl ik eigenlijk niet eens zo dol op dat soort orgelmuziek ben.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Zendingsdrang in reclameblokken

Bericht door Gast1 » 07 dec 2013, 10:24

Tammy schreef:Ik heb zelf helemaal niks met het kerstverhaal en Jezus.
Voor mij is kerstmis Santa Claus met de rendieren.
Altijd zo geweest en zo blijft het ook.

Maar het is triest dat kerken nu via reclames proberen mensen naar de kerk te halen.
Als iemand echt gelooft in Jezus dan gaan ze vanzelf wel naar de kerk.
Daar hoef je geen zendtijd voor te kopen.
Geef dan als kerk liever dat geld uit aan mensen die niks te vreten hebben.
Geef ze een mooi kerstpakket.
Dat lijkt me veel zinvoller.
[think] Het zij zo Tammy ... ieder z'n mening edoch ...

Met Kerstmis wordt door christenen de geboorte van Jezus Christus gevierd. Het is is een belangrijk christelijk feest in het kerkelijk jaar. Santa Claus heeft daar geen biet mee te maken. De figuur van de Kerstman maakt in Nederland en België nog maar kort deel uit van de kersttradities, maar hij heeft inmiddels een prominente plaats verworven op kerstkaarten, in etalages, in kerstmuziek en elders. De meest gebruikte verbeelding is Santa Claus, die ontstond in de Verenigde Staten en die onder andere teruggaat op Sinterklaas, die door Nederlandse kolonisten werd meegenomen naar Noord-Amerika. Hij is een personificatie van het kerstfeest geworden.

Ik vind dat jammer. Iets heel moois driegt daarmee verloren te gaan en ik denk aan alle pasgeborenen en met name aan Jezus en aan feest, want niets is zo mooi 'om nieuw leven' te vieren.
Dus niets mis met feesten en gezelligheid, maar ik denk ook aan de talrijke kinderen die geboren worden onder erbarmelijke omstandigheden; "Hoe leit dit kindeke" ...(Let wel, ik heb dus veel meer met het eerste nummer, dan het tweede nummer wat hier gezongen wordt ...)



Bij mij zijn het gevoelens van weemoed en vreugde, een heel vreemde gewaarwording, elk jaar opnieuw weer ...
'Waarom maken we oorlog en ruzie?'...
Laatst gewijzigd door Gast1 op 07 dec 2013, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Zendingsdrang in reclameblokken

Bericht door taigitu » 07 dec 2013, 10:29

Hoe je hier over denkt heeft voor mij te maken hoe je naar het instituut 'kerk' kijkt.
Voor mij is het een zakelijke instelling die religie aan de man wil brengen.
Daarmee bedoel ik niet dat ik het geloof van mensen niet respecteer.
Dus reclame maken voor de kerk is net zo zakelijk als dat de supermarkt op verschillende
manieren zijn 'waren' onder de aandacht brengt.
En als dan nog wordt gezegd "De Protestantse Kerk in Nederland heeft hét echte
kerstverhaal in de aanbieding en de plek waar je dit samen kunt vieren: de kerk.”
dan lees ik dat ze 'echter' zijn dan de concurentie.
Dan lees ik dat als de reclame van AH 'die de kleintjes let' en dat de Lidl 'de goedkoopste is'..........
manipulatie op kerkelijk niveau, alleen het muziek je eronder mis ik.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Zendingsdrang in reclameblokken

Bericht door Gast1 » 07 dec 2013, 11:04

Ik ben dat helemaal met je eens.
Wat mij betreft gedraagt de 'kerk' zich hypocriet.

Ze heeft 'heel wat goed te maken' ...
Ik denk dat dit niet goed te maken is, daar er gruwelijke dingen zijn gebeurd en nog steeds gebeuren.

Voorlopig heeft de nieuwe paus mijn voorzichtige sympathie.

Als mensen 'gelokt' worden om het doel van een organisatie te bereiken, is dat wat mij betreft verwerpelijk.
Vooral als de kerk dat doet.

De beste methode van reclame is daden te tonen zodat mensen zelf het besluit nemen om zich verder of opnieuw te interesseren ...
Ze zijn te vaak 'gelokt' ende bedrogen.

Gast1

Re: Zendingsdrang in reclameblokken

Bericht door Gast1 » 07 dec 2013, 11:16

Tammy schreef: Voor mij is kerstmis Santa Claus met de rendieren.
... Wat overigens niet wil zeggen dat ik het geen leuke en sfeervolle liedjes vind:





Ik vind ze prachtig ... :wink:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80671
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zendingsdrang in reclameblokken

Bericht door Tammy » 08 dec 2013, 04:20

Gast1 schreef:
Met Kerstmis wordt door christenen de geboorte van Jezus Christus gevierd. Het is is een belangrijk christelijk feest in het kerkelijk jaar. Santa Claus heeft daar geen biet mee te maken. De figuur van de Kerstman maakt in Nederland en België nog maar kort deel uit van de kersttradities, maar hij heeft inmiddels een prominente plaats verworven op kerstkaarten, in etalages, in kerstmuziek en elders. De meest gebruikte verbeelding is Santa Claus, die ontstond in de Verenigde Staten en die onder andere teruggaat op Sinterklaas, die door Nederlandse kolonisten werd meegenomen naar Noord-Amerika. Hij is een personificatie van het kerstfeest geworden.

Ik vind dat jammer. Iets heel moois driegt daarmee verloren te gaan en ik denk aan alle pasgeborenen en met name aan Jezus en aan feest, want niets is zo mooi 'om nieuw leven' te vieren.
Dus niets mis met feesten en gezelligheid, maar ik denk ook aan de talrijke kinderen die geboren worden onder erbarmelijke omstandigheden; "Hoe leit dit kindeke"
Ik begrijp jouw standpunt Gast1. :wink:
Maar ik zie kerstmis dus totaal anders.
Ik heb niks met kerk, geloof en Jezus.
Ikzelf vind het dus niet jammer dat ik kerstmis anders zie.

Maar naast Santa Claus zie ik kerstmis ook als een dag waarop ik hoop dat alle mensen in de wereld voor even vrede hebben met elkaar.
Dat heeft voor mij niks met het geloof en Jezus te maken.
Want mede door het geloof zijn er zoveel oorlogen.

Ik denk daaraan als ik bij mijn kerstboompje zit.
Je ziet vaak in oorlogsgebieden dat mensen even een wapen stilstand hebben op die dag.
Dat vind ik fijn.
Ik raak daardoor ontroerd.

Kerstmis is voor mij iets magisch, als kind keek ik uit het raam om te kijken of Santa Claus met Rudolf en de anderen door de lucht vlogen. :mrgreen:
En toen mijn dochter klein was deed ik hetzelfde met haar, en zei ik :
Hoor je al de belletjes rinkelen? :mrgreen:

Dat is kerstmis voor mij.
En zo zal het altijd zijn.
Veel mensen denken zo, en veel mensen denken aan Jezus.
Allebei is goed. :wink:

En jouw laatste 2 clips is voor mij echt kerst. ;P!


En deze is voor jou. [joker]



Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Zendingsdrang in reclameblokken

Bericht door Gast1 » 08 dec 2013, 08:03

Met ontroering gelezen ...
...zie ik kerstmis ook als een dag waarop ik hoop dat alle mensen in de wereld voor even vrede hebben met elkaar.
En zo is het ... ;P!

Deze is voor jou:


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80671
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Zendingsdrang in reclameblokken

Bericht door Tammy » 09 dec 2013, 05:03

Dank je wel Gast1, geweldig.! :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie