Jezus was geen christen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
aquarius

Re: Jezus was geen christen

Bericht door aquarius » 08 dec 2013, 12:02

Het beroep zegt het al ,dominee domineren is gelijk aan onderwerpen .
De meute onderwerpt zich aan de dogma van de kerk.
Hij leest een tekst uit de bijbel en vertaalt het naar het heden,zodat het herkenbaar is voor de mensen in het dagelijkse leven van alle dag.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Jezus was geen christen

Bericht door taigitu » 08 dec 2013, 12:10

aquarius schreef:Het beroep zegt het al ,dominee domineren is gelijk aan onderwerpen .
De meute onderwerpt zich aan de dogma van de kerk.
Hij leest een tekst uit de bijbel en vertaalt het naar het heden,zodat het herkenbaar is voor de mensen in het dagelijkse leven van alle dag.
Wikipedia:

Een dominee (afgekort ds., of da. voor een vrouwelijke dominee) of predikant is iemand die voorgaat bij een godsdienstoefening van protestantse gezindte. Het woord dominee is een verbastering van de vocatief domine van het Latijnse dominus dat heer betekent. Dominee is dan ook in feite een aanspreektitel, zoals professor dat is bij een hoogleraar. Voor de aanduiding van het beroep wordt het woord 'predikant' gebruikt.
Hij gaat voor en dan heeft de mens de keuze...... en wat daaruit voortvloeit is het gevolg van die keuze.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Jezus was geen christen

Bericht door entropy » 08 dec 2013, 13:13

"Heb uw naaste lief zoals uzelf," en:
"Hij die onschuldig is, gooie de eerste steen,"
vind ik wel wijze uitspraken,
maar of die ook van Jezus waren?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Jezus was geen christen

Bericht door Vitharr » 08 dec 2013, 13:46

aquarius schreef:Het beroep zegt het al ,dominee domineren is gelijk aan onderwerpen .
Volgens mij moet de dominee dan de onderworpene zijn. Anders is het een domineur. :mrgreen:

Maar ontopic, ik geloof ook niet dat het geloof 'opgezet' is voor zoiets. Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar geloof is voor mij iets dat uit de mens zelf voortkomt. Als een ander je gaat vertellen wat God van je wil, dan heeft dat niets met geloof te maken, maar met indoctrinatie en manipulatie.

Ik denk dat ik zelf wel 'gelovig' ben in enige vorm, maar zeker geen Christen. 'Gelovig', omdat mijn hart en intuïtie me iets verteld wat ik eenvoudigweg niet zeker kan weten, al 'geloof' ik dat wel. Ik luister naar iedereen, maar als je boodschap niet resoneert met mijn intuïtie heb je gewoon pech gehad. Ook als je zegt dat ik dan naar Satan luister. :mrgreen: (Waar gebeurd, en meer dan eens. :wink: )

Dus univers, vanuit mijn waarheid weet ik zelfs zeker dat mensen dom kunnen zijn. Ze laten zich voeren met angst, en daarna verleiden met hoop. Het woord van God, of hoe je het/hem/haar ook noemt, komt uit je hart, en niet uit de mond van de dominee, imam, rabbijn of weet ik veel. :grin:

Dat is trouwens ook mijn standaard twistpunt met moslims. De Koran is voor mij de boodschap van Allah, in de woorden van Mohammed. Een interpretatie van een lied wat jij en ik zeker ook horen. Namelijk, het lied van de kosmos. Wie zingt er mee? :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Jezus was geen christen

Bericht door entropy » 08 dec 2013, 13:48

Vitharr schreef:De Koran is voor mij de boodschap van Allah,
Ben je moslim dan? :P

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Jezus was geen christen

Bericht door Vitharr » 08 dec 2013, 13:54

entropy schreef:
Vitharr schreef:De Koran is voor mij de boodschap van Allah,
Ben je moslim dan? :P
Nee, en ook geen Christen, Jood, Hindoe etc. Mijn 'God' is geen man met een baard o.i.d., maar een proces waar wij onderdeel van zijn. En dus heb ik geen bijbel of koran, geen bindende regels, geen aanbidding. Mijn 'God' is, en ik noem het maar 'in wording'. :wink:

Ik vind 'in wording' terug in elke religie die ik ken. Alleen hebben de mensen er hun eigen regels aan vastgeknoopt. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Jezus was geen christen

Bericht door Tardis » 08 dec 2013, 13:55

Die boeken van Jacob Slavenburg zijn wel de moeite waard om te lezen. Het stuk tekst uit de OT komt blijkbaar uit de Volkskrant maar ik herken onderstaande alinea, woorden van dezelfde strekking schreef Slavenburg zelf ook. Als ik me goed herinner staat dit in zijn boek valsheid in geschrifte.
Overigens bevat dat verhaal over die volkstelling veel meer onwaarschijnlijkheden. Het idee dat de hoogzwangere Maria 150 kilometer per ezel zou hebben moeten reizen om van Nazareth in Galilea naar Jozefs geboortestad Bethlehem te reizen, moet aan de fantasie van de zich Lucas noemende evangelist zijn ontsproten. Zo'n grootscheepse volkstelling zou bovendien een chaotische volksverhuizing hebben veroorzaakt. Het ging hoogstwaarschijnlijk om een inschrijving van joden in het Romeinse belastingregister, die voor Judea gold en niet voor Galilea.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Jezus was geen christen

Bericht door Gast1 » 08 dec 2013, 20:28

Ook dit herinner ik me van jou in het verleden forum zaliger ... :wink:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezus was geen christen

Bericht door univers » 10 dec 2013, 23:33

Dus univers, vanuit mijn waarheid weet ik zelfs zeker dat mensen dom kunnen zijn. Ze laten zich voeren met angst, en daarna verleiden met hoop. Het woord van God, of hoe je het/hem/haar ook noemt, komt uit je hart, en niet uit de mond van de dominee, imam, rabbijn of weet ik veel. :grin:

Dat is trouwens ook mijn standaard twistpunt met moslims. De Koran is voor mij de boodschap van Allah, in de woorden van Mohammed. Een interpretatie van een lied wat jij en ik zeker ook horen. Namelijk, het lied van de kosmos. Wie zingt er mee? :mrgreen:
Alles in één. :aliensmile:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Jezus was geen christen

Bericht door oktagon » 19 jan 2014, 16:44

In de context van de topiccer mbt de evangelisten past Johannes niet in die opstelling;hij was ergens "voorganger"van JC.,zie ook Google :

http://www.heiligen.net/heiligen/06/24/ ... hannes.php
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie