Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Tammy » 24 dec 2013, 05:21

Afbeelding
Een vestiging van Marks & Spencer in Londen.

Islamitische werknemer M&S mag klant met drank weigeren.


De Britse winkelketen Marks & Spencer heeft een omstreden richtlijn bevestigd voor islamitische werknemers. Zij hoeven geen klanten te bedienen die alcohol of varkensvlees willen kopen. Op de officiële Facebookpagina van M&S reageren klanten getergd.


Trouwe klanten nemen de opvallende beslissing van de bonzen van de populaire winkelketen niet. Met honderden tegelijk gaven ze gisteren blijk van hun ongenoegen op Facebook, waar werd opgeroepen tot een boycot van de warenhuisketen die in Groot-Brittannië ruim 700 vestigingen heeft.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Tammy » 24 dec 2013, 05:24

Dit vind ik absoluut niet kunnen.
Als je in een winkel werkt waar men drank verkoopt en varkensvlees dan moet je dat ook verkopen aan klanten.
Dat men daar wegens zijn of haar geloof moeite mee heeft is simpel op te lossen door een ander beroep te kiezen.
Ik vind het werkelijk van de zotte dat mensen naar een anderen kassa moeten omdat iemand hun niet wilt helpen.
Dat vind ik de wereld op zijn kop.

Wat vinden jullie van deze winkelketen en zijn beleid. ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

tofu_kronos

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door tofu_kronos » 24 dec 2013, 06:16

Ik vind het een verkeerd beleid, ze moeten maar gewoon verkopen wat de klant wil.

Gast1

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Gast1 » 24 dec 2013, 06:31

Wat vinden jullie van deze winkelketen en zijn beleid?
Ridicuul.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door univers » 24 dec 2013, 07:01

Als ze niet willen helpen, gewoon met je boodschappen de winkel uitlopen.
moet je zien hoe vlug ze je dan helpen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Gast1 » 24 dec 2013, 07:21

Zo is dat!

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Vitharr » 24 dec 2013, 09:50

Ik vraag me ook serieus af over wat voor moslims dat gaat? Als het een Islamitisch bedrijf zou zijn, wat uit religieuze overwegingen die producten niet verkoopt is het natuurlijk hun goed recht. Maar dit is een vorm van discriminatie en dat is bij wet verboden. Een niet-moslim moet het immers wel verkopen. En je zou ook kunnen stellen dat niet-moslims niet bediend worden.

En, puur principiëel, als deze moslims er zo tegen zijn, waarom werken ze dan mee aan een bedrijf wat het levert? Dit is gewoon een gevolg van doorgeschoten tolerantiebeleid.

What's next? Lesbische serveersters die geen mannen meer hoeven te bedienen? Christenen die geen moslims meer hoeven te bedienen? Zeker dat laatste zie ik echt niet gebeuren. :mrgreen:

Een ex-collega van me, die moslim is, werkt nu in een slachterij. Hij discrimineert niet, en slacht ook varkens. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door taigitu » 24 dec 2013, 10:02

Dit gebeurt nu in Londen bij Mark en Spencer.
Maar zelf heb ik het jaren geleden meegemaakt bij de Hema.
Ik ging met vleeswaren naar de gewone kassa en bij die vleeswaren zat een verpakking met ham.
De jongedame achter de kassa was blijkbaar een moslima. Zij pakte de ham bij een puntje van de verpakken met duim en wijsvinger. Ze hield het ver van zich af en trok daarbij een gezicht waar duidelijk afkeer op te lezen stond. Ze ging nog net niet over haar nek... Ik was op dat moment verbouwereerd over haar gedrag en later boos. Ook mijn redenatie was dat ze niet moest gaan werken in een bedrijf waar varkensvlees werd verkocht of niet-halal vlees. Ik heb even getwijfeld om naar de klantenservice te stappen maar heb dat uiteindelijk niet gedaan. Maar het is geen reclame voor de Hema en bevordert zeker niet de klantenbinding.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Gast1 » 24 dec 2013, 10:04

Vitharr schreef:Ik vraag me ook serieus af over wat voor moslims dat gaat? Als het een Islamitisch bedrijf zou zijn, wat uit religieuze overwegingen die producten niet verkoopt is het natuurlijk hun goed recht. Maar dit is een vorm van discriminatie en dat is bij wet verboden. Een niet-moslim moet het immers wel verkopen. En je zou ook kunnen stellen dat niet-moslims niet bediend worden.

En, puur principiëel, als deze moslims er zo tegen zijn, waarom werken ze dan mee aan een bedrijf wat het levert? Dit is gewoon een gevolg van doorgeschoten tolerantiebeleid.

What's next? Lesbische serveersters die geen mannen meer hoeven te bedienen? Christenen die geen moslims meer hoeven te bedienen? Zeker dat laatste zie ik echt niet gebeuren. :mrgreen:

Een ex-collega van me, die moslim is, werkt nu in een slachterij. Hij discrimineert niet, en slacht ook varkens. :wink:
Univers, ik leen 'm even van jou:

Afbeelding

Het is zo ongelooflijk dat ik het bijna zelf niet geloof, let op mijn onderschrift.

Gast1

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Gast1 » 24 dec 2013, 10:18

taigitu schreef:Dit gebeurt nu in Londen bij Mark en Spencer.
Maar zelf heb ik het jaren geleden meegemaakt bij de Hema.
Ik ging met vleeswaren naar de gewone kassa en bij die vleeswaren zat een verpakking met ham.
De jongedame achter de kassa was blijkbaar een moslima. Zij pakte de ham bij een puntje van de verpakken met duim en wijsvinger. Ze hield het ver van zich af en trok daarbij een gezicht waar duidelijk afkeer op te lezen stond. Ze ging nog net niet over haar nek... Ik was op dat moment verbouwereerd over haar gedrag en later boos. Ook mijn redenatie was dat ze niet moest gaan werken in een bedrijf waar varkensvlees werd verkocht of niet-halal vlees. Ik heb even getwijfeld om naar de klantenservice te stappen maar heb dat uiteindelijk niet gedaan. Maar het is geen reclame voor de Hema en bevordert zeker niet de klantenbinding.
Ik zou beslist naar de klantenservice zijn gegaan om aldaar een opmerking te maken.
Te gek voor woorden en onbegrijpelijk dat deze mensen kiezen voor werk waar deze spullen verkocht worden.
Vreemd van werknemer en werkgever, hoewel die laatste dat niet altijd kan weten.
Ze weten het pas als wij ze daar op attenderen. Ik zou ze er als volgt op attenderen:

"Goededag, zojuist werd ik geholpen door een dame achter de kassa. Deze dame trok een vreselijk gezicht toen ze de verpakking pakte waarin ham zat. Ik vroeg haar waarom ze zo'n vies gezicht trok en ze heeft het me uitgelegd. Ik ben daar erg van geschrokken en hoefde de ham niet meer. Daar ik een erg grote kennissen en vriendenkring heb zal ik ook hen op de hoogte brengen van dit relaas uit respect voor de opvattingen van de moslima. Het zijn allemaal mensen zoals ik en ze zullen waarschijnlijk hetzelfde gaan handelen. Verder wil ik mijn grote waardering uitspreken dat u mensen met een andere levensopvatting en een andere religie niet discrimineert. Een voorbeeld waaraan vele anderen een voorbeeld mogen nemen. Ik wens u nog een mooie dag toe".

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door taigitu » 24 dec 2013, 10:23

Gast1 schreef: Ik zou beslist naar de klantenservice zijn gegaan om aldaar een opmerking te maken.
Dat had gekund. En ik zou er nu zeker een punt van maken tegenover de jongedame.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Gast1 » 24 dec 2013, 10:29

taigitu schreef:
Gast1 schreef: Ik zou beslist naar de klantenservice zijn gegaan om aldaar een opmerking te maken.
Dat had gekund. En ik zou er nu zeker een punt van maken tegenover de jongedame.
;P!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door univers » 24 dec 2013, 11:05

Ik had ze de tau-tering gescholden, komen de chef's van zelf, had ze het aan hun uit kunnen leggen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Vitharr » 24 dec 2013, 12:40

taigitu schreef:
Gast1 schreef: Ik zou beslist naar de klantenservice zijn gegaan om aldaar een opmerking te maken.
Dat had gekund. En ik zou er nu zeker een punt van maken tegenover de jongedame.
Het zou interessant zijn als je als spiritueel mens je dan beroept op religieuze bezwaren omdat die dame je ham heeft besmet met negatieve energie. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Susan » 24 dec 2013, 13:01

Vitharr schreef:Het zou interessant zijn als je als spiritueel mens je dan beroept op religieuze bezwaren omdat die dame je ham heeft besmet met negatieve energie. :wink:
Hahaha, 'k zou de gezichten wel eens willen zien dan van beide partijen.
Zou het invloed hebben denk je?
Of zouden ze zeggen dat het plastic geen 'besmettingen' door laat...
Heel onterecht natuurlijk van die zaak om het zó ver te laten komen, en erg overtrokken allemaal.
En het gedrag van die medewerkster in de hema kan natuurlijk absoluut niet, belachlijk en gewoon absurd! Het idee zeg dat zoiets werkelijk plaats heeft kunnen vinden..
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Tammy » 24 dec 2013, 14:12

Ik zie dat ik dus niet de enigste bent in mijn mening als ik jullie berichtjes lees. :grin:
En Taigitu, wat in de Hema toen is gebeurd is ook belachelijk.
Ik had jaren geleden denk ik ook mijn mond gehouden uit fatsoen, maar nu zou daar totaal geen sprake meer van zijn.
Ik zou midden in die winkel een hele stevige discussie met die jongedame voeren.
Want dit slaat werkelijk nergens op.

En Vitharr, wat je zegt is iets om over na te denken. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Susan » 24 dec 2013, 20:40

Even iets aanvullen over iets wat mogelijk onduidelijk kan zijn, en waar iemand mij op wees, ;P!
het gaat hier dus om wat ik schreef:
Hahaha, 'k zou de gezichten wel eens willen zien dan van beide partijen.
Zou het invloed hebben denk je?
Of zouden ze zeggen dat het plastic geen 'besmettingen' door laat...
Hier bedoelde ik dus de werkneemster én de werkgever mee. Want zij had het bij de sollicitatie al moeten zeggen, en de werkgever had dit toen al meteen ook ter discussie moeten stellen. Anders had dit belachlijk en beschamend voorval niet plaats gevonden natuurlijk.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

billy bonny

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door billy bonny » 25 dec 2013, 19:16

Het loopt ook echt de spuigaten uit met die moslims,in Duitsland is een vrouw die op haar eigen dak aan het zonnen was verkracht door 8 moslims heeft van de rechter ;ook een moslim; levenslang gehad haar vonnis kon verkort worden als ze met een van haar verkrachters zou trouwen gewoon tuig, in Noorwegen en Zweden verven een hoop vrouwen hun haar al zwart uit angst aangevallen te worden door moslims, het wordt tijd dat dit soort tuig een bad krijgt van varkens bloed en stront en zo Europa maar weer schoon vegen van dit persona non grata. Ik ben nooit een geweest om te discrimineren maar dit is te erg voor woorden .
http://xandernieuws.punt.nl/content/201 ... mmigranten

http://xandernieuws.punt.nl/content/201 ... ledigenims

http://xandernieuws.punt.nl/content/201 ... -taakstraf

http://xandernieuws.punt.nl/content/201 ... erkrachten

aquarius

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door aquarius » 25 dec 2013, 19:38

Vrolijk kerstfeest billy bonny [doh]

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Religieuze overwegingen in werk terecht ?

Bericht door Tammy » 26 dec 2013, 06:50

Ik snap je woede Billy maar een bad vol varkens en stront is niet de manier om duidelijk te maken dat Europa moet oppassen.
Ik schrik wel wat er in Zweden gebeurt.
Ik heb jaren geleden al iets hierover gehoord, maar zeer weinig.

Wat ik nu lees is niet mis.
Als die berichtgevingen kloppen.

Niet alle moslims zijn kwaadwillend, maar Europa moet waakzaam zijn.
En de migranten moeten ophouden om hun levensvisie op te dringen aan ons.
Je past je aan in het land waar je gaat wonen.
Ben je het er niet mee eens, hoepel dan meteen op.
Want ik ben het ook zat aan het worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie