Paus ontsloeg honderden priesters

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door taigitu » 18 jan 2014, 21:32

Afbeelding

Paus ontsloeg honderden priesters
vrijdag 17 jan 2014, 20:49

Paus Benedictus XVI, de vorige paus, heeft in 2011 en 2012 400 priesters
ontslagen omdat zij kinderen hadden lastiggevallen. Dat blijkt uit een document
dat het Vaticaan heeft vrijgegeven.

In 2008 en 2009 werden er 171 priesters uit hun ambt gezet.
Uit de periode daarvoor zijn alleen cijfers over beschuldigingen van seksueel
misbruik bekend.

Tijdens het pontificaat van Benedictus (2005-2013) kwamen overal ter wereld
verhalen los over seksueel misbruik door katholieke geestelijken.
Benedictus kreeg het verwijt dat hij daar niet genoeg tegen optrad.

VN-commissie
Het document is opgesteld in verband met de zitting van een
mensenrechtencommissie in Genève over de reactie van de Rooms-Katholieke Kerk
op de verhalen over misbruik.

http://nos.nl/artikel/598867-paus-ontsl ... sters.html
Eindelijk is er dus gehandeld en zijn er mensen 'gestraft', en wel door de vorige paus.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door Gast1 » 19 jan 2014, 08:39

Zo is het! ;P!

Volg je de huidige paus ook een beetje?
Zo ja, wat vind je er dan van? ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door Tammy » 19 jan 2014, 08:44

Ze hebben dus toch iets gedaan.
Nu is het zaak om het ook in deze tijd goed in de gaten te houden.
Anders werkt het niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door taigitu » 19 jan 2014, 10:53

Gast1 schreef:
Volg je de huidige paus ook een beetje?
Zo ja, wat vind je er dan van? ...
Een voortvloeisel uit de actie van paus Benedictus is dat ze nu hulp van buiten de kerk verwelkomen. In de nieuws-video (zie link) wordt dat gezegd ("de kerk staat open voor suggesties om het misbruik verder te bestrijden") maar de kop van het nieuws staat wel met een vraagteken.
En dat vraagteken heb ik ook. De reden is o.a. dat ik zou willen weten wat precies dat 'ontslag' van die honderden priesters inhoudt. Zijn ze helemaal verwijderd uit het instituut of zijn ze op non-actief gesteld en luieren/vermaken ze zich in een of ander klooster tot hun dood. En ook vind ik het nog steeds absurd dat al deze bewezen pedofielen niet gerechtelijk worden aangepakt. Ik vind dat de kerk die uitzonderingspositie niet verdient.

http://www.ad.nl/ad/nl/1422/Buitenland/ ... lkom.dhtml
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door taigitu » 19 jan 2014, 13:36

Bisschop De Korte wil zoveel mogelijk kerken openhouden

door Eric van den Berg - 10 december 2013

Bisschop Gerard de Korte spreekt kardinaal Eijk tegen dat in 2025 tweederde van de katholieke kerken zijn gesloten. “Dat staat niet in ons ad limina-rapport, dat heeft hij er eigenlijk wat in gesmokkeld. De percentages van de kardinaal slaan op het aartsbisdom Utrecht”, aldus De Korte. De bisschop van Groningen wil zo veel mogelijk kerken openhouden, zegt hij in een interview in de Leeuwarder Courant.

In zijn toespraak tot paus Franciscus besprak kardinaal Eijk het heikele punt van de inkrimpingen: “Het aantal katholieken is in Nederland steeds in een snel tempo aan het afnemen. Dit betreft vooral het aantal praktiserende katholieken, waardoor ook de beschikbare financiële middelen snel minder worden. Daar de Kerk in Nederland van de staat geen subsidie krijgt, is zij afhankelijk van de vrijwillige bijdragen van de gelovigen. Hoewel deze jegens de Kerk zeer vrijgevig zijn, zijn zij niet in staat voldoende financiële middelen bijeen te brengen om hun parochiekerken te onderhouden. Wij voorzien dat eenderde van de katholieke kerken in ons land voor 2020 gesloten zal zijn en tweederde voor 2025.”

De Korte wil juist zoveel mogelijk kerken openhouden. “Alle bisdommen zullen kerken moeten sluiten”, aldus De Korte zaterdag in de Leeuwarder Courant. “Wij hebben in het Noorden ruim tachtig kerkgebouwen en ik probeer er zoveel mogelijk open te houden. Maar tweederde van tachtig? Dan kom je uit op ruim vijftig kerkgebouwen. Ik heb geen aanwijzingen dat dit binnen twaalf jaar moet gebeuren.”

http://www.katholiek.nl
Startschot Kerkbalans 2014 gegeven

door Eric van den Berg - 9 januari 2014

In de Gertrudiskapel in Utrecht is vanmorgen het startschot gegeven voor de actie Kerkbalans 2014. De grootste geldwervingsactie in Nederland loopt dit jaar van 12 tot 26 januari.

De grootste kerkgenootschappen die aan de Kerkbalans meedoen zijn de Rooms-Katholiek Kerk en de Protestantse Kerk Nederland. Elke gever geeft voor zijn eigen kerk. Het geld komt geheel ten goede aan de parochie waar het geld wordt gebruikt voor betaling van het pastoraat, onderhoud van het kerkgebouw en andere voorkomende kosten.

Vanaf 2011 dalen de inkomsten, die in 2013 waarschijnlijk is verscherpt. De prognose voor 2013 luidt ruim 238 miljoen. Dat was in 2012 nog 246 miljoen. De PKN verwacht een daling van 5,1 miljoen. De rooms-katholieke kerk ontving vorig jaar 1,5 miljoen minder dan in 2012. De cijfers voor 2013 zijn gebaseerd op steekproeven. Uit de geschiedenis van de geldwervingsactie blijkt dat deze steekproef een betrouwbaar beeld oplevert. De daling komt vooral door de vergrijzing.

De gemiddelde toezegging per lid was in 2013 ruim 88 euro. Sommige kerkgangers geven enkele tientjes per jaar. Traditioneel geven protestanten veel meer aan de kerk dan katholieken. In 2011 gaf 40 procent van de rooms-katholieken een bedrag aan de kerk, gemiddeld 35 euro per gever.

De actie Kerkbalans wordt dit jaar voor de 41e maal georganiseerd.
http://www.katholiek.nl
Mag hier uit blijken dat de jongere garde niet meer zo aan de leiband loopt van deze instituten? Komt er minder instroom van personeel en misschien ook minder misbruik.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door The Grey » 19 jan 2014, 15:39

Zo duur is het allemaal toch niet?
Ik bedoel, de kerk zelf is meestal eigendom van de kerk.
En anders verkoop je er eentje. Heb je voorlopig genoeg geld om alles draaiende te houden!
Of zit ik nu verkeerd?
-

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door oktagon » 19 jan 2014, 16:32

Het onderhoud van de kerkgebouwen zelf, moet tegenwoordig met vakmans-lonen betaald worden en ze werden destijds opgebouwd door ambachtslieden met de nodige parochiale bewoners.
Dit viel allemaal onder de macht en öpdrachten/bevelen van de kerk-en adelijke bestuursleiding en leverde hooguit wat voedsel en mogelijke geringe geldelijke beloning op.

Het doel van dit soort bouwwerken was,dat daaruit de macht en het hoge streven naar God (en Overheid bij hun bouwwerken) moest kunnen tonen.

Bovendien was bij de kerken er een streven naar een zo hoog en massaal mogelijk kerkgebouw,dat weer door vaklieden constructief en zonder veel theoretische kennis (veel op gevoel) :geleerde: in vele decennia en soms een paar eeuwen,werden gerealiseerd.

Een geluk dus voor de de huidige kerkelijke leidinggevenden en parochianen,dat -vooral de gothische bouwwerken van de vroege middeleeuwen- zich in een zo goede constructieve staat bevinden. De grotere protestante gebouwen uit de 18e en 19e eeuw zijn veel soberder van opzet en veel minder massaal qua constructie en ook minder duurzaam voor de levensduur van de objecten.
De door het protestantisme in bezit genomen kerken in vooral de hervormingsgezinde Noordwest-europese gebieden -na de beeldenstorm van ca. 1566- blijken nog steeds een waardevol bezit te zijn (wel roverij / onteigening).

De stommiteit van de eerste primitieve beeldenbestormers :nice: was wel, dat er veel werd vernield en in de brand gestoken;de meeste soliede kerken overleefden het constructief wel en het geboefte werd door de "overheid" in die tijd wel afgestraft en opgehangen-zo blijkt uit oude verslaggeving.

Verder heeft de politiek een beschermende paraplu ontwikkeld als Monumentenzorg om een deel van de onderhoudskosten te susidieeren. [think]

Een beetje meer daar nu aan te besteden ,ook niet vergeten verdere sociale aandacht en financieringen veel minder op "defensie" en ruimtevaart. :shock:

Figuren als Plassterk niet teveel invloed geven door allerhand bestuursveranderingen en regionale -herindelingen door te voeren met gevolg weer meer ambtenaren en weer andere overheidsgebouwen, etc,etc. :peace:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door Gast1 » 19 jan 2014, 20:55

taigitu schreef:
Gast1 schreef:
Volg je de huidige paus ook een beetje?
Zo ja, wat vind je er dan van? ...
Een voortvloeisel uit de actie van paus Benedictus is dat ze nu hulp van buiten de kerk verwelkomen. In de nieuws-video (zie link) wordt dat gezegd ("de kerk staat open voor suggesties om het misbruik verder te bestrijden") maar de kop van het nieuws staat wel met een vraagteken.
En dat vraagteken heb ik ook. De reden is o.a. dat ik zou willen weten wat precies dat 'ontslag' van die honderden priesters inhoudt. Zijn ze helemaal verwijderd uit het instituut of zijn ze op non-actief gesteld en luieren/vermaken ze zich in een of ander klooster tot hun dood. En ook vind ik het nog steeds absurd dat al deze bewezen pedofielen niet gerechtelijk worden aangepakt. Ik vind dat de kerk die uitzonderingspositie niet verdient.

http://www.ad.nl/ad/nl/1422/Buitenland/ ... lkom.dhtml
I agree. Toch is dat niet het antwoord op mijn vraag ...

aquarius

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door aquarius » 19 jan 2014, 21:15

De gekozen Paus voldoet aan het profielschets ,om de verschrikking van misbruik van de afgelopen decennia te verzachten.
Het volk wilde een liefdevolle en zachtmoedige en progressief leider ,die de kerk moest zuiveren van alle blaam .(in een ander daglicht zetten)
Dus een gekozen Paus met voorbedachte rade !

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door Witte wel » 19 jan 2014, 21:38

The Grey schreef:Ik bedoel, de kerk zelf is meestal eigendom van de kerk.
En anders verkoop je er eentje. Heb je voorlopig genoeg geld om alles draaiende te houden!
Het beheer en dus ook het onderhoud van de kerkelijke gebouwen valt onde de bisdommen en vanuit het onderhouds budget van de bisdommen worden de onderhouds kosten betaald.
Zo nu en dan worden er kerken verkocht maar dat is niet vanwege de onderhouds kosten maar vanwege de leegloop.
oktagon schreef:Het onderhoud van de kerkgebouwen zelf, moet tegenwoordig met vakmans-lonen betaald worden en ze werden destijds opgebouwd door ambachtslieden met de nodige parochiale bewoners.
Die lonen lagen destijds lager maar de werklieden werden gewoon uit betaald als tegenwoordig.
oktagon schreef:Bovendien was bij de kerken er een streven naar een zo hoog en massaal mogelijk kerkgebouw,dat weer door vaklieden constructief en zonder veel theoretische kennis (veel op gevoel) in vele decennia en soms een paar eeuwen,werden gerealiseerd.
Van iedere kerk die gebouwd is bestaat een exacte tekening met zeer precieze berekeningen en een uitvoerig bestek. Zeker van de grote kerken hier in nederland.
Niets van de kerken werd op gevoel gebouwd maar exact volgens tekening en volgens de besteklijst vanaf de onderste steen van de fundering tot de haan op de toren.
Ik heb ze zelf gezien en heb ook al enkele gewelven van kerken bewandeld. Erg indrukwekkend een kerkgebouw te betreden op plaatsen waar het gewone publiek niet mag komen en te zien waar de kracht in de constructies zich bevind.
oktagon schreef:Verder heeft de politiek een beschermende paraplu ontwikkeld als Monumentenzorg om een deel van de onderhoudskosten te susidieeren.
Inderdaad, monumentenzorg ziet toe op de uitvoering van het onderhoud en deelt subsidies uit.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door Witte wel » 19 jan 2014, 21:45

taigitu schreef:En ook vind ik het nog steeds absurd dat al deze bewezen pedofielen niet gerechtelijk worden aangepakt.
Men sleept blijkbaar liever een oud nazi van in de negentig voor de rechter dan een priester die zich veelvuldig vergrepen heeft aan weerloze kinders waaronder vele koorknapen.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

tofu_kronos

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door tofu_kronos » 19 jan 2014, 22:10

Gemeente Goirle heeft een kerk op de werelderf goed lijst staan. Buiten onze eigen keuze, wij in Goirle zien er het liefst een bulldozer overheen gaan. Omdat de kerk ons klauwe met geld kost.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door univers » 19 jan 2014, 22:18

Dat was de eerste kerk diek ik van binnen heb gezien, kan me nog het kerststalletje herrineren.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door taigitu » 19 jan 2014, 22:58

Gast1 schreef:[quote="taigitu" I agree. Toch is dat niet het antwoord op mijn vraag ...
Nee, ik volg hem niet....... ik neem kennis van zijn doen en laten als ik iets tegenkom in het nieuws. En wat ik lees is tot nu behoorlijk positief.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4713
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door Witte wel » 19 jan 2014, 23:25

tofu_kronos schreef:Gemeente Goirle heeft een kerk op de werelderf goed lijst staan.
Die andere, de mariakerk, zou toch verkocht worden tofu. De eerste vanaf Tilburg.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80649
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door Tammy » 20 jan 2014, 05:19

Taigitu schreef:
En ook vind ik het nog steeds absurd dat al deze bewezen pedofielen niet gerechtelijk worden aangepakt. Ik vind dat de kerk die uitzonderingspositie niet verdient.
Ik snap dit dus ook niet.
En wil graag weten waarom dat niet gebeurt.
Want ze horen gewoon in de cel te zitten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door Gast1 » 20 jan 2014, 08:20

taigitu schreef:
Gast1 schreef:[quote="taigitu" I agree. Toch is dat niet het antwoord op mijn vraag ...
Nee, ik volg hem niet....... ik neem kennis van zijn doen en laten als ik iets tegenkom in het nieuws. En wat ik lees is tot nu behoorlijk positief.

Afbeelding
Bij nader inzien doe ik dat ook en kom tot dezelfde conclusie ...
Mijn sympathie groeit voor deze man.

Gast1

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door Gast1 » 20 jan 2014, 08:26

tofu_kronos schreef:Gemeente Goirle heeft een kerk op de werelderfgoed lijst staan. Buiten onze eigen keuze, wij in Goirle zien er het liefst een bulldozer overheen gaan. Omdat de kerk ons klauwen met geld kost.
In Goirle ben ik vaak geweest voor zaken. Bij van Besouw tapijten. Ik ben wel eens in het mooie plaatsje gaan lopen, maar de kerk ben ik toen niet binnengewandeld. Verder ben ik een andere mening toegedaan dan jou Tofu. Een stuk belangrijke cultuur mag nooit verloren gaan, en al zéker niet als ze op de werelderfgoedlijst staan. Voor mij een reden om nóg een keer naar Goirle toe te gaan.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door oktagon » 20 jan 2014, 13:23

Witte wel schreef:.
oktagon schreef:Het onderhoud van de kerkgebouwen zelf, moet tegenwoordig met vakmans-lonen betaald worden en ze werden destijds opgebouwd door ambachtslieden met de nodige parochiale bewoners.
Die lonen lagen destijds lager maar de werklieden werden gewoon uit betaald als tegenwoordig.
oktagon schreef:Bovendien was bij de kerken er een streven naar een zo hoog en massaal mogelijk kerkgebouw,dat weer door vaklieden constructief en zonder veel theoretische kennis (veel op gevoel) in vele decennia en soms een paar eeuwen,werden gerealiseerd.
Van iedere kerk die gebouwd is bestaat een exacte tekening met zeer precieze berekeningen en een uitvoerig bestek. Zeker van de grote kerken hier in nederland.
Niets van de kerken werd op gevoel gebouwd maar exact volgens tekening en volgens de besteklijst vanaf de onderste steen van de fundering tot de haan op de toren.
Ik heb ze zelf gezien en heb ook al enkele gewelven van kerken bewandeld. Erg indrukwekkend een kerkgebouw te betreden op plaatsen waar het gewone publiek niet mag komen en te zien waar de kracht in de constructies zich bevind.


[b]De bouwgeschiedenis kan je een ander inzicht verschaffen want voor 1900 werden er ook al kerken gebouwd en bestond er nauwelijks een begrip als statische berekeningen en geschreven bestekken met voorschriften.
In het begin van de 19e eeuw werd het gebruik van ijzer,dat begon in de Industrieele Revolutie in Engeland, ook toegepast voor nieuwe types van gebouwen als hallen voor industrie,transport,tentoonstellingen,etc (oa.Christal Palace en Eiffeltoren zijn bekende vb.)
Veel Neo-bouwstijlen kregen skeletvorm van ijzer (smeedijzer/gietijzer en staal) met klassiek uitgevoerd uiterlijk.
Op dit nivo van construeren werd er gebruik gemaakt van de kennis van statica met eenvoudige gebruiksregels.
De kerken en openbare gebouwen voor de 19e eeuw waren van baksteenbouw en zwaar uitgevoerde houten constructies,waar veel ervaring met eerdere werken werd herhaald en toegepast,zonder toepassing van staticatheorieen.
TGB's bestonden er nauwelijks voor 1930,Norm-voorschriften waren tamelijk eenvoudig.
Wiskundigen als oa.Hooke,Bernouillie in de 17e en 18e eeuw ontwikkelden al wel theorieen mbt tot gebruik van materialen en sterktes,maar pas in de 20e eeuw werd er normering ontwikkeld door de overheid en industrie en ontstonden er opleidingen op theoretisch technisch nivo.
[/b] :roll:
Laatst gewijzigd door oktagon op 20 jan 2014, 15:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Paus ontsloeg honderden priesters

Bericht door Susan » 20 jan 2014, 14:39

@ taigitu en Pierre:

Zelf volg ik deze Paus wel degelijk,dat kan op verschillende manieren immers, voor mij is dit dus inderdaad alleen via het nieuws. Hem ook in al zijn plannen (wat die ook moge zijn) en meningen volgen
niet, daar voor is het nog te onduidelijk en veel te vroeg.
Hij is er nog maar pas en die tijd stelt eigenlijk nog niets voor ivb met wat meer 'grote' rigoreuze en vooral goede veranderingen aan te brengen. Daar voor zal hij ook buiten dit instituut veel meer
mensen op zijn hand moeten krijgen, en dat gaat nu eenmaal niet 1 2 3.
Toch moet ik bij deze man steeds aan "The Shoes of the Fisherman" denken die ik nu een paar keer gezien heb. [jaja]
Alsof het er mee te maken heeft op de een of andere manier, wat nu nog niet zichtbaar is og zichtbaar al in daden gemaakt kan worden.
Ook is het zo....geduld is een schone zaak.....hoor ik regelmatig en daar doe ik het voorlopig dan noodgedwongen maar mee wat mijn nu nog positieve kijk op deze Paus betreft.
Zo, even vlug neer gezet, m'n pauze zit er al weer op. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie