Oprah in de clinch met atheïsten: 'Ze begrijpt er niks van'

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Oprah in de clinch met atheïsten: 'Ze begrijpt er niks van'

Bericht door taigitu » 20 jan 2014, 17:45

Oprah in de clinch met atheïsten: 'Ze begrijpt er niks van'
Robin de Wever − 18/10/13

Stel: een niet-gelovige wordt overvallen door de pracht van een zonsondergang.
Wat ervaart hij dan: de schoonheid van de natuur, het mysterie van het bestaan?
Oprah Winfrey weet het wel: op zo'n moment vangt hij een glimp op van God.


Voor de gelovige Oprah is verwondering onlosmakelijk verbonden met religie en God.
Maar zij die in God geloven hebben echt geen monopolie op het ervaren van het sublieme.
Socioloog Frank Furedi


Het was een gemoedelijk gesprek, afgelopen weekend in Oprahs spirituele interviewprogramma op de Amerikaanse televisie. Ruim een half uur bevroeg de koningin van de talkshow de marathonzwemster Diana Nyad over haar sportprestaties, haar drijfveren en haar geloof dat de wereld ten diepste spiritueel is.

'Ik kan op een strand staan naast de vroomste christen, jood, boeddhist en ontroerd zijn door de schoonheid van het universum, van de mensheid', vertelde Nyad. 'Al die miljarden mensen die voor ons hebben geleefd, die liefhadden, tegenslag ervoeren - wat mij betreft is dat God. De liefde voor de mensheid is God.'

'Een atheïst die leeft in verwondering, dat kan'
Oprah was het tot op zekere hoogte met haar eens.
'De verwondering, het mysterie - dat is God', beaamde ze.
Maar Nyads wereldbeeld atheïstisch noemen, dat ging haar te ver.
Wie zich over deze zaken verwondert en dat God noemt, was volgens Oprah eigenlijk toch een gelovige.

Nyad leek er geen moeite te hebben.
Je mag geloven wat je wil, oordeelde ze glimlachend.
'Maar ík ben een atheïst die leeft in verwondering.'

Onder atheïstische bloggers wordt Oprahs correctie minder goed ontvangen.
Volgens hen beweert de presentatrice dat een echte atheïst geen spirituele ervaringen kan hebben.
En dat zou een ernstige misvatting zijn.
'Natuurlijk kunnen atheïsten zich wel verwonderen over onze wereld', reageert Hemant Mehta in de religiesectie van de Washington Post.
Metha blogt op een atheïstische website en schreef een boek over haar overtuigingen.

'Gelovigen hebben echt geen monopolie'

'Niet-gelovige muzikanten ervaren dat gevoel als ze een prachtige muzikale compositie spelen of luisteren', vindt Mehta. 'Niet-gelovige wetenschappers ervaren het wanneer ze naar de sterren of door een microscoop kijken. Niet-gelovige ouders ervaren dat gevoel bij de geboorte van hun kind. Er is niks religieus aan: het is gewoon de natuur.'

'Voor de gelovige Oprah is verwondering onlosmakelijk verbonden met religie en God', constateert de humanistische socioloog Frank Furedi in The Independent. Wat hem betreft moet Oprah toch echt van repliek worden gediend. Furedi: 'Zij die in God geloven hebben echt geen monopolie op het ervaren van het sublieme.'

Humanisten: Oprah richt grote schade aan
Voorzitter David Niose van de American Humanist Organisation gaat nog een stap verder. Hij noemt het op de nieuwssite PsychologyToday 'verontrustend' dat ze 'niet eens beseft' hoeveel afkeuring er uit haar woorden spreekt.
'Ze heeft niet eens door dat ze atheïsten ontmenselijkt.'

En omdat ze geliefd is bij een breed publiek zou ze meer schade aanrichten dan radicaal-christelijke voorgangers als Pat Robertson en James Dobson. Hun anti-atheïstische betogen worden immers met een korreltje zout genomen.
Niose: 'Het is duidelijk dat Oprah nog heel wat te leren heeft.'

http://www.trouw.nl/tr/nl/5097/Spiritua ... -van.dhtml
AfbeeldingWat een gedoe.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Oprah in de clinch met atheïsten: 'Ze begrijpt er niks van'

Bericht door Vitharr » 20 jan 2014, 18:48

Ik begrijp er ook niks van geloof ik. [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Oprah in de clinch met atheïsten: 'Ze begrijpt er niks van'

Bericht door Gast1 » 20 jan 2014, 18:58

Eens even kijken of ik het begrijp ... [think]

Gast1

Re: Oprah in de clinch met atheïsten: 'Ze begrijpt er niks van'

Bericht door Gast1 » 20 jan 2014, 19:07

Ik begrijp 'het gedoe' ...
Het zit 'm in de communicatie en definitie.
Daar gaan we weer, wat en wie is God met een hoofdletter?
Verder gaat het over 'opvattingen' ...
Waarom kan een atheïst zich niet verwonderen?
Gaat het hier wel over verwondering of gaat het over bewondering?

Hihihi ... Ik heb er al hele stukken over geschreven.
In het eerdere forum in het door mij geopende topic: 'Communiceren, kunnen wij dat wel?....'

"nee "nee "nee

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Oprah in de clinch met atheïsten: 'Ze begrijpt er niks van'

Bericht door Vitharr » 20 jan 2014, 19:14

Ik dacht dat ik het begreep, maar op het eind was ik het toch weer kwijt.

Wat ik lees is een gesprek tussen 2 mensen die proberen om elkaars referentiekader te doorgronden en vaak weet je dan niet wat je niet weet. Dus misschien slaat Oprah de plank wat mis, en schiet ze misschien door, maar haar gesprekspartner schijnt dat niet erg storend te vinden. Prima dus.

Maar waarom die atheïsten en humanisten daar als zo op reageren ontgaat mij dus wat. Misschien hebben ze helemaal gelijk hoor, in hun wereld. In mijn wereld zie ik niks om jezelf zo druk over te maken.

Toch viel het me ook op dat ik precies dezelfde 'vibe' op pik als toen ik eens verdwaalde op een Nederlands Atheïsme forum. Heel onprettig.

Maar ik begrijp het dus nog steeds niet denk ik. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

tofu_kronos

Re: Oprah in de clinch met atheïsten: 'Ze begrijpt er niks van'

Bericht door tofu_kronos » 20 jan 2014, 19:19

If you ask me the sun is just another ball of freaking hydrogen.
Laatst gewijzigd door tofu_kronos op 20 jan 2014, 19:25, 1 keer totaal gewijzigd.

tofu_kronos

Re: Oprah in de clinch met atheïsten: 'Ze begrijpt er niks van'

Bericht door tofu_kronos » 20 jan 2014, 19:24

Plaats de link hier wel, anders komen we een paar servers tekort. In ieder geval Oprah gaat naar de hel.

http://www.openbible.info/topics/gluttony

http://www.openbible.info/topics/money

Plaats reactie