Bouwstenen van de moraal: God of evolutie?

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Bouwstenen van de moraal: God of evolutie?

Bericht door Vitharr » 04 feb 2014, 13:05

Tardis schreef:Materie kent geen onvoorwaardelijke liefde. Materie doet maar wat, gedraagt zich als speelbal van natuurkrachten. Materie gedraagt zich amoreel. Dan kom ik uit op twee tegengestelde uitersten: afwezigheid van moraliteit en onvoorwaardelijke liefde als tegenpool daarvan. Of moet ik zeggen afwezigheid van liefde? Dan krijg ik de mensen die beweren dat alles liefde is over me heen. Ik denk verder, maar in de tussentijd bent u vrij om mijn gedachten af te schieten.
Om daar een lekker bondig, warrig antwoord op te geven. Soortgelijke vragen hebben mij het volgende beeld over materie gegeven:

- Materie is een trage vorm van energie met bijzondere eisen/eigenschappen (ruimtetijd).
- De functie van materie binnen ons universum is transformatie van energievormen.

En dat beeld sluit weer aan bij mijn vorige post. Wij als mens kennen de bijzonderheden aan materie toe. Maar bestaan die feitelijk ook?

Als ik via een annihilatieproces materie + anti-materie converteer naar energie dan is de resulterende energie uit te rekenen met E=mc2. De vraag die mij dan ook bezig houdt is wat die c2 daar precies doet. Mijn gevoel zegt iets raars, en wel dat je E=mc2 kunt lezen als:

Energie is equivalent aan materie + ruimtetijd

Vooruit, ik brabbel nog even verder, ik heb nog 30 minuten over. :wink:

Mijn gevoel daarover wordt ook gevoed door de implicaties van fenomenen als tijdrek en lengtekrimp. Deze fenomenen lijken voorbehouden aan materie, en niet aan energie. Dat is logisch als ik E=mc2 juist heb verminkt.

Feitelijk heb je dan een recept voor ons universum. Want dan staat er; Energie transformeer je naar materie en ruimtetijd.

Als we alle materie uit ons universum konden laten verdwijnen zou dat een vreemd effect hebben op het verstrijken van tijd. Die versneld dan tot oneindig. En dan bestaan verleden, heden en toekomst tegelijkertijd. Theoretisch zou dit dus plaatsvinden in een absoluut vacuüm, maar in de praktijk werkt dat niet omdat geen absoluut vacuüm geschapen kan worden waar gravitationele invloeden geen rol spelen.

Daarbij betekent E=mc2 dan eigenlijk ook dat ruimtetijd niet bestaat bij afwezigheid van materie. En zo is ook mijn beeld van een 'opperwezen' tot stand gekomen.

Voor het ontstaan van dit universum bestond er geen mc2 blijkbaar. Een situatie met enkel E is moeilijk voor te stellen, het kent geen lengte, breedte, diepte en alle tijd zit in 1 moment gepropt. Daaruit volgt weer dat alles wat kan gebeuren tegelijkertijd gebeurt.

Als binnen dit universum, in een zeer beperkt stuk tijd bewustzijn heeft kunnen ontstaan (er voor het gemak van uitgaande dat dit een emergent fenomeen van Biologisch leven is) dan zegt mijn gevoel dat E ook een vorm van bewustzijn moet bezitten.

Als aan 'de Alpha' bewustzijn toegekend wordt, dan is emergentie bij biologisch leven overbodig om bewustzijn te verklaren. Dat is een flauwe redenatie, maar ik probeer hiermee enkel het bekende op het onbekende te projecteren. :wink:

Zodoende duidt ik E als 'Alpha', ken daar bezieling aan toe, en om die reden ken ik dus ook bezieling toe aan m. c2 is dan het medium waar m zich met zijn bezieling doorheen beweegt. :wink:

Zo, uitgebrabbelt. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Bouwstenen van de moraal: God of evolutie?

Bericht door Gast1 » 04 feb 2014, 19:40

Even reageren voordat ik ga lezen wat anderen geschreven hebben :wink:
Tardis schreef:Pierre, toen ik vanmorgen vroeg wakker werd lag ik in alle rust de twee dromen die ik vannacht had te analyseren en dat werkte door in verder nadenken over waar moraliteit vandaan komt. Ik ben ook gaan nadenken of het wel juist is om de herkomst van moraliteit onder te verdelen in òf top-down, òf bottom-up. Met top-down wordt in dit geval zeer waarschijnlijk een godspersoon bedoeld die enkele door hem gewenste gedragsregels aan de mensen oplegt. Met bottom-up wordt vrijwel zeker bedoeld dat materie zich organiseert tot levende organismes en dat een bepaald gevoel voor moraliteit ontstaat uit de mate van ontwikkeling van dat organisme.
[think] ... Die godspersoon vervalt wat mij betreft omdat ook hij of zij een bepaalde ontwikkeling heeft doorlopen en als je het terugvoert in de vroegste evolutie/ontstaan komt hij of zij ook vanuit het 'bottom up' ... heu (m.i.) principe.
Met beide visies heb ik moeite, ik denk dat ze allebei niet waar zijn. Ik kom weer uit op de existentiële vraag of ons bewustzijn voortkomt uit materie of niet.
Is niet alles materie? Als dat zo is, waar anders kan dan bewustzijn vandaan komen?
Mijn stellige overtuiging is dat dit niet het geval is. Vanmorgen had ik het antwoord voor mezelf toch vrij helder geformuleerd en terwijl ik deze reactie aan het verwoorden ben denk ik er nog steeds zo over.
Het blijft intrigerend ...
Het komt voor sommigen die dit lezen misschien zijig over maar moraliteit komt (denk ik) voort uit compassie en compassie komt voort uit onvoorwaardelijke liefde.
Ik vind het een mooie gedachte ...
Materie kent geen onvoorwaardelijke liefde. Materie doet maar wat, gedraagt zich als speelbal van natuurkrachten. Materie gedraagt zich amoreel.
Ik begin jouw amoreel te begrijpen ... Maar als materie 'maar wat doet als speelbal van de Natuurkrachten', lijkt mij dat niet te kloppen omdat het onderhevig aan bepaalde krachten. Ik denk dat deze krachten zich al in de materie bevinden.
Dan kom ik uit op twee tegengestelde uitersten: afwezigheid van moraliteit en onvoorwaardelijke liefde als tegenpool daarvan. Of moet ik zeggen afwezigheid van liefde?
Ik vraag het me af. Is liefde niet zoiets als een reactie?
Is liefde geen chemie en andersom, is chemie geen liefde?
Reacties komen volgens mij voort uit liefde en verbindingen komen ook voort uit liefde.
Zou het niet kunnen dat die 'liefde', die kracht, die God met een hoofdletter of dat Bewustzijn aanwezig is in alles? ...
Dan krijg ik de mensen die beweren dat alles liefde is over me heen.
Oeps, ik zie wat je bedoelt. Beschouw mij echter niet zo s.v.p.
Ik denk verder, maar in de tussentijd bent u vrij om mijn gedachten af te schieten.
Ik ook. Ik denk er verder over na hoe ik het onder woorden kan brengen en mogelijk helpen we elkaar daar wel bij. Mysterie en wetenschap, toch?

Gast1

Re: Bouwstenen van de moraal: God of evolutie?

Bericht door Gast1 » 04 feb 2014, 19:47

Vitharr schreef:[...] Als Viking-fan zou ik ooit moreel verplicht zijn geweest om alle 50+ers zo zachtjes aan om zeep te helpen, om te voorkomen dat ze 'de strooien dood' sterven en eindigden in vergetelheid. Gelukkig evolueert moraliteit dan ook mee met ons wereldbeeld. :wink:
Slik ... [shifty]

Gelukkig maar ...

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bouwstenen van de moraal: God of evolutie?

Bericht door univers » 04 feb 2014, 20:36

Gast1 schreef:
Vitharr schreef:[...] Als Viking-fan zou ik ooit moreel verplicht zijn geweest om alle 50+ers zo zachtjes aan om zeep te helpen, om te voorkomen dat ze 'de strooien dood' sterven en eindigden in vergetelheid. Gelukkig evolueert moraliteit dan ook mee met ons wereldbeeld. :wink:
Slik ... [shifty]

Gelukkig maar ...
Met andere woorden " opgeruimd staat netjes. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Bouwstenen van de moraal: God of evolutie?

Bericht door Vitharr » 05 feb 2014, 00:31

Dit kon je in die tijd iemand niet aandoen:
De strooien dood

Een Viking kon op twee manieren sterven. Het mooist was de dood op het slagveld, waarna de overledene door de god Odin uitverkoren was om naar het paradijselijke Walhalla te gaan. Dit werd de 'achtenswaardige dood' genoemd. Ook kon een Viking de 'strooien dood' sterven, van ouderdom of ziekte op de matras. Dit laatste was een schandelijke dood voor een volk dat sterk, moedig, krijgslustig, trouw en vooral hard moest zijn om te overleven. Deze ongelukkigen waren voorbestemd de lange, moeizame weg naar Hel af te leggen. Geen pretje, want Hel was een monsterlijk persoon die het slechtste met de overledenen voorhad.

Bron: http://www.uitvaart.nl/infotheek/artike ... noormannen
En dat is het lastige met moraal. :wink:
Moraal

Het begrip moraal (of zeden) geeft de handelingen en gedragingen aan die in een maatschappelijke context als correct en wenselijk worden gezien.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Moraal
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie