Toeval

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Toeval

Bericht door entropy » 16 mar 2014, 16:28

Toeval is het tegendeel van doelmatigheid. De mens is doelmatig, en kan toeval derhalve niet echt bevatten. Ik geloof dat alles gebaseerd is op toeval. Dat betekent geen doel, maar wel natuur.

Ieder mens hoort bij de natuur, heeft een natuurlijke natuur. De oosterse zienswijze is leven in harmonie met je/de natuur. Daarom hang ik oosterse zienswijzen aan.

Niets is 'goed' of 'slecht'. Wel kent de oosterse zienswijze het begrip Yin-Yang. Daar weet ik nog niet zo veel van. Holisme, ofwel 'alles is één', is een ander begrip uit de oosterse traditie.

De natuur kent geen goed en slecht. De natuur 'is' er gewoon, en wij maken er onderdeel van uit.
Laatst gewijzigd door entropy op 16 mar 2014, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Toeval

Bericht door taigitu » 16 mar 2014, 16:53

entropy schreef:Toeval is het tegendeel van doelmatigheid. De mens is doelmatig, en kan toeval derhalve niet echt bevatten. Ik geloof dat alles gebaseerd is op toeval. Dat betekent geen doel, maar wel natuur.

Ieder mens hoort bij de natuur, heeft een natuurlijke natuur. De oosterse zienswijze is leven in harmonie met je/de natuur. Daarom hang ik oosterse zienswijzen aan.

Niets is 'goed' of 'slecht'. Eerder huist in de natuur mogelijk en naar zeggen Yin-Yang. Ook als alles toeval is kan dit het geval zijn. Het is de dualiteit van het maken van onderscheid die de natuur met zich meebrengt. Dat wil niet zeggen dat je moet nastreven Yin-Yang te kijken.

De natuur kent geen goed en slecht. De natuur 'is' er gewoon, en wij maken
er onderdeel van uit.
'Goed en slecht' zijn als de twee kanten van een munt, Yin en Yang. Die beiden zijn
één, dus geen dualiteit. Het één kan niet bestaan zonder de ander.
Toeval is voor mij juist wel doelmatig omdat ik het zie als lijnen (oorzaak) die ik, en
anderen, uit hebben gezet en op een kruispunt (gevolg) samenkomen.
Zo heb ik 'per toeval' (zeer zinvol) iets ontvangen waar ik naar heb lopen zoeken
en omdat ik het niet kon vinden heb ik het maar losgelaten. En het werd ruim een
week later thuisbezorgd door iemand die nog nooit aan mijn deur was geweest of
wist dat ik dat voorwerp zocht......
Jung noemt het 'zinvol toeval'. Het zijn soms heel bijzondere ervaringen en soms zo
gewoon dat het niet opvalt.

Afbeelding
Toeval
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Toeval

Bericht door entropy » 16 mar 2014, 16:59

Hey Taigitu! :) Ik had net mijn tekst aangepast, en toen zag ik jouw reactie! ;)

Toeval is voor mij het ontbreken van doelmatigheid. De zin die je in een toevallige gebeurtenis ziet 'zit' niet 'in' die gebeurtenis, maar de beschouwer 'propt' hem erin. Dit associeer ik ook zwaar met 'ego'. Dat er lijnen samen kunnen komen is natuurlijk mogelijk, en als dat 'zinvol toeval' is, kan ik dat wel inzien! (Maar het blijft toeval!) :D
[..]als de twee kanten van een munt, Yin en Yang. Die beiden zijn
één, dus geen dualiteit.
Helemaal mee eens! :)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Toeval

Bericht door univers » 16 mar 2014, 18:00

:post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Toeval

Bericht door Susan » 16 mar 2014, 20:52

Toeval bestaat niet, niets gebeurt zo maar.
Iets komt op je pad wat je nodig hebt, wat op het juiste moment en op de juiste plaats jou toe-valt in het leven. :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Toeval

Bericht door entropy » 16 mar 2014, 22:00

Als je open staat voor alles, kun je (in principe) aan alles dat op je pad komt een betekenis geven. Dat wil niet zeggen 'dat het zo bedoeld is', het wil alleen zeggen 'dat je er iets mee doet'.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Toeval

Bericht door MetalPig » 17 mar 2014, 10:49

entropy schreef: Holisme, ofwel 'alles is één', is een ander begrip uit de oosterse traditie.
Vandaag heb ik geleerd dat Zuid-Afrika in het oosten ligt.

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Toeval

Bericht door entropy » 17 mar 2014, 11:05

MetalPig schreef:
entropy schreef: Holisme, ofwel 'alles is één', is een ander begrip uit de oosterse traditie.
Vandaag heb ik geleerd dat Zuid-Afrika in het oosten ligt.
Dan zal Oost-Afrika in het noorden liggen? :P

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Toeval

Bericht door MetalPig » 17 mar 2014, 11:08

entropy schreef:
MetalPig schreef:
entropy schreef: Holisme, ofwel 'alles is één', is een ander begrip uit de oosterse traditie.
Vandaag heb ik geleerd dat Zuid-Afrika in het oosten ligt.
Dan zal Oost-Afrika in het noorden liggen? :P
Van daar uit wel ja.

Maar wat versta jij precies onder 'oosterse traditie' als holisme nog geen 100 jaar geleden in Zuid-Afrika bedacht is?

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Toeval

Bericht door entropy » 17 mar 2014, 11:18

MetalPig schreef:
entropy schreef:
MetalPig schreef:Vandaag heb ik geleerd dat Zuid-Afrika in het oosten ligt.
Dan zal Oost-Afrika in het noorden liggen? :P
Van daar uit wel ja.

Maar wat versta jij precies onder 'oosterse traditie' als holisme nog geen 100 jaar geleden in Zuid-Afrika bedacht is?
Chips. Heb ik het altijd verkeerd gedacht. :shock: "solved:

In mijn studententijd dacht ik geleerd te hebben dat het in China ontwikkeld was. Maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn! [shifty]

Weer wat geleerd. [lamp]
Laatst gewijzigd door entropy op 17 mar 2014, 11:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11959
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Toeval

Bericht door MetalPig » 17 mar 2014, 11:20

entropy schreef:Weer wat geleerd. [lamp]
;P!

Denker

Re: Toeval

Bericht door Denker » 18 mar 2014, 17:49

Toeval heeft twee kanten. Het grote en het kleine "toeval". Als je naar de ontwikkeling van het universum kijkt is daar niets toevallig aan. Alles volgt nauwkeurig op elkaar, zoals de supernova's die nodig zijn voor het vormen van planeten en ander kosmisch grut. Als de planeten gevormd zijn heb je hele specifieke planeten nodig, die in een heel specifiek deel van een sterrenstelsel liggen, die dan weer op een specifieke afstand van een ster moeten liggen om het proces van leven zoals wij dat kennen mogelijk te maken. Je zou dat toeval kunnen noemen, maar als alles toeval is, is het geen toeval meer maar een wetmatigheid.

Dan heb je het persoonlijke toeval. Je denkt aan een vriend en hij belt. Soms denk je ook aan hem en hij belt niet. Of je steekt de straat over net als er een dwaas aankomt die te hard rijdt en je belandt in het ziekenhuis. Toeval? Veel mensen zeggen dan dat je dat aantrekt of dat het slecht karma is. Ik denk dat dezelfde wetmatigheid van het universum ook werkt op aarde. Als iemand met een snelheid van een aantal kms per uur die straat in rijdt en jij loopt met die snelheid over, dan is het raakpunt uit te rekenen. Dat lijkt me geen toeval. Maar waarom nu net jou dat moet overkomen? Ik heb nog nooit een planeet horen klagen dat hij werd geraakt door een komeet. Deze vragen lijken me het gevolg van het persoonlijk nemen van de werkelijkheid, terwijl hij dat niet is.

Plaats reactie