Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door taigitu » 04 apr 2014, 23:42

Paus onderzoekt misbruik O'Brien

vrijdag 4 apr 2014, 16:53
Update: 04-04-14, 17:23

De paus laat onderzoek doen naar de beschuldigingen van seksueel misbruik door de Schotse kardinaal O'Brien. Drie priesters en een voormalig seminarist zeggen dat ze toen in de jaren 80 jong waren, zijn misbruikt door O'Brien.
Het is voor het eerst dat onderzoek wordt gedaan naar de kardinaal. Hij stapte vanwege de beschuldigingen in 2013 op als aartsbisschop van St. Andrews en Edinburgh.

Belangrijk
O'Brien trok destijds direct het boetekleed aan: "Ik wil toegeven dat ik me op sommige momenten op seksueel gebied niet heb gedragen zoals ik me als priester, aartsbisschop en kardinaal had moeten gedragen." Een paar dagen later vroeg hij om vergiffenis voor zijn daden.

O'Brien heeft in een klooster buiten Schotland nagedacht over zijn zonden. Tot de beschuldigingen onthuld werden, gold hij als een van de belangrijkste katholieken in Groot-Brittannië.

Openlijk
Zijn opvolger in St. Andrews en Edinburgh heeft hem het advies gegeven om mee te werken aan het onderzoek naar de beschuldigingen.
Het komt niet vaak voor dat het Vaticaan openlijk onderzoek doet naar een bisschop. Ook is tot nu toe geen onderzoek gedaan in Schotland.

Nos.nl
Petje af voor deze actie van de Paus!
Ik hoop dat hij met zijn ogen open slaapt.........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door Tammy » 05 apr 2014, 03:34

Het komt niet vaak voor dat het Vaticaan openlijk onderzoek doet naar een bisschop. Ook is tot nu toe geen onderzoek gedaan in Schotland.

En dat is bekend van het Vaticaan.
Zoveel leed onder de slachtoffers, en zij hielden hun mond al die jaren.
Schandalig.! [burn]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door Gast1 » 05 apr 2014, 06:21

Zoals ik al meteen schreef bij zijn 'aanstelling' ...
Deze Paus heeft mijn sympathie.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door Tammy » 05 apr 2014, 06:27

Geen enkele Paus heeft mijn sympathie.
Laat ze eerst maar eens zorgen dat gebruik van voorbehoedsmiddelen toegestaan word onder gelovigen.
Zodat Aids minder kans krijgt .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door Gast1 » 05 apr 2014, 07:07

Tuttuttut (lief bedoeld)... Tammy ...

Volg deze Paus eens een kijk eens waar hij mee bezig is ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door Tammy » 05 apr 2014, 07:12

Ik heb niks met Pausen en Vaticaan.
Mooi dat hij dit nu doet maar het is allemaal veel te laat.
Het is een instituut wat weerzin wekt bij mij.
En ik houd me nog in beste Gast1. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door Gast1 » 05 apr 2014, 07:24

Oké-oké-oké-oké-oké-oké-okéoké-oké-oké-oké-oké-oké :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door Tammy » 05 apr 2014, 07:26

Ok. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door Tammy » 12 apr 2014, 03:27

Paus vraagt om vergeving voor kindermisbruik .


ROME - Paus Franciscus heeft vrijdag in zijn moedertaal, het Spaans, vergeving gevraagd voor het feit dat geestelijken kinderen hebben misbruikt. Hij deed dat in ongewoon harde bewoordingen. „Ik voel me gedwongen het persoonlijk op me te nemen om vergiffenis te vragen voor de schade die best veel priesters hebben aangericht door kinderen seksueel te misbruiken”, citeerde Radio Vaticaan de kerkvorst.

De paus zei dat veel geestelijken zich schuldig hebben gemaakt, veel in aantal, niet veel in verhouding tot het totaal aan rooms-katholieke geestelijken. „We moeten sterk zijn, want met kinderen mag niet worden gesold”, aldus de paus. Hij sprak tijdens een bijeenkomst met mensen die werken in de kinderbescherming.

De Argentijnse paus heeft in december een commissie in het leven geroepen voor onderzoek naar het kindermisbruik in kerkelijke instellingen, dat vooral sinds 2010 aan het licht is gekomen. In Nederland deed de commissie-Deetman al onderzoek naar seksueel misbruik door geestelijken in de Nederlandse katholieke kerk.

Deskundigen van het kinderrechtencomité van de VN stelden echter begin dit jaar in een rapport dat de kerk nog altijd te weinig doet om kindermisbruik te voorkomen en schuldigen te straffen. Het comité is „uiterst bezorgd” omdat het Vaticaan de omvang van het misbruik niet zou erkennen. Noodzakelijke maatregelen blijven uit, waardoor daders onbestraft blijven en het misbruik verder kan gaan, stellen de onderzoekers. Ze roepen het Vaticaan op openbaar onderzoek te verrichten en verdachte geestelijken onmiddellijk van hun taak te ontheffen en justitie over hen in te lichten.


BRON.


<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<


Ik zat er al op te wachten.
Vergeving vragen............... [doh]
Verschrikkelijk gewoon wat hij vraagt.

Maar ik had ook niks anders verwacht.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door Gast1 » 12 apr 2014, 06:54

Lees nou eens goed wat er geschreven staat:
Hij deed dat in ongewoon harde bewoordingen. „Ik voel me gedwongen het persoonlijk op me te nemen om vergiffenis te vragen voor de schade die best veel priesters hebben aangericht door kinderen seksueel te misbruiken”, citeerde Radio Vaticaan de kerkvorst. De paus zei dat veel geestelijken zich schuldig hebben gemaakt, veel in aantal, niet veel in verhouding tot het totaal aan rooms-katholieke geestelijken. „We moeten sterk zijn, want met kinderen mag niet worden gesold”, aldus de paus. Hij sprak tijdens een bijeenkomst met mensen die werken in de kinderbescherming.
Ik geloof deze man zijn woorden. Dat hij om vergeving vraagt, is voor mij vanzelfsprekend ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door Tammy » 13 apr 2014, 00:26

Ik zie heel goed wat er staat Gast1.
Mooi dat jij deze man gelooft en het vanzelfsprekend vind dat hij om vergiffenis vraagt.

Ik dus niet.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Paus onderzoekt misbruik O'Brien

Bericht door univers » 13 apr 2014, 00:31

En ik helemaal niet.

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie