Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Tammy » 12 apr 2014, 03:38

Het bisdom Roermond erkent dat de vorig jaar overleden voormalige bisschop Jo Gijsen twee jongens heeft misbruikt. Dat blijkt uit een verklaring van het bisdom van vandaag.


Afbeelding
Gijsen stond bekend als een eigenzinnige en zeer behoudende bisschop. Hij was van 1972 tot 1993 bisschop van Roermond. Gijsen trok zich op een gegeven moment terug in Oostenrijk om later bisschop te worden op IJsland. In 2007 kwam hij terug naar Nederland.

Bisschop Frans Wiertz biedt de slachtoffers zijn excuses aan en spreekt zijn verdriet uit dat 'de latere kerkelijke positie en voorbeeldfunctie van oud-bisschop Jo Gijsen beschadigd zijn'.

Jo Gijsen kon in katholieke kringen in Nederland moeilijk zijn draai vinden. Binnen de Nederlandse Bisschoppenconferentie kwam de eigenzinnige en oerconservatieve Gijsen geregeld in conflict met de meer progressieve koers van kardinaal Alfrink, de bisschoppen Bluyssen, Ernst en Möller. De enige met wie hij niet in conflict raakte, was generatiegenoot en huidig kardinaal Ad Simonis, die in 1970 tot bisschop van Rotterdam was benoemd.


Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Gast1 » 12 apr 2014, 06:39

Bah ...

Dit was mij al veel langer bekend en het is eerder ergens in het nieuws geweest.
Walgelijk gezicht heeft deze man, waarbij ik mij niet ontegenzeggelijk laat leiden door dat wat mij dus al eerder ter ore is gekomen.

Een van de vele schijnheiligen ende hypocrieten ...

Net zoals Frans Wiertz zelf en zijn apostel HEH. mgr. dr. H.J.G.M. (Hub) Schnackers, de vicaris-generaal van het diocesaan bestuur.
Met dit heerschap heb ik een paar jaar geleden een gesprek gehad.

Werkelijk ... üfo1:

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door entropy » 12 apr 2014, 10:26

Dat krijg je van die benepen christelijke moraal :evil:

Het christendom is allang achterhaald en heeft meer uitwassen en slachtoffers dan merites.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Tammy » 13 apr 2014, 08:14

Afbeelding


Ik vind dat gezicht zelfs eng.
Het bisdom wist het al eerder.

Zie DEZE link maar eens.

De kerk blijft elkaar het hand boven het hoofd houden.
Ze leren het inderdaad nooit.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.


Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Tammy » 13 apr 2014, 09:08

Inderdaad bah Gast1.
Daarom heb ik ook niks met de uitspraak van de Paus in een anderen topic.
Het is te laat Gast1.
Niet alles komt boven tafel.

Deze viespeuken worden altijd beschermd op 1 of anderen manier.
De Paus zou deze walgelijke mannen bij het Vaticaan aan de schandpaal moeten nagelen midden op het plein.
Degene die nog leven.
Dat is pas een echt signaal afgeven.
Niet om vergiffenis te vragen voor het leed wat de slachtoffers is aangedaan.
Want dat is namelijk te laat.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Gast1 » 13 apr 2014, 09:17

Geloof me, ik geloof en begrijp je.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door taigitu » 13 apr 2014, 10:08

Ik deel het gevoel dat hetgene de paus nu openbaar maakt niet in verhouding staat
met wat de katholieke kerk en degene die kinderen (en ook volwassenen) hebben
misbruikt hebben voor eigen 'gewin', hebben aangedaan. En om vergeving vragen
vind ik ook erg kort door de bocht en te veel gevraagd van de slachtoffers. Wel hoop
ik dat ze het kunnen vergeven omdat ze daarmee hun leven wat draaglijker kunnen
maken op dit punt. Ook dat het nu openlijk door de paus wordt benoemd als een
verachtelijk iets zal bijdragen aan het verwerken van wat hun is aangedaan en door
de ontkenning van het gebeuren door de daders hun nogmaals werd aangedaan.

Vergeven is iets voor jezelf en hoeft de dader niet eens te weten.
Vergeven betekent niet dat het wordt vergeten, het haalt de scherpe randjes er af.
En de openlijke erkenning van wat het jou is aangedaan is wel belangrijk en zal tevens
de drempel verlagen om deze misstanden wel te melden en zal er zeer waarschijnlijk
wel op gehandeld worden door de leiding van de kerk.
Er wordt door deze paus, voor mij, een deur open gezet die niet meer dicht mag.
'Bisschop Gijsen dreigde misbruikte jongen met de hel'

Twee slachtoffers maakte oud-bisschop Jo Gijsen, zo blijkt uit uitspraken van de
Klachtencommissie seksueel misbruik in de RK Kerk. Maar volgens belangenorganisaties
Klokk en Mea Culpa lopen er meer zaken tegen de inmiddels overleden geestelijke.
Het misbruik speelde zich af in de tijd dat Gijsen priester was in Zuid-Limburg.

Op 11 februari verklaarde de klachtencommissie twee klachten tegen Gijsen gegrond.
Uit een van de adviezen blijkt dat eind jaren '50 een toen 9-jarig jongetje van zijn
vader geregeld brieven moest brengen naar een kapelaan in Valkenburg. Die kapelaan
was Jo Gijsen. Bij een van die gelegenheden nodigde Gijsen het jongetje uit om
chocolademelk te drinken. Daarbij trok hij het jongetje op zijn schoot en ging ertoe
over met de penis van het hevig geschrokken kereltje te spelen. De jongen moest
hierover van Gijsen zwijgen op straffe van de hel. Dit misbruik gebeurde vaker, en de
commissie verklaarde de klacht hierover gegrond.

Dit slachtoffer zegt dat de oud-bisschop hem ook heeft gedwongen tot orale seks en
hem diverse malen heeft verkracht of dat heeft geprobeerd. Maar daarvoor heeft de
klachtencommissie geen ondersteunend bewijs kunnen vinden. 'Waarmee overigens
bepaald niet gezegd wil zijn dat de door klager gestelde handelingen niet waar zouden
zijn', aldus de klachtencommissie.

Toen de man in 2009 een klacht indiende, deed Gijsen bij de politie aangifte wegens
smaad. Hij zei de man niet te kennen. Volgens de commissie klopte die bewering niet,
want hij kwam regelmatig bij de familie van het slachtoffer over de vloer.

Uit de stukken van de klachtencommissie blijkt verder dat een tweede slachtoffer als
kind in 1961 in een kamer van een jongensinternaat door Gijsen werd misbruikt. Dat
gebeurde volgens de commissie doordat Gijsen, toen priester op seminarie Rolduc, de
penis van het jongetje streelde en hem 'voorlichtte' over liefde en zaadlozingen. De
Klachtencommissie acht ook deze klacht gegrond. Het gaat om internaat Bleijerheide
in Kerkrade.

http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=27003
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Gast1 » 13 apr 2014, 11:08

taigitu schreef:Ik deel het gevoel dat het gene de Paus nu openbaar maakt niet in verhouding staat
met wat de katholieke kerk en degene die kinderen (en ook volwassenen) hebben
misbruikt hebben voor eigen 'gewin', hebben aangedaan. En om vergeving vragen
vind ik ook erg kort door de bocht en te veel gevraagd van de slachtoffers. Wel hoop
ik dat ze het kunnen vergeven omdat ze daarmee hun leven wat draaglijker kunnen
maken op dit punt.
Ook dat het nu openlijk door de Paus wordt benoemd als een
verachtelijk iets
zal bijdragen aan het verwerken van wat hun is aangedaan en door
de ontkenning van het gebeuren door de daders hun nogmaals werd aangedaan.

Vergeven is iets voor jezelf en hoeft de dader niet eens te weten.
Vergeven betekent niet dat het wordt vergeten, het haalt de scherpe randjes er af.
En de openlijke erkenning van wat het jou is aangedaan is wel belangrijk en zal tevens
de drempel verlagen om deze misstanden wel te melden en zal er zeer waarschijnlijk
wel op gehandeld worden door de leiding van de kerk.
Er wordt door deze Paus, voor mij, een deur open gezet die niet meer dicht mag.
Paarse smiley met knipoog en duimpje omhoog: ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Tammy » 15 apr 2014, 04:05

Wiertz: pijnlijke confrontatie met misbruik .


ROERMOND - „Ook onze kerk heeft het er moeilijk mee schuld onder ogen te zien die het gevolg is van de daden van haar leden. Wij zijn in Nederland en ons bisdom er nog deze week op een pijnlijke wijze mee geconfronteerd dat een bisschop, priesters en kloosterlingen hun macht misbruikten en daden verrichtten die het daglicht niet kunnen verdragen: misbruik van kinderen en jongeren. Erger kan niet.”


Afbeelding

Bisschop Frans Wiertz.


Bisschop Frans Wiertz zei dat maandagavond tijdens een boeteviering in Maastricht. Vrijdag kwam naar buiten dat Jo Gijsen, de voorganger van Wiertz, twee kinderen had misbruikt.

„Heeft men het eigen instituut meer willen beschermen dan de slachtoffers?”, vroeg Wiertz zich af. „Het doet pijn met deze sinistere zwarte kanten van de kerk te worden geconfronteerd. Wij willen erkennen dat de kerkelijke overheid en kerkleden grote ergernis hebben gewekt en dat ze zich schuldig hebben gemaakt aan ernstige zaken. In dat kader is misschien wel eens te snel het woord vergeving en verzoening in de mond genomen. Deze begrippen hebben sinds het bekend worden van de omvang van het misbruik als een rode lap op slachtoffers gewerkt”, stelde Wiertz.

De dienst, met het thema verzoening, is georganiseerd door de bisschop in samenwerking met onder meer Mea Culpa, een organisatie van misbruikslachtoffers.

Vergeving.

Wiertz hield de kerkgangers, onder wie enkele misbruikslachtoffers, voor dat je niet zomaar om vergeving kunt vragen. „Vergeving is alleen daar mogelijk, waar erkenning van schuld eraan vooraf gegaan is”, aldus Wiertz. Zoals bekend heeft Jo Gijsen altijd elke schuld ontkend en zelfs een van zijn aanklagers beticht van smaad.

Wiertz sloot af: „Moge eens het tijdstip komen, dat slachtoffers aan de Kerk en aan mensen van de Kerk weer vertrouwen kunnen schenken en hen datgene kunnen vergeven wat hun werd aangedaan. De Kerk heeft dit af te wachten en zal intussen blijvend moeten bewijzen dat waard te zijn.” Vlak voor aanvang van de boeteviering barstte een van de slachtoffers in de kerk in een hartverscheurend huilen uit. Hij werd getroost door lotgenoten.

Wiertz stond de laatste dagen onder grote druk om iets te zeggen over zijn voorganger Jo Gijsen. Hem werd verweten al maanden van diens misbruik op de hoogte te zijn, maar erover te zwijgen. Maandag verbrak hij dat zwijgen.


BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Tammy » 15 apr 2014, 04:11

Hier wat stukjes uit bovenstaande tekst:

Wij zijn in Nederland en ons bisdom er nog deze week op een pijnlijke wijze mee geconfronteerd dat een bisschop, priesters en kloosterlingen hun macht misbruikten en daden verrichtten die het daglicht niet kunnen verdragen: misbruik van kinderen en jongeren. Erger kan niet.”
Schijnheiliger kan deze uitspraak niet zijn.
Ze wisten dit al jaren.
Het doet pijn met deze sinistere zwarte kanten van de kerk te worden geconfronteerd. Wij willen erkennen dat de kerkelijke overheid en kerkleden grote ergernis hebben gewekt en dat ze zich schuldig hebben gemaakt aan ernstige zaken. In dat kader is misschien wel eens te snel het woord vergeving en verzoening in de mond genomen. Deze begrippen hebben sinds het bekend worden van de omvang van het misbruik als een rode lap op slachtoffers gewerkt”, stelde Wiertz.
Dat kan je wel zeggen ja.
Precies wat ik eerder ook schreef.
Vergeving is niet aan de orde, daar is het te ernstig voor.

Wiertz stond de laatste dagen onder grote druk om iets te zeggen over zijn voorganger Jo Gijsen. Hem werd verweten al maanden van diens misbruik op de hoogte te zijn, maar erover te zwijgen. Maandag verbrak hij dat zwijgen.
Maak er maar jaren van.
Ze wisten het donders goed.
Nu er druk was gaan ze ineens wel praten ?
Zo voorspelbaar zijn die figuren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door univers » 15 apr 2014, 07:19

Maak er maar jaren van.
Wat denk je van eeuwen.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Tammy » 16 apr 2014, 05:27

Jij zegt het beter Univers. ;P!
Eeuwen ja helaas.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Gast1 » 16 apr 2014, 06:09

Het is erger dan dat je denkt Tammy, de arrogantie en het hypocriete gedrag 'druipt' er van af, vooral bij deze 'schijnheilige' valse profeet.
Dat zijn veroordelende ende vernietigende geschreven woorden van mij, maar geloof me, ik kan het weten ...

Ik had dit artikel ook al gelezen ...
Die foto doet het hem helemaal ... [doh]

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door univers » 16 apr 2014, 06:13

Die foto doet het hem helemaal
Hijj heeft zijn hand niet op het hart, maar op zijn buik.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Tammy » 16 apr 2014, 06:18

Ken jij die Frans Wiertz Gast1 ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Gast1 » 16 apr 2014, 06:29

Kennen is erg veel gezegd Tammy, ik 'ken' mezelf pas een paar jaar en van een paar mensen heb ik een beeld.
Een heel goed beeld heb ik van mijn vrouw en ik verdenk me er zelf van dat ik haar ken.
Van mijn beste vrienden heb ik een goed beeld, dus nee, kennen doe ik de man niet, maar ik heb een paar keer met hem gesproken.
Met zijn apostel HEH. mgr. dr. H.J.G.M. (Hub) Schnackers, de vicaris-generaal van het diocesaan bestuur heb ik een ook paar jaar geleden een gesprek gehad.

Walgelijk ...

Het zijn geen herders die zich hoeden over 'hun schapen' ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door taigitu » 16 apr 2014, 10:57

Afbeelding
Bisschop Wiertz (rechts) onthulde maandag een kunstwerk voor de slachtoffers van seksueel misbruik tijdens een boeteviering in de Onze Lieve Vrouwebasiliek in Maastricht. Tijdens de dienst wordt er gesproken over het thema seksueel misbruik.

Er is geen sprake van dat het bisdom Roermond het advies van de klachtencommissie voor seksueel misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk inzake bisschop Gijsen heeft stilgehouden. „Zoals voor alle zaken geldt, treden we hier zelf nooit mee naar buiten. Met het oog op de privacybescherming van slachtoffers”, zo zei bisdomwoordvoerder Matheu Bemelmans maandag.

Het bisdom Roermond werd op 11 februari door de klachtencommissie op de hoogte gesteld in een zaak tegen de vorig jaar overleden bisschop Jo Gijsen. Die heeft in zijn tijd als kapelaan twee kinderen misbruikt. De procedure is dat het bisdom en het slachtoffer dat geklaagd heeft direct op de hoogte worden gebracht van een uitspraak door de commissie die de klachten afhandelt en beoordeelt.

Het meldpunt heeft de uitspraken wel geanonimiseerd gepubliceerd op zijn website. In die publicaties zijn namen, adressen en plaatsen verwijderd. „Bisschop Wiertz heeft op 11 februari kennisgenomen van het advies in 
de zaak Gijsen en dat overgenomen. Hij heeft een brief naar de slachtoffers gestuurd en dat meegedeeld. Ook zijn beide slachtoffers uitgenodigd voor een gesprek op het bisdom. Met een van hen heeft inmiddels al een gesprek plaatsgevonden.”

Toen is niet de vraag naar voren gekomen of het bisdom het zelf moest bekendmaken, „omdat 
we dat altijd overlaten aan de slachtoffers. Die kunnen zelf 
met hun verhaal naar de pers stappen, als ze dat willen. Sommigen doen dat, anderen niet. Veel slachtoffers zitten niet te wachten op publiciteit, zo weten wij. Door verhalen in de pers die naar buiten komen, beleven velen al het verschrikkelijke dat ze hebben meegemaakt opnieuw. Terwijl ze daar niet om gevraagd hebben.”

Eric van den Berg, mediadeskundige en initiatiefnemer van de website katholiek.nl, meent dat het bisdom Roermond er goed aan gedaan had om wél, in samenspraak met de slachtoffers, met het advies naar buiten te treden. „Zeker als het gaat om hoge prelaten in de kerk, zoals bisschoppen, kun je beter voor een proactieve aanpak kiezen. Het advies van de klachtencommissie in de zaak-Gijsen staat anoniem op internet. Je kunt het helemaal herleiden naar hem. Je kunt dan wel wachten tot er een telefoontje komt van iemand die het ontdekt, maar dan ben je te laat. ”

Maandagavond had er in de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Maastricht een boeteviering plaats waarin het thema misbruik in de preek van bisschop Wiertz aan de orde kwam. Die viering stond al gepland en werd nu ingehaald door de actualiteit. Na afloop 
onthulde Wiertz een kunstwerk voor slachtoffers van kindermisbruik.

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... l_1_820530
Is het niet schrijnend voor al zijn slachtoffers dat er geschreven wordt dat
"Bisschop Gijzen twee(?) kinderen heeft misbruikt".
Zou de tekst niet moeten luidden 'minimaal twee kinderen'?
Is deze tekst dan niet kwetsender voor degenen die niet erkend zijn als slachtoffer?
En dan het excuus gebruiken "Door verhalen in de pers die naar buiten komen,
beleven velen al het verschrikkelijke dat ze hebben meegemaakt opnieuw.
Terwijl ze daar niet om gevraagd hebben.”

Zou het dan niet menselijker zijn om de niet (wettelijk?) erkende slachtoffers mee te
tellen of minimaal te benoemen? Dat zou helend kunnen zijn, maar niet zoals ze het nu
invullen....... met een kunstwerk, hoe verzinnen ze het. Daar knappen ze van op!
Een bord met daarop de pasfoto's van alle daders zou passender zijn, eventueel met
een zwarte balk voor de ogen?

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door Gast1 » 16 apr 2014, 12:09

Is het niet schrijnend voor al zijn slachtoffers dat er geschreven wordt dat
"Bisschop Gijzen twee(?) kinderen heeft misbruikt".
Het is. En het is Gijsen (knipoog) ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Bisdom geeft misbruik door bisschop Gijsen toe

Bericht door taigitu » 16 apr 2014, 13:24

Afbeelding
Letterologie:

Z - 8 (26/8), geïnspireerd: gevoelsmatig begrip dat inzicht op het terrein van de ziel geeft; de innerlijke wijsheid brengt een verbinding tussen de fysieke en de spirituele wereld tot stand; geneigd tot excessen, wat nogal eens problemen kan veroorzaken.
De letter Z, 26e en laatste letter van het alfabet verlangt evenwicht en rust, waarbij men zich alles kan afvragen. De 8 met zijn hang naar materie en opnieuw beginnen is aanwezig. Met deze letter heeft het absoluut geen zin dingen tot het uiterste te drijven.
Zou zomaar op GijSen kunnen slaan.....
Laatst gewijzigd door taigitu op 16 apr 2014, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie