Reïncarnatie in de gnostiek

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Susan » 14 apr 2014, 12:30

Reïncarnatie in de gnostiek

De gnostici geloofden in reïncarnatie. Zij meenden dat alle menselijke zielen in slavernij waren geraakt aan 'de Machten' (ook wel Archonten genoemd). Daardoor was het aardse leven ten prooi gevallen aan angst en geweld. Maar ze meenden ook dat het leven op aarde weer hersteld kon worden in zijn oorspronkelijke glorie, door een proces van evolutie van alle menselijke zielen door verschillende levens heen. Iedereen zou ooit verlost worden van de slavernij aan de Machten. In dat proces zal tenslotte ook de aarde geheeld worden tot 'het koninkrijk dat uitgespreid is over de aarde' (Thomas 113).

Doordat individuele mensen zichzelf bevrijden van de Machten, zal de wereld van angst en geweld tenslotte overgaan in een wereld van vrede en gerechtigheid. Wie zichzelf heelt, heelt daarmee ook de kosmos.
Bij de gnostici staat reïncarnatie in het teken van de persoonlijke herkansing. Het is vooral een hoopvol perspectief op een 'nieuwe hemel en een nieuwe aarde' in een volgend leven. Over reïncarnatie in de gnostiek zie ook Evangelie van Maria Magdalena.

http://www.gnostiek.nl/gnostiek/

passend vind ik dit wel bij oa dit stuk en op onze 'zoektocht' naar....
waar deze dolfijnen puzzelstukjes aandragen voor een nieuw begin:

"A New Beginning"

Afbeelding

Het Evangelie van Maria Magdalena wordt gerekend tot de gnostische geschriften. De strekking ervan toont een grote overeenkomst met andere gnostische geschriften die werden teruggevonden bij Nag Hammadi.
Maria Magdalena is in deze tekst een van de discipelen van Jezus. Zij spreekt tot de andere discipelen en vertelt hun dat zij Jezus heeft ontmoet in een visoen en dat hij haar geheime leringen heeft onthuld. Er brandt onder de discipelen een ruzie los over haar autoriteit als vrouw en leerling. Met name Petrus valt haar fel aan, vooral omdat wordt gezegd dat Jezus haar meer liefhad dan de andere leerlingen.

Petrus zei tot Jezus: 'Wat is de zonde van de wereld?'
De Verlosser zei: 'De wereld is niet zondig.

Die bondige uitspraak schets een helder contrast met de opvatting van Paulus. Paulus is degeen die de dogma's van zondeval en zoenoffer formuleerde. Die dogma's zijn de basis geworden van het latere kerkelijke christendom. In de gnostiek spelen de zondeval en het zoenoffer echter geen enkele rol. In dit citaat uit het Evangelie van Maria Magdalena wordt daarvan zelfs nadrukkelijk afstand genomen.

Voor de studie van de gnostiek is het Evangelie van Maria Magdalena ook van belang, omdat ze een beschrijving bevat van de reis van de ziel na de dood langs de Archonten. Helaas is slechts een deel daarvan overgeleverd, maar niettemin geeft wat rest een goede indruk van de opvattingen in de gnostiek over de hemelvaart van de menselijke ziel na de dood.

Moet men deze beschrijving van de hemelvaart van de ziel nu zien als een letterlijk zo bedoelde waarheid? Wie vertrouwd is geraakt met de gnostische teksten beseft dat nagenoeg alle gnostische teksten als allegorisch kunnen worden verstaan. In de klassieke oudheid zijn mythes de taal van de ziel. Ze beschrijven processen van de ziel.
In het kerkelijk christendom is steeds sterke nadruk gelegd op de letterlijke waarheid van de christelijke mythes. Daarom, ook al is men geen christen, zal een hedendaagse lezer toch nog geneigd zijn om zo'n beschrijving van de reis van de ziel langs de Archonten te lezen alsof het door de schrijver letterlijk zo bedoeld is. Maar om de gnostische teksten werkelijk te verstaan moet men afstand nemen van deze door de christelijke kerken aangeleerde leeswijze, en proberen de gnostische teksten te lezen zoals ze in hun tijd bedoeld waren, namelijk als symbolische beschrijving van een zielenproces.

Zo gelezen is het Evangelie van Maria Magdalena een tekst die beschrijft hoe de menselijke ziel in morele slavernij kan verkeren en hoe ze zich daaruit kan bevrijden. In de gnostische symboliek is de dood het symboolwoord voor iemand die 'zichzelf vergeten is'. De reis van de ziel na de dood is te verstaan als de beschrijvng van de ontwikkelingsweg die de ziel kan gaan na het ontwaken uit de zelfvergetelheid. Want om werkelijk tot zichzelf te komen moet men daarna nog 'de Machten' overwinnen.
Zo verstaan biedt het Evangelie van Maria Magdalena een visie op het menszijn, die betekent dat een mens zich kan bevrijden uit de greep van het noodlot, en zelf, in vrijheid, na de opstanding uit de spirituele dood, medeschepper kan worden van het koninkrijk op aarde.

Zie in dit verband ook gezegde 21 van het Thomas Evangelie. Daar laten de kinderen ook hun kleren achter. Hetzelfde thema vinden we in gezegde 37, waar Jezus eveneens vertelt dat je je kleren moet afleggen. De kleren zijn hier, in het Thomas Evangelie, net als bij Maria Magdalena, symbolen van zielengewaden die de ziel bedekken. In de Jungiaanse terminologie noem je dat maskers.

http://www.gnostiek.nl/gnostiek/
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Berjan » 14 apr 2014, 18:05

Mooie tekst :hands:

Ik denk dat ze met die archonten "egokrachten" bedoelden. Als je nog een "egokracht" hebt kun je niet verlost worden en eeuwig leven. Ik denk wel dat ze vroeger eeuwig leven letterlijk bedoeld hebben, net zoiets als de hindoes die geloven dat ze na hun levens in Brahman worden opgenomen, zo dacht men vroeger in God te worden opgenomen.

Maar ik begrijp niet goed hoe dat dan in zijn werk gaat, ze zullen wel een ander wereldbeeld hebben gehad dan wij nu.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Susan » 15 apr 2014, 08:03

Door ons denken heeft onze ego zich ontwikkelt.
Zo kunnen we onderscheid leren maken tussen wat wel en niet goed is om te doen, het licht en de duisternis onderscheiden . We kunnen ons goede/positieve ego gebruiken, of onze negatieve ego voorop stellen. Is het negatief dan laten we ons verleiden en misleiden door wat hier genoemd wordt de archonten. Archonten zijn niet onze egokrachten zoals je het hier noemt. Het zijn duistere machten/krachten, energieën noem ik het ook wel rondom ons in de wereld waarin we leven, die ons kunnen verleiden en misleiden, ons af kunnen houden van ons ware zijn, om ons zelf te leren kennen, hoe we oorspronkelijk echt zijn. Niet meer illusies over ons zelf te hebben door een oneigenlijk vals zelfbeeld waar we vaak in vast zitten door geen controle over onze negatieve trekjes als het steeds meer willen begeren, de 'schuld van wat fout gaat' buiten ons zelf zoeken,
met de vinger vooral meer naar/op anderen hun fouten wijzen, enz.
Dit is zoals ik het zie.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Zoeker » 15 apr 2014, 12:34

Susan schreef:Door ons denken heeft onze ego zich ontwikkelt.
Zo kunnen we onderscheid leren maken tussen wat wel en niet goed is om te doen, het licht en de duisternis onderscheiden . We kunnen ons goede/positieve ego gebruiken, of onze negatieve ego voorop stellen. Is het negatief dan laten we ons verleiden en misleiden door wat hier genoemd wordt de archonten. Archonten zijn niet onze egokrachten zoals je het hier noemt. Het zijn duistere machten/krachten, energieën noem ik het ook wel rondom ons in de wereld waarin we leven, die ons kunnen verleiden en misleiden, ons af kunnen houden van ons ware zijn, om ons zelf te leren kennen, hoe we oorspronkelijk echt zijn. Niet meer illusies over ons zelf te hebben door een oneigenlijk vals zelfbeeld waar we vaak in vast zitten door geen controle over onze negatieve trekjes als het steeds meer willen begeren, de 'schuld van wat fout gaat' buiten ons zelf zoeken,
met de vinger vooral meer naar/op anderen hun fouten wijzen, enz.
Dit is zoals ik het zie.

Zo zie ik het ook, Susan. Vooral dat 'schuld van wat fout gaat' bij een ander zoeken is een instinker.
Wie slechts bij een ander zoekt naar fouten zal zijn eigen fouten nooit zien.
En 'die ander' gaat toch niet veranderen omdat jij dat wilt.

Alles draait om gerichtheid. Zaken die niet goed gaan, daarbij moet de gerichtheid naar binnen zijn.
Maar zoiets als liefde dat zit al 'binnen', dus dan dient de gerichtheid naar buiten te zijn.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Tardis » 15 apr 2014, 12:48

Susan, zoals jij de betekenis van het woord Archonten uitlegt heb ik het ook begrepen en opgevat toen ik me begon te verdiepen in gnostiek en dat woord tegen kwam. Dus deze betekenis van dat woord los van de vraag of Archonten echt bestaan, of dat we ons inbeelden dat ze bestaan. In het dagelijkse taalgebruik noem ik het tegenstand, pech, moeite moeten doen, afleidingen, storende factoren, enz, enz. Archonten worden voorgesteld als entiteiten die ons doelbewust dwars willen zitten. Soms krijg ik wel eens het gevoel dat de tegenstand die ik ondervind om een bepaald doel te bereiken zo hevig is dat het lijkt alsof ik een verkeerd besluit nam en het leven me er van af wil houden.

Dit is één van de vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb en waar ik wel duidelijkheid over hoop te krijgen, d.w.z. op tijd herkennen of tegenstand om je doel te bereiken een signaal is dat je een verkeerd doel probeert te bereiken, of dat je wordt uitgedaagd om harder je best te doen om dat doel te bereiken. Ik ben niet iemand die de weg van de minste weerstand volgt, 'go with the flow' is bepaald niet mijn credo. Ik ben liever zelf 'the flow' en ik kom wel eens rotsen tegen waar ik niet dwars doorheen kan stromen en ik moet dan mijn koers verleggen met het einddoel nog steeds in gedachten.

Omgekeerd komt het ook voor dat mijn flow in een stroomversnelling raakt en dat vanuit onverwachte hoek hulp wordt aangeboden. De laatste maanden is mijn flow een snelstromende rivier en komen er van links en rechts extra stroompjes bij die het water soms doet kolken en steeds breder maakt. Ik denk dat dit komt omdat de intentie waarmee ik dit doe zuiver is en dat anderen dit herkennen en staan te springen om met me mee te doen. Ik durf mijn vrienden en vriendinnen op dit forum wel toe te vertrouwen dat ik zelfs geweldig geholpen word door mensen die al enige jaren niet meer onder ons zijn en over hun graf heen hun zegje doen om gerezen misverstanden uit het verleden recht te zetten. Ere wie ere toekomt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Susan » 15 apr 2014, 14:20

Zoeker schreef: Zo zie ik het ook, Susan. Vooral dat 'schuld van wat fout gaat' bij een ander zoeken is een instinker.
Wie slechts bij een ander zoekt naar fouten zal zijn eigen fouten nooit zien.
En 'die ander' gaat toch niet veranderen omdat jij dat wilt.

Alles draait om gerichtheid. Zaken die niet goed gaan, daarbij moet de gerichtheid naar binnen zijn.
Maar zoiets als liefde dat zit al 'binnen', dus dan dient de gerichtheid naar buiten te zijn.
Ik heb kort tijd tussendoor en kan alvast hier op even reageren, daarstraks heb ik in de andere topic op iets van jou gereageerd en las daarna deze reacties hier pas. Mooi hoe dat ongeveer overeen komt met dit hier, niet vreemd ook natuurlijk gezien alles 'verweven' is met elkaar in dit soort stukken over het leven.
Heel raak wat je hier zegt, bij veel moet het ook naar binnen gericht worden inplaats van het
buiten ons te zoeken. Daarom zie ik het ook als zo belangrijk onzelf zo goed mogelijk te leren
kennen, plus als we ons niet zo op anderen hun (soms vermeende) fouten richten maar het bij
ons zelf vanbinnen zoeken, pas dan kunnen we oprecht in liefde naar anderen kijken en mee omgaan.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door taigitu » 15 apr 2014, 21:46

Berjan schreef:Mooie tekst :hands:

Ik denk dat ze met die archonten "egokrachten" bedoelden. Als je nog een "egokracht" hebt kun je niet verlost worden en eeuwig leven. Ik denk wel dat ze vroeger eeuwig leven letterlijk bedoeld hebben, net zoiets als de hindoes die geloven dat ze na hun levens in Brahman worden opgenomen, zo dacht men vroeger in God te worden opgenomen.

Maar ik begrijp niet goed hoe dat dan in zijn werk gaat, ze zullen wel een ander wereldbeeld hebben gehad dan wij nu.
Berjan, het staat hier als volgt beschreven.....
.........
Die bondige uitspraak schets een helder contrast met de opvatting van Paulus. Paulus is degene die de dogma's van zondeval en zoenoffer formuleerde. Die dogma's zijn de basis geworden van het latere kerkelijke christendom. In de gnostiek spelen de zondeval en het zoenoffer echter geen enkele rol. In dit citaat uit het Evangelie van Maria Magdalena wordt daarvan zelfs nadrukkelijk afstand genomen.

Voor de studie van de gnostiek is het Evangelie van Maria Magdalena ook van belang, omdat ze een beschrijving bevat van de reis van de ziel na de dood langs de Archonten. Helaas is slechts een deel daarvan overgeleverd, maar niettemin geeft wat rest een goede indruk van de opvattingen in de gnostiek over de hemelvaart van de menselijke ziel na de dood.
De Archonten zijn de heersers van het aardse noodlot. Het zijn de kosmische Machten die zetelen op de planeten, op elke planeet één. Hun doel is de menselijke ziel gevangen te houden in morele slavernij tijdens haar aardse verblijf.
Na de dood, zo beschrijft het Evangelie van Maria Magdalena, passeert de ziel de planeetsferen. Bij elke planeet zal een Archont proberen haar tegen te houden. Lukt dat, dan moet de ziel opnieuw incarneren in een aards leven.
De Archont zal proberen de ziel tegen te houden door haar vast te grijpen bij een zielengewaad. Maar als de ziel over de juiste gnosis beschikt, zal ze bij elke planeet de juiste magische woorden weten uit te spreken. De Archont zal dan achterblijven met het lege zielengewaad en de ziel zal haar reis kunnen vervolgen. Wanneer de ziel zo al haar zielengewaden achterlaat, zal ze tenslotte met haar naakte wezenskern, voorbij de planeetsferen, verenigd worden met de goddelijke eenheid, als een druppel die terugkeert naar de oceaan.
Het Evangelie van Maria Magdalena geeft enkele twistgesprekken weer tussen de ziel en een Archont.
Lees meer: http://www.gnostiek.nl/gnostiek/Maria%20Magdalena.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Susan » 16 apr 2014, 08:23

@Tardis
Was al met een reactie bezig gisteren op jouw tekst, heeft me wel bezig gehouden
want ik heb er notabene over gedroomd... :shock: :grin:
En ga er vandaag mee verder.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Tardis » 16 apr 2014, 08:39

Dank je voor het verwijzen naar het Evangelie van Maria Magdalena, om de gnostische betekenis van de Archonten te verduidelijken, taigitu. Ik neem de betekenis niet letterlijk, ik beschouw Archonten niet als entiteiten en zo zijn ze in de gnostiek wellicht ook nooit bedoeld geweest, waarschijnlijk allegorisch. Susan suggereerde in het topic over slavernij dat 'de Archonten' ons belemmeren als onze intenties waarmee we een bepaald doel nastreven niet zuiver genoeg zijn. Dit stemde mij tot nadenken en ik trok de volgende conclusie: als we onszelf niet kennen, kennen we onze persoonlijke doelstellingen niet en stellen we onszelf verkeerde doelen, die vervolgens op weerstand stuiten. Dat zou betekenen dat onze intenties zuiverder zijn naarmate ze dichter bij onze ware zelf staan en hoe zuiverder de intenties, des te minder weerstand je zult ondervinden. Dat is een heldere formulering. De forumleden die zichzelf goed kennen (of denken te kennen) kunnen dit principe individueel gaan testen in het dagelijks leven. 'Mens, sta op en herinner jezelf.'
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Tardis » 16 apr 2014, 08:40

Susan schreef:@Tardis
Was al met een reactie bezig gisteren op jouw tekst, heeft me wel bezig gehouden
want ik heb er notabene over gedroomd... :shock: :grin:
En ga er vandaag mee verder.
:loveU:
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Tardis » 16 apr 2014, 08:47

Gisteren schreef ik dit:
Tardis schreef:Dit is één van de vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb en waar ik wel duidelijkheid over hoop te krijgen, d.w.z. op tijd herkennen of tegenstand om je doel te bereiken een signaal is dat je een verkeerd doel probeert te bereiken, of dat je wordt uitgedaagd om harder je best te doen om dat doel te bereiken.
Gisterenavond las ik Susan's berichten en heb het laten bezinken.

Vanochtend (8.39 uur) formuleerde ik een bruikbaar antwoord waar ik mee uit de voeten kan. [think]

Als je intenties heel dicht bij je ware zelf staan zijn ze zuiver en ondervind je weinig of geen weerstand (van 'de Archonten'). Dus gaat het snel! :grin: Zou het snel antwoord vinden/krijgen op de vraag een eerste indicatie zijn dat het principe inderdaad juist is? Gevoelsmatig denk ik van wel, maar ik ga het de komende tijd bewust testen in de praktijk van alledag.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Zoeker » 16 apr 2014, 12:41

Tardis schreef:Gisteren schreef ik dit:
Tardis schreef:Dit is één van de vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb en waar ik wel duidelijkheid over hoop te krijgen, d.w.z. op tijd herkennen of tegenstand om je doel te bereiken een signaal is dat je een verkeerd doel probeert te bereiken, of dat je wordt uitgedaagd om harder je best te doen om dat doel te bereiken.
Gisterenavond las ik Susan's berichten en heb het laten bezinken.

Vanochtend (8.39 uur) formuleerde ik een bruikbaar antwoord waar ik mee uit de voeten kan. [think]

Als je intenties heel dicht bij je ware zelf staan zijn ze zuiver en ondervind je weinig of geen weerstand (van 'de Archonten'). Dus gaat het snel! :grin: Zou het snel antwoord vinden/krijgen op de vraag een eerste indicatie zijn dat het principe inderdaad juist is? Gevoelsmatig denk ik van wel, maar ik ga het de komende tijd bewust testen in de praktijk van alledag.

We hebben allemaal wat wel genoemd wordt de Boeddha natuur
http://nl.wikipedia.org/wiki/Boeddha-natuur
En we hebben allemaal wat we 'ego' noemen.
Ons ego kunnen we naar de Boeddha natuur brengen en zo een transformatie ondergaan.

Eerst dient uiteraard die Boeddha natuur gevonden te worden.
Dat is al niet zo gemakkelijk en dan dien je nog die Boedhha natuur in overeenstemming met je ego te brengen.
Dat is nog moeilijker.

Maar je hebt de rest van je leven de tijd.

Van Archonten weet ik niks. Dat zal wel een benaming zijn voor de geestelijke pijn die het ego ondervind.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Gast1 » 16 apr 2014, 17:37

Tardis schreef:Susan, zoals jij de betekenis van het woord Archonten uitlegt heb ik het ook begrepen en opgevat toen ik me begon te verdiepen in gnostiek en dat woord tegen kwam. Dus deze betekenis van dat woord los van de vraag of Archonten echt bestaan, of dat we ons inbeelden dat ze bestaan. In het dagelijkse taalgebruik noem ik het tegenstand, pech, moeite moeten doen, afleidingen, storende factoren, enz, enz. Archonten worden voorgesteld als entiteiten die ons doelbewust dwars willen zitten. Soms krijg ik wel eens het gevoel dat de tegenstand die ik ondervind om een bepaald doel te bereiken zo hevig is dat het lijkt alsof ik een verkeerd besluit nam en het leven me er van af wil houden.

Dit is één van de vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb en waar ik wel duidelijkheid over hoop te krijgen, d.w.z. op tijd herkennen of tegenstand om je doel te bereiken een signaal is dat je een verkeerd doel probeert te bereiken, of dat je wordt uitgedaagd om harder je best te doen om dat doel te bereiken. Ik ben niet iemand die de weg van de minste weerstand volgt, 'go with the flow' is bepaald niet mijn credo. Ik ben liever zelf 'the flow' en ik kom wel eens rotsen tegen waar ik niet dwars doorheen kan stromen en ik moet dan mijn koers verleggen met het einddoel nog steeds in gedachten.

Omgekeerd komt het ook voor dat mijn flow in een stroomversnelling raakt en dat vanuit onverwachte hoek hulp wordt aangeboden. De laatste maanden is mijn flow een snelstromende rivier en komen er van links en rechts extra stroompjes bij die het water soms doet kolken en steeds breder maakt. Ik denk dat dit komt omdat de intentie waarmee ik dit doe zuiver is en dat anderen dit herkennen en staan te springen om met me mee te doen. Ik durf mijn vrienden en vriendinnen op dit forum wel toe te vertrouwen dat ik zelfs geweldig geholpen word door mensen die al enige jaren niet meer onder ons zijn en over hun graf heen hun zegje doen om gerezen misverstanden uit het verleden recht te zetten. Ere wie ere toekomt.
Mooi geschreven Tardis ;P!
Dank je voor het verwijzen naar het Evangelie van Maria Magdalena, om de gnostische betekenis van de Archonten te verduidelijken, taigitu. Ik neem de betekenis niet letterlijk, ik beschouw Archonten niet als entiteiten en zo zijn ze in de gnostiek wellicht ook nooit bedoeld geweest, waarschijnlijk allegorisch. Susan suggereerde in het topic over slavernij dat 'de Archonten' ons belemmeren als onze intenties waarmee we een bepaald doel nastreven niet zuiver genoeg zijn. Dit stemde mij tot nadenken en ik trok de volgende conclusie: als we onszelf niet kennen, kennen we onze persoonlijke doelstellingen niet en stellen we onszelf verkeerde doelen, die vervolgens op weerstand stuiten. Dat zou betekenen dat onze intenties zuiverder zijn naarmate ze dichter bij onze ware zelf staan en hoe zuiverder de intenties, des te minder weerstand je zult ondervinden. Dat is een heldere formulering. De forumleden die zichzelf goed kennen (of denken te kennen) kunnen dit principe individueel gaan testen in het dagelijks leven. 'Mens, sta op en herinner jezelf.'
En dit heb je nog mooier geschreven (goed mee omgaan, maar-daar-komt-ie):

:loveU:

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Berjan » 16 apr 2014, 19:14

taigitu schreef:
Berjan schreef:Mooie tekst :hands:

Ik denk dat ze met die archonten "egokrachten" bedoelden. Als je nog een "egokracht" hebt kun je niet verlost worden en eeuwig leven. Ik denk wel dat ze vroeger eeuwig leven letterlijk bedoeld hebben, net zoiets als de hindoes die geloven dat ze na hun levens in Brahman worden opgenomen, zo dacht men vroeger in God te worden opgenomen.

Maar ik begrijp niet goed hoe dat dan in zijn werk gaat, ze zullen wel een ander wereldbeeld hebben gehad dan wij nu.
Berjan, het staat hier als volgt beschreven.....
.........
Die bondige uitspraak schets een helder contrast met de opvatting van Paulus. Paulus is degene die de dogma's van zondeval en zoenoffer formuleerde. Die dogma's zijn de basis geworden van het latere kerkelijke christendom. In de gnostiek spelen de zondeval en het zoenoffer echter geen enkele rol. In dit citaat uit het Evangelie van Maria Magdalena wordt daarvan zelfs nadrukkelijk afstand genomen.

Voor de studie van de gnostiek is het Evangelie van Maria Magdalena ook van belang, omdat ze een beschrijving bevat van de reis van de ziel na de dood langs de Archonten. Helaas is slechts een deel daarvan overgeleverd, maar niettemin geeft wat rest een goede indruk van de opvattingen in de gnostiek over de hemelvaart van de menselijke ziel na de dood.
De Archonten zijn de heersers van het aardse noodlot. Het zijn de kosmische Machten die zetelen op de planeten, op elke planeet één. Hun doel is de menselijke ziel gevangen te houden in morele slavernij tijdens haar aardse verblijf.
Na de dood, zo beschrijft het Evangelie van Maria Magdalena, passeert de ziel de planeetsferen. Bij elke planeet zal een Archont proberen haar tegen te houden. Lukt dat, dan moet de ziel opnieuw incarneren in een aards leven.
De Archont zal proberen de ziel tegen te houden door haar vast te grijpen bij een zielengewaad. Maar als de ziel over de juiste gnosis beschikt, zal ze bij elke planeet de juiste magische woorden weten uit te spreken. De Archont zal dan achterblijven met het lege zielengewaad en de ziel zal haar reis kunnen vervolgen. Wanneer de ziel zo al haar zielengewaden achterlaat, zal ze tenslotte met haar naakte wezenskern, voorbij de planeetsferen, verenigd worden met de goddelijke eenheid, als een druppel die terugkeert naar de oceaan.
Het Evangelie van Maria Magdalena geeft enkele twistgesprekken weer tussen de ziel en een Archont.
Lees meer: http://www.gnostiek.nl/gnostiek/Maria%20Magdalena.html
Hoihoi,

dit komt mij heel bekend voor, behalve dan die archonten. Volgens de theosofia waar ik een tijdlang geinteresseerd in ben geweest gaat de "ziel" langs de planeten om vervolgens weer op Aarde te reincarneren. Allemaal kletskoek natuurlijk, maar wel interessant dat de gnostiek dezelfde ideeen had.
Ik herinner mij een apocrief evangelie waarin Jezus danst met zijn leerlingen en ze de wachtwoorden toezong.
Die zielengewaden zijn de egokrachten denk ik dan.

De gnostiek gaat wel uit van een snelle terugkeer naar de goddelijke eenheid, hindoes, boeddhisten en theosofen zullen het er niet mee eens zijn :D

Gast1

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Gast1 » 16 apr 2014, 19:31

Berjan schreef:... dit komt mij heel bekend voor, behalve dan die archonten. Volgens de theosofia waar ik een tijdlang geïnteresseerd in ben geweest gaat de "ziel" langs de planeten om vervolgens weer op Aarde te reincarneren. Allemaal kletskoek natuurlijk, maar wel interessant dat de gnostiek dezelfde ideeën had.
Ik herinner mij een apocrief evangelie waarin Jezus danst met zijn leerlingen en ze de wachtwoorden toezong.
Die zielengewaden zijn de egokrachten denk ik dan.
[think]

Waarom is het kletskoek?
Waarom is het zelfs 'natuurlijk kletskoek'?
Wanneer is iets kletskoek?
Zou het kunnen dat als je denkt dat 'zielengewaden de egokrachten zijn', dat dat dan ook kletskoek is?

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Susan » 16 apr 2014, 19:40

Tardis schreef:Susan, zoals jij de betekenis van het woord Archonten uitlegt heb ik het ook begrepen en opgevat toen ik me begon te verdiepen in gnostiek en dat woord tegen kwam. Dus deze betekenis van dat woord los van de vraag of Archonten echt bestaan, of dat we ons inbeelden dat ze bestaan. In het dagelijkse taalgebruik noem ik het tegenstand, pech, moeite moeten doen, afleidingen, storende factoren, enz, enz. Archonten worden voorgesteld als entiteiten die ons doelbewust dwars willen zitten. Soms krijg ik wel eens het gevoel dat de tegenstand die ik ondervind om een bepaald doel te bereiken zo hevig is dat het lijkt alsof ik een verkeerd besluit nam en het leven me er van af wil houden.
Als 1e even dit: ik zie Achtonen zelf niet als entiteiten hoor, die ons 'met opzet dwars zitten', wel door uittredingen oa, dat er entiteiten zijn die ons wat kunnen leren, waarschuwen enz.

Tegenstand ondervinden op weg naar een bepaald doel zou bijv. ook te maken kunnen hebben dat je langer tijd nodig hebt om
iets echt goed te begrijpen.
Of dat er nog iets anders bij kan komen wat nog niet zichtbaar is, maar er wel ingepast moet worden voor dat je definitief
het doel kunt bereiken.
Dit is één van de vragen waar ik nog geen duidelijk antwoord op heb en waar ik wel duidelijkheid over hoop te krijgen, d.w.z. op tijd herkennen of tegenstand om je doel te bereiken een signaal is dat je een verkeerd doel probeert te bereiken, of dat je wordt uitgedaagd om harder je best te doen om dat doel te bereiken. Ik ben niet iemand die de weg van de minste weerstand volgt, 'go with the flow' is bepaald niet mijn credo. Ik ben liever zelf 'the flow' en ik kom wel eens rotsen tegen waar ik niet dwars doorheen kan stromen en ik moet dan mijn koers verleggen met het einddoel nog steeds in gedachten.
(hier had je zelf al een mooi antwoord op zag ik) ;P!

'Go with the flow' zie ik als mee gaan in de stroom van het leven, ongeacht hoe zich dat aandient, kan dus ook minder plezierig
zijn. Wat niet hoeft te betekenen dat je 'niets' zelf kunt ondernemen en met de armen over elkaar moet gaan zitten als of je niets mag doen. De kosmos heeft een vinger in onze levenspap waardoor wij 'gestuurd' worden en er ook onvoorziene soms eerst onbegrijpelijke zaken op ons pad komen precies op de juiste tijd. Dat zullen we moeten ondergaan en wat wij zelf niet kunnen manipuleren of beheersen. Niemand kan dit omdat het een kosmische wet is. Geven we ons hier aan over, bewust, door
innerlijke zekerheid omdat we weten dat deze lessen nodig zijn, dan voelen we ook: wat er ook gebeurt, het is de bedoeling en goed voor me zoals het komt/is. Hier door verkrijgen we inzichten en worden we ons bewust van hoe wij zelf zijn.
(pas veel later als we terug kunnen kijken, zien we vaak waarom)

En nu kom ik weer bij onze vrije wil, we kunnen onze vrije wil heel goed inzetten...mits...we naar onze Ziel luisteren via onze intuïtie en gevoel. Eerlijke keuzes maken van uit het hart, hoofd en gevoel, met compassie voor alles en iedereen. Zonder ons te forceren en vooroordelen, of opgeslokt door persoonlijke dramatiek in ons leven die ons kunnen blokkeren.
Omgekeerd komt het ook voor dat mijn flow in een stroomversnelling raakt en dat vanuit onverwachte hoek hulp wordt aangeboden. De laatste maanden is mijn flow een snelstromende rivier en komen er van links en rechts extra stroompjes bij die het water soms doet kolken en steeds breder maakt. Ik denk dat dit komt omdat de intentie waarmee ik dit doe zuiver is en dat anderen dit herkennen en staan te springen om met me mee te doen. Ik durf mijn vrienden en vriendinnen op dit forum wel toe te vertrouwen dat ik zelfs geweldig geholpen word door mensen die al enige jaren niet meer onder ons zijn en over hun graf heen hun zegje doen om gerezen misverstanden uit het verleden recht te zetten. Ere wie ere toekomt
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn Tardis, dat zijn positieve energieën die een aantrekkingskracht op gelijkgestemden hebben, of gebeurtenissen die dan naar jou toe komen
die je precies nodig hebt op weg naar jouw doel.
Mijn haar ging overeind staan bij de laatste zin over 'boodschappen' krijgen van overledenen. Fenomenaal is dat he. :grin:
Heb dit zelf vaak mogen ondervinden, voor velen ongeloofwaardig weet ik, maar o zo waar en prachtig indien het je overkomen mag.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Berjan » 16 apr 2014, 20:31

Gast1 schreef:
Waarom is het kletskoek?
Waarom is het zelfs 'natuurlijk kletskoek'?
Wat van ons zal dan langs de planeten gaan? Onze hersenen? Ons lichaam? Ons bewustzijn (wat blijkbaar heel makkelijk te verklaren is door onze hersenen)?
Wanneer is iets kletskoek?
Wanneer iets niet waar blijkt te zijn, als je het logisch overdenkt?
Zou het kunnen dat als je denkt dat 'zielengewaden de egokrachten zijn', dat dat dan ook kletskoek is?
Nu vergis je je toch denk ik. Ik heb het over het idee van de gnostici, niet over mijn eigen idee. Met andere woorden: Het kan best lulkoek zijn, maar toch is het geen lulkoek als ik zeg dat dit het idee van de gnostici is.
Niet alles is evenveel waard of evenveel lulkoek.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Tardis » 16 apr 2014, 22:18

Susan schreef:Mijn haar ging overeind staan bij de laatste zin over 'boodschappen' krijgen van overledenen. Fenomenaal is dat he. :grin:
Het is niet 'spooky' hoor. Het zijn hun kinderen die de boodschappen doorgeven aan mij zodat ik de andere kant te horen krijg waardoor ik informatie van meerdere kanten bij elkaar zie komen. Ik wist het van te voren ook allemaal niet, maar er blijken mensen miskend te zijn door misverstanden of doordat ze niet eens weet hadden van de valse geruchten die over hun de ronde deden. Veel daarvan is boven water gekomen en hoe het werkelijk gegaan is zal gepubliceerd worden. Daardoor zal er voor sommigen sprake zijn van eerherstel.

Verder kan ik zonder kwezelachtig te zijn zeggen dat er een coproductie is tussen mij en al lang geleden overleden personen vanwege de teksten, de tekeningen of de filmbeelden die ze hebben nagelaten en nooit wereldkundig hadden gemaakt. Omdat het op het moment dat ze het schreven, tekenden of filmden nog niet belangwekkend genoeg was. Maar in deze tijd en in relatie tot alle andere informatie is het wel belangwekkend geworden. Dat is dus de afgelopen tijd allemaal bij elkaar gekomen en de stroom aanvullende informatie is nog niet opgehouden. De productie heeft veel meer diepgang en kwaliteit gekregen doordat veel mensen op mijn verzoek, of uit zichzelf, of via-via, informatie zijn komen aandragen en mensen die zij wel kennen en ik niet een seintje geven dat ze zich met hun informatie bij mij moeten melden.
Laatst gewijzigd door Tardis op 16 apr 2014, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Gast1 » 16 apr 2014, 22:32

Berjan schreef: Wat van ons zal dan langs de planeten gaan? Onze hersenen? Ons lichaam?
Ons bewustzijn (wat blijkbaar heel makkelijk te verklaren is door onze hersenen)?
Wanneer iets niet waar blijkt te zijn, als je het logisch overdenkt?
Nu vergis je je toch denk ik. Ik heb het over het idee van de gnostici, niet over mijn eigen idee.
Met andere woorden: Het kan best lulkoek zijn, maar toch is het geen lulkoek als ik zeg dat dit het idee van de gnostici is.
Niet alles is evenveel waard of evenveel lulkoek.
Even op jouw vragen. Laten we eens zeggen dat ik het niet weet.
Het niet weten wil niet zeggen dat het dan niet zo is, waarom zou er niets van ons langs de planeten gaan?
Denk niet in lichaamsdelen, maar in atomen of in nog kleinere vormen.
Berjan, vergeet niet dat al dat wat wij nu zijn, uiteindelijk ook 'uit de ruimte' komt.
Wij zijn hier geklonterd ende geclusterde atomen die ons tot mens maken ...
Hoe komt het water op de Aarde?
Toch?

In feite zijn wij 'buitenaardsen' in on-samengestelde vorm. De vorm hebben we hier pas gekregen en we veranderen nog steeds.

Je hebt het over 'niet waar' ... en dat je er dan over na gaat denken. Tuurlijk is dat logisch, maar wie zegt ende schrijft dat iets niet waar of waar is?
Wat is waar? Vroeger dachten ze dat iemand van de duivel bezeten was als deze persoon begon te schuimbekken en spastische trekkingen begon te vertonen.
Tegenwoordig noemen we dat epilepsie. Stel als ik nou zou zeggen dat dat niet uitmaakt en dat deze persoon toch bezeten is van de duivel.
Is dat dan kletskoek? Waarschijnlijk zegt 98% van wel, maar dan toch ... wat is waar?
Bestaan duivels en engelen?
Antwoord: 'Ja', het ligt er alleen aan hoe je het allemaal definieert.
Je schrijft het: "Niet alles is evenveel waard of evenveel lulkoek." :wink:

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Reïncarnatie in de gnostiek

Bericht door Susan » 17 apr 2014, 05:13

Tardis schreef:[/Het is niet 'spooky' hoor. Het zijn hun kinderen die de boodschappen doorgeven aan mij
O op die manier, dit leest ook anders, en 'spooky' is het echt niet mocht het
wel gebeuren dat je een keer zoiets mee maakt, wat me niet zou verbazen..
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Plaats reactie