Theosofie

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Theosofie

Bericht door Berjan » 20 apr 2014, 13:46

Inleiding in dit topic


Waarom een topic over Theosofie? Waarom moet Theosofie met een hoofdletter geschreven worden? Waarom is Theosofie beter dan andere denkbeelden? Laten we met dat laatste beginnen. Momenteel zie je een strijd tussen Religie en Wetenschap, tussen Spiritualiteit en Materialisme. Laten we beginnen met Spiritualiteit.

Spiritualiteit*
Die is er in vele vormen en maten. Dat is al een probleem, als je de problemen van Spiritualiteit wilt laten zien. Daarom pak ik er maar een uit: New age. Nou is New Age niet zo nieuw als dat het woord doet schijnen, maar gaat het om een idee van een nieuw Tijdperk. Veelal gebaseerd op 2012, maar zoveel is er nog niet veranderd. Wat is verder een idee van New Age? Als ik voor mijzelf mag spreken is dit vooral het idee dat we goden zijn. En dat we dit vergeten zijn door ons bewustzijn, door het lezen van boeken en denken over het onderwerp worden we “gnostici”. We weten dus dat we goden zijn. Maar ik ben het hiermee niet eens, en dat mag. Net zoals jullie ook jullie gedachten mogen vertellen en mogen hebben. De theosofie zegt iets heel anders, maar daar kom ik nog op terug.

Materialisme*
Dan het materialistisch denken. Een hoofdmoot van het materialisme is dat we slechts mensjes zijn. Dieren die denken dat we hoger staan dan dieren. En zeggen ze, na dit leven ben je weg en kom je niet meer terug. Ons denken reduceren ze tot hersenprocessen door middel van neuronen. Dat ons universum er is is door “toeval” ontstaan, wel een prachtig toeval. Ook wetenschappers kunnen onder de indruk raken van ons universum (lees bijvoorbeeld “Universum uit het niets” maar eens), maar meer dan materiele processen zien ze niet. Ook zeggen ze vaak “God bestaat niet, want kijk eens wat mensen en dieren elkaar aandoen”. Ook dit is weer hun goed recht, want vrijheid van denken is een goed recht waar vele mensen hun leven voor gegeven hebben. En ook een van de hoofdpunten in zowel Spiritualiteit, Materialisme als Theosofie. Godsdienst daarentegen...

Godsdienst*
Godsdienst is een gegeven dat we naast Spiritualiteit en Materialisme kunnen zetten. Het is de neiging een godheid buiten onszelf te zoeken en ook buiten onze wereld. En tegelijkertijd bestuurt die godheid ons leven, en we kunnen hem vragen om van alles en het zal ons gegeven worden. Tot zover is Godsdienst onschuldig, maar helaas blijft het daar niet bij. Men denkt ook dat de godheid dingen van ons mensen, vraagt en dat we die godheid meer lief moeten hebben dan de mensen om ons heen. Komen de belangen van de godheid en de belangen van de medemens niet overeen dan zal de godheid prefereren. Want die beslist uiteindelijk ook nog waar de mens zijn leven in de eeuwigheid zal verblijven. Voor eeuwig in de mooie sferen, of voor eeuwig in de hellesferen. Dit heeft al voor veel problemen gezorgd, al heeft dit ook met de menselijke natuur te maken, het heeft niet alleen te maken met godsdienst.
Theosofie**
Dan nu de Theosofie. Dit is een beknopte weergave van de Theosofie, want de rest komt later. Volgens de Theosofie zijn we onbewust begonnen aan onze lange reis. We zijn begonnen bij de oerknal (al wist men in de tijd dat Theosofie ontstaan is nog niks van de Oerknal zoals wij die nu kennen, vooral de naam niet). We zijn eerst heel ergens anders geweest, en uiteindelijk op Aarde aan onze laatste reis begonnen. Eerst als mineralen, dan als planten, toen als dieren en nu als mensen. En als we ooit zover komen worden we bewuste wezens die men voor het gemak goden noemt.
Filosofisch beredeneren
Dit is dus een verschil met hedendaagse new age ideeën. We zijn nog geen goden, maar we kunnen het worden. Dit is ook een verschil met Godsdienst en Wetenschap. De ene heeft een idee van een eeuwige hemel of hel waar we na dit leven kunnen wonen, de ander meent dat we na dit leven niks meer zijn. Maar ga maar eens na: Als je na dit leven een eeuwige toestand krijgt, dan heeft dit kleine leventje enorme gevolgen voor die eeuwigheid! En waar is de hemel? Waar is de hel? En als we na dit leven nog wat zijn, waarom zouden we voor dit leven dan niet iets zijn geweest? Over het materialistisch denkbeeld kunnen we in feite niks zeggen. Want het is logisch. Mits je maar gelooft dat materie alles is, en dat we vroeger een van die miljoenen zaadcellen waren die uiteindelijk verwordt tot een mensje. Best logisch, maar wel een jammerlijk denkbeeld. Maar niet alles is niet waar omdat het erg is. Wishful thinking speelt hierbij een rol, en dat probeer ik te voorkomen. Materialistische filosofen zeggen weleens dat het dierenrijk het bewijs is dat er geen God bestaat. Zo zegt Herman Philipse dit in zijn hoorcollege. Toch is dit een denkbeeld dat voortkomt uit een religieus dogma. Namelijk dat God liefde is en algoed en dat soort meer. Theosofie daarentegen gelooft niet in zo'n God. Die bestaat inderdaad niet. Want waar komt dan het Kwaad vandaan? Nee, Theosofie meent dat Kwaad relatief is. Er zijn in ons universum vele sferen, en wij leven op een materiële sfeer. We kunnen sferen boven ons niet zien, dit geldt ook voor sferen onder ons. Je zou eerder kunnen zeggen dat alles stof is, maar het een is meer stoffelijk dan het andere. Voor wezens die boven ons leven (qua stoffelijkheid, je zou dus zeggen dat het daar meer etherisch, minder stoffelijk is) is onze Aarde een hel. En voor wezens die onder ons leven (dus meer stoffelijk) is onze Aarde een hemel. Dit geld ook voor goed en kwaad. Voor bewuste wezens is iets kwaad, voor onbewuste wezens is iets goed en vice versa. Er bestaat ook geen kwaad buiten ons, alleen maar in ons. Wel toont Kwaad aan dat de meeste mensen nog steeds geen “goden” zijn, maar nog gewoon dieren. Want daar komen we ook vandaan. New Age heeft het idee gehad dat er in 2012 iets te gebeuren stond wat ons hele leven en mensbeeld overhoop zou gooien. Momenteel wordt er vooral geschreven dat we ons in een nieuwe tijd begeven en dat bewijst men door te wijzen naar al die protesten die nu aan de gang zijn, zoals de Arabische Lente en wat niet meer zij. Theosofie daarentegen stelt dat ieder men afzonderlijk zijn eigen redding moet zien te bewerkstelligen en dat dit niet gebeurt door kosmisch ingrijpen. http://theosofie.info/kaliyuga.html. Wel zijn er dus kleine en grote cycli en het kan zijn dat de protesten te maken hebben met een kleine yuga die nu bijna afgelopen is. Tevens zegt de theosofie dat protesten zoals die nu plaatshebben weinig nut hebben want veranderingen vinden plaats in lange tijden, door lang zwoegen en niet plotsklaps. En dat zien we ook nog terug in die Arabisch Lente, want die heeft nog weinig goeds gebracht. Goed samengevat heeft Theosofie dus een realistisch mensbeeld en een positief toekomstbeeld. Materialisme heeft een realistisch mensbeeld en geen toekomstbeeld. Spiritualiteit (New Age) heeft een positief mensbeeld en een positief toekomstbeeld. Godsdienst heeft een negatief mensbeeld en een positief/negatief toekomstbeeld.
Samenvatting
Is dit een reden om aan te nemen dat Theosofie waar is? Voor mij niet. Wel weet ik dat dit de meest heldere theorie is die ik ooit ben tegengekomen. Behalve dan het materialisme, want ook dat is een helder beeld zonder inconsistentie. En ik denk dat Materialisme ook gelijk heeft, als je kan bewijzen dat bewustzijn een bijproduct is van de hersenen en niet een losstaand gegeven. Iets wat je in feite ook kan teruglezen in een magisch boek (voor mij althans) over theosofie (de mahatma brieven aan A.P. Sinnet) waaruit ik binnenkort veel ga citeren. Maar vooralsnog zijn er geen duidelijke bewijzen in die richting gevonden en dus kunnen we Theosofie een kans geven. Geeft u het die kans ook?
*= dit zijn mijn eigen visies op de onderwerpen. Waarschijnlijk gaan die onderwerpen nog veel verder en behelzen ze meer. Het kan dus zijn dat jullie denken "ik zie dit anders potjandokie", maar het is slechts mijn mening over die onderwerpen. En het moest wel beknopt want dit stuk alleen is al een pagina in mijn Office. Te lange teksten leest men niet, denk ik.
**= ook dit is een beknopte weergave. In dit topic zal ik proberen alles wat ik weet te zeggen en het liefst in eigen woorden. Want als je iets niet in eigen woorden kan vertellen heb je het niet voldoende doordacht en begrepen. Wel zal ik uiteraard verwijzen naar de Theosofische leraren die mij het nauwst aan het hart liggen.

Goed, welkom dus op de reis in dit topic :knuffie:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Theosofie

Bericht door Vitharr » 20 apr 2014, 15:55

Goed dat je begint met het uiteenzetten van je eigen denkbeelden bij bepaalde begrippen. ;P!

Sta me toe die van mezelf er naast te zetten:

Spiritualiteit is voor mij een parapluterm, waar religie een onderdeel van is, net als New Age. Als tegenhanger zie ik vooral Rationalisme.

Binnen Religie zie ik een sterk verschil tussen non-theïstische religie, en mono- of polytheïstische religie. Die scheiding is echter wel moeilijk te duiden. Sommige religies onderscheiden zich duidelijk, zoals het Christendom, wat duidelijk een monotheïstische religie betreft. Maar bij Pantheïsme hangt het weer sterk van de vorm af in welke categorie je het stopt.

Zoals jij Godsdienst beschrijft, ken ik het zelf niet. Godsdienst is een term die gebruikt wordt voor een monotheïstische religie, en daarmee valt Godsdienst voor mij onder de noemer Spiritualiteit. Er zijn Godsdiensten die de kenmerken vertonen die jij beschrijft, maar in Godsdiensten als bijvoorbeeld het Zoroastrisme is jouw beschrijving volgens mij onjuist.

Materialisme zou ik in hetzelfde hokje als Rationalisme plaatsen. Aan de andere kant staat Spiritualiteit. Godsdienst staat daar niet naast, maar onder omdat het een zeer begrensde vorm van Spiritualiteit betreft. Op een soortgelijke wijze valt Theosofie bij mij ook onder spiritualiteit.

Omdat ik dergelijke terminologie altijd heel erg glibberig vind, praat ik zelf liever in hele ruwe kaders. Voor dit onderwerp meestal in intuïtie/gevoel en rationaliteit. Hoe je bovenstaande termen daarin verdeeld lijkt me redelijk voor de hand liggend.

Mocht je een idee willen hebben over mijn visie aangaande deze kwesties, dan is de discussie in dit topic wel een goed voorbeeld:

viewtopic.php?f=34&t=10058&st=0&sk=t&sd ... 9086c67457

Ik vind het een leuk topic Berjan. Maar ik denk dat iedereen wel goed op moet passen qua terminologie en eigen referentiekaders. En wat de lengte betreft, als ik zie wat je over probeert te brengen zie ik daar niet zozeer een probleem in. Ik denk dat bondigheid juist leidt tot veel misverstanden. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Theosofie

Bericht door Gast1 » 21 apr 2014, 08:57

Vitharr schreef:Binnen Religie zie ik een sterk verschil tussen non-theïstische religie, en mono- of polytheïstische religie. Die scheiding is echter wel moeilijk te duiden. Sommige religies onderscheiden zich duidelijk, zoals het Christendom, wat duidelijk een monotheïstische religie betreft. Maar bij Pantheïsme hangt het weer sterk van de vorm af in welke categorie je het stopt.
Wat dacht je van 'panentheïsme' ?
Het was Tardis die me daar lang geleden op wees en wat geloof ik wel het meeste bij me past: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... 8239,d.ZWU

Interessant topic Berjan.
Dank hiervoor.

Even laten bezinken ...

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Theosofie

Bericht door Susan » 21 apr 2014, 09:16

Berjan schreef: In dit topic zal ik proberen alles wat ik weet te zeggen en het liefst in eigen woorden. Want als je iets niet in eigen woorden kan vertellen heb je het niet voldoende doordacht en begrepen. Wel zal ik uiteraard verwijzen naar de Theosofische leraren die mij het nauwst aan het hart liggen.

Goed, welkom dus op de reis in dit topic :knuffie:
Mooi topic ;P!
Is geen kritiek Berjan, maar ...als wie dan ook iets niet helemaal begrijpelijk neer zet, is dat voor mij niet het 'seintje' dat hij of zij er niets van begrepen heeft. :wink:
Sommige mensen zijn heel goed of beter in het verbaal communiseren, maar om dit ook precies zo op papier of digitaal in woorden/zinnen over brengen niet. Dat betekent niet per definitie dat ze er niets van begrepen hebben, het een hoeft het ander niet uit te sluiten.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Theosofie

Bericht door Gast1 » 21 apr 2014, 10:48

... en daar sluit Gast1 zich helemaal bij aan ... ;P!

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Theosofie

Bericht door Vitharr » 21 apr 2014, 11:29

Gast1 schreef:Wat dacht je van 'panentheïsme' ?
Het was Tardis die me daar lang geleden op wees en wat geloof ik wel het meeste bij me past:
Panentheïsme ligt heel dicht bij mijn huidige overtuiging. In mijn geval is het nog wat vermengd met de volgende zaken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Perennial_philosophy

http://nl.wikipedia.org/wiki/Procestheologie

En wat ik zelf wel grappig vind is dat de eerste link de visie van mij als onbedorven kleuter beschrijft, en de tweede eigenlijk wat er van over is gebleven na geconditioneerd te zijn als procesmatige denker. De schade valt nog best mee. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Theosofie

Bericht door Gast1 » 21 apr 2014, 11:38

;P! ;P! ;P! ;P!

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Theosofie

Bericht door Zoeker » 21 apr 2014, 21:19

Godsdienst is een gegeven dat we naast Spiritualiteit en Materialisme kunnen zetten. Het is de neiging een godheid buiten onszelf te zoeken en ook buiten onze wereld.

Godsdienst heeft een spirituele kant en ideologische kant. Meestal gaat het over de ideologische kant, mijn inziens.
Althans bij de twee grote godsdiensten christendom en islam. Van de anderen weet ik te weinig af.
Het verwarrende is dat de spirituele kant en de ideologische kant telkens door elkaar heen lopen.
Laatst gewijzigd door Zoeker op 21 apr 2014, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Theosofie

Bericht door Zoeker » 21 apr 2014, 21:30

Nee, Theosofie meent dat Kwaad relatief is.
Goed en kwaad zijn erg relatief. Dit is gemakkelijk aan te tonen. De relatie is namelijk de perceptie. De menselijke geschiedenis toont aan dat 'we' heel verschillend hebben gedacht over goed en kwaad. Hele volksstammen zijn op de brandstapel verdwenen voor zaken die nu als totaal onschuldig worden geacht.

Maar dat je niet iemand dood mag maken, daar zijn we het toch wel over eens?
Nee, ook dat hangt van de perceptie af. In een oorlog mag je gewoon iemand dood maken, je krijgt er zelfs een lintje voor als het meezit.
En als je juwelier bent mag je ook overvallers doodschieten. Dan noemen ze je een held.

Maar waag het niet om een oud vrouwtje te beroven van een tientje en haar daar bij te doden.
Dan ben je een onmens. Maar ben je dokter en verlos je het zelfde vrouwtje uit haar lijden, dan ben je weer barmhartig.

Nou ja…jullie begrijpen het wel: maak daar maar eens chocola van. Goed en kwaad is niet meer dan een idee…...
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Theosofie

Bericht door Gast1 » 22 apr 2014, 08:25

Perfect geschreven Zoeker ;P!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Theosofie

Bericht door Susan » 22 apr 2014, 09:32

Goed en kwaad zie ik niet als iets wat alleen een idee is, al begrijp ik wel hoe Zoeker dit bedoeld,
want zo gaat het hebben we kunnen zien.

Dat heeft de mensheid er al die eeuwen zelf van gemaakt en in elkaar geknutseld, dit om te kunnen gebruiken al naar gelang het hun goed uitkwam. Zelfs onder het mom van dat 'God',
'Allah' of wat voor ander figuur/geloof etc dan ook dit zo zou goedkeuren gezegt zou hebben.
Dat is gesjoemel met (zoals ik het zie)het feit dat niemand het recht heeft een ander
het leven te benemen, of van zichzelf.

(Wat niet betekent dat we iemand onder bijv. helse pijnen, ademnood enz langzaam
een martelende pijnlijke dood hoeven te laten ondergaan...)
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Theosofie

Bericht door Zoeker » 22 apr 2014, 10:16

Susan schreef:Goed en kwaad zie ik niet als iets wat alleen een idee is, al begrijp ik wel hoe Zoeker dit bedoeld,
want zo gaat het hebben we kunnen zien.

Dat heeft de mensheid er al die eeuwen zelf van gemaakt en in elkaar geknutseld, dit om te kunnen gebruiken al naar gelang het hun goed uitkwam. Zelfs onder het mom van dat 'God',
'Allah' of wat voor ander figuur/geloof etc dan ook dit zo zou goedkeuren gezegt zou hebben.
Dat is gesjoemel met (zoals ik het zie)het feit dat niemand het recht heeft een ander
het leven te benemen, of van zichzelf.

(Wat niet betekent dat we iemand onder bijv. helse pijnen, ademnood enz langzaam
een martelende pijnlijke dood hoeven te laten ondergaan...)

Weet je wat de crux is, Susan? Het is de perceptie die goed en kwaad bedenkt. Maar diep in ons allemaal is het 'weten'. Dat hoeft slechts gevolgd te worden en dan heb je het ge-weten. En wij weten allebei dat dat 'weten' altijd zoekt naar de heelheid. Vanuit die positie kunnen wij handelen.

Maar wat hebben diverse godsdiensten er van gemaakt? Richtlijnen opgeschreven die voor meerdere uitleg vatbaar is. Zo de illusie wekkend dat in 'het heilige boek' de waarheid staat. En uiteindelijk vliegt men uit naam van God (=onvoorwaardelijke liefde) de twin towers in.
Hoe ver wil je van het padje afraken?

Wij (onze perceptie) scheppen goed en kwaad. Maar als mij 'kwaad' wordt aangedaan, dan is dat alleen 'kwaad' als ik dat als kwaad beoordeel.
Op het moment dat ik stop met oordelen (oordeelt niet opdat gij niet veroordeelt wordt) stopt het 'kwaad' ook wat mij wordt aangedaan.
Ik (mijn perceptie ) ben dus telkens de schepper van het kwaad!

Denk je het gruwelijkste in wat jou kan overkomen en geef er geen oordeel aan, dan ontstaat er ook geen kwaad.
Het probleem ontstaat waar iemand 'onrecht' wordt aangedaan en door de getroffene als zodanig wordt bestempeld.
Als ik vanavond het ziekenhuis ingeslagen wordt omdat men mij van een tientje wil beroven en ik geef er een oordeel aan, dan ontstaat kwaad.
Maar wel in mij!
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Theosofie

Bericht door Susan » 22 apr 2014, 11:51

Zoeker schreef: Wij (onze perceptie) scheppen goed en kwaad. Maar als mij 'kwaad' wordt aangedaan, dan is dat alleen 'kwaad' als ik dat als kwaad beoordeel.
Op het moment dat ik stop met oordelen (oordeelt niet opdat gij niet veroordeelt wordt) stopt het 'kwaad' ook wat mij wordt aangedaan.
Ik (mijn perceptie ) ben dus telkens de schepper van het kwaad!

Denk je het gruwelijkste in wat jou kan overkomen en geef er geen oordeel aan, dan ontstaat er ook geen kwaad.
Het probleem ontstaat waar iemand 'onrecht' wordt aangedaan en door de getroffene als zodanig wordt bestempeld.
Als ik vanavond het ziekenhuis ingeslagen wordt omdat men mij van een tientje wil beroven en ik geef er een oordeel aan, dan ontstaat kwaad.
Maar wel in mij!
Dat hangt er vanaf Zoeker wát voor oordeel je er aan geeft?
Oordelen doen we volgens mij zo wie zo, ook in dit soort situaties, al zou je alleen maar denken
hoe en waarom men dit deed jou zo te beschadigen, of bijv welke les je hier nu weer uit zo kunnen
trekken. En bedenk er nog maar een paar gedachten en gevoelens bij. Kan mij namelijk niet indenken dat er iemand is die hier niets over denkt, iets pijnlijks ondergaan door anderen aangedaan en er geen mening over te hebben naderhand.

Dat zoiets niet neutraal ondergaan kan worden.Als wij onderscheid leren zien, weten we toch ook
het verschil tussen wat goed is en niet? Dan ga je bij jouw voorbeeld niet oordeelloos gewoon verder met jouw leven volgens mij. Je hoeft ze (de daders)dan ook niet te straffen..? Want dat zou een oordeel zijn wat...kwaad doet ontstaan waarvan we zelf dan de schepper zijn volgens jou?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Theosofie

Bericht door Zoeker » 22 apr 2014, 12:30

Susan schreef: Dat hangt er vanaf Zoeker wát voor oordeel je er aan geeft?
Oordelen doen we volgens mij zo wie zo, ook in dit soort situaties, al zou je alleen maar denken
hoe en waarom men dit deed jou zo te beschadigen, of bijv welke les je hier nu weer uit zo kunnen
trekken. En bedenk er nog maar een paar gedachten en gevoelens bij. Kan mij namelijk niet indenken dat er iemand is die hier niets over denkt, iets pijnlijks ondergaan door anderen aangedaan en er geen mening over te hebben naderhand.
Ja, ik dien mij preciezer uit te drukken. Het is moeilijk om zoals ik het voel in woorden uit te drukken.
Als iemand mij schade berokkent, dan kan het niet anders dan dat degene die dat doet handelt vanuit dualisme.
Hij slaat mij in elkaar omdat hij mij haat of iets wil hebben wat ik 'heb'.
Ik kan mij dan benadeelt voelen, maar daar ben ik zelf baas over.

Er zijn dus twee zaken die door elkaar lopen in de geschetste situatie.
1. Mijn aanvaller treedt in dualiteit door mij te beroven/in elkaar te slaan.
2. Ik heb de keuze om het als 'kwaad' te zien of als 'een gebeurtenis'.

Zie ik het als 'kwaad', dan treed ik zelf ook in dualiteit. Er ontstaat in mijn beleving een afscheiding tussen mij en de aanvaller.
Ik ben hier eigen baas in. Waarom zou ik dualiteit stimuleren? De gebeurtenis is gebeurd en dat is niet meer te veranderen.
Ik mag helemaal zelf weten hoe ik het gaan zien naderhand. En hoe mijn aanvaller het ziet, dat moet hij zelf maar weten, dat is niet mijn zaak.
Zo kan de aanvaller 'kwaad' beleven en ik niet. Waaruit blijkt dat 'kwaad' een verzinsel is van de perceptie.
Dat zoiets niet neutraal ondergaan kan worden.Als wij onderscheid leren zien, weten we toch ook
het verschil tussen wat goed is en niet? Dan ga je bij jouw voorbeeld niet oordeelloos gewoon verder met jouw leven volgens mij. Je hoeft ze (de daders)dan ook niet te straffen..? Want dat zou een oordeel zijn wat...kwaad doet ontstaan waarvan we zelf dan de schepper zijn volgens jou?

Ook als je iets aanvankelijk als 'niet-neutraal' ervaart, dan kan je later toch weer toe naar de neutrale ervaring.
Iedere vorm van neutraliteit of niet-neutraliteit doet zich voor in mij. Ik ben daar zelf degene die de keuze maakt.
En wat straf betreft: straf staat hier buiten. Straffen laten we aan de overheid over, daar hoef ik mij niet mee te bemoeien.
Wel zal ik medewerking verlenen door neutraal het gebeurde weer te geven en ontvreemde spullen zou ik ook graag terug willen.
Maar of er gestraft wordt maakt verder niet uit voor wat er in mij leeft.

En reken maar dat er mij in het verleden wat is aangedaan. Maar het 'leeft' niet in mij.
Het zijn gebeurtenissen geworden, niet meer, niet minder.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Theosofie

Bericht door Gast1 » 22 apr 2014, 13:15

Suus, nou schrijf ik het een keer: "Het is toch niet te geloven." :grin:

Herinner je je onze schriftelijke conversaties hier op het forum?
Dit wat Zoeker schrijft komt je ongetwijfeld heel bekend voor ...

Zoeker ... saai :mrgreen: ... maar verdraaid leuk om te lezen ;P!

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Theosofie

Bericht door Susan » 22 apr 2014, 13:48

Gast1 schreef:
Suus, nou schrijf ik het een keer: "Het is toch niet te geloven." :grin:
Nee, misschien is het niet te geloven Gast1 wat ik schreef...? *1*
Herinner je je onze schriftelijke conversaties hier op het forum?
Dit wat Zoeker schrijft komt je ongetwijfeld heel bekend voor ...

Zoeker ... saai :mrgreen: ... maar verdraaid leuk om te lezen ;P!
Jazeker, heel herkenbaar, prachtig gelijkgestemden, die wel lekker voor zichzelf blijven
denken en niet door andermans teksten laten 'sturen'.
Blijf dit ook maar zo doen he, we kunnen allemaal voor ons zelf blijven denken en bij ons zelf blijven in alles, ook in theosofie, filosofie, wetenschap, esotorie, enz . 'Los' blijven dus en niet
gebonden aan een groep, vereniging, club wat vaak regels voorschrijft richting een hok duwt...

En toch...ongebonden gebonden zijn... als ik nog te volgen ben :grin:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Theosofie

Bericht door Zoeker » 22 apr 2014, 14:36

Susan schreef:
Gast1 schreef:
Suus, nou schrijf ik het een keer: "Het is toch niet te geloven." :grin:
Nee, misschien is het niet te geloven Gast1 wat ik schreef...? *1*
Herinner je je onze schriftelijke conversaties hier op het forum?
Dit wat Zoeker schrijft komt je ongetwijfeld heel bekend voor ...

Zoeker ... saai :mrgreen: ... maar verdraaid leuk om te lezen ;P!
Jazeker, heel herkenbaar, prachtig gelijkgestemden, die wel lekker voor zichzelf blijven
denken en niet door andermans teksten laten 'sturen'.
Blijf dit ook maar zo doen he, we kunnen allemaal voor ons zelf blijven denken en bij ons zelf blijven in alles, ook in theosofie, filosofie, wetenschap, esotorie, enz . 'Los' blijven dus en niet
gebonden aan een groep, vereniging, club wat vaak regels voorschrijft richting een hok duwt...

En toch...ongebonden gebonden zijn... als ik nog te volgen ben :grin:

Hmm..ik heb al jullie conversaties niet uitgelicht. Maar ik begrijp dat deze conversatie al eerder heeft platsgevonden.

En je hebt gelijk in je laatste zinnen, Susan. Alles wat er te weten valt bevindt zich namelijk al in jou. Geloof Gast1 niet, geloof mij niet, geloof alleen je zelf!

Ooit was ik onwetend, maar ik had een geweten. Vanuit dat geweten heb ik gehandeld. En nu jaren later weet ik hoe dat geweten daar altijd al was. Ik heb altijd al geweten dat ik onderdeel van de heelheid ben geweest. Ik geloofde in afgescheidenheid, maar dat was niet meer dan een geloof. Omdat mijn 5 zintuigen afgescheidenheid signaleerden. En dat is de clou van het hele verhaal. Eenmaal de heelheid gevonden wil je die niet meer verlaten. Niks ergers dan weer de afgescheidenheid in te moeten. Maar pak-um-beet Dutroux maakt ook deel uit van die heelheid.
En de mensen die mij wat hebben aangedaan maken ook deel uit van die heelheid. Er is niks of niemand uitgezonderd.

En als ik kijk naar de religies die er van uitgaan dat de 'goeden' in de hemel komen, dan zie ik afgescheidenheid.
Wat is dat voor hemel waar alleen plaats is voor de 'goeden'? Wat is dat voor egocentrisch gedrag?
Daarom bevinden we ons al in de hemel (of in de hel). De bokken worden idd van de schapen gescheiden.
Maar dat geschiedt wel in het hierNUmaals. Dat is de grap van God. Hij bestaat wel, maar wij bestaan niet…!
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gast1

Re: Theosofie

Bericht door Gast1 » 22 apr 2014, 19:06

pak-um-beet en het hierNUmaals ... :shock:

Niet te flitsen, dat zijn de uitdrukkingen die ik steeds gebruik ...

Gast1

Re: Theosofie

Bericht door Gast1 » 23 apr 2014, 04:10

Berjan schreef:Iets wat je in feite ook kan teruglezen in een magisch boek (voor mij althans) over theosofie (de mahatma brieven aan A.P. Sinnet) waaruit ik binnenkort veel ga citeren. Maar vooralsnog zijn er geen duidelijke bewijzen in die richting gevonden en dus kunnen we Theosofie een kans geven. Geeft u het die kans ook?
Berjan, ik ben benieuwd naar de citaten. Tuurlijk geef ik theosofie een kans, waarom niet?
Ik wacht dus even af. Bewijzen? We zien het wel.
Vooralsnog heb ik geen bewijs nodig voor 'mijzelf' ...

Berjan
Onderzoeker
Berichten: 272
Lid geworden op: 05 mar 2014, 16:05

Re: Theosofie

Bericht door Berjan » 24 mei 2014, 20:27

Ik heb besloten dit niet meer te doen..

Heb ik expres neergezet dat dit mijn mening is en dat men de boodschapper niet neer moet schieten is de eerste reactie die ik krijg er een van "ik zou het zo doen, of zo zien". Dan breekt mijn klomp. Naar mijn idee hebben mensen meer zin in discussie dan in gewoon lezen zonder oordeel te vellen.
Ik hoop dat jullie niet denken dat ik niet tegen kritiek kan, want dat kan ik zeker wel. Maar niet als het gaat om persoonlijke meningen, die zijn en blijven persoonlijk. En dat geld natuurlijk voor religie, godsdienst en levensbeschouwingen die je nog meer hebt. Voor mij is het heel logisch dat religie spiritueel is, en godsdienst "lippendienst". Door woorden en rituelen probeert men god te dienen (naam zegt het al). Dat anderen het anders zien is prima, maar kom daar een topic niet mee vervuilen als het topic daar niet voor bedoeld is.

Dus doe hier maar een slotje op :lekkapuh:

Plaats reactie