Paus: Zero tollerance seksueel misbruik.

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Paus: Zero tollerance seksueel misbruik.

Bericht door taigitu » 27 mei 2014, 09:18

Paus: zero tolerance seksueel misbruik

Afbeelding
Klaagmuur

DI 27 mei 2014 | 07.56
Seksueel misbruik van kinderen door priesters is een lelijke misdaad, te vergelijken met een 'zwarte mis'. Dat heeft paus Franciscus maandag gezegd tegen verslaggevers in het vliegtuig dat hem terugbracht na een bezoek aan het Midden-Oosten.

Verder zei de paus dat hij niet zal tolereren dat er in de katholieke kerk kinderen worden misbruikt.
"Seksueel misbruik is zo'n lelijke misdaad. Een priester die dit doet, verraadt het lichaam van de Heer."

Volgend maand zal Franciscus voor het eerst sinds zijn verkiezing in maart 2013 slachtoffers van seksueel misbruik ontmoeten in het Vaticaan.

Bron: ANP
http://www.kerknieuws.nl/nieuws.asp?oId=27222
Dit is verheugend nieuws.
Alhoewel ik de tekst op verschillende manieren kan interpreteren......
Het zal zeker voor de uitgenodigde slachtoffers kunnen helpen in hun verwerking dat
er vanuit de top van de katholieke kerk zo geregeerd wordt.
En ik hoop heel misschien ook voor de slachtoffers die niet als slachtoffer
(h)erkent worden/werden. En als dan de daders, die buiten het Vaticaan
wonen/werken, uitgeleverd worden door de kerk aan het gerechtelijk gezag.........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Paus: Zero tollerance seksueel misbruik.

Bericht door Zoeker » 27 mei 2014, 12:22

Ik vind dit een beetje een rare opmerking van de paus. Net alsof er situaties denkbaar zouden zijn dat seksueel misbruik niet laakbaar is?
Ik bedoel: het hoeft toch geen enkele vorm van uitleg dat een priester (maar ook alle andere mensen) zich niet bezondigt aan seksueel misbruik?

Geen beste beurt, Frans!
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Paus: Zero tollerance seksueel misbruik.

Bericht door MetalPig » 27 mei 2014, 12:52

Zoeker schreef:Ik bedoel: het hoeft toch geen enkele vorm van uitleg dat een priester (maar ook alle andere mensen) zich niet bezondigt aan seksueel misbruik?

Geen beste beurt, Frans!
Is het de fout van Frans of van de journalisten die hem telkens naar de bekende weg vragen?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Paus: Zero tollerance seksueel misbruik.

Bericht door taigitu » 27 mei 2014, 13:27

Het kan natuurlijk zijn dat de journalist zijn eigen woorden gebruikt.
Toch vind ik deze zin wel 'pauselijk':
"Seksueel misbruik is zo'n lelijke misdaad. Een priester die dit doet, verraadt het lichaam van de Heer."
Ik maak me dan eerder zorgen over het lichaam en de geest van het misbruikte kind.
Ik zie niet goed hoe iemand het 'lichaam van de Heer' kan verraden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Paus: Zero tollerance seksueel misbruik.

Bericht door Zoeker » 27 mei 2014, 14:52

MetalPig schreef:
Zoeker schreef:Ik bedoel: het hoeft toch geen enkele vorm van uitleg dat een priester (maar ook alle andere mensen) zich niet bezondigt aan seksueel misbruik?

Geen beste beurt, Frans!
Is het de fout van Frans of van de journalisten die hem telkens naar de bekende weg vragen?

Hij hoeft toch niet te antwoorden?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Paus: Zero tollerance seksueel misbruik.

Bericht door Zoeker » 27 mei 2014, 14:56

taigitu schreef:Het kan natuurlijk zijn dat de journalist zijn eigen woorden gebruikt.
Toch vind ik deze zin wel 'pauselijk':
"Seksueel misbruik is zo'n lelijke misdaad. Een priester die dit doet, verraadt het lichaam van de Heer."
Ik maak me dan eerder zorgen over het lichaam en de geest van het misbruikte kind.
Ik zie niet goed hoe iemand het 'lichaam van de Heer' kan verraden.

Ik begrijp dat prima. Seks is gegeven om dat in een sfeer van vertrouwen en vrijwilligheid te wisselen tussen twee handelsbekwame mensen.
Een priester die een kind misbruikt, beschadigt daarmee ook zijn spirituele 'zijn'. Hij noemt dat 'lichaam van de Heer'.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Plaats reactie