Zoeker schreef:
Wat jij bedoelt is de politieke islam, die is walgelijk van aard.
Het is niet zinvol om de spirituele islam of de islam als totaal te veroordelen.
Een soefie zou zich nooit overgeven aan dit soort zaken.
.
Ik zie dit gebeuren als een onderdeel van de fundalistische beleving van de islam.
En dat fenomeen is er bij het christelijk geloof ook, alleen ligt dat gelukkig achter ons.
Toch geloof ik als de katholieke kerk weer erg 'sterk' zou worden deze ook oude
straffe regels opnieuw zou inzetten om de macht te behouden. Ze hebben al te
kennen gegeven de overkoepelde leider te willen zijn van alle christelijke geloven
tezamen. En dan hebben ze meer macht dan de wereldleiders.
Inquisitie in Europa (ca. 1380-1750)
Na ca. 1380 waren Dominicaanse inquisiteurs actief in het vervolgen van heksen.
Na 1600 werd het voortouw bij deze vervolgingen overgenomen door de Jezuïeten.
Na ca. 1520 probeerden absolutistische vorsten de wetgeving te centraliseren op een voor hen gunstige manier. De oude accusatoire rechtspraak werd daarbij grotendeels vervangen door de inquisitoire rechtspraak die een vervolg was van de kerkelijke inquisitie en zich baseerde op het Romeinse recht. Het inquisitoire recht werd de dominante vorm van rechtspraak in vrijwel geheel Europa, behalve in Engeland.
Vaak wordt dit inquisitoire recht ook wel ‘inquisitie’ genoemd.
Accusatoir recht was een soort wedstrijd tussen de partijen onder een relatief passieve rechter. Beide partijen konden getuigen oproepen. Als het om hekserij ging, was er een aanklacht nodig van iemand die zich door de “heks” benadeeld voelde. De aanklager liep het risico om de zaak te verliezen en een smaadproces tegen zich te krijgen. Het hing er vaak vanaf hoeveel getuigen de partijen op wisten te roepen (ofwel hoe geliefd ze waren in de gemeenschap).
Inquisitoir recht gaf de aanklager veel meer mogelijkheden.
Rechter en aanklager waren dezelfde persoon. De rechter kon zelf op onderzoek uitgaan en de aanklacht formuleren
Confrontatie met de aanklager was niet mogelijk, de aanklacht kon anoniem gedaan worden
De zittingen konden geheim zijn
De beschuldigde kon onbeperkt vastgehouden worden tot aan het proces
De beschuldigde hoefde de aanklacht niet te vernemen
Marteling was toegestaan en na 1570 werden de aanvankelijk in het systeem ingebouwde beveiligingen (om de verdachte te beschermen tegen willekeurige marteling) vrijwel geheel losgelaten
De beschuldigde mocht geen advocaat hebben
De beschuldigde mocht geen getuigen oproepen
De beschuldigde mocht de getuigen van de aanklager niet ondervragen
Een aanklacht vanuit het volk was na 1590 niet langer nodig. Men hoefde zelfs niet meer te bewijzen dat de heks iemand kwaad had gedaan.
Hoger beroep was onmogelijk
Deze wetswijziging viel samen met een spirituele hervorming, die de angst voor zonde, de duivel en de hel aanwakkerde. Daardoor werden de heksen na 1450 beschuldigd van het sluiten van een pact met de duivel en na 1560 ook nog van het vrijwillig hebben van geslachtsgemeenschap met de duivel op de heksensabbatten. Tijdens de marteling werden de heksen gedwongen om de namen van andere deelnemers aan de sabbat te noemen. Deze werden opgepakt en gedwongen meer namen te noemen. Zo ontstonden na 1580 de beruchte massaprocessen die vele tienduizenden het leven hebben gekost, vooral in Duitsland en Frankrijk.
Wikipedia
Ik weet ook dat de Soefi's ruimte geven aan andere geloven. Ik las eens dat ze
verschillende symbolen van verschillende geloven op een altaar in hun moskee in
Noordwijk hebben staan.
Op hun site staat o.a over hun geloofsbeleving: 'Het erkent de mystieke kern van alle
wereldreligies, eert en respecteert die als rijke inspiratiebron' en dat is voor mij een
juiste instelling.