Voorhuid-dialogen: in debat over besnijdenis

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Voorhuid-dialogen: in debat over besnijdenis

Bericht door taigitu » 17 jun 2014, 03:17

Na de besnijdenis van meisjes/vrouwen is dit ook een heikel punt.
Voorhuid-dialogen: in debat over besnijdenis

Door: Haroon Ali − 16/06/14, 14:17


Vonk Haroon Ali, kind van moslimouders, is tevreden besneden, zijn neef is een weigeruroloog.
Wie heeft gelijk? Ali gaat op zoek naar de waarheid en komt tot een verrassende conclusie.


Het debat wordt steeds feller, de teneur steeds negatiever. En dat zet mij aan het denken. Daarom wil ik nu elk denkbaar argument voor besnijdenis toetsen. Onderzoeken hoe het écht zit, zonder al het drama eromheen.

30 procent van de mannen op aarde is besneden, blijkt uit de laatste schatting van Wereldgezondheidsorganisatie WHO uit 2007. Bijna 70 procent van hen is moslim.

Ik heb geen voorhuid. Als baby van moslimouders werd mijn voorhuid er na drie maanden afgesneden. Ik heb er eigenlijk nooit moeite mee gehad. Sterker nog, ik ben gaan geloven dat een besneden penis beter is. Ik vind het mooier, ook bij anderen. Daarnaast denk ik dat het schoner is, je komt tijdens het douchen overal net wat beter bij. En over mijn seksleven heb ik niks te klagen. Het is juist prettig als je niet binnen drie minuten klaarkomt, maar er even de tijd voor neemt.

Mijn neef (van de Nederlandse kant van de familie) is daarentegen een fanatieke 'weigeruroloog'. Michael van Balken werkt bij het Rijnstate ziekenhuis in Arnhem. Hij heeft zich vaak uitgesproken tegen niet-medische besnijdenis, ook in de media, en voert die dus ook niet uit. Twee neven - de een tevreden besneden, de ander een voorvechter van de voorhuid - besluiten daarom de degens te kruisen over een van de meest controversiële kwesties in de geneeskunde, de ethiek en de theologie.

We staan tegenover elkaar in een discussie die elke paar maanden weer oplaait. De twee kampen werden goed zichtbaar in het programma 24 uur met... Theo Maassen zit opgesloten met Ali B. De rapper vertelt dat hij zijn beide zoontjes heeft laten besnijden. Maassen schrikt ervan. 'Je hebt je zoontjes verminkt.' Nee joh, zegt B. 'Ik ben heel erg blij met mijn besneden piemel.' Maassen: 'Jij gelooft toch in een god die ons heeft geschapen? Die heeft ons geschapen met een voorhuid.'

Het ligt ongelooflijk gevoelig. Begin over circumcisie en iedereen is over de zeik - columns, ingezonden brieven. In de strijd tussen godsdienstvrijheid en lichamelijke integriteit en autonomie lopen de emoties hoog op. Joden en moslims aan de ene kant, protesterende 'intactivisten' aan de andere. Er wordt geen onderscheid meer gemaakt tussen circumcisie wegens zuiver medische redenen, besnijdenis als religieuze traditie en culturen waar het er simpelweg is ingeslopen (Amerika).

Het debat wordt steeds feller, de teneur steeds negatiever. En dat zet mij aan het denken. Daarom wil ik nu elk denkbaar argument voor besnijdenis toetsen, bij mijn neef en andere deskundigen. Onderzoeken hoe het écht zit, zonder al het drama eromheen.

Amerikaanse artsen staan achter circumcisie
De American Academy of Pediatrics (AAP) verkondigde in 2012 dat de voordelen van circumcisie zwaarder wegen dan de risico's. Dat past in een lange traditie van Amerikaanse artsen die circumcisie promoten. Eerst als middel tegen masturbatie, later als gezondheidsmaatregel. Deze ideeën zijn in de 19de eeuw overgewaaid uit Engeland. Maar in Engeland is circumcisie na de Tweede Wereldoorlog drastisch afgenomen, omdat het land overstapte op een verzekeringssysteem dat circumcisie niet meer vergoedt. In Amerika is besnijdenis nog diep in de cultuur geworteld. De meeste jongens worden besneden om de simpele reden dat hun vader dat ook is. 'Ik hoor van Amerikaanse ouders dat ze vooral bang zijn dat hun zoontje er anders niet bij hoort', zegt Dekkers. Hij is verbaasd dat Amerikaanse artsen er nog steeds zo heilig in geloven. Earp vindt het ook wonderlijk dat Amerikaanse en Europese artsen, die toegang hebben tot dezelfde informatie, tot zulke andere conclusies komen. Niet snel na het statement van de AAP gingen 38 Europese artsen in de tegenaanval en betichtten de Amerikanen van 'cultural bias'. Van Balken wil daarbij benadrukken dat het Amerikaanse statement komt van kinderartsen. 'De urologen die ik spreek, hebben meestal een andere mening, ook al verdienen ze aardig wat geld met de ingreep. Ook zie je dat de weerstand in zijn algemeen toeneemt.' Het percentage besnijdenissen onder pasgeboren is nu zo'n 58 procent, tegen 64,5 procent eind jaren zeventig. Minder, maar nog altijd de meerderheid.
Het is een traditie die al duizenden jaren plaatsvindt
'Traditie is traditie', verzucht Earp. En daarmee slaat de discussie vaak dood. Maar vrouwenbesnijdenis is ook een traditie, eentje die de meesten nu barbaars vinden. In Nederland kun je er zelfs twaalf jaar voor de gevangenis in. Tegenstanders vinden dat je niet-medische mannenbesnijdenis zo moet zien. De gedachte dat alle moslims en joden besneden zijn, klopt ook niet. Besnijdenis wordt niet expliciet in de Koran genoemd, in tegenstelling tot wat velen denken, en komt niet voor in alle Hadith, of religieuze tradities. Ook binnen de joodse gemeenschap zijn er uiteenlopende visies. De chassidische traditie van metsietsa, waarbij de moheel (de rituele besnijder) het bloed dat vrijkomt tijdens de circumcisie met de mond opvangt en in een kom uitspuugt, wordt door de meeste joden nu veroordeeld. Aan de andere kant van het spectrum vind je moderne joden die een brit shalom houden, een besnijdenisceremonie zonder besnijdenis. Traditie is dus rekbaar.

Lees het hele artikel:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11304/Vo ... enis.dhtml[/quote]
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Voorhuid-dialogen: in debat over besnijdenis

Bericht door Zoeker » 17 jun 2014, 10:22

Ik ben nog altijd blij dat ik in het bezit ben van een voorhuid. Het zou niet mogen dat minderjarige jongens verminkt worden zonder medische redenen. Maar het gebeurd ook in ons land volop. Ja, het is niet zo drastisch als meisjes besnijden. Maar het is net zo onnodig.
Als een man het perse wil, wacht daar dan mee tot hij 18 is. Nu beslissen anderen over een ingreep die diep kan ingrijpen op het seksuele beleven van een man.

Hoe kan het toch dat telkens mensen willen beschikken over de seksualiteit van een ander?
Is het dan zo moeilijk om in te zien dat ieder mens daar zelfbeschikkingsrecht heeft?
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

aquarius

Re: Voorhuid-dialogen: in debat over besnijdenis

Bericht door aquarius » 17 jun 2014, 20:29

Besnijdenis ......
Wat ik er van af weet is dat de God van Israël erg gesteld was op hygiëne.
Nou was het zo dat vroeger er geen ondergoed werd gedragen en stof en zand vrij spel hadden rond de geslachtsdelen,wat nare ontstekingen tot gevolg had.
Dit was dan ook de grondreden om de (te nauwe voorhuid) los te snijden om zo het beter te kunnen reinigen.
Ook na een (natte droom) kon zaadresten achterblijven onder de voorhuid .
Verder is de besnijdenis een teken van het verbond tussen God en Abraham ,en dit verbond wordt in ere gehouden door de generaties heen .
Het staat allemaal geschreven in de reiniging wetten en voorschriften .

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Voorhuid-dialogen: in debat over besnijdenis

Bericht door Tet » 17 jun 2014, 20:50

Klopt wat je zegt over zand Aquarius.

Nederlandse militairen in Irak die niet besneden waren werden gek van de jeuk door het fijne zand onder de voorhuid.
Dus als je in die contreien leefde en leeft, ben je blij als je besneden bent.
Dan heeft het daadwerkelijk nut.

Edit: overbodige tekst verwijderd.
truth is stranger than fiction

Plaats reactie