Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Tardis » 18 jun 2014, 19:05

Gast1 schreef:
Tardis schreef:We zijn er niet bij geweest, dus we moeten afgaan op de berichten die tot ons komen.
Ik was er ook niet bij tijdens WOII en mogelijk zijn alle tv-beelden tijdens het journaal in Syrië, Afghanistan, Irak en waar dan ook acteurs?
Ik ben er niet bij en ik kan het dus ook niet beoordelen ...
Zo is dat.
Gast1 schreef:Tuurlijk dienen we alles met enige voorzichtigheid betrachten, maar heel veel geschriften, artefacten en al wat diens meer zij wijzen wel in een bepaalde richting.
Verschillende richtingen, als je luistert naar de verklaringen van verschillende mensen.
Gast1 schreef:Ik lees dan ook geen enkele veroordeling in het stuk,
Ik meen die veroordeling in de eerste post duidelijk te proeven. Een zin als Klaarblijkelijk laat God heel veel onrecht ‘passeren’ kan ik niet anders interpreteren dan als een aanklacht tegen het bestaan van onrecht. In hoeverre is hier sprake van onrecht? Daarom was het nodig om de tweede post te plaatsen, daarin lezen we het verweer tegen de aantijgingen in de eerste post.

Gaat het om moord? De eerste post reageert op de mediaberichten en die suggereren dat het om moord gaat, zonder het met zoveel woorden te vermelden.
Gaat het om een beerput? Volgens de mediaberichten wel en in de eerste post wordt dat klakkeloos aangenomen als feit, volgens de tweede niet.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gast1

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Gast1 » 18 jun 2014, 19:09

Tardis schreef: Mijn mening is dat het beter is als een mens geen godsdienst aanhangt.
[think]

Nu je dat schrijft ...
Ik geloof dat ik er zelfs geen mening over heb.
Ik kan me echter wel goed voorstellen dat er mensen zijn die hier een soort 'houvast' aan kunnen hebben.
Zou dat de zin zijn?

???

Even laten bezinken.

Gast1

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Gast1 » 18 jun 2014, 19:15

Zoeker schreef:
Gast1 schreef: Volgens de overleveringen zou Jezus zelfs gezegd hebben, Mijn Vader (god) waarom hebt gij mij verlaten.
Op dat moment heeft Jezus het zelfs niet begrepen. T'is wat, niet?
Daar zagen we de (immer zoekende) MENS Jezus.
Voor het moment van overgave is er een niet-begrijpen.
Na het moment van overgave is begrijpen niet meer nodig.
Deal ;P!

Gast1

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Gast1 » 18 jun 2014, 19:19

Tardis schreef:
Gast1 schreef:Ik lees dan ook geen enkele veroordeling in het stuk,
Ik meen die veroordeling in de eerste post duidelijk te proeven. Een zin als Klaarblijkelijk laat God heel veel onrecht ‘passeren’ kan ik niet anders interpreteren dan als een aanklacht tegen het bestaan van onrecht. In hoeverre is hier sprake van onrecht? Daarom was het nodig om de tweede post te plaatsen, daarin lezen we het verweer tegen de aantijgingen in de eerste post.

Gaat het om moord? De eerste post reageert op de mediaberichten en die suggereren dat het om moord gaat, zonder het met zoveel woorden te vermelden.
Gaat het om een beerput? Volgens de mediaberichten wel en in de eerste post wordt dat klakkeloos aangenomen als feit, volgens de tweede niet.
Tardis, excuses. Ik had het alleen over de eerste post. Jouw interpretatie van 'veroordeling' kan ik begrijpen. Ik vulde het zelf niet zo in maar verder ben ik het met je eens. De tweede post staat vol met veroordelingen en hypothesen.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Tet » 18 jun 2014, 19:37

Gast1 schreef:
Tardis schreef: Mijn mening is dat het beter is als een mens geen godsdienst aanhangt.
[think]

Nu je dat schrijft ...
Ik geloof dat ik er zelfs geen mening over heb.
Ik kan me echter wel goed voorstellen dat er mensen zijn die hier een soort 'houvast' aan kunnen hebben.
Waarom denk je dat Pierre?

Mijns inziens is dat namelijk precies het argument waar alle godsdiensten mee koketteren.
M.a.w. de stelling dat mensen ‘houvast’ nodig hebben komt uit de religieuze propagandamachine.
Het is de retoriek van organisaties die willen dat jij je bij hun aansluit, want zij leveren die ‘houvast’ en jij hebt die nodig.

Mensen kunnen die houvast gewoon bij zichzelf vinden, die hoeven ze niet ergens anders te zoeken.
Op het moment dat je houvast (lees morele steun) bij iets of iemand anders legt ben je geen zelfstandig functionerend persoon meer.

Ik merk dat er recent veel over de paus wordt gediscussieerd op het forum, en dan met name over het feit dat Franciscus zoveel beter is dan zijn voorgangers.
Hij komt zeker sympathiek en betrokken over, niet zo moeilijk na Ratzinger, maar mijn vraag luidt:
Is de wereld niet beter af zonder paus en dus zonder kerk en dus zonder religie?

Mijn antwoord daarop is ja.
We zijn slim genoeg om zelf te denken, en capabel genoeg om zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Daar hebben we toch geen religie voor nodig die deze zaken uit handen neemt en mensen gedwee en simpel maakt?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Susan » 18 jun 2014, 20:22

Niet iedereen kan alles zelf overzien, hebben soms graag een ander als soort leeraar
waarmee ze over vanalles kunnen communiceren, óf gewoon graag delen.
Als een groep gelijk gestemden of die het zelfde geloven, al of niet in een 'God', regelmatig bij elkaar wensen te komen,lijkt me een geloof geen bezwaar om dit dan gezamenlijk ook zo te delen.

Maar.. dan kunnen ze volgens mij beter geen 'vaste club' met regels en ingeschreven leden worden. Vrij blijven van elke doctrine voor iedereen, en zelf helemaal verantwoordelijk zijn, je leven leiden zoals je meent dat goed is. Geen 'baas', goeroe,dominee, paus of ander figuur 'boven' allen, die het uiteindelijk voor het zeggen heeft en alles beslist.

Niet afhankelijk van een geloof,leer of kerk en hun 'voorgangers'worden waar je op leunt, die gaan zeggen/afdwingen/voorkauwen wat de mensen moeten doen. Anders geeft weer iedereen zijn/haar kracht uit handen.
En daar begint het dan vaak met controleren van iedereen, onderdrukken en alle daar uit voortvloeiende ellende.

Ben erg laat vandaag en zat net hier te lezen.
Een korte aanvulling:
Wat ik hier mee zeggen wou is dat we van de hokjesgeest af moeten, mensen hebben zich ooit zelf van elkaar afgescheiden
door 'kliekgedrag' en dit in regels vast gelegt en zich te verbinden als lid van zo'n groep die dat na moesten leven.
Zo ontstonden ál die kerkjes, geloofsgroepjes, sektes enz enz die dezelfde gedachten hadden over een bepaalde leer, leefwijze en/of 'God', Profeet, en hoe je het verder ook noemen kan. Ieder claimde het enige juiste te doen. Dit werd vast gelegt in regelementen, hier door ontstond respectloos autoritair gedrag en machtsvertoon ten opzichte van andere medemensen buiten hun 'kliek'.
Met de vinger wijzend naar anders-denkenden, dit te veroordelen, intolerantie naar anderen zorgen voor vervolgingen van hen die er een eigen gedachte en leefwijze op na willen houden.
Laatst gewijzigd door Susan op 19 jun 2014, 09:09, 1 keer totaal gewijzigd.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Gast1 » 18 jun 2014, 22:45

Tet schreef:
Gast1 schreef:
Tardis schreef: Mijn mening is dat het beter is als een mens geen godsdienst aanhangt.
[think]

Nu je dat schrijft ...
Ik geloof dat ik er zelfs geen mening over heb.
Ik kan me echter wel goed voorstellen dat er mensen zijn die hier een soort 'houvast' aan kunnen hebben.
Waarom denk je dat Pierre?

Mijns inziens is dat namelijk precies het argument waar alle godsdiensten mee koketteren.
M.a.w. de stelling dat mensen ‘houvast’ nodig hebben komt uit de religieuze propagandamachine.
Het is de retoriek van organisaties die willen dat jij je bij hun aansluit, want zij leveren die ‘houvast’ en jij hebt die nodig.

Mensen kunnen die houvast gewoon bij zichzelf vinden, die hoeven ze niet ergens anders te zoeken.
Op het moment dat je houvast (lees morele steun) bij iets of iemand anders legt ben je geen zelfstandig functionerend persoon meer.
Ja, helemaal mee eens.
Ik merk dat er recent veel over de paus wordt gediscussieerd op het forum, en dan met name over het feit dat Franciscus zoveel beter is dan zijn voorgangers.
Hij komt zeker sympathiek en betrokken over, niet zo moeilijk na Ratzinger ...
:grin: Ook mee eens, maar hij wijkt niet alleen af van Ratzinger hoor :wink:
maar mijn vraag luidt:
Is de wereld niet beter af zonder paus en dus zonder kerk en dus zonder religie? Mijn antwoord daarop is ja.
Dat vroeg ik me inderdaad af ja, ik ben nog bezig om het te laten bezinken maar in eerste instantie denk ik van wel. Dat koppel ik echter gezien mijn conditionering meteen aan de complete geschiedenis van de kerk, maar toch. Ik denk er nog even over na, oké?
We zijn slim genoeg om zelf te denken, en capabel genoeg om zelf verantwoordelijkheid te nemen.
Nee hoor, dat zijn we door de bank genomen beslist niet.
Daar hebben we toch geen religie voor nodig die deze zaken uit handen neemt en mensen gedwee en simpel maakt?
Het gepeupel heeft denk ik wel 'aanwijzingen' nodig om zich van de dingen bewust te zijn. Religie of leraren/leraressen, goeroes of noem maar op, kunnen zo'n gereedschappen zijn om die aanwijzingen te geven. Ik zie het als een stukje opvoeden, net zoals kinderen naar school gaan zeg maar. Hier krijgen ze allerlei regels onderwezen en dat is denk ik in deze complexe maatschappij ook nodig. Ze worden 'klaargestoomd' en dus ook geconditioneerd en dat is weer het tegenstrijdige, eigenlijk worden ze ook 'dom' gemaakt.
Net als de kerkgangers? [think]

Toppie, alweer denkstof ...

Toch schrijft Suus ook al het een en ander waar ik aan denk ...
Kom er morgen op terug :wink:

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Tet » 19 jun 2014, 00:38

Gast1 schreef:
Dat vroeg ik me inderdaad af ja, ik ben nog bezig om het te laten bezinken maar in eerste instantie denk ik van wel. Dat koppel ik echter gezien mijn conditionering meteen aan de complete geschiedenis van de kerk, maar toch. Ik denk er nog even over na, oké?
Juist! Dat doen we allemaal; je ervaringswereld vormt je mening. En neem de tijd, ik heb i.i.g. geen haast.
Nee hoor, dat zijn we door de bank genomen beslist niet.
Daar verschillen wij van mening in.
Het gepeupel heeft denk ik wel 'aanwijzingen' nodig om zich van de dingen bewust te zijn. Religie of leraren/leraressen, goeroes of noem maar op, kunnen zo'n gereedschappen zijn om die aanwijzingen te geven. Ik zie het als een stukje opvoeden, net zoals kinderen naar school gaan zeg maar. Hier krijgen ze allerlei regels onderwezen en dat is denk ik in deze complexe maatschappij ook nodig. Ze worden 'klaargestoomd' en dus ook geconditioneerd en dat is weer het tegenstrijdige, eigenlijk worden ze ook 'dom' gemaakt.
Net als de kerkgangers? [think]
Pierre, zou je de woorden gepeupel, aanwijzingen en dingen uit de eerste zin willen definiëren?
Ik weet niet goed hoe ik ze moet interpreteren en kan daardoor niet reageren op je laatste stuk tekst.
truth is stranger than fiction

Gast1

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Gast1 » 19 jun 2014, 10:20

Tet schreef: Gast1, zou je de woorden gepeupel, aanwijzingen en dingen uit de eerste zin willen definiëren?
Ik weet niet goed hoe ik ze moet interpreteren en kan daardoor niet reageren op je laatste stuk tekst.
Uiteraard, maar de vraag nodigt mij tevens uit om ‘iets verder te kijken dan mijn neus lang is’.
Gepeupel definieer ik als ‘the people’, in het Latijn populus, het ‘gewone volk’ …
en zo kom ik er (nu pas) achter dat het blijkbaar ook een soort scheldwoord is.
Ik kan mij jouw vraag dus heel goed voorstellen.

Graag wil ik ook mijn opmerking toelichten, dat we ‘door de bank genomen’ (het gewone volk) niet slim genoeg zijn om zelf na te denken.
In onze complexe maatschappij hebben we allerlei regels en bestuurders nodig, om alles ‘in goede banen te laten lopen’, gezien deze complexiteit.
We hebben verkeersregels nodig, om geen ongelukken te veroorzaken en zo zie ik het ook met de zingeving en besef van alles.

'Het gewone volk' heeft vaak geen besef van dat wat er allemaal gebeurt, ook niet met zichzelf.
Ik denk dat er mensen nodig zijn zoals psychologen en psychiaters die ‘mensen helpen’ in een benarde situatie.
Zo kan een ‘religie’ of iets dergelijks ook een grote waarde hebben voor mensen, die zichzelf niet (meer) kunnen vinden, omdat ze los zijn geraakt van dat wat dieren wel hebben en dat is een binding met de Natuur en met zichzelf.
Dieren hebben geen psychologen, psychiaters, advocaten en rechters nodig en al zeker geen ‘religie’ …

Wij mensen, het gewone volk, zijn anders.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Tet » 19 jun 2014, 11:11

Gast1 schreef:
Tet schreef: Gast1, zou je de woorden gepeupel, aanwijzingen en dingen uit de eerste zin willen definiëren?
Ik weet niet goed hoe ik ze moet interpreteren en kan daardoor niet reageren op je laatste stuk tekst.
Uiteraard, maar de vraag nodigt mij tevens uit om ‘iets verder te kijken dan mijn neus lang is’.
Gepeupel definieer ik als ‘the people’, in het Latijn populus, het ‘gewone volk’ …
en zo kom ik er (nu pas) achter dat het blijkbaar ook een soort scheldwoord is.
Ik kan mij jouw vraag dus heel goed voorstellen.

Graag wil ik ook mijn opmerking toelichten, dat we ‘door de bank genomen’ (het gewone volk) niet slim genoeg zijn om zelf na te denken.
In onze complexe maatschappij hebben we allerlei regels en bestuurders nodig, om alles ‘in goede banen te laten lopen’, gezien deze complexiteit.
We hebben verkeersregels nodig, om geen ongelukken te veroorzaken en zo zie ik het ook met de zingeving en besef van alles.

'Het gewone volk' heeft vaak geen besef van dat wat er allemaal gebeurt, ook niet met zichzelf.
Ik denk dat er mensen nodig zijn zoals psychologen en psychiaters die ‘mensen helpen’ in een benarde situatie.
Zo kan een ‘religie’ of iets dergelijks ook een grote waarde hebben voor mensen, die zichzelf niet (meer) kunnen vinden, omdat ze los zijn geraakt van dat wat dieren wel hebben en dat is een binding met de Natuur en met zichzelf.
Dieren hebben geen psychologen, psychiaters, advocaten en rechters nodig en al zeker geen ‘religie’ …

Wij mensen, het gewone volk, zijn anders.
Duidelijk Gast1.

Komen wel een paar vragen bij me op:

Wat behelst de term ‘het gewone volk’, wat zijn de criteria waar deze mensen aan moeten voldoen?
Wie bepaalt deze criteria?
Wie vallen niet onder het gewone volk?
Wat als het gewone volk zich niet wil conformeren aan de regels van zingeving en besef van alles?
truth is stranger than fiction

Gast1

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Gast1 » 19 jun 2014, 11:13

Oei, je hebt al een snelle reactie gegeven Tet.
Sta mij toe alvast mijn tekst die ik inmiddels geschreven heb, te plaatsen:

Religie, hebben we dat nodig?
Ik neig er naar toe om te schrijven: ‘nee’, maar als ik mij bezin, heb ik het wel degelijk nodig gehad.
Ik heb het nodig gehad om er over na te gaan denken, waarna ik me er tegen af zette.
Dat ‘afzetten’ heeft mij geholpen om de dingen anders te gaan zien, dan dat ik ze voor ‘vanzelfsprekend’ hield.
Zo zie ik vanzelfsprekendheid als een logisch iets (actie = reactie en oorzaak en gevolg) en waarschijnlijk zien de meeste (nuchtere) mensen het zo.
Volgens mij niets mis mee.

Er is echter iets gebeurd waardoor ik een soort besef heb gekregen van de zingeving van alles.
Dat besef leverde mijn leven ‘kleur’ op waardoor ik alles heel intens ervaar en dat is mijn individu, wat zich op een bepaalde manier ‘tijdelijk’ afgescheiden heeft van ‘alles wat er is’.
Ik zie het als een tijdelijke bewuste uittreding van het ‘één en al’ terwijl ik er toch nog volop mee verbonden ben.
Ik ben verbonden met Tet, of hij dat nou wil of niet.
Mogelijk heb ik van hem nog wel het meest geleerd, in absoluut positieve zin.
Dit is mijn religie en ik ben daar erg blij mee.

Maar hebben wij mensen het in het algemeen nodig? Waar komt het vandaan?
Misschien hoeven we daar nog helemaal niet voor naar het verre verleden te gaan.
Ik denk dat de oerwoudstammen ‘iets’ hebben wat ze aanbidden, iets wat ze hoop geeft.
Ze zingen de morgen toe en danken op het eind van de dag, de dag.
Ze dansen en ze vragen voor regen en om bescherming. Religie?

Als klein kind keek ik naar de sterren en verwonderde me, het had en heeft nog steeds een grote aantrekkingskracht. Als heel jong vroeg ik mij af waarom?
Inmiddels weet ik dat ik bestanddelen in mij heb die oeroud zijn en dat al dat wat mij vormt, uit het universum vandaan is gekomen.
Ik ben een representant van het hele bestaan en zo zullen al mijn bestanddelen altijd blijven bestaan, in saecula saeculorum.
De religie zat al in mij, als heel klein kind … verbondenheid.

De oermens leerde communiceren en sprak er met elkaar over en ideeën en oeroude gevoelens clusterden zich in een soort overeenstemming.
De non-commerciële religie.

Veel later kwam het geld, de grootste religie aller tijden.
Het misbruik werd geboren en daar het RK-geloof dankbaar gebruik van gemaakt, het grootste commerciële succes aller tijden.

Ik het ‘gepeupel’ gedefinieerd en nu ook het begrip ‘religie’ …
Gepeupel bleek een scheldwoord te zijn en religie … ook.

Maar in feite is met beiden niets mis mee, ik denk dat beiden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en daarom hebben we het nodig, maar dan wel op ‘een goede manier’, zonder macht, geld en hebberigheid…

Amen? :wink:

Gast1

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Gast1 » 19 jun 2014, 12:02

Tet schreef:Wat behelst de term ‘het gewone volk’, wat zijn de criteria waar deze mensen aan moeten voldoen?
Wie bepaalt deze criteria?
Wie vallen niet onder het gewone volk?
Wat als het gewone volk zich niet wil conformeren aan de regels van zingeving en besef van alles?
Het gewone volk is een groep mensen die al heel lang samenwonen en dezelfde cultuur hebben.
In feite is dat iedereen binnen die groep. Iedereen is gelijkwaardig als mens, er zijn alleen verschillen in denkwijzen.
Niemand valt buiten een bepaalde criteria en iedereen valt binnen het gewone volk.

Ik heb Wikipedia ook even geraadpleegd:
De etymologie van het woord ‘volk’ is duister. In de loop van de geschiedenis is ongeveer hetzelfde woord in verschillende talen gebruikt. Men herleidt het tot het Germaanse *folkom , Fries folk, Engels folc, Duits Volk, of *fulka-. De oorspronkelijke betekenis kan 'groep strijders' zijn geweest: het Noorse folk betekende 'leger'. Er wordt verband gelegd met Grieks plethos 'menigte', en met de Latijnse woorden plebs 'het gewone volk', populus 'het volk' en vulgus 'het grauw', maar al deze afleidingen zijn omstreden. Volk komt terug in folklore.
Voor wat dat betreft mijn antwoord op de eerste drie vragen.
De laatste vraag is ook eenvoudig te beantwoorden.

Het hangt helemaal van de cultuur af van die groep hoe ze met de mensen binnen die groep om gaat.
Ik lees akelige verhalen van mensen die gestenigd of opgehangen worden.
Ik lees dat vrouwen bij bepaalde culturen geslagen ‘moeten’ worden...
of dat er preventief gehandeld wordt door meisjes op heel jonge leeftijd te besnijden of wat dan ook.
Ik vind dat akelig omdat het hier in de groep waarin ik leef, gelukkig niet aan de orde is.

Die andere groepen waar dat wel gebeurd, vinden het mogelijk wel heel gewoon, maar misschien verzetten zich er enkelen binnen die groep, zoals dat in onze groep ook gebeurt.
Mogelijk vinden die andere groepen de groep waarin ik mij bevind, wel een soort Sodom en Gomorra en mogelijk hebben ze daar groot gelijk in.
We snuiven er in deze groep volop op los en gedogen bijna alles, vrouwen bieden zich te koop aan achter vensters en als je iemand vermoord, wordt je uitgenodigd in een ‘hotel op staatskosten’ waar je kunt sporten, eten, studeren en zelfs kunt neuken.
Daarvoor betalen dan weer via de belastingcenten de slachtoffers.
We trappen iemand in elkaar en zetten het op Youtube.

Wie heeft gelijk en is er wel een gelijk?
Groepen culturen denken daar zeker verschillend over en graven een oorlogsbijl op en ziedaar, de mensgroepen manifesteren zich tegenover elkaar.
Het resultaat zijn de oorlogen die er gevoerd worden en je hoeft er niet ver voor weg te gaan, het gebeurt ook in dezelfde straat of hetzelfde dorp en dus ook binnen eenzelfde groep.

Gast1

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Gast1 » 19 jun 2014, 12:07

By the way, excuses voor het 'off-topic' gaan.
Mea maxima culpa.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Tet » 19 jun 2014, 13:00

Gast1 schreef:
Tet schreef:Wat behelst de term ‘het gewone volk’, wat zijn de criteria waar deze mensen aan moeten voldoen?
Wie bepaalt deze criteria?
Wie vallen niet onder het gewone volk?
Wat als het gewone volk zich niet wil conformeren aan de regels van zingeving en besef van alles?
Het gewone volk is een groep mensen die al heel lang samenwonen en dezelfde cultuur hebben.
In feite is dat iedereen binnen die groep. Iedereen is gelijkwaardig als mens, er zijn alleen verschillen in denkwijzen.
Niemand valt buiten een bepaalde criteria en iedereen valt binnen het gewone volk.

Ik heb Wikipedia ook even geraadpleegd:
De etymologie van het woord ‘volk’ is duister. In de loop van de geschiedenis is ongeveer hetzelfde woord in verschillende talen gebruikt. Men herleidt het tot het Germaanse *folkom , Fries folk, Engels folc, Duits Volk, of *fulka-. De oorspronkelijke betekenis kan 'groep strijders' zijn geweest: het Noorse folk betekende 'leger'. Er wordt verband gelegd met Grieks plethos 'menigte', en met de Latijnse woorden plebs 'het gewone volk', populus 'het volk' en vulgus 'het grauw', maar al deze afleidingen zijn omstreden. Volk komt terug in folklore.
Voor wat dat betreft mijn antwoord op de eerste drie vragen.
De laatste vraag is ook eenvoudig te beantwoorden.

Het hangt helemaal van de cultuur af van die groep hoe ze met de mensen binnen die groep om gaat.
Ik lees akelige verhalen van mensen die gestenigd of opgehangen worden.
Ik lees dat vrouwen bij bepaalde culturen geslagen ‘moeten’ worden...
of dat er preventief gehandeld wordt door meisjes op heel jonge leeftijd te besnijden of wat dan ook.
Ik vind dat akelig omdat het hier in de groep waarin ik leef, gelukkig niet aan de orde is.

Die andere groepen waar dat wel gebeurd, vinden het mogelijk wel heel gewoon, maar misschien verzetten zich er enkelen binnen die groep, zoals dat in onze groep ook gebeurt.
Mogelijk vinden die andere groepen de groep waarin ik mij bevind, wel een soort Sodom en Gomorra en mogelijk hebben ze daar groot gelijk in.
We snuiven er in deze groep volop op los en gedogen bijna alles, vrouwen bieden zich te koop aan achter vensters en als je iemand vermoord, wordt je uitgenodigd in een ‘hotel op staatskosten’ waar je kunt sporten, eten, studeren en zelfs kunt neuken.
Daarvoor betalen dan weer via de belastingcenten de slachtoffers.
We trappen iemand in elkaar en zetten het op Youtube.

Wie heeft gelijk en is er wel een gelijk?
Groepen culturen denken daar zeker verschillend over en graven een oorlogsbijl op en ziedaar, de mensgroepen manifesteren zich tegenover elkaar.
Het resultaat zijn de oorlogen die er gevoerd worden en je hoeft er niet ver voor weg te gaan, het gebeurt ook in dezelfde straat of hetzelfde dorp en dus ook binnen eenzelfde groep.
Bedankt voor de terugkoppeling Gast1.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Tet » 19 jun 2014, 13:06

Gast1 schreef:Oei, je hebt al een snelle reactie gegeven Tet.
Sta mij toe alvast mijn tekst die ik inmiddels geschreven heb, te plaatsen:

Religie, hebben we dat nodig?
Ik neig er naar toe om te schrijven: ‘nee’, maar als ik mij bezin, heb ik het wel degelijk nodig gehad.
Ik heb het nodig gehad om er over na te gaan denken, waarna ik me er tegen af zette.
Dat ‘afzetten’ heeft mij geholpen om de dingen anders te gaan zien, dan dat ik ze voor ‘vanzelfsprekend’ hield.
Zo zie ik vanzelfsprekendheid als een logisch iets (actie = reactie en oorzaak en gevolg) en waarschijnlijk zien de meeste (nuchtere) mensen het zo.
Volgens mij niets mis mee.

Er is echter iets gebeurd waardoor ik een soort besef heb gekregen van de zingeving van alles.
Dat besef leverde mijn leven ‘kleur’ op waardoor ik alles heel intens ervaar en dat is mijn individu, wat zich op een bepaalde manier ‘tijdelijk’ afgescheiden heeft van ‘alles wat er is’.
Ik zie het als een tijdelijke bewuste uittreding van het ‘één en al’ terwijl ik er toch nog volop mee verbonden ben.
Ik ben verbonden met Tet, of hij dat nou wil of niet.
Mogelijk heb ik van hem nog wel het meest geleerd, in absoluut positieve zin.
Dit is mijn religie en ik ben daar erg blij mee.

Maar hebben wij mensen het in het algemeen nodig? Waar komt het vandaan?
Misschien hoeven we daar nog helemaal niet voor naar het verre verleden te gaan.
Ik denk dat de oerwoudstammen ‘iets’ hebben wat ze aanbidden, iets wat ze hoop geeft.
Ze zingen de morgen toe en danken op het eind van de dag, de dag.
Ze dansen en ze vragen voor regen en om bescherming. Religie?

Als klein kind keek ik naar de sterren en verwonderde me, het had en heeft nog steeds een grote aantrekkingskracht. Als heel jong vroeg ik mij af waarom?
Inmiddels weet ik dat ik bestanddelen in mij heb die oeroud zijn en dat al dat wat mij vormt, uit het universum vandaan is gekomen.
Ik ben een representant van het hele bestaan en zo zullen al mijn bestanddelen altijd blijven bestaan, in saecula saeculorum.
De religie zat al in mij, als heel klein kind … verbondenheid.

De oermens leerde communiceren en sprak er met elkaar over en ideeën en oeroude gevoelens clusterden zich in een soort overeenstemming.
De non-commerciële religie.

Veel later kwam het geld, de grootste religie aller tijden.
Het misbruik werd geboren en daar het RK-geloof dankbaar gebruik van gemaakt, het grootste commerciële succes aller tijden.

Ik het ‘gepeupel’ gedefinieerd en nu ook het begrip ‘religie’ …
Gepeupel bleek een scheldwoord te zijn en religie … ook.

Maar in feite is met beiden niets mis mee, ik denk dat beiden onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en daarom hebben we het nodig, maar dan wel op ‘een goede manier’, zonder macht, geld en hebberigheid…

Amen? :wink:
Kan ik hieruit concluderen dat de vraag of de wereld beter af is zonder religie door jou met nee beantwoord wordt?
Of ben ik te voorbarig?
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Vitharr » 19 jun 2014, 15:10

Gast1 schreef:Ik vind dat akelig omdat het hier in de groep waarin ik leef, gelukkig niet aan de orde is.
Die aanname bleek achteraf de grootste vergissing in mijn leven te zijn.

Waar jij 'gewoon' gebruikt, is mijn voorkeur 'normaal'. Norm-aal = volgens de norm. Dus zeg maar het gros. Wat die norm is, verschilt inderdaad sterk van groep tot groep.

Er zijn echter groepen waarin uitwassen, als die jij beschrijft, normaal zijn. Daar ligt de problematiek dus open en bloot.

In groepen waar het gedrag echter niet normaal is, wordt het verborgen. En helaas Gast1, er wordt veel vreselijks verborgen, ook heel dicht bij huis....
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Gast1 » 19 jun 2014, 16:32

Tet schreef:Kan ik hieruit concluderen dat de vraag of de wereld beter af is zonder religie door jou met nee beantwoord wordt?
Of ben ik te voorbarig?
Nee, de wereld is niet beter af zonder religie.
Het is veel meer hoe wij ‘grote, verstandige en intelligente mensen’ met de religie in het algemeen omgaan.

Gast1

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Gast1 » 19 jun 2014, 16:34

Vitharr schreef:
Gast1 schreef:Ik vind dat akelig omdat het hier in de groep waarin ik leef, gelukkig niet aan de orde is.
Die aanname bleek achteraf de grootste vergissing in mijn leven te zijn.

Waar jij 'gewoon' gebruikt, is mijn voorkeur 'normaal'. Norm-aal = volgens de norm. Dus zeg maar het gros. Wat die norm is, verschilt inderdaad sterk van groep tot groep.

Er zijn echter groepen waarin uitwassen, als die jij beschrijft, normaal zijn. Daar ligt de problematiek dus open en bloot.

In groepen waar het gedrag echter niet normaal is, wordt het verborgen. En helaas Gast1, er wordt veel vreselijks verborgen, ook heel dicht bij huis....
Vitharr, ik kan heel kort zijn: Je hebt gelijk :-|

aquarius

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door aquarius » 19 jun 2014, 17:35

Religie, hebben we dat nodig?
De bovenstaande vraag is onjuist .
Geloof > Godsdienst > Religie .

Het is niet dat men het nodig heeft,maar het is een gevolg van geloof en Godsdienst en van daaruit religieus een leven te leiden.

De gruwel van gevonden baby lijkjes en kindermisbruik heeft ook niks met geloof of Godsdienst nog religie te maken ,het is juist het tegenovergestelde .

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Verhalen over 'achthonderd' babylijkjes in Ierland

Bericht door Tet » 19 jun 2014, 18:10

Gast1 schreef:
Tet schreef:Kan ik hieruit concluderen dat de vraag of de wereld beter af is zonder religie door jou met nee beantwoord wordt?
Of ben ik te voorbarig?
Nee, de wereld is niet beter af zonder religie.
Het is veel meer hoe wij ‘grote, verstandige en intelligente mensen’ met de religie in het algemeen omgaan.
Okay dan Gast1, dan verschillen we wat dat betreft ook van mening.
truth is stranger than fiction

Plaats reactie