Is de wereld beter af zonder godsdienst

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gast1

Re: Is de wereld beter af zonder religies?

Bericht door Gast1 » 20 jun 2014, 05:57

Susan schreef:
Gast1 schreef:En twee mensen dan?
Hangt helemaal van hun bereidheid af de ander zijn/haar eigen zienswijze en invulling
daar aan te kunnen geven.
Tardis schreef: Kunnen die twee mensen goed met elkaar opschieten?
Gast1 schreef: Dat ligt aan hun religie.
Ligt dat echt aan hun religie denk je?
Hoe bedoel je dit, volgens mij hoeft dat niet, zie mijn eerdere reactie even.
Suus, ik ging even op de 'gein-toer' ... lees maar in mijn volgende reacties :wink:

Gast1

Re: Is de wereld beter af zonder religies?

Bericht door Gast1 » 20 jun 2014, 06:02

Tardis schreef:De mensheid als geheel heeft misschien godsdienst nodig, een individu kan zichzelf boven die noodzaak verheffen en op eigen kracht door het leven gaan. Ik geef daar duidelijk de voorkeur aan, vandaar mijn opstandige opmerking dat indien 'het Al' (wat dat dan ook wezen mag) plaats maakt voor 'God', de ene godsdienst wordt opgevolgd door de andere.
Zo is het en zo denk ik er ook over. Kleine opmerking nog (en die reactie zo je zomaar kunnen 'verwachten' van mij): Voor mij IS God het 'Al' en hoeft er dus ook niets opgevolgd, plaats te maken of vervangen te worden. :wink:

Gast1

Re: Is de wereld beter af zonder religies?

Bericht door Gast1 » 20 jun 2014, 06:15

Tardis schreef:
Gast1 schreef:Dat ligt aan hun religie.
Stel dat ze zich laten leiden door de regels die hun religie hen voorschrijft en dat het tegenstrijdige religies zijn met een onverdraagzaam karakter. In dat geval zijn ze beter af zonder.
Zeker, die twee mensen wel ja. Maar als deze twee mensen ver van elkaar af wonen en blij zijn met hun religie, is er niets aan het handje en zijn ze beiden gelukkig.
Zouden deze mensen wat dichter bij elkaar komen el elkaar respecteren, dan zouden zij evenwel gelukkig zijn.
Wat vind je hiervan: "tegenstrijdige religies met een onverdraagzaam karakter", is het de religie met een onverdraagzaam karakter of hebben wij mensen een onverdraagzaam karakter?
Is het niet veel meer 'de onverdraagzaamheid' van de mens inzake heel veel andere zaken, buiten de religie?
Is de wereld niet veel beter af zonder de onverdraagzaamheid van de mensen?

Ik denk van wel, wat denk jij Tardis?

Gast1

Re: Is de wereld beter af zonder religies?

Bericht door Gast1 » 20 jun 2014, 06:18

Tardis schreef: Het zou immers niet de eerste keer zijn dat ik op dit forum volkomen verkeerd begrepen word.
Hetwelk ook voor mij geldt, waarbij het helaas meestal aan mijzelf ligt.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door Vitharr » 20 jun 2014, 06:25

Hi hi, de topictitel is aangepast, maar de berichttitels niet. Tricky, straks raken we de draad kwijt. :mrgreen:

Ontopic:

Als binnen een religie/godsdienst er vooral wat gezegd, gehoord of gevoeld wordt over de ander, dan is dat volgens mij een goed teken van 'valse profeten'. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door Susan » 20 jun 2014, 07:43

Vitharr schreef:Hi hi, de topictitel is aangepast, maar de berichttitels niet. Tricky, straks raken we de draad kwijt. :mrgreen:
Ik heb het inderdaad aangepast, bedoelde ook godsdienst, Tardis wees er al op en daar
was ik blij mee, omdat er een verschil in zit of je het over religie hebt of godsdienst :grin:

En dat jullie de draad hierdoor kwijt raken...dacht het niet, jullie zijn hele
kiene mensen, 'daar redden jullie je in elk geval wel uit'... :mrgreen:
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 08:43

Mijn mening is dat ik beter af ben zonder religie, en dat religie op wereldniveau onvermijdelijk is.

Ik maak, net als het woordenboek, geen onderscheid tussen religie en godsdienst.
Ik ben benieuwd wat jullie daar als verschil zien [think]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door Susan » 20 jun 2014, 11:03

Even heel kort:
Het is voor mijn gevoel zo dat godsdienst met geloven in een God te maken heeft.
En religie kan men beleven zonder dat er een geloven in God of goden noodzakelijk
aan te pas komen. Wat wikipedia en anderen hier over zeggen maakt ook niet altijd
wat uit, dat is niet 'heilig' voor mij.

Je kan het misschien zelf ook opzoeken, er is geen eensluidend antwoord op
denk ik,het wordt nml door elkaar heen gebruikt.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 11:12

Susan schreef:Even heel kort:
Het is voor mijn gevoel zo dat godsdienst met geloven in een God te maken heeft.
En religie kan men beleven zonder dat er een geloven in God of goden noodzakelijk
aan te pas komen.
Wat is een religie dan? Een verzameling leefregels, een geloof in iets wat je geen god noemt, nog iets anders?
Susan schreef:Je kan het misschien zelf ook opzoeken,
Dat had ik gedaan, en dat leidde dus tot mijn vraag :)

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door Zoeker » 20 jun 2014, 12:34

MetalPig schreef:Mijn mening is dat ik beter af ben zonder religie, en dat religie op wereldniveau onvermijdelijk is.

Ik maak, net als het woordenboek, geen onderscheid tussen religie en godsdienst.
Ik ben benieuwd wat jullie daar als verschil zien [think]

Religie=verbinding.
Godsdienst=dogma
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 13:30

Zoeker schreef:
MetalPig schreef:Ik maak, net als het woordenboek, geen onderscheid tussen religie en godsdienst.
Ik ben benieuwd wat jullie daar als verschil zien [think]
Religie=verbinding.
Godsdienst=dogma
Dat is heel kort on bondig, en ik denk dan ook niet dat ik zomaar begrijp wat je bedoelt [think]

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door Tardis » 20 jun 2014, 14:13

MetalPig schreef:Ik maak, net als het woordenboek, geen onderscheid tussen religie en godsdienst.
Ik ben benieuwd wat jullie daar als verschil zien [think]
Een godsdienst aanbidt een godheid. Boeddhisme is dus geen godsdienst want Boeddhisten aanbidden geen godheid. Boeddhisme is echter wel een religie. Er zijn wel meer religies te noemen waar geen sprake is van een geloof in (en aanbidding van) een goddelijk wezen. Zodra er allerlei speciale geschriften die als heilig kunnen worden beschouwd, of als dogma worden aanvaard, en bijhorende leefregels aan een bepaalde levensopvatting worden gekoppeld is er sprake van religie.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door Zoeker » 20 jun 2014, 14:31

MetalPig schreef:
Zoeker schreef:
MetalPig schreef:Ik maak, net als het woordenboek, geen onderscheid tussen religie en godsdienst.
Ik ben benieuwd wat jullie daar als verschil zien [think]
Religie=verbinding.
Godsdienst=dogma
Dat is heel kort on bondig, en ik denk dan ook niet dat ik zomaar begrijp wat je bedoelt [think]

Religie is een vorm van zingeving waarin verbinding (in de vorm van liefde) centraal staat.
Die verbinding is waar het om draait: het hogere. Dat kan je God noemen of Al. Of nog duizenden kreten.
Ik noem dat 'niet-zijn' (daar waar 'ik' niet ben)
Dat is geen geheimzinnig mannetje, maar iets wat zich manifesteert in mij: het is concreet.
Het kan alleen bereikt worden door jezelf op te geven.
Het moge duidelijk zijn dat dat geen permanente toestand is.
Je kan het alleen waarnemen onder specifieke omstandigheden.
Waarna je het 'kent' of beter gezegd : herkent (opnieuw kennen)

Godsdienst daarintegen is letterlijk geloven. Of indoctrinatie. Er is iemand ooit wat verteld (wat op zich best waar kan zijn) en de gelovige heeft daar zijn eigen draai aan gegeven. Of hij volgt blindelings het woord van de imam, de pastoor of wie de gelovige ook maar wil.
Geloven vind ik niks. Waarom zou ik de onzin van een ander geloven als de Waarheid al in mij leeft? Je ziet ook wat er van komt. Volidioten zoals de taliban, Isis en andere gestoorden.

Zou de wereld beter af zijn zonder godsdienst? Ik denk dat het niet uitmaakt. Waar godsdienst verdwijnt, daar gaat men weer in andere onzin geloven zoals communisme, nazisme of gewoon materialisme. Kennelijk heeft de ego-mens behoefte om ergens in te geloven. Men wil graag fanatiek aanhanger zijn van een bepaalde gedachte en deze opdringen aan een ander.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 14:42

Tardis schreef:
MetalPig schreef:Ik maak, net als het woordenboek, geen onderscheid tussen religie en godsdienst.
Ik ben benieuwd wat jullie daar als verschil zien [think]
Een godsdienst aanbidt een godheid. Boeddhisme is dus geen godsdienst want Boeddhisten aanbidden geen godheid. Boeddhisme is echter wel een religie. Er zijn wel meer religies te noemen waar geen sprake is van een geloof in (en aanbidding van) een goddelijk wezen. Zodra er allerlei speciale geschriften die als heilig kunnen worden beschouwd, of als dogma worden aanvaard, en bijhorende leefregels aan een bepaalde levensopvatting worden gekoppeld is er sprake van religie.
Duidelijke taal ;P!

Dergelijke religies zouden in mijn beleving dus geen religie genoemd worden, maar ik zou er zo even ook geen ander woord voor weten*. Ik neig er nu naar om dat onderscheid ook te gaan maken.

(En de Boeddha is dan strikt genomen geen god, maar na mijn ervaring in Thailand is mijn mening dat hij wel als een god aanbeden wordt. En volgens wikipedia hebben wijze mannen aan Siddhartha's moeder verteld dat zij zwanger was van een goddelijke zoon. De Boeddha schurkt dus wel heel dicht tegen het goddelijke aan.)


*) Afterthought: een 'leer' is misschien een goede beschrijving in het geval van het Boeddhisme.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door MetalPig » 20 jun 2014, 14:51

@Zoeker: dank voor je uitgebreide antwoord. Ik begrijp wat je zegt, maar ik ben het niet eens met een aantal dingen die je zegt.

Zoals:
Zoeker schreef:Geloven vind ik niks. Waarom zou ik de onzin van een ander geloven als de Waarheid al in mij leeft?
Mijn mening is dat jij *gelooft* dat de Waarheid in je leeft, en ik zie dan ook niet zo'n duidelijk onderscheid tussen dat geloof, en geloven dat de Waarheid in een boek te vinden is.

Ook dit:
Zoeker schreef:Er is iemand ooit wat verteld (wat op zich best waar kan zijn) en de gelovige heeft daar zijn eigen draai aan gegeven.
Ook jou is ooit wat verteld (of je hebt iets gelezen) en je hebt er je eigen draai aan gegeven. Misschien heb ik het mis wat betreft dat eerste, maar ik kan me niet voorstellen dat je jouw beeld over de Waarheid en het (non-)dualisme helemaal vanaf nul zelf bedacht hebt.
Dus ook dit plaatst jou naar mijn mening onder de noemer 'gelovige'.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door Vitharr » 20 jun 2014, 16:06

Tardis schreef:Zodra er allerlei speciale geschriften die als heilig kunnen worden beschouwd, of als dogma worden aanvaard, en bijhorende leefregels aan een bepaalde levensopvatting worden gekoppeld is er sprake van religie.
[think]
Ik denk dat ik het oneens met je ben. Behoorlijk zelfs. Begrijp ik je nou niet goed?

Ik zou bovenstaande quote eindigen met 'Godsdienst' of 'een religie' namelijk.

Kijkend naar mezelf ken ik geen geschriften die ik als 'heilig' aanmerk, ik aanvaard geen dogma's maar heb wel bepaalde leefregels die aan mijn levensopvatting worden gekoppeld. Ik label mezelf niet graag, maar volgens mij kan daar dan de sticker 'spiritueel' wel op, en in mijn beleving is het dan ook een vorm van religie?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door Vitharr » 20 jun 2014, 16:07

Susan schreef:En dat jullie de draad hierdoor kwijt raken...dacht het niet, jullie zijn hele
kiene mensen, 'daar redden jullie je in elk geval wel uit'... :mrgreen:
Aha, een challenge dus 'my fair lady'. *1*
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door Vitharr » 20 jun 2014, 16:28

MetalPig schreef:*) Afterthought: een 'leer' is misschien een goede beschrijving in het geval van het Boeddhisme.
Zo wordt het ook genoemd. Maar om de verwarring compleet te maken wordt de Boeddhistische leer wel geclassificeerd als een religie.

Waarschijnlijk speelt het punt wat je zelf aankaart daar een rol in. In plaats van alleen te luisteren naar wat 'ie zei, wordt hij ook nog eens vereerd.

En dat bedoelde ik nu net toen ik ergens anders zei dat jij toch best een spiritueel leider zou kunnen zijn, ondanks dat jij dat vast niet wilt zijn. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door Zoeker » 20 jun 2014, 18:01

MetalPig schreef:@Zoeker: dank voor je uitgebreide antwoord. Ik begrijp wat je zegt, maar ik ben het niet eens met een aantal dingen die je zegt.

Zoals:
Zoeker schreef:Geloven vind ik niks. Waarom zou ik de onzin van een ander geloven als de Waarheid al in mij leeft?
Mijn mening is dat jij *gelooft* dat de Waarheid in je leeft, en ik zie dan ook niet zo'n duidelijk onderscheid tussen dat geloof, en geloven dat de Waarheid in een boek te vinden is.

Ook dit:
Zoeker schreef:Er is iemand ooit wat verteld (wat op zich best waar kan zijn) en de gelovige heeft daar zijn eigen draai aan gegeven.
Ook jou is ooit wat verteld (of je hebt iets gelezen) en je hebt er je eigen draai aan gegeven. Misschien heb ik het mis wat betreft dat eerste, maar ik kan me niet voorstellen dat je jouw beeld over de Waarheid en het (non-)dualisme helemaal vanaf nul zelf bedacht hebt.
Dus ook dit plaatst jou naar mijn mening onder de noemer 'gelovige'.

Uiteraard heb ik veel gelezen of is mij verteld. Toch heb ik dat wat de Waarheid heet 'zelf bedacht'. Beter gezegd: het is mij overkomen. Het doet zich in mij voor. Ik begrijp dat dat voor jou niet of moeilijk voorstelbaar is. Maar het is geen geloof.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Is de wereld beter af zonder godsdienst

Bericht door univers » 20 jun 2014, 18:57

Snap wat je bedoel, Zoeker.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie