Geld voor geweldslachtoffers kerk

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Geld voor geweldslachtoffers kerk

Bericht door taigitu » 27 jun 2014, 18:33

Geld voor geweldslachtoffers kerk
vrijdag 27 jun 2014, 12:13 (Update: 27-06-14, 12:41)

Slachtoffers van mishandeling en intimidatie in katholieke internaten krijgen geld

Ongeveer 350 slachtoffers van geweld door medewerkers van de katholieke
kerk krijgen geld. De kerk keert hun in totaal een miljoen euro uit. Het gaat niet om
slachtoffers van seksueel misbruik.

Er waren 3500 meldingen en klachten binnengekomen bij de commissie die het
onderzoek deed. Ook werden meldingen onderzocht die waren ingediend bij de
commissie-Deetman. Die deed onderzoek naar seksueel misbruik binnen de kerk.
Alleen de klachten die te maken hadden met niet-seksueel geweld, werden
overgenomen.

De slachtoffers hebben als kind te maken gehad met excessief fysiek en psychisch
geweld, zoals mishandeling en intimidatie in katholieke internaten. Op de website van
de onderzoekscommissie worden voorbeelden gegeven. Zo werden kinderen met een
stuk hout geslagen, of moesten ze hun eigen braaksel opeten. Andere slachtoffers
werden overgoten met hete soep of kregen heet water in hun anus of vagina gegoten
.


Plakband
Ook werd van sommige kleuters de mond met plakband dichtgeplakt.
Daarna werden ze in een donkere kelder opgesloten.
Andere kinderen werden voor straf bij hun ouders weggehouden.
En van kinderen die in het ziekenhuis lagen, werd als straf het bed niet verschoond
nadat ze in bed hadden geplast.

Sommige slachtoffers werden jarenlang mishandeld en vernederd in de katholieke
instellingen. Bij één slachtoffer ging het geweld zestien jaar door
.


Er worden bedragen uitgekeerd van maximaal 5000 euro per persoon.

http://nos.nl/artikel/667243-geld-voor- ... -kerk.html
350 Slachtoffers en dat vermenigvuldigen met...?.... die niet bewezen zijn
of reeds overleden.
Welke garantie hebben de kinderen nu dat dit niet meer voorvalt in de katholieke kerk?
Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Geld voor geweldslachtoffers kerk

Bericht door Vitharr » 27 jun 2014, 18:53

Bij één slachtoffer ging het geweld zestien jaar door.

Er worden bedragen uitgekeerd van maximaal 5000 euro per persoon.
5000 euro voor 16 jaar geweld. Dat is geen schadevergoeding, dat is gewoon een middelvinger...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geld voor geweldslachtoffers kerk

Bericht door taigitu » 27 jun 2014, 19:26

Vitharr schreef:
Bij één slachtoffer ging het geweld zestien jaar door.

Er worden bedragen uitgekeerd van maximaal 5000 euro per persoon.
5000 euro voor 16 jaar geweld. Dat is geen schadevergoeding, dat is gewoon een middelvinger...
Ik ben het helemaal met je eens. Het is een belediging.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geld voor geweldslachtoffers kerk

Bericht door Tammy » 02 jul 2014, 05:36

Wat denken jullie van dit ?
Misbruik is nooit verjaard. :evil:


Punt achter misbruik kerk .


UTRECHT - De rooms-katholieke kerk heeft gisteren formeel een punt gezet achter het indienen van klachten wegens seksueel misbruik in het verleden. Niettemin lijken sommige bisdommen en congregaties bereid door te gaan met het verlenen van compensatie en hulp aan mannen en vrouwen die in de jaren vijftig en zestig in hun internaten en seminarie slachtoffer werden van misbruik.

Guido Klabbers van de slachofferkoepel Klokk: “Op basis van gesprekken met congregaties verwachten wij men de morele verplichting blijft voelen mensen te compenseren en te helpen”. Ook degenen die zich niet tijdig hebben gemeld.

In samenspraak met de slachtoffergroepen Klokk, Mea Culpa en VVPK (Vrouwenplatform) was al eerder overeengekomen om 30 juni te beschouwen als laatste datum om claims in te dienen bij het Meldpunt Misbruik Katholieke Kerk. Bewijslast mag dan nog tot 1 oktober worden ingeleverd.

Lees HIER het volledige artikel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Geld voor geweldslachtoffers kerk

Bericht door Susan » 02 jul 2014, 06:28

Ernstige misdaden zoals deze zouden niet
moeten kunnen verjaren. Daar kan/mag men niet
een punt achter zetten.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80633
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Geld voor geweldslachtoffers kerk

Bericht door Tammy » 02 jul 2014, 06:29

Helemaal met je eens Susan.
Geen enkel misdrijf mag verjaard worden.
Ik heb dat nooit begrepen dat dat kan.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3062
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Geld voor geweldslachtoffers kerk

Bericht door Tet » 02 jul 2014, 11:37

Wat ik hiervan begrijp is dat de kerk geen zaken meer toelaat die verjaard zijn, maar dit hebben ze afgelopen jaren wel gedaan.

M.a.w. misbruikslachtoffers hebben sinds 2010(?) hun ‘klacht’ kunnen indienen betreffende zaken die voor justitie verjaard waren.
En als de zaak gegrond werd verklaard door meldpunt seksueel misbruik dan werd er smartengeld uitgekeerd. Op deze manier kwam de kerk tegemoet aan slachtoffers die vanwege verjaring of dood van de misbruiker niet meer terecht konden bij justitie.

En nu hebben ze het loket voor verjaarde zaken gesloten – wat ik me op zich wel kan voorstellen; men heeft een paar jaar de tijd gehad om verhaal te halen – maar zaken die nog niet verjaard zijn kunnen nog steeds gemeld worden.
Het meldpunt sluit niet daadwerkelijk op 1 juli, maar zal ook in de toekomst in een bepaalde adequate vorm worden voortgezet. Wel houdt op 1 juli a.s. de mogelijkheid op voor het melden en het indienen van klachten inzake seksueel misbruik tegen aangeklaagden die zijn overledenen, en klachten betreffende seksueel misbruik dat verjaard is. Op 19 november 2013 maakten de Bisschoppenconferentie en de Konferentie Nederlandse Religieuzen (KNR) de datum van 1 juli 2014 bekend. De Bisschoppenconferentie en de KNR riepen slachtoffers uitdrukkelijk op zich te melden, indien zij dit nog niet hadden gedaan. Dat geldt ook voor degenen die beschikken over nog onbekend steunbewijs.
Dus feitelijk heeft de kerk de verjaringswet overruled.
Niet in de zin dat zij de daders achter tralies hebben gekregen, wel in de vorm van financiële compensatie en - misschien wel veel belangrijker – erkenning van de misdaden.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geld voor geweldslachtoffers kerk

Bericht door taigitu » 02 jul 2014, 14:51

Inderdaad is deze afsluiting voor oude gevallen. Maar er zullen genoeg mensen zijn die zich niet hebben durven melden om wat voor reden dan ook, en daar kan ik me iets bij voorstellen. Voor degene die het wel konden is het een gevecht geweest met veel verdriet.
Ik hoop dat voor de mensen die zich niet hebben kunnen of willen melden voor wat hun is aangedaan toch enige genoegdoening ervaren omdat nu erkend wordt dat er veel mis was. De schade die is opgelopen, kan nooit ongedaan gemaakt worden met wat er ook wordt aangeboden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Geld voor geweldslachtoffers kerk

Bericht door Vitharr » 02 jul 2014, 16:14

Ik zal wel weer hufterig zijn, maar volgens mij is het niet aan hen om te bepalen wanneer iets wel of niet gemeld mag worden. En als dat formeel wel zo is, dan is dat verkeerd!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Geld voor geweldslachtoffers kerk

Bericht door taigitu » 02 jul 2014, 16:33

Vitharr schreef:Ik zal wel weer hufterig zijn, maar volgens mij is het niet aan hen om te bepalen wanneer iets wel of niet gemeld mag worden. En als dat formeel wel zo is, dan is dat verkeerd!
Je kan het altijd melden maar je krijg het direct retour want ze zullen er geen actie op ondernemen. Het zal op de stapel "doofpot' of 'archiveren' komen.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie