Jezus

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Jezus

Bericht door Determinist » 07 apr 2015, 19:08

Gast1 schreef:
Determinist schreef:
Paulus was het vaak niet met Jezus eens en werd daarom vaak door Jezus weggestuurd om het woord te verspreiden.
Dat klopt niet. Paulus heeft Jezus nooit gekend.
Nee, dát klopt niet.
Paulus was een van de 12 apostelen van ... en kende de betwistbare Jezus dus heel zeker ... :wink:
Pierre, hebben wij het wel over dezelfde persoon?

Paulus was geen lid van de twaalf.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Apostel

Hij was de "13e", die niet samen was met Jezus.

Gast1

Re: Jezus

Bericht door Gast1 » 07 apr 2015, 19:19

Misschien vergis ik mij, Determinist.
Ik raadpleeg mijn eigen 'bijbel' (Wikipedia) eens:
De Brief aan de Hebreeën (vaak kortweg Hebreeën genoemd) is een van de boeken in het Nieuwe Testament van de Bijbel.
Het bijbelboek telt in de indeling van Robert Etienne 13 hoofdstukken en werd geschreven in het Koinè-Grieks.
In feite is het geen brief maar een "homilie op de wijze van een synagogale voordracht".
De brief bevat veel verwijzingen naar het Oude Testament.
Het wordt wel eens beschouwd als een leerstellig aanhangsel aan de Brief van Paulus aan de Romeinen en de Brief van Paulus aan de Galaten, als een soort commentaar op het boek Leviticus en aanbidding in de tempel.
De Brief van Paulus aan de Romeinen (vaak kortweg Romeinen genoemd) is een boek in het Nieuwe Testament van de christelijke Bijbel.
Het is een brief van de apostel Paulus aan een christelijke gemeenschap in Rome.
Het is de langste brief in de Bijbel, telt 16 hoofdstukken en is geschreven in het Koinè-Grieks.
Een groot deel van de Bijbelteksten uit het Nieuwe Testament wordt aan Paulus toegeschreven.
Hij wordt vrij algemeen Paulus de Apostel genoemd, of ook de Apostel van de heidenen.
In 2007 en 2012 bezocht ik zijn graftombe.

Mijn god zeg, lezen is ook een kunst.
Sorry, kerel ... ik zit er helemaal naast. [doh]

Komt-ie: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Gast1

Re: Jezus

Bericht door Gast1 » 07 apr 2015, 19:25

Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Jezus

Bericht door Determinist » 07 apr 2015, 19:32

Vergipsen is menselijk Gast1...

:hands:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Jezus

Bericht door Fenna » 07 apr 2015, 19:41

Gast1 schreef: Paulus was een van de 12 apostelen van ... en kende de betwistbare Jezus dus heel zeker ... :wink:
Dat is ook wat ik heb geleerd.
Dus ook niet goed opgelet [doh]
Laatst gewijzigd door Fenna op 07 apr 2015, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Jezus

Bericht door Fenna » 07 apr 2015, 19:43

Determinist schreef:
De dode zeerollen bevatten boeken uit het oude testament en wat boeken van buiten de Bijbel.
Jezus wordt niet vermeldt. Geen enkele tekst uit het nieuwe testament.
Jezus wordt wel in de vertalingen genoemd die ik heb gelezen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezus

Bericht door univers » 07 apr 2015, 20:17

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Jezus

Bericht door Zoeker » 07 apr 2015, 20:39

Interessant stukje over Paulus die Jezus nooit gekend heeft:
Een van de felste critici van Paulus van later datum is Friedrich Nietzsche. Hij hekelde Paulus' egalitaire mensbeschouwing en universalistische overtuiging, volgens welke alle volkeren aan de Verrijzenis van Christus deel zouden hebben en waardoor alle mensen, ongeacht hun etnische afkomst, geroepen zijn om Gods medewerkers te worden. "Er is geen onderscheid tussen Joden en andere volken", zegt Paulus in de Romeinenbrief (10,12). Nietzsche noemt dit "het gif van de leer van de 'gelijke rechten voor iedereen'". Het Paulinische christendom zou dit 'gif' het meest systematisch hebben uitgezaaid. Nietzsche haatte de "rebellen tegen alles wat privileges heeft" (Antichrist, paragraaf 46). Paulus zou alleen maar geïnteresseerd zijn in het kruis en de dood van Jezus om zo zijn "haat" tegen het leven aan te kunnen wakkeren. (Antichrist, paragraaf 42).

De Franse filosoof en maatschappijcriticus Alain Badiou ontwaart hier bij Nietzsche een met Paulus rivaliserende visie op 'de waarheid' over de mensheid. Nietzsche getuigde van de principiële ongelijkheid tussen mensen en legitimeerde het recht van de sterkste. Paulus is voor Badiou bijzonder, omdat hij geen dialecticus is. Het universele houdt voor Paulus niet de ontkenning in van het particuliere en omgekeerd. Het universalisme is bij hem als "het afleggen van een weg en het houden van afstanden tot particulariteiten die blijven bestaan". Zo bleef Paulus jood en ging tegelijk aan de grenzen van zijn eigen religie voorbij. Voor Paulus, zegt Badiou verder, is zeer zeker niet de dood maar de Verrijzenis "datgene waardoor het zwaartepunt van het leven in het leven is". Van haat tegen het leven is bij Paulus volgens hem geen sprake. Evenzo verdedigt Badiou de Paulinische paradox dat zwakheid ware kracht betekent. Ook die paradox was Nietzsche een doorn in het oog.

'Waarheid', die in het premoderne en moderne denken nog altijd met universaliteit verbonden was, wordt door postmoderne filosofen veelal als subjectief afgedaan. Badiou verzet zich tegen deze opvatting van het postmodernisme, omdat het alle zoeken naar waarheid op voorhand ontmantelt en blokkeert. Badiou - zelf overigens atheïst - waardeert in Paulus de consequente verkondiging van "de fabel" van de Verrijzenis, die niettemin de grondslag legde voor elke "waarheidsprocedure" die steeds vanuit een onberedeneerd begin - wat Badiou evenement noemt - voert naar bevrijdende politiek, baanbrekende wetenschap, doorbraken in de kunsten of een waarachtige liefde, die alles overstijgt.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Paulus_(apostel)
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Jezus

Bericht door Zoeker » 07 apr 2015, 20:53

Voor Paulus, zegt Badiou verder, is zeer zeker niet de dood maar de Verrijzenis "datgene waardoor het zwaartepunt van het leven in het leven is".
Badiou - zelf overigens atheïst - waardeert in Paulus de consequente verkondiging van "de fabel" van de Verrijzenis
Dit lijkt in tegenspraak met elkaar, maar het geeft aan dat Paulus (volgens Badiou) de Verrijzenis als metaforisch (fabel) ziet.
Verrijzenis kan men ook als een nieuwe samenstelling van de vorm zien. (configuratie)
Er wordt een herschikking mee bedoelt, een herschikking in een levend persoon na het afleggen van zijn eigen persoonlijke lijdensweg.
In die lijdensweg ontstaat een toestand van egoloosheid, welke de nieuwe vorm bewerkstelligt.
De configuratie bestaat uit het in eenzelfde vibratie brengen van het eigen energieveld met het Akashaveld.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Jezus

Bericht door Fenna » 08 apr 2015, 08:48

Grappig deze stukken allemaal te lezen, dit doet mij denken aan onze leraar bijbelse geschiedenis.
Hij zei dat we de bijbel niet letterlijk moesten nemen maar, tussen de regels door moesten lezen.
Je kan er alleen maar een conclusie uit trekken dat iedereen zijn er eigen interpretatie aan geeft en dat wil lezen wat hij wil en daarmee gaat de puurheid van het geschrevene verloren, het verbasterd.
Maar zeg nu eerlijk is de bijbel daardoor nog wel zo puur als het zou moeten zijn?
Velen hebben de bijbel herschreven en hun eigen interpretaties er aan gegeven hoe het volgens hen moest zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezus

Bericht door univers » 08 apr 2015, 09:15

Naar 1 ding ben ik toch wel nieuwsgierig, was zijn moeder nou maagd, of niet? :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Jezus

Bericht door Gast1 » 08 apr 2015, 09:54

Determinist schreef:Vergipsen is menselijk Gast1...

:hands:
Inderdaad.
Ik dacht dat Paulus werkelijk een van de 12 apostelen was.
Dat was voor mij zó zeker, dat ik het niet eens gecontroleerd heb.
Dank voor dit leermoment. ;P!

Gast1

Re: Jezus

Bericht door Gast1 » 08 apr 2015, 09:59

univers schreef:Naar 1 ding ben ik toch wel nieuwsgierig, was zijn moeder nou maagd, of niet? :mrgreen:
Dat wordt beweerd ja.
Zoals ook beweerd wordt dat ze 15 jaar was toen ze Jezus baarde ...

Zelf betwijfel ik dat eerste ten ... zeerste :mrgreen:

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezus

Bericht door univers » 08 apr 2015, 10:27

Zoals ook beweerd wordt dat ze 15 jaar was toen ze Jezus baarde .
Dat kan, gebeurd nog steeds.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Jezus

Bericht door Gast1 » 08 apr 2015, 10:41

Ik ga je het nog sterker vertell ... heu ... typen.
De jongste oma in de wereld is de 23 jaar oude Roemeense Rifca Stanescu.
Ze kreeg haar eerste dochter, Maria, toen ze 12 jaar oud was.
Rifca trouwde al toen ze 11 jaar was met de toen 13 jaar oude juwelen verkoper Ionel Stanescu.
Ze besloten een kind te nemen omdat Rifca bang was dat haar vader haar wilde uithuwelijken aan een andere man.
Rifca hoopte dat haar dochter niet hetzelfde zou overkomen, maar Maria kreeg zelfs nog jonger haar eerste kindje, ze was 11 toen ze haar zoon Ion kreeg.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... fAAz-BOzQg

En jawel, het kan nóg sterker:
De jongste oma ooit was Mum-Zi, zij werd oma op haar 17de.
Ze kreeg zelf een dochter toen ze 8 jaar en 4 maanden oud was en haar eigen dochter kreeg ook een kind op haar achtste.
Zij hoorde bij de harem van stamhoofd Akkiri, op het eiland Calabar, Nigeria.
Rifca Stanescu is dus de op één na jongste oma, voor zover bekend.

En ja ... het kan nóg sterker.
Kijk hoe oude deze kinderen waren toen ze hun eerste kind kregen :shock: :shock: :shock: :
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_yo ... th_mothers

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezus

Bericht door univers » 08 apr 2015, 10:46

Is toch droevig allemaal.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Jezus

Bericht door Susan » 08 apr 2015, 11:09

univers schreef:Naar 1 ding ben ik toch wel nieuwsgierig, was zijn moeder nou maagd, of niet? :mrgreen:
Dit had ik een paar jaar geleden al eens geplaatst:
Maria kreeg de Heilige Geest 'binnen', met de boodschap dat als ze zwanger
zou worden, dit kind dan ook Heilig zou zijn hier door...
Heeft niks met maagdelijkheid te maken.
Ik zie het meer als een Verlicht zijn van Maria, die dit
zo doorgaf aan haar kind, Jezus dus, een gewoon mens, een gewoon gezin
die het bijzondere goede voorbeeld gaven voor velen...

En:
Jozef is de vader van Jezus
Het is opvallend dat Mattheüs begint met een stamboom van Jezus die via zijn vader Jozef loopt. Mattheüs kiest dus niet voor de stamboom van Jezus die via zijn moeder Maria loopt. Dat is wel bijzonder, want de kerkelijke theologie beweert immers dat Jezus niet verwekt werd door Jozef, maar door de Heilige Geest. Mattheüs maakt echter zonder woorden duidelijk dat Jezus wel degelijk werd verwekt door Jozef: anders zou het immers op zijn zachtst gezegd vreemd zijn om de stamboom van Jezus via zijn vader Jozef te laten lopen (en niet via zijn moeder Maria)…
De kerkelijke theologie heeft (nog) geen begrip voor diepere geheimen. Want dat Jezus verwekt werd door de Heilige Geest wil iets anders zeggen, en wel iets geestelijks en niet zozeer iets materieels. En wel dit: dat in Jezus niet de Joodse volksgeest werkt (die zich alleen beperkt tot het Joodse volk), maar de universele Geest die alle mensen - van welk ras of welke religie dan ook - als kinderen van God ziet en die daarom alle begrenzingen en hokjes doorbreekt. Een Joods kind kreeg (en krijgt) de volksgeest als vanzelf van zijn moeder mee. En dus was het voor een Joods kind vanzelfsprekend om zich alleen te richten op de Joodse religie en in religieus opzicht geen enkele stap naar buiten te zetten in de richting van andere volken en religies. Dat het Christendom geen Joodse religie werd, maar een religie die vele verschillende volken en rassen omvat, is te danken aan het feit dat Jezus van zijn moeder de Heilige Geest meekreeg en niet de Joodse geest. Dát wordt er (onder meer) bedoeld met de woorden uit het Mattheus-evangelie dat Maria zwanger was uit de Heilige Geest! Zo kon zij haar zoon een geest en een gezindheid meegeven die oog had voor alle mensen, religies en volken en die daarom kon zien wat de bijdrage van elk van die volken en religies was aan de realisering van het grote goddelijke plan.

Hans Stolp
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Jezus

Bericht door univers » 08 apr 2015, 11:11

ook opgelost. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Jezus

Bericht door Fenna » 08 apr 2015, 12:25

univers schreef:Naar 1 ding ben ik toch wel nieuwsgierig, was zijn moeder nou maagd, of niet? :mrgreen:
Dan moeten ze mij die truc maar eens uitleggen :hahaha:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13677
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Jezus

Bericht door Fenna » 08 apr 2015, 12:30

Gast1 schreef: En ja ... het kan nóg sterker.
Kijk hoe oude deze kinderen waren toen ze hun eerste kind kregen :shock: :shock: :shock: :
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_yo ... th_mothers
Ik heb dit eerder gelezen, maar wordt er nog steeds nog onpasselijk van.
Het kan dan wel met cultuur te maken hebben, ik vind het barbaars.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie