Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Maris » 02 jan 2016, 22:21

gusteman schreef:
Maris schreef:Is verbroedering niet gewoon het besef, dat we als mens meer delen dan verschillen?
En is het dan belangrijk wat leiders denken?
Het besef dat elke entiteit een volwaardig en gelijkaardig onderdeel vormt van het geheel kan een aanzet zijn tot verbroedering.
Echte verbroedering houdt in dat er ook moet de wil zijn om die gelijkheid in toepassing te brengen.

En wat leiders denken is daarbij niet belangrijk; wat leiders doen, dat is belangrijk.
Het is imho belangrijker wat we zelf doen. Ons doen komt meestal voort uit ons denken. Als we denken dat wij zelf beter zijn dan een ander(sdenkende), missen we al de essentie van "universele broederschap". Komt uit een ander topic, maar sluit wel mooi aan bij deze.

In ieder mens schuilt zowel een engel als een duivel. Ons bewust zijn daarvan, brengt ons nader tot wat we in wezen zijn: Mens, perfect in imperfectie. Splinter en balk ;)
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Maris » 02 jan 2016, 22:26

Gast1 schreef:Dan vraag ik me af wat het tegengestelde is van een boom of een mens.
Ik denk dat je bedoelt 'in de beoordeling'.
In de beoordeling bestaat volgens mij niets zonder tegenstelling.
Groot - klein, mooi - lelijk, wit - zwart, goed - slecht enz. ...
Een beoordeling is altijd subjectief.
De mens is een complex geheel van van alles en niets.

Liefde zegt mij dat ik alles ben, wijsheid zegt mij dat ik niets ben. Daar tussenin stroomt mijn leven. (Ik geloof dat deze quote van Nisargadatta komt, maar ben even te lui om het op te zoeken :p )
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Gast1 » 03 jan 2016, 11:16

Maris schreef:Liefde zegt mij dat ik alles ben, wijsheid zegt mij dat ik niets ben. Daar tussenin stroomt mijn leven.
Jij bent het dit dit plaatste en van wie het oorspronkelijk afkomt maakt mij niet uit.
Dank je wel voor dit erg mooie citaat.
Dat is weer een glimlach voor vandaag ...

:loveU:

Plaats reactie