Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door taigitu » 27 dec 2015, 13:30

Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen
23 december 2015

Bijzonder. Het is dit jaar voor het eerst sinds 457 jaar dat de geboortefeesten van Mohammed en Jezus op dezelfde dag vallen: de laatste keer was in 1558. In 1852 kwamen de beide dagen dicht bij elkaar in de buurt, maar niet zo dicht als dit jaar.

Door: Hendro Munsterman

Het feest van de geboorte van de profeet Mohammed, Id-ul-Maulid, wordt dit jaar – al naar gelang de geografische ligging van het land – tussen 23 en 25 december gevierd. Het feest van de geboorte van Jezus van Nazareth, wordt in de Westerse wereld op 25 december gevierd, maar in de Oosterse kerken op 6 januari.

De twee raken in een heftig gesprek verwikkeld.


J: Hey Moehammad, wat doe je me nu? Ik hoor van verschillende mensen dat ze dit jaar niet op m’n verjaardagsfeest komen omdat jij het zo nodig op dezelfde dag wilt vieren.

M: Ha Jesjoea, lang niet gezien jongen! Wie willen er niet bij je op bezoek komen dan?

J: Nou ja, niet op bezoek willen komen: ze twijfelen allemaal flink. Eigenlijk de hele rits personen die zowel in jouw Koran als in mijn Bijbel voorkomen. Ze weten niet zo goed tussen ons beiden te kiezen: Mozes twijfelt, net als Abraham. Noach vraagt zich pragmatisch af waar hij het gemakkelijkst kan aanmeren. Adam en Eva vragen zich af bij wie van ons beiden hun nieuwe kostuums het beste passen. De koningen Salomon en David willen de vertegenwoordigingstaken opdelen: de één naar jou en de ander naar mij. Zacharias en Elizabeth zitten er flink mee in hun maag – vooral Zacharias is er helemaal sprakeloos van, net als hun zoon Johannes – die waterschepper, weet je wel, die kan z’n hoofd nergens meer bij houden. En vooral Gabriël. Onze ouwe engel Gabriël: die vliegt maar een beetje doelloos in de rondte.

M: Ja, dan hebben we wel een probleem. Kaïn en Abel zeker ook? En Jonas (als die niet weer in z’n walvis zit)?

J: Inderdaad! Maar zeg nou, wat is dat voor onzin? Je hebt dit jaar toch je verjaardag al gevierd? Heb het even nagezocht: op 5 januari. Ik was er zelf bij! Doe je dat een beetje om me te pesten of zo? Wanneer ben je nou eigenlijk echt jarig?

M: Ik weet het niet. Ik heb eigenlijk nooit geweten wanneer ik jarig was. Moslimgeleerden zijn nog steeds aan het bakkeleien over mijn geboortejaar en geboortedag. Over het algemeen wordt aangenomen dat ik op maandag 12 Rabi’-ul-Awwal, de derde maand van het jaar, geboren ben, in het jaar 570 van de gebruikelijke jaartelling.

J: 570 na Christus, zul je bedoelen!

M: Maak je niet druk Jesjoea. Na jou – zoals je wilt. Maar omdat de islamitische kalender geen zonnekalender, maar een maankalender is, schuift mijn verjaardag elk jaar een dag of tien naar achteren op in vergelijking met jullie christelijke kalenders. En zo kan ik in dit bijzondere (zonne)jaar 2015 na jou, twee keer mijn verjaardag vieren. Bovendien valt het dit jaar ook nog eens precies op jouw verjaardag!

J: Moehammad, er moet me wel iets van het hart: we leven niet echt 2015 na mij. De monnik Dionysius, die in de 6e eeuw na mij poogde een kalender op te stellen met mijn geboortejaar als ijkpunt heeft zich verrekend of zich vergist. We leven waarschijnlijk in 2019 of 2020 na mij.

M: Hoezo waarschijnlijk, Jesjoea? Weet je zelf niet eens wanneer je geboren bent?

J: …Jij weet het toch ook niet van jezelf?

M: Nou ja, over de dag van het jaar is niet zoveel discussie. Meer over het jaartal. Niet dat die dag nu zo historisch betrouwbaar is, maar je moet wat hè?

J: Bij mij is 25 december ook vooral symbolisch. Het is de tijd van het jaar waar het licht weer doorbreekt. Nou ja, op het noordelijk halfrond dan. Sinds het christendom een wereldgodsdienst is geworden hebben Australiërs, Zuid-Afrikanen en Latijns-Amerikanen niet zoveel meer aan die symboliek. Maar je moet wat hè? Maar ook voor hen ben ik het Licht der wereld. En die schijnt daar beneden de evenaar dan volop, moet je maar denken. Maar ik begrijp dus goed dat alle moslims dit jaar precies op mijn verjaardag de jouwe gaan vieren, Moehammad?

M: Niet alle moslims. In Saoedi-Arabië is het vieren ervan zelfs verboden. En ook de Turkse staat is er niet dol op. Men vindt het niet zuiver, omdat er in de Koran en in de Soenna niets over geschreven staat. Jij hebt geluk, Jesjoea: jouw geboorte staat in ieder geval in de Bijbel en de Koran beschreven!

J: En vergeet de apocriefe evangeliën niet, Moehammad! Die zijn nog het spannendst van allemaal. Boulevardbladen uit de antieke wereld. Smullen! Maar om heel eerlijk te zijn: ook sommige van mijn aanhangers uit de 16e eeuw wilden mijn geboortefeest afschaffen. Zuinige krenten waren het!

M: Hadden ze het maar voor elkaar gekregen, dan hadden we nu het probleem met twee verjaardagen op dezelfde dag niet gehad!

J: Ik stel voor dat jij je verjaardag gewoon annuleert dit jaar, Moehammad. Je bent tenslotte in januari ook al jarig geweest!

M: Hou nou toch op! Jij kunt het toch op 6 januari ook gewoon in Moskou of Constantinopel gaan vieren? Je viert het zelf ook twee keer! Annuleer jij de boel maar. Overigens begreep ik van je moeder – die best zin had om samen met mijn dochter Fatima bij mij op de Turkse koffie te komen – dat je je uitnodigingen rijkelijk laat verstuurd had, er klakkeloos van uitgaande dat iedereen de datum toch wel in z’n agenda had staan!

J: M’n moeder! Kan zij niet gewoon weer de zaken, zoals ze vroeger ook deed, gewoon lekker in haar hart bewaren, in plaats van ze overal als een aartsengel rond te bazuinen?

M: Je bent gewoon jaloers Jesjoea, dat ze in de Koran een grotere plaats dan jij heeft gekregen. Maar jij hebt een hele godsdienst voor jezelf! Gun haar ook wat ruimte.

J: Hou alsjeblieft op. Wat doen we nu met onze verjaardagen, Moehammad?

M: Toch maar samen vieren dan? Maar gaan mijn en jouw aanhangers dan niet weer zeuren en klagen over het gevaar van syncretisme enzo? Dat we de verschillen tussen ons onder het voetkleed zouden schuiven? Dat we niet meer begrijpen wat jouw exclusiviteit en mijn eigenheid is?

J: Nee joh, ben je gek. Die zijn slim genoeg om de verschillen tussen ons te zien. Slim genoeg ook om niet alleen maar de verschillen te zien, maar ook de vele overeenkomsten. Verstandig en wijs genoeg om te weten dat feesten precies momenten zijn waar deze verschillen in de schaduw mogen staan van wat ons bindt. En als ze echt aanhangers van de Ene God van Israël zijn, die ik Abba, Vader noemde en aan wie jullie 99 schone namen hebben gegeven, dan begrijpen ze vast dat in het huidige ondermaanse, met alle politieke en religieuze spanningen van dien, ons gezamenlijk vieren een teken van verbroedering en vrede kan zijn.

M: Klinkt overtuigend. Zullen we er dan maar vast één op nemen dan?

J: Goed idee. Besahha!

Hendro Munsterman is rooms-katholiek theoloog, doceert dogmatische theologie in Frankrijk en is Vaticaan-commentator voor het Nederlands Dagblad.

http://www.nieuwwij.nl/verdieping/jezus ... ment-17581
Even deze conversatie op de derde kerstdag om af te kicken van alle drukte van deze dagen........
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13659
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Fenna » 27 dec 2015, 15:55

Geweldig :hahaha:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Maris » 27 dec 2015, 22:06

taigitu schreef:
Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen
23 december 2015

Bijzonder. Het is dit jaar voor het eerst sinds 457 jaar dat de geboortefeesten van Mohammed en Jezus op dezelfde dag vallen: de laatste keer was in 1558. In 1852 kwamen de beide dagen dicht bij elkaar in de buurt, maar niet zo dicht als dit jaar.

Door: Hendro Munsterman

Het feest van de geboorte van de profeet Mohammed, Id-ul-Maulid, wordt dit jaar – al naar gelang de geografische ligging van het land – tussen 23 en 25 december gevierd. Het feest van de geboorte van Jezus van Nazareth, wordt in de Westerse wereld op 25 december gevierd, maar in de Oosterse kerken op 6 januari.

De twee raken in een heftig gesprek verwikkeld.


J: Hey Moehammad, wat doe je me nu? Ik hoor van verschillende mensen dat ze dit jaar niet op m’n verjaardagsfeest komen omdat jij het zo nodig op dezelfde dag wilt vieren.

M: Ha Jesjoea, lang niet gezien jongen! Wie willen er niet bij je op bezoek komen dan?

J: Nou ja, niet op bezoek willen komen: ze twijfelen allemaal flink. Eigenlijk de hele rits personen die zowel in jouw Koran als in mijn Bijbel voorkomen. Ze weten niet zo goed tussen ons beiden te kiezen: Mozes twijfelt, net als Abraham. Noach vraagt zich pragmatisch af waar hij het gemakkelijkst kan aanmeren. Adam en Eva vragen zich af bij wie van ons beiden hun nieuwe kostuums het beste passen. De koningen Salomon en David willen de vertegenwoordigingstaken opdelen: de één naar jou en de ander naar mij. Zacharias en Elizabeth zitten er flink mee in hun maag – vooral Zacharias is er helemaal sprakeloos van, net als hun zoon Johannes – die waterschepper, weet je wel, die kan z’n hoofd nergens meer bij houden. En vooral Gabriël. Onze ouwe engel Gabriël: die vliegt maar een beetje doelloos in de rondte.

M: Ja, dan hebben we wel een probleem. Kaïn en Abel zeker ook? En Jonas (als die niet weer in z’n walvis zit)?

J: Inderdaad! Maar zeg nou, wat is dat voor onzin? Je hebt dit jaar toch je verjaardag al gevierd? Heb het even nagezocht: op 5 januari. Ik was er zelf bij! Doe je dat een beetje om me te pesten of zo? Wanneer ben je nou eigenlijk echt jarig?

M: Ik weet het niet. Ik heb eigenlijk nooit geweten wanneer ik jarig was. Moslimgeleerden zijn nog steeds aan het bakkeleien over mijn geboortejaar en geboortedag. Over het algemeen wordt aangenomen dat ik op maandag 12 Rabi’-ul-Awwal, de derde maand van het jaar, geboren ben, in het jaar 570 van de gebruikelijke jaartelling.

J: 570 na Christus, zul je bedoelen!

M: Maak je niet druk Jesjoea. Na jou – zoals je wilt. Maar omdat de islamitische kalender geen zonnekalender, maar een maankalender is, schuift mijn verjaardag elk jaar een dag of tien naar achteren op in vergelijking met jullie christelijke kalenders. En zo kan ik in dit bijzondere (zonne)jaar 2015 na jou, twee keer mijn verjaardag vieren. Bovendien valt het dit jaar ook nog eens precies op jouw verjaardag!

J: Moehammad, er moet me wel iets van het hart: we leven niet echt 2015 na mij. De monnik Dionysius, die in de 6e eeuw na mij poogde een kalender op te stellen met mijn geboortejaar als ijkpunt heeft zich verrekend of zich vergist. We leven waarschijnlijk in 2019 of 2020 na mij.

M: Hoezo waarschijnlijk, Jesjoea? Weet je zelf niet eens wanneer je geboren bent?

J: …Jij weet het toch ook niet van jezelf?

M: Nou ja, over de dag van het jaar is niet zoveel discussie. Meer over het jaartal. Niet dat die dag nu zo historisch betrouwbaar is, maar je moet wat hè?

J: Bij mij is 25 december ook vooral symbolisch. Het is de tijd van het jaar waar het licht weer doorbreekt. Nou ja, op het noordelijk halfrond dan. Sinds het christendom een wereldgodsdienst is geworden hebben Australiërs, Zuid-Afrikanen en Latijns-Amerikanen niet zoveel meer aan die symboliek. Maar je moet wat hè? Maar ook voor hen ben ik het Licht der wereld. En die schijnt daar beneden de evenaar dan volop, moet je maar denken. Maar ik begrijp dus goed dat alle moslims dit jaar precies op mijn verjaardag de jouwe gaan vieren, Moehammad?

M: Niet alle moslims. In Saoedi-Arabië is het vieren ervan zelfs verboden. En ook de Turkse staat is er niet dol op. Men vindt het niet zuiver, omdat er in de Koran en in de Soenna niets over geschreven staat. Jij hebt geluk, Jesjoea: jouw geboorte staat in ieder geval in de Bijbel en de Koran beschreven!

J: En vergeet de apocriefe evangeliën niet, Moehammad! Die zijn nog het spannendst van allemaal. Boulevardbladen uit de antieke wereld. Smullen! Maar om heel eerlijk te zijn: ook sommige van mijn aanhangers uit de 16e eeuw wilden mijn geboortefeest afschaffen. Zuinige krenten waren het!

M: Hadden ze het maar voor elkaar gekregen, dan hadden we nu het probleem met twee verjaardagen op dezelfde dag niet gehad!

J: Ik stel voor dat jij je verjaardag gewoon annuleert dit jaar, Moehammad. Je bent tenslotte in januari ook al jarig geweest!

M: Hou nou toch op! Jij kunt het toch op 6 januari ook gewoon in Moskou of Constantinopel gaan vieren? Je viert het zelf ook twee keer! Annuleer jij de boel maar. Overigens begreep ik van je moeder – die best zin had om samen met mijn dochter Fatima bij mij op de Turkse koffie te komen – dat je je uitnodigingen rijkelijk laat verstuurd had, er klakkeloos van uitgaande dat iedereen de datum toch wel in z’n agenda had staan!

J: M’n moeder! Kan zij niet gewoon weer de zaken, zoals ze vroeger ook deed, gewoon lekker in haar hart bewaren, in plaats van ze overal als een aartsengel rond te bazuinen?

M: Je bent gewoon jaloers Jesjoea, dat ze in de Koran een grotere plaats dan jij heeft gekregen. Maar jij hebt een hele godsdienst voor jezelf! Gun haar ook wat ruimte.

J: Hou alsjeblieft op. Wat doen we nu met onze verjaardagen, Moehammad?

M: Toch maar samen vieren dan? Maar gaan mijn en jouw aanhangers dan niet weer zeuren en klagen over het gevaar van syncretisme enzo? Dat we de verschillen tussen ons onder het voetkleed zouden schuiven? Dat we niet meer begrijpen wat jouw exclusiviteit en mijn eigenheid is?

J: Nee joh, ben je gek. Die zijn slim genoeg om de verschillen tussen ons te zien. Slim genoeg ook om niet alleen maar de verschillen te zien, maar ook de vele overeenkomsten. Verstandig en wijs genoeg om te weten dat feesten precies momenten zijn waar deze verschillen in de schaduw mogen staan van wat ons bindt. En als ze echt aanhangers van de Ene God van Israël zijn, die ik Abba, Vader noemde en aan wie jullie 99 schone namen hebben gegeven, dan begrijpen ze vast dat in het huidige ondermaanse, met alle politieke en religieuze spanningen van dien, ons gezamenlijk vieren een teken van verbroedering en vrede kan zijn.

M: Klinkt overtuigend. Zullen we er dan maar vast één op nemen dan?

J: Goed idee. Besahha!

Hendro Munsterman is rooms-katholiek theoloog, doceert dogmatische theologie in Frankrijk en is Vaticaan-commentator voor het Nederlands Dagblad.

http://www.nieuwwij.nl/verdieping/jezus ... ment-17581
Even deze conversatie op de derde kerstdag om af te kicken van alle drukte van deze dagen........
Ik ben niet zo gehecht aan verjaardagen. Het was een gezellige zonnewende, met heerlijk veel zonne-uren (aan de Moezel).

Wel bijzonder, dat ik komende week bij thuiskomst zeer waarschijnlijk het gras moet maaien :))
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Maris » 28 dec 2015, 00:46

Is het gras groener bij de buren? ....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Maris » 28 dec 2015, 00:46

Gras is soms groen en soms dor ....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Maris » 28 dec 2015, 00:46

....
Dubbelpost...
Laatst gewijzigd door Maris op 28 dec 2015, 00:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

gusteman

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door gusteman » 28 dec 2015, 06:20

Dat Hendro Munsterman dogmatische theologie doceert valt niet te ontkennen; de man is beslist geen begenadigd romanschrijver of dichter.
Maar dat is in dezen van geen tel.
Wat wel van belang is, dat is de boodschap die wordt mee gegeven: het samen vallen van de feestdagen zou inderdaad een aanzet tot verbroedering kunnen zijn, een kans om elkaar de hand te reiken en de focus te verleggen van de verschillen naar de overeenkomsten.
Nu moeten alleen nog wereldwijd de religieuze leiders die kans aangrijpen ..... ben benieuwd.

Gast1

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Gast1 » 28 dec 2015, 06:33

Maris schreef:Is het gras groener bij de buren? ....
Dat lijkt maar ...

Gast1

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Gast1 » 28 dec 2015, 06:36

Maris schreef:Gras is soms groen en soms dor ....
Ook dat lijkt maar, het (eigen) gras is vaak groener dan dat men denkt en zelfs dorheid heeft een schoonheid.

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Maris » 28 dec 2015, 22:06

gusteman schreef:Dat Hendro Munsterman dogmatische theologie doceert valt niet te ontkennen; de man is beslist geen begenadigd romanschrijver of dichter.
Maar dat is in dezen van geen tel.
Wat wel van belang is, dat is de boodschap die wordt mee gegeven: het samen vallen van de feestdagen zou inderdaad een aanzet tot verbroedering kunnen zijn, een kans om elkaar de hand te reiken en de focus te verleggen van de verschillen naar de overeenkomsten.
Nu moeten alleen nog wereldwijd de religieuze leiders die kans aangrijpen ..... ben benieuwd.
Is verbroedering niet gewoon het besef, dat we als mens meer delen dan verschillen?
En is het dan belangrijk wat leiders denken?

We ZIJN imho wat we zelf denken...
Laatst gewijzigd door Maris op 28 dec 2015, 22:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gebruikersavatar
Maris
Onderzoeker
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 mar 2014, 19:19

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Maris » 28 dec 2015, 22:09

Gast1 schreef:
Maris schreef:Gras is soms groen en soms dor ....
Ook dat lijkt maar, het (eigen) gras is vaak groener dan dat men denkt en zelfs dorheid heeft een schoonheid.
...Yep!l

Niets bestaat zonder een tegenstelling... Alles is precies goed. Anders was het wel anders geweest....
Alles is mogelijk .... Niets is zeker...
- Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever. (Mahatma Ghandi) -

Gast1

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Gast1 » 29 dec 2015, 08:47

Dan vraag ik me af wat het tegengestelde is van een boom of een mens.
Ik denk dat je bedoelt 'in de beoordeling'.
In de beoordeling bestaat volgens mij niets zonder tegenstelling.
Groot - klein, mooi - lelijk, wit - zwart, goed - slecht enz. ...
Een beoordeling is altijd subjectief.

gusteman

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door gusteman » 29 dec 2015, 09:19

Gast1 schreef:Dan vraag ik me af wat het tegengestelde is van een boom of een mens.
Er kan enkel sprake zijn van "tegenstelling" wanneer wordt rekening gehouden met de factoren die zorgen voor onderscheid.
Aangezien een boom behoort tot de plantensoorten dan is het tegengestelde van een boom bijvoorbeeld een biologisch wezen zoals een dier; hierbij wordt dan ook rekening gehouden met de enorme diversiteit aan diersoorten zoals insecten, vogels, vissen, zoogdieren enzovoort. Het tegengestelde van een boom kan ook een vaste materie zijn, zoals steen of metaal, maar ook een gas.

Voor het tegengestelde van een mens moet je dan weer kijken naar wat de mens onderscheidt van andere levende wezens en dat is voornamelijk de mogelijkheid tot redeneren. Waaruit volgt dat de mens tegengesteld is aan alles wat zich op de planeet bevindt.

gusteman

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door gusteman » 29 dec 2015, 09:26

Maris schreef:Is verbroedering niet gewoon het besef, dat we als mens meer delen dan verschillen?
En is het dan belangrijk wat leiders denken?
Het besef dat elke entiteit een volwaardig en gelijkaardig onderdeel vormt van het geheel kan een aanzet zijn tot verbroedering.
Echte verbroedering houdt in dat er ook moet de wil zijn om die gelijkheid in toepassing te brengen.

En wat leiders denken is daarbij niet belangrijk; wat leiders doen, dat is belangrijk.

Gast1

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Gast1 » 29 dec 2015, 09:37

gusteman schreef:
Gast1 schreef:Dan vraag ik me af wat het tegengestelde is van een boom of een mens.
Er kan enkel sprake zijn van "tegenstelling" wanneer wordt rekening gehouden met de factoren die zorgen voor onderscheid.
[think]

Dat vraag ik me af hoor.

:search:

Tegenstelling =
verschil tussen zaken die tegenover elkaar staan
mensen of dingen die elkaars tegenovergestelde zijn
antithese, contrast, controverse, disjunctie, andere mening (crypt.), paradox, strijdenopvatting, tegenbeeld ...
het tegengestelde van een getal heeft dezelfde absolute waarde als het getal maar een tegengesteld teken

In de beeldende kunst, en meer bepaald in de compositie, wordt gesproken van tegenstellingen:

Convex-Concaaf:
Wordt gebruikt in de betekenis van bol en hol, positief tegenover negatief of vorm tegenover restvorm.

Organisch-Abstract:
Losse vormen worden tegenover strakke vormen geplaatst, natuurlijke vormen tegenover gestileerde.

Schilderkundig-grafisch:
In een schilderkundige omgeving wordt de nadruk gelegd op kleur, in een grafische omgeving ligt de nadruk op wit-zwart en grijs verhoudingen en lineaire aanpak.

Statisch-Dynamisch:
Hierbij worden de partijen uitgespeeld die in rust zijn tegenover de partijen die in beweging zijn.

Twee woorden of uitdrukkingen zijn elkaars tegengestelde of convers indien ze vanuit tegenovergesteld perspectief betrekking hebben op dezelfde situatie of relatie ...

Ik stel vast dat er niet zoiets bestaat als het tegengestelde van een boom of een mens. :wink:

Gast1

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Gast1 » 29 dec 2015, 09:44

gusteman schreef:
Maris schreef:Is verbroedering niet gewoon het besef, dat we als mens meer delen dan verschillen?
En is het dan belangrijk wat leiders denken?
Het besef dat elke entiteit een volwaardig en gelijkaardig onderdeel vormt van het geheel kan een aanzet zijn tot verbroedering.
Echte verbroedering houdt in dat er ook moet de wil zijn om die gelijkheid in toepassing te brengen.

En wat leiders denken is daarbij niet belangrijk; wat leiders doen, dat is belangrijk.
:post:

gusteman

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door gusteman » 29 dec 2015, 09:48

Gast1 schreef:
gusteman schreef:
Gast1 schreef: Dan vraag ik me af wat het tegengestelde is van een boom of een mens.
Er kan enkel sprake zijn van "tegenstelling" wanneer wordt rekening gehouden met de factoren die zorgen voor onderscheid.
[think]

Dat vraag ik me af hoor.
Sorry, beste Gast1, hier begrijp ik even niet wat je bedoelt.

Ik stelde dat tegenstelling vereist dat er wordt rekening gehouden met de factoren die zorgen voor onderscheid .... waarop jij reageert met de bedenking "dat vraag ik mij af".

En je staaft die bedenking door een lijst op te sommen die gebaseerd is op ..... het rekening houden met de factoren die zorgen voor onderscheid.

Kan je dit verduidelijken?
- - - - -
EDIT: heb de citaten wat aangepast; was een rommeltje :oops:

Gast1

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Gast1 » 29 dec 2015, 09:57

Heu ...
Ik dacht dat ik dat deed onder mijn "Dat vraag ik me af hoor."
Daarvoor heb ik even diverse bronnen geraadpleegd.

Tegenstelling =
verschil tussen zaken die tegenover elkaar staan
mensen of dingen die elkaars tegenovergestelde zijn
enz.

Ik kan het niet meer dan in mijn opsomming verduidelijken ... :-|

gusteman

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door gusteman » 29 dec 2015, 10:28

Gast1 schreef:Ik kan het niet meer dan in mijn opsomming verduidelijken ... :-|
We kijken allebei dezelfde kant op .... maar dan langs elkaar heen, dus even mijn verduidelijking:
Gast1 schreef:Twee woorden of uitdrukkingen zijn elkaars tegengestelde of convers indien ze vanuit tegenovergesteld perspectief betrekking hebben op dezelfde situatie of relatie ...
Inderdaad en daarbij wordt dus rekening gehouden met de factoren die zorgen voor onderscheid.
Wanneer je (in dit voorbeeld) die factoren weg haalt (... vanuit tegengesteld perspectief ...) dan rest enkel nog "... dezelfde situatie of relatie ..." aardoor de tegenstelling komt te vervallen.

Hetzelfde geldt ook voor
Gast1 schreef:het tegengestelde van een getal heeft dezelfde absolute waarde als het getal maar een tegengesteld teken
Indien je hier de factor wegneemt die zorgt voor onderscheid (... een tegengesteld teken ...) dan bekom je twee getallen met dezelfde absolute waarde. :wink:

Gast1

Re: Jezus en Mohammed vieren dit jaar hun verjaardag maar samen

Bericht door Gast1 » 29 dec 2015, 10:33

Ja, zo kun je dat inderdaad zien ;P!

Plaats reactie