Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Christendom, Islam, Boeddhisme, het leven, de dood, bijbel- en koranteksten. Al ben je agnost of polytheïst, je bent hier welkom om er over te praten.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door taigitu » 02 jan 2016, 09:53

Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Alle priesters mogen vrouwen die een abortus hebben ondergaan formeel gaan vergeven
tijdens het komende Heilig Jaar. Dat heeft paus Franciscus besloten, zo blijkt uit een
brief die het Vaticaan vandaag publiceerde.

Daarin beschrijft de RK kerkvorst hoe vrouwen die een ongeboren kind hebben laten
weghalen worden geconfronteerd met een morele lijdensweg’. Hij schrijft verder dat hij
veel vrouwen heeft ontmoet die een litteken op hun hart dragen vanwege de pijnlijke
beslissing die zij hebben moeten nemen.

In de leer van de Rooms-Katholieke kerk is abortus een grote zonde. Vrouwen van wie
het bekend is, worden automatisch geëxcommuniceerd.
Ze kunnen normaal gesproken
formeel alleen worden vergeven door de hoogste biechtvader van een bisdom of een
christelijke missionaris.
Tsja…

Door Dirkje van Bennekom op 1 september 2015
Alsof een vrouw zich laat aborteren voor de lol, om dat ook eens mee te maken.
En dan mag alleen een man, de hoogste biechtvader beslissen of hij deze zondige
vrouw wil vergeven. Zal hij dat makkelijk doen wanneer het in de gemeenschap bekend
is dat zij een abortus heeft gehad en dus ook bekend wordt dat hij haar heeft vergeven
en dus weer ter kerke gaat??? Ik zou wel eens willen weten hoe vaak er 'vergeven' is.

En als je dan bedenkt dat misschien diezelfde biechtvader en/of collega's niet van
kinderen en vrouwen af kunnen blijven en als dat bekend wordt een tik op de vingers
krijgen en worden overgeplaatst en ze hun 'hobby' kunnen voortzetten.
Er is veel onrecht in deze katholieke wereld.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoeker
Wetenschapper
Berichten: 3205
Lid geworden op: 19 feb 2014, 17:37

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Zoeker » 02 jan 2016, 10:17

Je kan veel beter zwijgen.
Tegenstellingen zijn twee variaties van hetzelfde.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Fenna » 02 jan 2016, 11:51

Inderdaad .
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Gast1 » 02 jan 2016, 12:31

Heu ... 'Ik ben voor' ... :grin:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Vitharr » 02 jan 2016, 15:29

Inderdaad Gast1. Zou onze voorgangster misschien aan willen geven hoe we het beste met deze uitdaging om toch 'tegen' te zijn om kunnen gaan?

Ik ben in ieder geval voor het recht op zelfbeschikking. Maar ik moet daar wel aan toevoegen 'mits het niemand schaadt', en dat is nou net het argument wat die travestieten ook gebruiken. [think]

Wat me altijd verbaasd in de kerk is het gebrek aan vertrouwen in de grote leider. Ik zou denken dat hij zelf bij machte is om abortus te voorkomen als dat zo'n grote zonde zou zijn. Ik zou 'eigen god' spelen zelfs als heiligschennis zien. [burn]
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Fenna » 02 jan 2016, 15:57

Als je besluit een abortus te plegen en dat zou in strijd zijn met jou geloof, kan je beter zwijgen over jou besluit om een hoop narigheid te voorkomen.
Misschien de weg van de minste weerstand maar ik denk in zo'n geval wel de meest wijze.
Ik vind dat je ten allen tijde baas over je eigen lichaam bent en zelf moet beslissen of je zoiets wil doen of niet.
Vrouwen nemen zo'n besluit niet lichtvaardig.
Zo beter :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door taigitu » 02 jan 2016, 16:40

Abortus verzwijgen is schadelijk voor de betrokken vrouw. Een abortus op zichzelf is al een
trauma en als er dan nog door de kerk het etiket wordt opgeplakt als een grote zonde
waardoor je ook nog de kerk uit gebonjourd kan worden...... Dat is trauma op trauma.
In een katholieke gemeenschap, die je vooral vroeger had waar iedereen elkaar
kenden, werd je ook nog eens door je gemeenschap af- of nagewezen.
Ook mochten meisjes/vrouwen die verkracht werden en daardoor in verwachting raakten
geen abortus laten plegen van de katholieke kerk. Dat is als martelen.
Geen vrouw wordt zwanger om een abortus te ondergaan.

Wat een lef van de herendienaren van de katholieke kerk om zulke regels op het leven van
vrouwen te leggen die hierdoor last op last moeten dragen. En dat door christelijke
personen die de taak van hoeder hebben, maar zelf nooit ongewenst zwanger kunnen raken.

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Vitharr » 02 jan 2016, 16:52

@Fenna

Ik bedoelde met 'onze voorgangster' Taigitu hoor. Zij heeft een topic geopend waarin we worden uitgedaagd om 'voor' te zijn, en dat is met deze post wel heel erg moeilijk. :wink:

@Taigitu

En juist daarom geloof ik al lang niet meer in het bestaan van die Christelijke God. Die kerk draait alleen maar om angst, niet om liefde. Het heeft niets meer te maken met de boodschap waar ze oorspronkelijk op gestoeld is. Ik vind het een zwakzinnig stelletje stiekemerds die de softheid richting de daders compenseren met hardheid richting de slachtoffers. Niet 1 luistert naar de stem van zijn hart die schreeuwt dat dit fout is. De angst voor hun zelfgemaakte duivels maakt hen doof.

Als die God namelijk wel bestond dan verzopen we met zijn allen in de zondvloed van Zijn tranen.

Zij zijn het gezicht van hun vader vergeten ...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door univers » 02 jan 2016, 17:54

En dat door christelijke
personen die de taak van hoeder hebben, maar zelf nooit ongewenst zwanger kunnen raken.
Jaja van een strontjong. :mrgreen:
En juist daarom geloof ik al lang niet meer in het bestaan van die Christelijke God. Die kerk draait alleen maar om angst, niet om liefde. Het heeft niets meer te maken met de boodschap waar ze oorspronkelijk op gestoeld is. Ik vind het een zwakzinnig stelletje stiekemerds die de softheid richting de daders compenseren met hardheid richting de slachtoffers. Niet 1 luistert naar de stem van zijn hart die schreeuwt dat dit fout is. De angst voor hun zelfgemaakte duivels maakt hen doof.
Eindelijk zwart op wit.
Dat de kerk het huis van de duivel is.
Is de hellevuur op aarde.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Gast1 » 02 jan 2016, 18:24

Vitharr schreef:@Fenna

Ik bedoelde met 'onze voorgangster' Taigitu hoor. Zij heeft een topic geopend waarin we worden uitgedaagd om 'voor' te zijn, en dat is met deze post wel heel erg moeilijk. :wink:
Yep, zo dacht ik ook dat je dat bedoelde :wink:
Vitharr schreef:@Taigitu

En juist daarom geloof ik al lang niet meer in het bestaan van die Christelijke God. Die kerk draait alleen maar om angst, niet om liefde. Het heeft niets meer te maken met de boodschap waar ze oorspronkelijk op gestoeld is. Ik vind het een zwakzinnig stelletje stiekemerds die de softheid richting de daders compenseren met hardheid richting de slachtoffers. Niet 1 luistert naar de stem van zijn hart die schreeuwt dat dit fout is. De angst voor hun zelfgemaakte duivels maakt hen doof.

Als die God namelijk wel bestond dan verzopen we met zijn allen in de zondvloed van Zijn tranen.

Zij zijn het gezicht van hun vader vergeten ...
Ik geloof daar denk ik nu (ongeveer) 41 jaar al niet meer in. Helemaal eens, behalve de laatste zin.
Die christelijke god zou allerminst wenen, eerder zou hij een traantje laten van vreugde.
Dat laatste omdat hij elke dag zou kunnen aanschouwen dat hij geslaagd is in het creëren van zijn evenknie.

Deze god beproefde de mens namelijk zoals wij anderen beproeven en hij was ook niet te beroerd om zelf een handje mee te helpen als er gemoord moet worden.
Hij strafte de mens hardhandig en bombardeerde Sodom en Gomorra.
Hij 'verzoop' bijna de gehele wereldbevolking behalve zijn vriend Noach en een enkeling.

Er staat geschreven:
Want Mijn Engel zal voor uw aangezicht gaan, en Hij zal u inbrengen tot de Amorieten, en Hethieten, en Ferezieten, en Kanaänieten, Hevieten, en Jebusieten; en Ik zal hen verdelgen.
Het geschiedde dan in dienzelven nacht, dat de Engel des HEEREN uitvoer, en sloeg in het leger van Assyrië honderd vijf en tachtig duizend. En toen zij zich des morgens vroeg opmaakten, ziet, die allen waren dode lichamen.
Het geschiedde nu, toen zij voor het aangezicht van Israël vluchtten, zijnde in den afgang van Beth-horon, zo wierp de HEERE grote stenen op hen van den hemel, tot Azeka toe, dat zij stierven; daar waren er meer, die van de hagelstenen stierven, dan die de kinderen Israëls met het zwaard doodden.
Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe.
Maar tot die anderen zeide Hij voor mijn oren: Gaat door, door de stad achter hem, en slaat, ulieder oog verschone niet, en spaart niet! Doodt ouden, jongelingen en maagden, en kinderkens en vrouwen, tot verdervens toe.
En Ik zal hen in stukken slaan, den een tegen den ander, zo de vaders als de kinderen te zamen, spreekt de HEERE; Ik zal niet verschonen noch sparen, noch Mij ontfermen, dat Ik hen niet zou verderven.

Klaarblijkelijk is deze Heere, overeenkomstig het bekende spreekwoord met de splinter en de balk, wel ontvankelijk voor gruwelen die anderen plegen maar stekeblind voor de gruwelijkheden die hij zelf begaan heeft en krachtens zijn nazaten dus nog steeds doet.

Ik wil het hier bij laten daar ik in mijn typewerk negativiteit bespeur.
Toch wil ik het niet uit het oog verliezen, maar er nog meer over schrijven voelt niet goed.

Mogelijk ben ik een van de meest gelovige mensen, maar verre van de wijze zoals het geschreven staat of geïnterpreteerd is geworden door de schrijvers.



.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Fenna » 02 jan 2016, 18:34

Vitharr schreef:@Fenna

Ik bedoelde met 'onze voorgangster' Taigitu hoor
O, oh.
Was mijn egootje weer te groot, ik dacht dat het om mij ging. :oops:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Fenna » 02 jan 2016, 18:44

Vitharr schreef:
En juist daarom geloof ik al lang niet meer in het bestaan van die Christelijke God. Die kerk draait alleen maar om angst, niet om liefde. Het heeft niets meer te maken met de boodschap waar ze oorspronkelijk op gestoeld is.
;P!
Zo denk ik er ook over.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Vitharr » 02 jan 2016, 19:16

@Pierre

Als je er verder niet over wil schrijven zal ik het niet citeren. :wink:

Maar toen ik 'die Christelijke God' schreef, bedoelde ik de God die zij zeggen te aanbidden. Die van de naastenliefde en de andere wang. De god die jij beschrijft komt uit deel 2 van de bijbel en is daar al tot een karikatuur gemaakt. Zij zullen ten allen tijde ontkennen dat hun god schizofrene verschijnselen vertoont. :mrgreen:

Het volgende durf ik wel te quoten:
Gast1 schreef:Mogelijk ben ik een van de meest gelovige mensen, maar verre van de wijze zoals het geschreven staat of geïnterpreteerd is geworden door de schrijvers.
De vraag die je jezelf kunt stellen is dan of je jezelf als een afvallige, of als een ware Christen beschouwd. Ik heb besloten om mezelf als afvallige te beschouwen omdat het Christendom in mijn optiek niets heeft toegevoegd aan de ware boodschap behalve dan voorbeelden die als lesmateriaal kunnen dienen.

Gisteravond heb ik een documentaire over Killer Bees gekeken. Ergens in die docu haalt een imker een nest Killer Bees weg en steekt die in een korf van hemzelf. De bijen zijn niet tevreden met hun nieuwe huis en zwermen uit. Het hele collectief zoekt een plek uit om samen te klonteren om de Koningin te verzorgen en verkenners gaan op zoek naar een nieuwe woning.

Als een verkenner een geschikte woning vindt, dan keert hij terug naar de groep en communiceert door middel van een dansje. Als het aanbod de zwerm bevalt dan zullen ze op reis gaan naar hun nieuwe huis.

Als bijen iets menselijker waren geweest dan waren ze al lang uitgestorven. Wij zouden de dans interpreteren en een oordeel vellen over de dansers. Daarmee zou de geschiktheid van het onderkomen ondergeschikt worden aan de danskwaliteiten van de boodschapper.

Precies dezelfde blunder zie ik terug in deze vormen van religie. Mijn ervaring met het Christendom is niet veel anders dan die van Gottfried de Purucker:
Omdat zijn vader dominee en pastor was, ging de Purucker naar de kerk. Hij was koorknaap en terwijl hij daar zat, bestudeerde hij de mensen rondom hem. Het leek hem of deze hoffelijke, vriendelijke mensen slechts aanwezig waren omdat het hun plicht was. Instinctief had de Purucker het gevoel dat er iets mis was: of met hem, of met het systeem. Toen hij ouder was en oosterse literatuur begon te lezen, begreep hij dat de mensen die hij in de kerk zag, zochten naar de waarheid. Ze wilden vertroosting en inzicht doch vonden dit niet.

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gottfried_de_Purucker
(nogmaals bedankt Susan. ;P! )

Maar hij werd theosoof en ik werd gewoon geen Christen. En nu, jaren later begin ik steeds meer te besluiten dat ik Heiden wil zijn. Maar het zal niet waar zijn of daar speelt dit grote probleem ook al! Mijn prachtige mythologie wordt op grote schaal misbruikt door extreem-rechtse geestelijk gehandicapten. En opmerkelijk genoeg vind ik mezelf nu wel ineens een ware heiden en hen de afvalligen. :mrgreen:

En ik ben aan het besluiten om daar serieus werk van te maken. Wens ze sterkte! :wink:

Ik zal dansen ...
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Gast1 » 02 jan 2016, 20:00

@ Vitharr,

Al jouw reacties zijn welkom Vitharr. :wink:
Maar ik bemerk dat we steeds weer opnieuw beginnen over deze tralala ... en daarom schreef ik
Ik wil het hier bij laten daar ik in mijn typewerk negativiteit bespeur.
Zij die zeggen dat ze deze god aanbidden, mogen van mij gerust deze god aanbidden totdat ze een ons wegen.
Wanneer ze zich er prettig bij voelen, zou ik ze willen adviseren dat vooral te blijven doen
Vitharr schreef:Het volgende durf ik wel te quoten:
Gast1 schreef:Mogelijk ben ik een van de meest gelovige mensen, maar verre van de wijze zoals het geschreven staat of geïnterpreteerd is geworden door de schrijvers.
Ik vind het prettig om gequoot te worden en nog liever heb ik 'kritiek'. Altijd welkom want ik leer er graag van.

Ik beschouw me niet als afvallige, nochtans als een christen.
Volgens mij ben ik er nooit een geweest (als ik de indoctrinatie tenminste niet mee reken van de pastoors en mijn ouders op heel jeugdige leeftijd).
Het bewustwordingsproces begon al vroeg in mijn adolescentie.
De 'oude films' zoals 'The Ten Commandements' - Ben Hur' of 'The Robe' vond ik destijds en nu nog steeds prachtig, maar ik 'vulde ze al vrij snel anders in' dan de leer.
Ik kan volgens mij geen afvallige zijn, daar ik bij geen enkele groepering van religie hoor.
Het enige waar ik 'bij hoor' is bij het menselijk specimen.

Mooi dat voorbeeld van die Killer Bees en dat van Gottfried de Purucker van Susan.
Ik heb het eender ervaren.

Hihihi ...
Waarom zou je een heiden willen zijn?
Je bent allang iemand en hoeft helemaal niets te willen zijn op een ander gebied, toch?

Ik wens de anderen ook geen sterkte toe, hooguit geluk in dat wat zij menen.
Ik danste, dans en zal zo lang blijven dansen als dat ik leef.

Jou wens ik hetzelfde toe maar volgens mij dans je al.
Dat kan bijna niet missen ;P!

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door univers » 02 jan 2016, 20:01

Ik zal dansen ...
:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Vitharr » 02 jan 2016, 20:02

Fenna schreef:
Vitharr schreef:@Fenna

Ik bedoelde met 'onze voorgangster' Taigitu hoor
O, oh.
Was mijn egootje weer te groot, ik dacht dat het om mij ging. :oops:
Oh nee mijn beste Fen. Alle schande is aan mij te wijten want ik verzandde in onduidelijkheid.

En van een groot ego bespeur ik niets, wel van een groots wezen. ;P!
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Vitharr » 02 jan 2016, 20:33

Gast1 schreef:@ Vitharr,

Al jouw reacties zijn welkom Vitharr. :wink:
Maar ik bemerk dat we steeds weer opnieuw beginnen over deze tralala ... en daarom schreef ik
Ik wil het hier bij laten daar ik in mijn typewerk negativiteit bespeur.
Zij die zeggen dat ze deze god aanbidden, mogen van mij gerust deze god aanbidden totdat ze een ons wegen.
Wanneer ze zich er prettig bij voelen, zou ik ze willen adviseren dat vooral te blijven doen
Vitharr schreef:Het volgende durf ik wel te quoten:
Gast1 schreef:Mogelijk ben ik een van de meest gelovige mensen, maar verre van de wijze zoals het geschreven staat of geïnterpreteerd is geworden door de schrijvers.
Ik vind het prettig om gequoot te worden en nog liever heb ik 'kritiek'. Altijd welkom want ik leer er graag van.

Ik beschouw me niet als afvallige, nochtans als een christen.
Volgens mij ben ik er nooit een geweest (als ik de indoctrinatie tenminste niet mee reken van de pastoors en mijn ouders op heel jeugdige leeftijd).
In mijn geval reken ik die wel mee, al speelden mijn ouders daar geen rol in. Ook ik val in herhaling als ik weer begin over de dwalingen die ik in het Christendom zag en de verheldering die een vrouw van de Pinkstergemeente me bracht. :grin:

Mijn onwilligheid om te quoten berust overigens puur op het niet willen herhalen van wat jij als 'naar negatief neigend' bestempelde. Omdat ik meestal wel quote waar ik allemaal op reageer leek het me wijs om in dit geval op te merken dat ik daarvan afweek. :wink:
Gast1 schreef:Hihihi ...
Waarom zou je een heiden willen zijn?
Je bent allang iemand en hoeft helemaal niets te willen zijn op een ander gebied, toch?
Interessante vraag Gast1. Ik denk omdat ik me ontheemd voel en teveel met de kosmos bezig ben geweest waarbij ik de Aarde ben vergeten. Maar misschien ook gewoon 'niet omdat het moet, maar omdat het kan'? Ik wil naar huis. :mrgreen:

Maar zeker ook omdat ik me aangetrokken voel tot nog meer respect voor de natuur dan ik al heb. Ik wil graag het contact herstellen, maar ik ben daar niet zo heel erg goed meer in merk ik. Ik heb geen idee hoe dat komt.

Ik wil de oude verhalen horen en die delen met andere mensen. Ik was echt not amused toen ik zag hoe anno 2015 (want het was nog vorig jaar) dwazen zulke mooie zaken als Wicca, Druïden en ja, zelfs onze Noorse, Germaanse en Slavische mythologie misbruiken voor hun zielige politieke ideeën. Bahbahbah!!! [burn]

Het wordt hoog tijd om iets te gaan doen met de inzichten die me, o.a. door jullie, geschonken zijn. Ik voel me bijna compleet en mijn gevoel zegt me dat ik op dit pad de rest zal vinden dus zal ik daar gehoor aan geven.

En wee het gebeente van de dakhaas die me probeert te indoctrineren met die rare ideeën. Ik ben rechtshandig en linksdragend. Daar blijft het bij! :mrgreen:
Gast1 schreef:Ik wens de anderen ook geen sterkte toe, hooguit geluk in dat wat zij menen.
Ik danste, dans en zal zo lang blijven dansen als dat ik leef.

Jou wens ik hetzelfde toe maar volgens mij dans je al.
Dat kan bijna niet missen ;P!
Univers verklapt het weer. *1*

But I will run until my feet no longer run no more
And I will kiss until my lips no longer feel no more
And I will love until my heart it aches
And I will love until my heart it breaks
And I will love until there's nothing more to live for.

Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Fenna » 02 jan 2016, 21:16

Kusje van mij.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door Vitharr » 02 jan 2016, 21:28

Dankjewel Fen, ik krijg er blosjes van. :oops: :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Abortus ondergaan? De Paus vergeeft het u!

Bericht door univers » 02 jan 2016, 22:09

Ik dacht natte konen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie